مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت گلستان گفت: ۸۰ روستای کانون بیماری سالک در استان شناسایی شد که عملیات لانه کوبی، جونده کشی، بیماریابی و چک حشره شناسی در این مناطق در حال انجام است.

۸۰ کانون سالک در گلستان شناسایی شد

به گزارش گلستان 24، دکتر علی باقری روز دوشنبه در همایش استانی پیشگیری و کنترل بیماری لیشمانیوز جلدی (سالک) به میزبانی گنبدکاووس اظهارکرد: گنبدکاووس، مراوه‌تپه، آق‌قلا، گمیشان و کلاله پنج شهرستان درگیر با بیماری سالک در استان گلستان شناخته می‌شوند.

وی افزود: امسال برای ۸۰ روستا در این شهرستان‌ها به عنوان کانون سالک، برنامه‌های پیشگیرانه، آموزشی و درمان را انجام دادیم و همچنان این اقدامات با هدف دستیابی به آمار دقیقی از افراد درگیر ادامه دارد چراکه بعضی از افراد مبتلا به دلایل مختلف تاکنون برای دریافت خدمات درمانی مراجعه نکردند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت گلستان گفت: در ۱۰ ماهه امسال با توجه به ارائه برنامه‌های آموزشی در روستاها و افزایش آگاهی جامعه، بیش از ۴۰۰ مورد مبتلا به بیماری سالک به مراکز درمانی مراجعه کردند که در مقایسه دهه ۹۰ روند کاهشی را نشان می‌دهد.

باقری سالک را یک بیماری بومی در گلستان دانست و بیان کرد: ایران جزو هشت کشور درگیر با بیماری سالک است و بیشترین موارد ابتلا به آن در استان مربوط به نواحی شمالی می‌شود.

وی عامل سالک را "انگل"، مخزن بیماری را "جوندگان صحرایی" و ناقل آن را "پشه خاکی" اعلام کرد و گفت: زخم و نشانه بیماری سالک ۲ تا هشت ماه پس از گزش به صورت ورمی سرخ رنگ و بدون درد وجود داشته و پس از مدتی اندازه زخم گسترش یافته و به چند میلیمتر یا چند سانتیمتر می‌رسد و این زخم در نواحی باز بدن مانند صورت، دست و پا بیشتر دیده می‌شود.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت گلستان افزود: وجود زخم سالک در صورت، لثه، چشم و بینی ممکن است بر کیفیت زندگی به ویژه میان بانوان و کودکان تاثیر بگذارد و آثار ظاهری آن باقی بماند لذا به مردم توصیه می‌کنیم در صورت مشاهده هرگونه ضایعه کوچک در کمترین زمان برای درمان موضعی به مراکز درمانی مراجعه کنند چراکه مراجعه دیر هنگام، درمان‌های تزریقی و طولانی مدت را در پی خواهد داشت.

دکتر باقری ادامه داد: علاوه بر آن بیماری سالک در برخی مواقع به دلیل گزش پشه آلوده در ناحیه پا برای گروهی از مردم از جمله کشاورزان، افراد نظامی و انتظامی و کارگران هنگام پوشیدن کفش و انجام کارهای روزانه مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند.

وی تاکید کرد: مرکز بهداشت گلستان با تمرکز بر برنامه‌های پیشگیری، تحقیقات و درمان اولویت خود را کاهش موارد ابتلا به بیماری سالک قرار داده است و هر ساله کلاس‌های آموزشی با موضوع رعایت توصیه‌های بهداشتی پیشگیرانه و درمان به‌ موقع بیماری، نریختن زباله و نخاله‌های ساختمانی و نگهداری نکردن دام در نزدیکی محل سکونت، استفاده از پشه بند، نصب توری در مقابل در و پنجره، استفاده از لباس‌ آستین بلند هنگام غروب و در طول شب و استفاده از پمادهای دور کننده حشرات برای مصون ماندن از نیش پشه ناقل بیماری برای مردم روستاهای هدف برگزار می‌شود.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت گلستان افزود: همچنین عملیات لانه کوبی، جونده کشی و طعمه گذاری در محل زیست موش صحرایی تا فاصله یک کیلومتری روستاهای کانون بیماری هر ساله در چندین نوبت اجرا می‌شود تا احتمال انتقال بیماری از پشه آلوده که از خون موش‌های صحرایی تغذیه می‌کند به انسان کاهش یابد.

باقری گفت: فعالیت‌های تحقیقاتی پیرامون بیماری سالک در ۲ آزمایشگاه حشره شناسی در گنبدکاووس و کلاله انجام می‌شود.

وی مدت زمان مشاهده علائم سالک از زمان گزش پشه را به‌طور میانگین کمتر از ۶ ماه اعلام کرد و افزود: اصلی‌ترین علائم این بیماری مشاهده جوش بر صورت و برخی اعضای باز بدن است و افراد باید در صورت برطرف نشدن جوش بعد از گذشت ۲ هفته حتما به پزشک مراجعه کنند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار