مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت گلستان از گزش ۲ هزار و ۹۹۱ نفر از مردم استان توسط حیوانات وحشی و اهلی در سالجاری خبر داد و از خانواده‌ها خواست با توجه به شروع فصل تابستان و تردد بیشتر مردم در مناطق شهری و روستایی، هنگام حضور در خیابان‌ها و معابر دقت بیشتری داشته باشند.

حیوانات ۲ هزار و ۹۹۱ نفر از مردم گلستان را گزیدند

به گزارش گلستان 24، علی باقری اظهارکرد: در گلستان بیشترین گزش در افراد محصل، دارای شغل آزاد و خانه‌دار، کودکان، کارگر و کشاورز رخ می‌دهد و عمده این گزش‌ها توسط سگ و گربه است.

وی افزود: موارد گزش در مناطق روستایی کمی بیشتر از مناطق شهری استان گلستان است و ۶۰ درصد گزش‌ها توسط سگ‌های صاحبدار مورد استفاده به عنوان نگهبان و خانگی اتفاق می‌افتد.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت گلستان بیان کرد: گزش (گازگرفتگی و خراش و یا پنجه کشی حیوانات) در استان سال گذشته در مقایسه با سال ۱۴۰۰ افزایش داشته و از ۱۳ هزار و ۹۰۰ مورد به ۱۵ هزار و ۲۰۰ مورد رسیده است.

باقری با تاکید بر اینکه حیوان وحشی هار در ظاهر ممکن است رام به نظر آید از خانواده‌ها خواست هرگز به آنها نزدیک نشده و به کودکان خود هم بیاموزند که به حیوانات ناآشنا نزدیک نشود حتی در مواردی که حیوان آرام به نظر می‌رسد.

وی گفت: گزش توسط هر پستاندار گوشتخوار، باید به عنوان هارگزیدگی در نظر گرفته شود چرا که تمام حیوانات خونگرم پستاندار چه وحشی و چه اهلی (به ویژه سگ و گربه) اعم از گوشتخوار، علفخوار، جوندگان و پستاندار پرنده (خفاش‌ها) به این بیماری حساس هستند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت گلستان با اشاره به اینکه مدارس تعطیل شده و حضور جمعیت بیشتری از کودکان و نوجوانان در معابر و خیابان‌ها دیده می‌شود از خانواده‌ها خواست حتما هنگام تردد در فضاهای عمومی به ویژه در مناطق غیرمسکونی، جنگلی، بیابانی و یا روستایی از نزدیک شدن به حیوانات پستاندار پرهیز کنند.

باقری با اشاره به فعالیت شبانه‌روزی ۲۳ مرکز درمان هاری در سطح استان گلستان به مردم توصیه کرد در صورت گزش توسط حیوانات بلافاصله به نزدیک‌ترین مرکز درمان هاری مراجعه کنند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار