رییس دبیرخانه شورای عالی استان‌های کشور:

رییس دبیرخانه شورای عالی استان‌های کشور گفت: تکثر وظایف و ماموریت‌های‌ شوراها از یک سو و تنوع دانش اعضای شوراهای شهر و روستا که بعضاً در بسیاری از موارد با یکدیگر همخوانی ندارد، این‌ حوزه را نیازمند آموزش شوراییان کرده است.

تکثر وظایف و ماموریت‌های‌ شوراها در بسیاری از موارد با یکدیگر همخوانی ندارد

به گزارش خبرنگار گلستان 24، احمد صادقی عصر پنجشنبه در دومین همایش شوراهای اسلامی استان گلستان در حسینیه عاشقان ثارالله سپاه نینوا در گرگان اظهار کرد: شورای عالی استان‌ها در راستای بهتر عمل کردن وظایف مشهص شده و دادن طرح‌های مختلف در راستای توسعه و پیشرفت و آبادانی کشور به دولت و پیشنهاد دادن این طرح‌ها پس از تصویب در هیات دولت به مجلس شورای اسلامی در قالب لوایح مختلف، دست یاری به سمت جامعه شورایی کشور دراز می‌کند.

وی افزود: متاسفانه در بخش آموزش از ابتدای تشکیل و فعالیت شوراها تا پیش از آغاز دوره ششم هیچ بودجه و اعتباری وجود نداشت و همین مساله باعث شده خیلی از اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا به وظایف خود واقف نباشند.

رییس دبیرخانه شورای عالی استان‌های کشور گفت: شوراهای اسلامی روستاها از نهادینه نشدن شوراباوری و شورایاری در برخی از دستگاه‌های اجرایی، بعد از ۲۳ سال از فعالیت شوراها گله‌مند هستند.

وی تصریح کرد: به برکت روی کار آمدن دولت سیزدهم و فعالیت شورای عالی استان‌ها در مجلس شورای اسلامی، سبب شده تا نمایندگان براساس شورایاری و شوراباوری، از محل ماده ۱۵ درآمدهای کشوری قانون بودجه، اختیارات کامل را در حوزه آموزش به شورای عالی واگذار کنند.

صادقی اضافه کرد: بر همین اساس در سال جاری یکی از اولویت‌های اساسی و مهم کاری و اجرایی شورای عالی استان‌ها، مساله آموزش خواهد بود.

رییس دبیرخانه شورای عالی استان‌های کشور توزیع ناعادلانه اعتبارات را یکی دیگر از موجبات نارضایتی و گله‌مندی شوراها اعلام کرد و گفت: البته امیدواریم با تعاملی که بین شورای عالی استان‌ها با وزارت کشور برقرار شده، در راستای رفع تبعیض توزیع اعتبارات و اصلاح قوانین اقدام رضایت‌بخشی را انجام دهیم.

صادقی ادامه داد: مسایل و مشکلات روستاها و شوراهای آنها تنها مرتبط با وزارت کشور و چند دستگاه خاص نیست، بلکه همه دستگاه‌ها به مساله سهم روستاها در توزیع اعتبارات به منظور ساختار برنامه‌ها مورد توجه قرار نمی‌دهند.

وی تاکید کرد: دهیاری‌ها نافذ دستگاه‌های دیگر نیستند، بلکه آن دستگاه‌ها به دهیاری‌ها جهت خدمت به مردم متصل می‌شوند.

وی بیان کرد: شورای عالی استان‌ها در دوره ششم موضوع تعامل با دولت و دستگاه‌های اجرایی را در راس امور قرار داده و بطور جدی پیگیر حل مسایل و مشکلات مربوط است.

رییس دبیرخانه شورای عالی استان‌های کشور گفت: این پیگیری‌ها سبب‌ شده تا شخص رییس جمهور در ۶ ماه گذشته، سه دفعه با جامعه شوراها به ویژه شوراهای اسلامی روستاها دیدار و گفت و گو داشته باشد.

صادقی افزود: توجه جدی رییس جمهور به شوراها سبب شده تا با دستور و تاکید مستقیم شخص خود،‌ روسای شوراهای اسلامی هر شهرستان به عنوان عضوی از شورای برنامه‌ریزی آن شهرستان در جلسات حضور داشته باشند.

وی تصریح کرد: همچنین با توجه به عضویت داشتن رییس شورای اسلامی هر استان در شورای برنامه‌ریزی استانی و همچنین عدم دعوت از وی برای حضور در جلسات این شورا، با دستور مستقیم رییس جمهور این حضور در آن جلسات میسر شد.

وی اظهار کرد: با اعتقاد و اعتماد راسخ استاندار گلستان به شوراهای شهر و روستا، شخص استاندار این استان اعلام آمادگی کرده تا در مساله واگذاری وظایف دستگاه‌ها به دهیاری‌ها، به عنوان استان پایلوت و اجرای این طرح به صورت آزمایشی قرار بگیرد.

رییس دبیرخانه شورای عالی استان‌های کشور گفت: در صورت اجرای موفق این طرح در گلستان، نحوه اجرا، مدیریت و برنامه‌ریزی آن را به سایر استان‌ها بسط و گسترش خواهیم داد.

رییس دبیرخانه شورای عالی استان‌های کشور گفت: همخوانی نداشتن قوانین پایین‌دستی با قانون اساسی باعث شده تا شوراهای اسلامی شهر و روستا ابزار و اختیارات کامل و لازم را برای انجام ماموریت‌ها و وظایف محوله در اختیار نداشته باشند.

صادقی  افزود: وجود و فعالیت شوراها در ۲۳ سال گذشته و تاکید و توجه امامین انقلاب اسلامی به آن،‌ نشانه وجود نظام مردم‌سالاری دینی در جمهوری اسلامی است.

وی بیان کرد: در پنج دوره گذشته نبود اختیارات باعث شده بود، شوراها نتوانند به اهداف مشخص شده در راستای واگذاری امور به مردم برسند که در دوره ششم برای حل این مشکلات تعامل خوبی شورای عالی استان‌ها به نمایندگی از شوراهای اسلامی شهر و روستاهای کشور با دولت و مجلس برقرار شده است.

وی خاطرنشان کرد: با وجود این تعامل و توجه ویژه شخص رییس جمهور به شوراها و همکاری وزارت کشور، امیدواریم شوراها به جایگاه اصلی خود برسند.

رییس دبیرخانه شورای عالی استان‌های کشور گفت: شورای عالی استان‌ها در راستای بهتر عمل کردن وظایف مشهص شده و دادن طرح‌های مختلف در راستای توسعه و پیشرفت و آبادانی کشور به دولت و پیشنهاد دادن این طرح‌ها پس از تصویب در هیات دولت به مجلس شورای اسلامی در قالب لوایح مختلف، دست یاری به سمت جامعه شورایی کشور دراز می‌کند.

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار