افزوده شدن 22 رشته جدید به دانشگاه علمی کاربردی، درخشش هنرجویان گلستانی در جشنواره هنرهای تجسمی کشور، برپایی 16 پایگاه انتخاب رشته برای دانش آموزان، ارجاع 17 واحد صنفی متخلف به مراجع قضایی، افتخارآفرینی اعضای کانون پرورش فکری در دنیای هنر اسلوونی و توقیف چهار دستگاه کامیونت حامل 67 رأس دام سنگین

اخبار گوناگون از استان گلستان

به گزارش گلستان 24، رییس دانشگاه علمی کاربردی استان گلستان گفت: در سال تحصیلی پیش رو 22 رشته جدید در مقطع کاردانی و کارشناسی در این دانشگاه تدریس خواهد شد. 

محمد برزعلی اظهار کرد: هم اینک حدود 10 هزار دانشجو در بیش از 115 رشته تحصیلی و در 19 مرکز فعال این دانشگاه تحصیل می کنند. 

وی ادامه داد: 19 مرکز واحد فعال در شهرهای گرگان، علی آباد، گنبدکاووس و مینودشت قرار دارند که حدود هشت مرکز واحد شامل جهاد کشاورزی، بهزیستی، دادگستری، هلال احمر، نیروی انتظامی، فنی حرفه ای، شهرداری و مخابرات در بخش دولتی و 11 مرکز واحد هم در بخش خصوصی هستند. 

وی گفت: با توجه به نیازسنجی های انجام شده در منطقه، 6 رشته کارشناس حرفه ای بیمه اموال، کارشناس حرفه ای نوازندگی (ساز ایرانی)، تغذیه ورزشی، مدیریت سلامت، خانواده و مشاوره تغذیه مادر و کودک و مددکاری اجتماعی برای سال تحصیلی جدید در مقطع کارشناسی در این دانشگاه تدریس خواهد شد. 

برزعلی افزود: رشته های فیلم سازی، عکاسی خبری، بازیگری، انیمیشن، تولید مبلمان، تراش سنگ های قیمتی، ترافیک شهری، حقوق اصناف، HSE (ایمنی کار و حفاظت فنی)، پرورش میگو، آزمایشگاه دامپزشکی، توزیع کالا و خدمات، قطعات مکانیکی، دستیار قضایی، طراحی لباس و امور دفتری نیز در مقطع کاردانی به کارشناسی تدریس خواهد شد. 

وی از ثبت‎نام دوره‎های جدید نظام آموزش مهارتی دانشگاه جامع علمی کاربردی خبر داد و تصریح کرد: ثبت ‎نام از طریق سایت سازمان سنجش و به صورت فراخوان در نیمه اول مرداد ماه خواهد بود. 

دانشگاه علمی کاربردی گلستان در سال 86 با حدود یک هزار دانشجو در 15 رشته تحصیلی در دو مرکز واحد خانه کارگر و جهاد کشاورزی آغاز به کار کرد. 



*** 

سه نفر از هنرجویان هنرستان های فنی و حرفه ای استان گلستان رتبه اول شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی کشور را به خود اختصاص دادند.

نتایج آثار منتخبین راه یافته به مرحله پایانی (عملی) کشوری جشنواره هنرهای تجسمی شاخه فنی و حرفه ای اعلام شد که طی آن هنرجویان 'آرپی چولاکیانس' در رشته عکاسی، ام کلثوم ساورعلیا در رشته نقاشی و کیمیا خلیق در رشته پویانمایی حائز رتبه های اول کشوری شدند.

شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی در شش رشته تحصیلی و 38 زمینه برگزار شد که در ابتدا بیش از 7600 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که پس از داوری در بخش استانی و داوری اینترنتی، 168 اثر به مرحله کشوری راه یافت.

از مجموع آثار ارسالی، 73 درصد متعلق به هنرجویان دختر و 15 درصد مربوط به هنرجویان پسر و بقیه آثار مربوط به هنرآموزان است.



***

رییس اداره مشاوره تربیتی آموزش و پرورش گلستان گفت: مراکز مشاوره در 14 شهرستان استان در 16 پایگاه انتخاب رشته با 110 مشاور مجرب خدمات مشاوره ای به دانش آموزان در انتخاب رشته کنکور ارائه می دهند.

عبداللهی فر افزود: گرگان با سه پایگاه مشاوره در دبیرستان واثقی دخترانه (کوی تختی)، دبیرستان پسرانه ملاصدرا (خیابان اول لشکر) و مرکز مشاوره استان (خیابان 5 آذر) آماده ارائه خدمات مشاوره ای به دانش آموزان است.

وی اضافه کرد: دانش آموزان تا 10 مرداد فرصت انتخاب رشته دارند.



***

17 واحد صنفی متخلف در استان گلستان به مراجع قضایی ارجاع داده شدند. 

کارشناس حقوقی اداره کل استاندارد گلستان گفت: در راستای نظارت بر عرضه کالاها و خدمات مشمول استاندارد اجباری در واحدهای صنفی، کارشناسان استاندارد به طور ادواری به واحدهای صنفی استان مراجعه می کنند. 

حسینعلی عباسی اظهار کرد: در بازرسی های انجام شده در یک ماه اخیر، 15 واحد صنفی به علت داشتن ترازوی بدون تاییدیه استاندارد و دو واحد صنفی نیز به علت عرضه طلای غیراستاندارد طبق ماده 9 قانون سازمان ملی استاندارد با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند.



***

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گلستان اعلام کرد: جایزه ویژه مسابقه دنیای هنر اسلوونی به کوثر کیایی عضو فعال 13 ساله مرکز شماره 1 گرگان به مربیگری شهسواری و دیپلم افتخار به آصف هیوه چی عضو فعال 9 ساله مرکز شماره 1 گنبدکاووس به مربیگری کرامت لو اهدا شد.

پیرو فراخوان این مسابقه از مربیان هنری در کارگاه های نقاشی خواسته شد موضوعات 'جشن ها، لباس ها، رقص های بومی و محلی' برای اعضا تشریح و آنان برای تحقیق و کسب اطلاعات در مورد آداب و رسوم بومی آماده شوند.

پس از جمع آوری آثار دریافتی از مراکز شماره 1 و 2 گرگان، شماره 1 و 2گنبدکاووس، کلاله، گمیشان و مینودشت، 37 اثر به عنوان برگزیده انتخاب و به دبیرخانه مسابقه ارسال گردید که در پی آن جایزه ویژه و دیپلم افتخار این مسابقه از آن دو عضو کانون گلستان شد.



***

جانشین فرمانده انتظامی گلستان از توقیف کامیونت های حامل دام سنگین فاقد مجوز به ارزش 2.5 میلیارد ریال در کردکوی خبر داد و گفت: مأموران انتظامی در یکی از میادین شهر چهار دستگاه خودروی کامیونت که حامل احشام بود را برای بررسی مدارک راننده متوقف کردند. 

سرهنگ علی اکبر جاویدان افزود: با توجه به این که کامیونت ها فاقد مجوز حمل و دامپزشکی بودند، 67 رأس گوساله فاقد مجوز از این کاروان خودرویی حامل احشام کشف شد. 

وی یادآور شد: راننده های متخلف، احشام مکشوفه را از بندرترکمن بارگیری و قصد انتقال آن ها را به تهران داشتند که با هوشیاری پلیس دستگیر، خودروها توقیف و احشام فاقد مجوز با هماهنگی مراجع قضایی تحویل اداره دامپزشکی شد. 



***

جلسه تفاهم نامه همکاری بین شرکت آب و فاضلاب شهری استان گلستان و شهرداری گرگان با موضوع شناخت و امکان سنجی در سالن اجتماعات این شرکت برگزار شد.

معاون بهره برداری شرکت آبفا گلستان هدف از این جلسه را ایجاد، تقویت و گسترش همفکری و همکاری های مشترک بین این دو دستگاه و به منظور خدمات رسانی بهتر و یکپارچه بیان کرد.

خسروی تقویت همکاری در زمینه های فنآوری اطلاعات و ارتباطات، GIS و مدیریت یکپارچه شهری از جمله مفاد این قرارداد بیان نمود.

در این جلسه مواردی از جمله صحت هندسی و مختصاتی نقشه های موجود شرکت آب و فاضلاب شهری استان گلستان، روند و چارچوب همکاری و تبادل داده و شناخت خلأهای داده، نوع و مقیاس داده های مورد نیاز طرفین مورد بررسی و کنکاش قرار گرفت.



***

دومین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان به ریاست معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار برگزار شد.

در این جلسه اعضا در خصوص بررسی طرح ملی 1449 'قرآن کتاب زندگی' و اجرای برنامه زنده تلویزیونی مطابق با ابلاغیه شورای توسعه فرهگ قرآنی کشور در دو شهر گرگان و گنبدکاووس به بحث و تبادل نظر پرداختند.

شبکه قرآن و معارف سیما در راستای گسترش و درک بهتر فرهنگ انس با قرآن کریم و آمیختن زندگی فردی و اجتماعی مخاطبان با فرهنگ دینی و قرانی طرح '1449 قرآن کتاب زندگی' را برگزار کرده است.

با آغاز طرح 1449 قرآن کتاب زندگی که با محوریت سوره مبارکه 'یس' است، شبکه های تلویزیونی و رادیویی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، برنامه های مختلفی را برای آشنایی مخاطبان با درک مفاهیم، صحیح خوانی، روانخوانی، روخوانی، حفظ و شرح ترجمه این سوره مبارک تدارک دیده اند که از استان های مختلف به صورت زنده روی آنتن می رود.



***

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار در پایان دومین جلسه کمیته مشارکت های مردمی و سازمان های مردم نهاد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، از شعبان قاری پیشکسوت ورزش و پدر بسکتبال گرگان با اهدای هدیه ای تقدیر کرد.

علی اصغر طهماسبی، شعبان قاری را یکی از افتخارات ورزش استان معرفی کرد و گفت: بسیاری از بزرگان بسکتبال ایران و استان، افتخار شاگردی این پیشکسوت عزیز را داشته اند.



***

سرپرست دفتر امور بانوان و خانواده استانداری گلستان در نشست هم اندیشی پروژه زن و دفاع مقدس با بیان ایثارگری زنان در هشت سال دفاع مقدس گفت: با تشکیل کارگروه های تخصصی فرهنگی هنری و آموزشی، بهره مندی از توانمندی کلیه سازمان ها و نهادها از جمله سازمان های مردم نهاد، استفاده از ظرفیت مشاورین و کارشناسان فرمانداری ها و رابطین شهری و روستایی جهت نهادینه کردن ارزش های دفاع مقدس در حوزه زنان و خانواده تلاش نماییم.

دکتر کلثوم غفاری افزود: یکی از مشکلات امروز جوانان عدم آشنایی به حقوق شهدا و جانبازان است و لذا باید ذهن جوانان را نسبت به این مسئله روشن کنیم که شهدا و خانواده های آن ها چه حقوقی به گردن ما دارند خصوصا شهدای زن که حق ویژه ای دارند و متاسفانه در این خصوص کمتر کار شده است.

وی از تهیه برنامه هایی مثل فیلم، کارهای هنری، برپایی جشنواره، شب شعر، مقاله، دلنوشته، نامه به شهدا، برپایی نمایشگاه و یادواره های شهدای زن برای معرفی آثار و ارزش های فرهنگی دفاع مقدس در حوزه زنان و خانواده نام برد.



***

تفاهم نامه علمی، آموزشی و پژوهشی بین فرماندهی یگان های ویژه ناجا و مرکز آموزش های تخصصی جمعیت هلال احمر استان گلستان منعقد شد.

این تفاهم نامه در اجرای همکاری های مشترک در زمینه های علمی، آموزشی، پژوهشی و تحقیقات کاربردی، با بهره مندی از امکانات و توانمندی های طرفین در این زمینه ها و تبادل تجربیات طرفین به منظور خودکفایی علمی و ارتقای سطح آموزشی، تحقیقاتی و بهینه سازی انجام امور اجرایی با حمایت متقابل دو طرف، به امضاء رسید.



***

نشست مشترکی به منظور بررسی و رفع مسائل و مشکلات قضایی و حقوقی مراکز نگهداری کودکان تحت سرپرست بهزیستی استان با حضور مدیران مراکز نگهداری کودکان بی سرپرست و بدسرپرست در سالن کنفرانس اداره کل برگزار شد.

رقیه رحمانی مدیرکل بهزیستی گلستان گفت: هم اینک 320 کودک بی سرپرست و بدسرپرست در 28 مرکز تحت نظارت بهزیستی نگهداری می شوند.

لشگری مدیر کانون حمایت از خانه های کودکان و نوجوانان استان نیز گفت: با توجه به مسائل و مشکلات اقتصادی در این مراکز، بایستی تمامی حمایت ها و مشارکت های مردمی با نظارت نهاد و مرجعی مشخص در اختیار تمامی مراکز خیریه تحت نظارت بهزیستی قرار گیرد.

در ادامه حجت الاسلام پرویزی نیا معاون دادستان گرگان ضمن ارائه راهکارهایی به تشریح و توضیح برخی قوانین و مقررات حقوقی در خصوص واگذاری کودکان به مراکز نگهداری، ترخیص کودکان، تحویل فرزندان به سازمان بهزیستی و حمایت های حقوقی از کودکان پرداخت. 



***

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گرگان با توجه به فصل تابستان و حضور اعضای نوجوان دختر و پسر، طرح 6 ماهه با عنوان 'در کوچه باغ مثنوی' برگزار می کند.

این برنامه با هدف آشنایی اعضای نوجوان با شاعران کهن فارسی و بهره مندی از توانمندی آن ها و ارتقاء سطح دانش فرهنگی و ادبی اعضای نوجوان به اجرا در آمده است که در حاشیه آن در هر ماه یک کارگاه از فعالیت های کانون برای اعضای دختر و پسر به صورت مجزا برگزار می شود.

برای اجرای این برنامه ابتدا نشریه دیواری با موضوع معرفی شخصیت مولانا شاعر گرانقدر ایرانی تهیه و در معرض دید مخاطبین قرار گرفته است که اعضا با توجه به عنوان و محتوای داستان ها به بازآفرینی آثار می پردازند.

همچنین قصه گویی داستان های مولانا، نقد داستان و غزل خوانی به صورت گروهی از برنامه های دیگر این طرح است.

در پایان این طرح پس از جمع بندی و داوری آثار بازآفرینی شده از برگزیدگان تجلیل می گردد.



***

دادستان عمومی و انقلاب گرگان بار دیگر با تاکید بر ادامه تخریب بناهای غیرمجاز در زمین های کشاورزی استان گفت: باید با هزینه متخلفان، نخاله های ساختمانی پس از تخریب بناهای غیرمجاز از زمین های کشاورزی خارج شود. 

حجت الاسلام سیدمصطفی حقی با بیان این که ما به دنبال خراب کردن خانه ها نیستیم افزود: هدف ما احیای زمین های کشاورزی و حفظ قابلیت کشاورزی این زمین هاست. 

وی به افرادی که سودای ساخت بنا در زمین های کشاورزی و منابع طبیعی را دارند توصیه کرد: اموال خود را هدر ندهند زیرا دستگاه قضایی استان در برخورد با متخلفان مصمم است و هیچ اغماضی در این بخش نخواهد داشت. 

وی با اشاره به راه اندازی سامانه 131 در استان گفت: راه اندازی این سامانه و گشت های حفظ کاربری نقطه عطفی در استان گلستان است. 



***

مرحله استانی چهارمین دوره مسابقات قرآنی قوه قضاییه ویژه کارکنان و خانواده ها با حضور 200 تن از کارکنان دادگستری ها، دادسراها، شوراهای حل اختلاف و خانواده های آنان در استان گلستان برگزار می شود. 

در این مسابقه شرکت کنندگان در رشته های تفسیر و مفاهیم قرآن، حفظ، قرائت و ترتیل با یکدیگر رقابت کرده و برترین های هر رشته مجوز راهیابی به مرحله استانی را کسب می کنند. 

این دوره از مسابقات در چهار مرحله شهرستانی، استانی، منطقه ای و کشوری برگزار می شود. 



***

با توجه به سفرهای تابستانی طرح ویژه نظارت بر مراکز عرضه روغن های موتور با همکاری اداره کل استاندارد و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آغاز شد. 

کارشناس اداره نظارت بر اجرای استاندارد گفت: با توجه به افزایش تقاضا برای انواع روغن موتور در این ایام و به منظور جلوگیری از هر گونه سوء استفاده احتمالی و برخورد قاطع با متخلفان، این اداره کل در تعامل با سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، طرح ویژه نظارت بر مراکز عرضه کننده روغن موتور و فیلتر هوا را آغاز کرده است. 

بهزاد سلطانعلی افزود: در همین راستا با توجه به احتمال تهیه و عرضه روغن موتورهای جعلی و تقلبی به ویژه با برندهای معتبر در سطح استان در این ایام بازرسی ها به طور جدی آغاز شده است. 



***

439 نفر از دانش آموزانی که در زمینه خواندن، نوشتن و ریاضی دارای مشکلاتی بودند از خدمات درمانی مرکز اختلالات یادگیری شکوفا گرگان بهره مند شدند.

بر اساس اعلام مدیریت آموزش و پرورش استثنایی گلستان، مرکز اختلالات یادگیری شکوفا گرگان خدمات معاینه بینایی و شنوایی و همچنین برنامه های کار درمانی و گفتار درمانی را به دانش آموزان مشمول برنامه به صورت رایگان و یا حداقل قیمت ارائه می کند.

در طول سال به مدارس مناطق محروم خدمات درمان اختلالات یادگیری ارائه شده و این دانش آموزان ارزیابی بینایی و شنوایی شده اند.



***

کارگاه آموزشی مهارت های زندگی با موضوع صرفه جویی و مصرف بهینه آب در خانه فرهنگ جوان شهر گرگان برگزار شد.

معاون برنامه ریزی و منابع انسانی شرکت آبفا گلستان گفت: با توجه به این که منابع آبی دنیا محدود است و از آب یا بدرستی استفاده نمی شود و یا آلوده می گردد، لذا توجه به مصرف بهینه آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

علیرضا عسگری با اشاره به این که عمده ترین مشکل جامعه بشری در زمان حاضر و در آینده تامین آب آشامیدنی است تصریح کرد: در جامعه ما نیز اگر کار فرهنگی، تبلیغاتی و رسانه ای لازم پیرامون آب صورت نگیرد ما نیز با معضلات جدی روبرو خواهیم شد.

وی افزود: میزان سرانه مصرف آب هر گلستانی 220 لیتر در شبانه‎روز است و این در حالی است که استاندارد سرانه مصرف آب در شبانه‎روز 150 لیتر است.

وی با بیان این که وضعیت بارش ها در سال جاری آبی، زنگ خطر را از هم اکنون در اکثر شهرها به صدا در آورده است فرهنگ سازی را از مهمترین برنامه های مدیریت مصرف آب شرب بیان کرد و افزود: با توجه به برگزاری کارگاه آموزشی مدیریت مصرف آب شرب در این سطح امیدواریم پیام رسان خوبی به خانواده ها باشیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار