ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری ۱۱ اسفند همزمان با انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود و همزمان با آغاز تبلیغات انتخابات مجلس خبرگان رهبری، با هدف معرفی سه داوطلب این انتخابات در گلستان، زندگینامه و سوابق این افراد از سوی خبرگزاری جمهوری اسلامی تهیه و در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری در گلستان را بیشتر بشناسید

به گزارش گلستان 24، مجلس خبرگان رهبری ۸۸ کرسی دارد که نمایندگان آن برای یک ‌دوره‌ هشت ساله با رای مردم انتخاب می‌شوند.

در گلستان ۱۰ نفر برای دستیابی به کرسی مجلس خبرگان رهبری ثبت‌نام کردند که از این تعداد، صلاحیت سیدعبدالهادی مرتضوی شاهرودی، سید محسن طاهری و کمال آخوند غراوی برای رقابت در این دوره از انتخابات از سوی شورای نگهبان تایید شد که ۲ نفر شیعه و یک نفر از اهل سنت هستند.

با آغاز تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری از ۲۵ بهمن ماه جاری تنور این دوره از انتخابات گرم شد. نامزدهای خبرگان تا ۹ اسفند ماه سال جاری فرصت تبلیغ دارند.

ایرنا، به منظور رعایت مساوات در معرفی به ترتیب حروف الفبا زندگینامه و سوابق سه نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری از گلستان را توضیح داده است.

سیدعبدالهادی حسینی شاهرودی

سیدعبدالهادی حسینی شاهرودی متولد سال ۱۳۲۶ در نجف و فرزند سیدمحمد حسینی شاهرودی از مراجع تقلید است.

وی تحصیلات ابتدائی را در مکتب‌خانه عبدالله نیشابوری در نجف آغاز نمود و از ۱۲ سالگی به تحصیلات حوزوی اشتغال یافت. در دوران تحصیل از محضر اساتید همچون پدرش آیات عظام سیدمحمد حسینی شاهرودی، سیدعلی حائری، سیدکاظم حائری، سیدعباس حاتم یزدی، حسین راستی کاشانی، مصطفی اشرفی و موحد اصفهانی و دروس فقه و اصول محمد باقر صدر، سیدابوالقاسم خوئی، وحید خراسانی، سید محمدرضا گلپایگانی، سید کاظم حائری و مرتضی حائری یزدی بهره‌مند گردید و کلیه دروس را به رشته تحریر درآورد.

با اوج گیری مبارزات علیه رژیم بعثی در عراق به توصیه شهید صدر به لبنان رفت. او که حامل پیامی از سوی شهید صدر به امام موسی صدر بود، پس از انجام وظیفه به ایران آمد و به پیروزی انقلاب اسلامی مدد رساند. تلاش های او قبل و پس از پیروزی در تبیین ابعاد مختلف نظام اسلامی و پایه نظری آن محل دقت و توجه است.

شاهرودی در بحبوحه انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ به ایران بازگشت و به مبارزات خود در برابر رژیم پهلوی ادامه داد.

به دلیل سابقه مبارزاتی و شناخت توام با اعتماد دست‌اندرکاران مسایل انقلاب از ایشان، پس از پیروزی انقلاب اسلامی از سوی کمیته مرکزی امام (ره) به شهر داراب فارس اعزام شده و اقدام به تشکیل دادگاه انقلاب اسلامی و سپاه پاسداران نمود و در مدت اقامت در داراب با هدایت آیت الله ربانی شیرازی(ره) و با هدف انسجام بخشی به نیروهای انقلابی ،حزب جمهوری اسلامی را تشکیل داد.

به دنبال بروز نا آرامی‌ و شورش‌های منافقین و نیروهای موسوم به خلقی در سیستان و بلوچستان که منجر به درگیری‌های مسلحانه شده بود، آیت الله شاهرودی به نمایندگی از دفتر بنیانگذار جمهوری اسلامی امام خمینی (ره) به آن استان عزیمت نمود و با همکاری شهید سید محمد تقی طباطبائی (از شهدای فاجعه هفتم تیر۶۰) با بهره‌گیری از روش‌های تقریبی و وحدت‌گرایانه موفق به خاموش کردن آتش فتنه و ایجاد صلح و برادری شد.

با شناختی که مردم شریف شهرستان علی‌آبادکتول از آیت الله شاهرودی داشتند، طی نامه‌های متعدد خواستار امامت جمعه وی شدند، در همین راستا در سال ۱۳۵۹ از سوی حضرت امام خمینی (ره) به امامت جمعه شهرستان علی‌آبادکتول منصوب گردید.

آیت الله شاهرودی حدود ۱۸ سال در این سنگر انجام وظیفه کرد و پس از بازنشستگی از امامت جمعه به خواست مردم در این شهرستان ماند و ضمن همکاری‌های مستمر با ائمه جمعه بعدی و مسئولین و ارگان‌های انقلابی به فعالیت‌های مذهبی و اجتماعی در جهت تحکیم مبانی انقلاب اسلامی ادامه داد.

تحقیق، تدریس در حوزه و دانشگاه، تالیف کتاب‌های اخلاق اسلامی (چهار جلد)، کتاب‌های تبیین حکومت دینی ولایت فقیه، دگراندیشی اخلاق کاربردی اسلام و روابط بین‌الملل اخلاق اسلامی فرهنگ مهندسی معماری اسلامی دانش و کوشش و ده‌ها تالیفات دیگر از جمله سوابق علمی آیت‌الله شاهرودی است.

وی نمایندگی مردم گلستان در دوره فعلی مجلس خبرگان رهبری را بر عهده دارد.

آیت‌الله سیدمحسن طاهری

آیت‌الله سیدمحسن طاهری فرزند مرحوم آیت‌الله حاج سید حبیب‌الله طاهری گرگانی نماینده فقید مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری و نوه دختری مرحوم آیت‌الله حاج سیدسجاد علوی و خواهرزاده مرحوم آیت‌الله حاج سیدمحمدعلی علوی گرگانی است.

طاهری متولد مردادماه سال ۱۳۵۰ در نجف است که پس از اخذ دیپلم ریاضی فیزیک در سال ۱۳۶۸ وارد حوزه علمیه شد و پس از تحصیل در سطوح علمی حوزه به درجه اجتهاد نایل آمد.

وی طی سال‌های اقامت در حوزه علمیه قم علاوه بر فراگیری دروس سطوح عالی حوزه و شرکت در درس خارج فقه و اصول، از محضر اساتید بزرگ اخلاق کسب فیض کرد و همزمان به مطالعه و پژوهش پیرامون علوم مختلف دینی از جمله منطق، فلسفه، تفسیر و علوم قرآن، کلام، علوم انسانی و غیره پرداخت و در این زمینه از آثار علمی بزرگانی همچون علامه شهید مطهری، علامه مصباح‌یزدی و علامه شهید سیدمحمدباقر صدر بهره برد.

پس از درگذشت مرحوم آیت‌الله طاهری گرگانی، وی در سال ۱۳۸۶ مسوولیت مدرسه علمیه امام صادق(ع) گرگان را برعهده گرفت و از آن زمان تاکنون علاوه‌بر مسوولیت این مدرسه، به تدریس در حوزه علمیه و سایر مراکز علمی و نیز به فعالیت‌های گسترده فرهنگی، تبلیغی، سیاسی و اجتماعی اشتغال دارد.

طاهری در این سال‌ها از فعالیت‌های علمی و تدریس هم دور نشد و تالیف کتاب و آثار علمی و پژوهشی در کارنامه ایشان به چشم می‌خورد.

تدریس دروس مقدمات از جمله ادبیات عرب، منطق، فقه، اصول، کلام و غیره در حوزه علمیه گرگان، تدریس کتاب رسائل مرحوم شیخ اعظم انصاری در حوزه‌های علمیه قم و گرگان، تدریس مکاسب مرحوم شیخ اعظم انصاری در حوزه علمیه گرگان، تدریس فلسفه (بدایة الحکمة و نهایة الحکمة علامه طباطبایی) در قم و گرگان، تدریس خارج فقه و خارج اصول در گرگان، تدرس اخلاق در مدارس علمیه گلستان، تدریس معارف اسلامی در حوزه علوم اسلامی دانشگاه گلستان، عضویت در کمیته علمی همایش ملی «غدیر، بصیرت و وحدت» دانشگاه گلستان و تدریس عقاید و معارف اسلامی در کلاس‌های آموزش ضمن خدمت فرهنگیان از جمله سوایق تدریس سیدمحسن طاهری است.

همچنین عضویت در کمیته علمی همایش ملی «تعلیم و تربیت در مکتب صادقین دانشگاه آزاد بندرگز، عضویت در مدیریت همایش ملی «عروة‌الوثقی در دانشگاه آزاد(سال ۱۴۰۲)»، تدریس عقاید و معارف اسلامی در کلاس‌های آموزش ضمن خدمت فرهنگیان نیز در کارنامه وی دیده می‌شود.

آیت‌الله سید محسن طاهری همچنین مولف کتاب «ملاحظة علی المنطق است. علاوه‌بر آن تقریرات درس خارج اصول فقه مرحوم آیت‌الله العظمی حاج میرزا جواد تبریزی، تقریرات درس خارج اصول فقه حضرت آیت‌الله حاج شیخ عبدالله احمدی شاهرودی به زبان عربی، تحقیقاتی قرآنی و روایی پیرامون موضوع مهدویت با مقدمه‌ای در مبحث امام‌شناسی، تهیه جزوات گوناگون در علوم حوزوی و معارف اسلامی از جمله مبحث «ولایت فقیه» و نگارش مقالات متعدد بصیرتی در کارنامه وی به چشم می‌خورد.

استاد حاج کمال آخوندغراوی

استاد کمال آخوند غراوی در سال ۱۳۳۷ در روستای آق‌توقای از توابع شهرستان مراوه تپه چشم به جهان گشود. همان روستای تاریخی که هر ساله میعادگاه عاشقان فرهنگ و ادبیات است و مختومقلی فراغی در آغوش این خاک آرمیده است.

کمال آخوند غراوی مدرسه ابتدایی را در روستا و راهنمایی را در گنبد و گذراند و سال ۱۳۵۱ به همراه خانواده از آق‌توقای به گنبد مهاجرت کرد.

۱۰ سال در حوزه علمیه قره‌بلاغ زیر نظر استاد یارجان آخوند نظری علوم دینی را گذراند و سپس پنج سال در حوزه علمیه مدرسی گنبد زیر نظر استاد الله‌قلی آخوند نظرزاده ادامه داد و سال ۱۳۶۵ از این حوزه به درجه روحانیت نائل آمد و از همان ابتدا امامت جماعت مسجد بلال روستای گدم‌آباد گنبد را بر عهده گرفت و به تعلیم قرآن و احکام نماز در بین اهالی روستا مبادرت ورزید.

آخوند غراوی پس از دیپلم وارد دانشگاه الهیات دانشگاه تهران شد و در اوایل انقلاب به استخدام آموزش و پرورش درآمد و در مقاطع مختلف به ویژه دبیرستان تدریس کرد و به تعلیم و تربیت دانش آموزان همت گماشت و در سال ۱۳۸۸ بازنشسته شد.

وی در کنار معلمی بیش از ۲۰ سال در شورای حل اختلاف گنبد فعالیت کرد و بعدها مدیر شعبه حل و اختلاف شهرستان گنبد شد.

آخوند غراوی تحصیلات تکیملی را در دانشگاه بین المللی جامعه المصطفی در رشته اصول و فقه ادامه داد و موفق به اخذ درجه کارشناسی ارشد شد.

وی سابقه تدریس در مرکر تربیت معلم و دانشگاه های منطقه را در کارنامه خود دارد و همچنین به عنوان روحانی حج فعالیت می کند.

انتخابات ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری برای انتخاب ۸۸ عضو این مجلس برای یک دوره هشت ساله جمعه ۱۱ اسفند ماه ۱۴۰۲ در کشور برگزار می‌شود.

گلستان ۲ نماینده در مجلس خبرگان رهبری دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار