دومین برنامه تخریب بناهای غیرمجاز در روستای زیارت گرگان انجام شد و تعدادی از ساخت و سازهای غیرقانونی این روستا طعم قلع و قمع را چشیدند.

شکست تابوی امنیت متخلفان «زیارت» با طعم تخریب

طی این دو روز برنامه تخریب که با حضور معاون عمرانی استاندار گلستان، نماینده دادستان و مدیر امور اراضی گرگان همراه بود، تاکنون هشت بنای مسکونی غیرمجاز و بیش از 30 فقره حصار اطراف زمین‎های کشاورزی تخریب شد.

به گزارش گلستان 24، بی‎شک این حرکت ارزشمند و شکستن تابوی تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز و غیرقانونی در زیارت، نشان از قاطعیت مجموعه مدیران استان چه در قوه مجریه و چه در قوه قضائیه دارد.

نقش برجسته استانداری گلستان در برخورد با ساخت‎و ساز غیرمجاز

تردیدی نیست مهم‎ترین نقش در ایجاد فضای برخورد با ناهنجاری‎های ساخت‎وساز استان را باید به حساب استانداری گلستان به ویژه حوزه عمرانی نوشت که پس از روی کار آمدن دولت یازدهم، به این موضوع به عنوان دغدغه مهم استان نگاه جدی معطوف داشته است.

از سویی دیگر نباید از جدیت و قاطعیت مسئولان قضایی استان غافل شد که همراه با نمایندگان دولت در برخورد با تخلف و بی‎عدالتی انجام گرفته، هیچ مماشاتی با متخلفان نکرده‎اند و مر قانون را در این مسیر اجرا کرده‎اند.

معاون عمرانی استاندار گلستان با اشاره به جدیت مسئولان استان برای برخورد با هرگونه ساخت‎وساز غیر مجاز در سطح استان گفت: در این برنامه با هرگونه تغییر کاربری غیرمجاز، تجاوز به عرصه‎های منابع طبیعی، مناطق حفاظت شده محیط زیست و حرایم رودخانه‎ها برخورد قانونی می‎شود.

اطلاع متخلفان از غیرقانونی بودن ساخت‎ و ساز‎ها

رضا مروتی در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: مجموعه مسئولان استانداری و مسئولان قضائی استان موضوع ساخت‎وساز غیر مجاز را با حساسیت و جدیت پیگیری می‎کنند و در اجرای دقیق قانون تعارف ندارند.

وی با اشاره به اطلاع متخلفان از غیرقانونی بودن ساخت‎وسازشان در حرایم غیرقانونی تصریح کرد: عموم کسانی که دست به این تخلفات زده‎اند، نسبت به قانون مطلع هستند، اما در ذهن خود امیدوار هستند که اتفاقی روی دهد و مفری پیدا شود که با آنان برخوردی انجام نگیرد.

مروتی خاطرنشان کرد: با توجه به عزم ما و اراده قوه قضائیه این تصور خیال باطلی بیش نیست و قانون و مقررات برای هیچ یک از افراد جامعه استثنایی قایل نمی‎شود.

رهایی متخلفان از چنگ قانون خیالی باطل است

وی با اشاره به فعال‎سازی کمیته پیشگیری در استان ادامه داد: کمیته پیشگیری از ساخت‎وساز غیرمجاز در استان تشکیل شده که ریاست آن نیز بر عهده معاونت عمرانی استانداری است و امروز نیز جلسه ای برگزار کرده است.

قائم مقام شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان خاطرنشان کرد: در این کمیته دستگاه‎های عملیاتی استان حضور دارند و تلاش خواهیم کرد، قبل از وقوع چنین تخلفاتی از آن جلوگیری شود، تا ناچار به تخریب نباشیم.

مروتی یادآور شد: این کمیته رویکردی فرهنگی دارد و با اطلاع‎رسانی مناسب و برنامه‎های آموزشی و فرهنگی می‎خواهد مردم را نسبت به عواقب تخلفات آشنا ساخته و با مشارکت خود آنان از چنین تخلفاتی جلوگیری کند.

وی با تاکید بر این موضوع که برخورد با ساخت‎و‎ساز غیرمجاز در روستای  «زیارت» نمادین نیست، اذعان کرد: این برنامه همچون برنامه برخورد با ساخت‎وساز غیرمجاز در روستاهای «توشن» و «شصت کلاته» به طور کامل اجرا می‎شود و با همکاری مناسب دستگاه‎هایی چون منابع طبیعی، محیط زیست و همراهی دستگاه قضایی استان تداوم خواهد یافت.

تشکیل کمیته پیشگیری از ساخت‎وساز غیرمجاز در گلستان

 مروتی یادآور شد: بی‎شک در این برنامه تنها به تخریب بناها بسنده نمی‌کنیم بلکه ضمن اطلاع‎رسانی مناسب، مکاتبات قانونی را نیز انجام خواهیم داد.

همچنین دادستان مرکز گلستان با یادآوری تخریب ساختار و بافت روستاها به دلیل ساخت‎وسازهای غیرمجاز در استان بیان کرد: ما مکلف هستیم تا از هویت فرهنگی روستاها به ‎وِیژه روستاهایی که در معرض تخریب و تعرض مادی و تخریب فرهنگی توسط عده‎ای منفعت‎طلب هستند، دفاع کنیم.

حجت‌الاسلام مصطفی حقی در گفت‎وگویی خبری اذعان کرد: جلوگیری از تخریب جنگل‎ها و منابع طبیعی به ویژه جلوگیری از قطع درختانی که امکان جایگزینی آن وجود ندارد از جمله وظایف و مسئولیت‎هایی است که در قبال حفظ انفال و حراست از حقوق مردم بر عهده دولت و دستگاه قضایی است.

مکلف به دفاع از هویت روستاهای گلستان هستیم

وی بر وظیفه خطیر دادستانی در احقاق حق و اجرای عدالت در جامعه به عنوان مدعی‎العموم تاکید کرد و با طرح این سؤال که چگونه است در مجاورت رودخانه ای که حریم دارد، عده‎ای ساختمان‎های چند طبقه ساخته‎اند، افزود: در برخی موارد مشاهده شده است در خصوص یک بنا شکایت شده و رأی نیز صادر، امّا همان دستگاه در خصوص بنای مجاور آن اقدامی انجام نداده است.

حقی با بیان این که در حال پیگیری هستیم  و با متخلف برخورد خواهیم کرد، تصریح کرد: کسانی که ممکن است در انجام وظایف کوتاهی داشته‎اند باید پاسخ‎گو باشند.

وی اضافه کرد: با ساخت‎وسازهای غیرمجازی که در حریم رودخانه اتفاق افتاده است، برخورد قانونی می‎شود و به مجوزهای خلافی که در حریم رودخانه و عرصه‎های منابع طبیعی صادر شده رسیدگی و با متخلفان و متعرضان به رودخانه‎ها و حریم آن و متجاوزان به عرصه‎های منابع طبیعی و مراتع برابر قانون رفتار می‎شود.

با توجه به آنچه عنوان شد به نظر می‎رسد، برخورد جدی با زیارت سرآغاز برخورد قانونی با قانون‎شکنانی باشد که هنوز نیز در این روستا و دیگر نقاط استان دست از تخلف و ساخت و ساز غیر مجاز بر نداشته‎اند.

ارسال نظر

  • ناشناس
    0

    رعایت موارد ذیل در خصوص تخریب ها :
    1-مطالعات کارشناسی و ارائه نظر کارشناسی و اجرای آن بر اساس ضوابط و مقررات منجمله در خصوص زمین های فاقد کاربری کشاورزی برای ایجاد تو سعه عمران و آبادانی آن روستا .
    2- رعایت حقوق و حفظ مالکیت شخصی افراد و مردم جامعه به دور از رسانه ای و سیاسی نمودن آن منطقه .
    3- علت ساخت وساز های غیر مجاز به دور از اتهام و تهمت به مسئولین .
    4 - اجرای طرح جامع و ضوابط ساخت وساز و ساماندهی مناطق .
    5-عدم ایجاد بازی روانی برای اشخاصی که دارای حق مالکیت شخصی بوده و احترام به رعایت حق قانونی و حقوقی مردم در مناطق مطابق ماده 4 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست :هر نوع ممنوعیت و محدودیت و مقرراتی که برای مناطق تحت مدیریت (پارک ملی – آثار طبیعی ملی- پناهگاه حیات وحش –منطقه حفاظت شده )بر قرار می گردد نباید با حق مالکیت یا حق انتفاع اشخاصی که در داخل این مناطق قانونا" دارا هستند ،مغایر باشد. امری ضروری می باشد .
    6-ایجاد امنیت اجتماعی و عدم رسانه کردن منطقه وعدم بکاربردن کلمات تخریب بصورت کلی برای همه افرادو بدون مطالعه کارشناسی .
    7-عدم تصمیم گیری براساس سیاسی شدن منطقه و رسانه ای کردن موضوع .
    8- مطا لعه و بررسی مناطقی که در حال تخریب و ساخت وسازهای غیر مجاز بوده ولی دور از چشم مسئولین میباشد مانند منطقه حفاظت شده ی روستا ی جهان نما که از مناطق حساس و حفاظت شده ی محیط زیست استان گلستان بدلیل دو منطقه مهم ترکت و مغزی وهمچنین محل گدار حیات وحش و منطقه ی بسیار زیبا و نمونه گردشگری می باشد که هیچ عکس و تصویری از تخریب و ساخت وسازهای غیر مجاز روستای حفاظت شده ی جهان نما نیست چرا؟
    9-.بررسی روستاهایی مانند روستای زیارت استان گلستان که بر اساس مطالعات کارشناسی و از نظر آی یو سی ان و عدم کاربری زمینهای کشاورزی و کمبود آب برای کشاورزی و سنگی بودن بعضی از زمینهای مذکور و نزدیکی به شهر گرگاه و منطقه 7 شهری جزء زون گردشگری و معیشتی بوده و بر اساس ضوابط محیط زیست نه تنها افراداجازه ساخت وسازبر اساس ضوابط را دارند بلکه اجازه ساخت صنایع راهم بر اساس ضوابط استقرار و صنایع محیط زیست را تا یکسری از رده های صنایع و کدها را دارند .
    10 -روستاهایی مانند زیارت استان گلستا ن در دهه ی هشتاد طرح جامع با امضاء مسئولین بر اساس ضوابط وقوانین ساخت وساز امضاءشد ولی اجراء نگردید و با عث ساخت وسازهای غیر مجاز مردم گردید لذا مطالعه در خصوص مطالعات گذشته و تصمیم گیری برای ساماندهی با در نظر گرفتن امنیت اجتماعی و حفظ مالکیت حقوقی افراد بجای کلی گویی و صحبت از تخریب کلی بدون مطالعات کارشناسی امری ضروری به نظر می رسد.

آخرین اخبار