در حالی که در دنیا و حتی کشورمان، موضوع صنایع کوچک به عنوان یک ظرفیت مهم اشتغال مورد توجه قرار می‌گیرد، گلستان نتوانسته آن‎گونه که ‎باید در این بخش توسعه چندانی را تجربه کند.

صنایع کوچک در گلستان نیازمند حمایت دولتمردان

به گزارش گلستان 24 اگر بخواهیم به وضعیت صنایع کوچک در گلستان بپردازیم، نمی‎توان از اهمیت نقش شهرک‎ها و ناحیه‎های صنعتی در این استان شمالی بی‎تفاوت گذشت.

هر چند عقبه این توسعه‎نیافتگی به گذشته‎های نه چندان دور باز می‎گردد و تقریباً پس از لغو ممنوعیت توسعه صنعتی در استان‎های شمالی به ویژه گلستان، این بخش از تحرک بیشتری برخوردار شد، اما دیگر از ارزهای ارزان قیمت و امکانات خاص دولتی برای توسعه این مناطق خبر چندانی نبود و بهترین فرصت برای توسعه صنعتی این استان فقیر از بین رفت.

صنایع کوچک در گلستان نیازمند حمایت دولتمردان

با این وجود، طی دو سال اخیر با استقرار دولت یازدهم، تحرک دوباره در رگ‎ شهرک‎ها و ناحیه‎های صنعتی گلستان جریان یافته، اما هنوز تا مرز ایده‎آل و رفع مشکلات این بخش فاصله بسیاری وجود دارد و باید تلاش بیشتری انجام پذیرد. 

باید اذعان داشت؛ در آسیب‎شناسی مشکلات و تلاش‎های مرتبط با آن، نمی‎توان تنها نوک پیکان را معطوف به دولت و دستگاه‎های دولتی ساخت، بلکه جدا از مشکلات زیرساختی، بخش بسیاری از مشکلات در سرمایه‎گذارانی نهفته است که از توان مالی و اقتصادی مناسبی برخوردار نیستند و از ضعف مدیریتی  نیز رنج می‎برند.

*ضعف مدیریتی و مشکلات مالی دلیل اصلی تعطیلی واحدهای صنعتی در گلستان

مدیر عامل شهرک‎های صنعتی استان گلستان نیز ضمن تأیید مشکلات موجود اعتقاد دارد، اغلب واحدهای این استان که تعطیل شده‎اند، علاوه بر ضعف مدیریتی، با مشکلاتی از جمله نداشتن آورده اولیه، اختلاف شرکاء، تقسیم ارث، سرمایه در گردش و تکنولوژی قدیمی دست به گریبان بوده‎ و هستند.  

رحمان محمدزاده در گفت‎وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: در شرایط کنونی به دنبال حفظ اشتغال موجود، حمایت از بنگاه‎های کوچک و متوسط و تأمین امکانات زیربنایی شهرک‎های موجود هستیم.

وی خاطرنشان کرد: تا پایان سال 1393، تعداد پروانه‎های بهره‎برداری صادره در گلستان 914 فقره بوده که 92 درصد از آن پروانه‎ها که 829 فقره را در برمی‎گیرد، مربوط به واحدهای تولیدی زیر 50 نفر اشتغال بوده است.

محمدزاده تصریح کرد: مجموعاً 23 شهرک و ناحیه صنعتی در گلستان وجود دارد که شامل 13 شهرک و 12 ناحیه صنعتی است.

 وی با اشاره به سهم صنایع کوچک در اشتغال استان یادآور شد: 56 درصد کل اشتغال استان را صنایع کوچک تشکیل می‎دهند که این رقم نشان از اهمیت این بخش در رفع معضل بیکاری است.

مدیر عامل شهرک‎های صنعتی استان گلستان با اشاره به عمده فعالیت‎های صنایع کوچک در استان اذعان کرد: این فعالیت‎ها شامل صنایع غذایی، لبنیات، ساختمان، کانی فلزی و غیرفلزی، فرش دستباف و صنایع تبدیلی است.

* بهره‎برداری 601 واحد صنعتی در نواحی صنعتی گلستان

محمدزاده افزود: مساحت کل اراضی صنعتی در استان 2 هزار و 40 هکتار است که تنها 601 واحد صنعتی در شهرک‎ها و ناحیه‎های صنعتی استان به بهره‎برداری رسیده است.

وی با تأکید بر برنامه حمایت مالی از طرح‌ها و واحد های صنعتی در استان با اشاره به طرح کمک به نوسازی و تجدید ساختار صنایع در استان گفت: در سال 1393 این شرکت با عقد قرارداد ارائه تسهیلات با بانک‎های توسعه تعاون و مهر اقتصاد و صادرات، جمعاً موفق به ارائه مبلغ 21 میلیارد و 910 میلیون ریال از اعتبارات طرح نوسازی و تجدید ساختار صنایع از محل اعتبارات ملی و در قالب ارائه تسهیلات بانکی شد.

محمدزاده اضافه کرد: با اخذ این اعتبارات در مجموع، 10 واحد صنعتی برای استفاده از اعتبارات یاد شده به بانک‎های عامل معرفی و تاکنون موفق به اخذ تسهیلات به مبلغ 13 میلیارد و 410 میلیون ریال شدند که در نهایت این تسهیلات موجب ایجاد اشتغال 67 نفر در واحدهای صنعتی استان شد.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه پرداخت تسهیلات از محل طرح کمک‎های فنی و اعتباری نیز در سال 1393 این شرکت در قالب این تسهیلات بانکی موفق به عقد قرارداد ارائه تسهیلات با بانک‎های توسعه تعاون، مهر اقتصاد  و صادرات، سرجمع با مبلغی معادل  15 میلیارد و 981 میلیون ریال  شد.

مدیر عامل شهرک‌های صنعتی استان گلستان اضافه کرد: با اخذ این اعتبارات در مجموع هشت واحد صنعتی برای استفاده از اعتبارات یاد شده به بانک‎های عامل معرفی و تاکنون موفق به اخذ تسهیلات به مبلغ 11 میلیارد و 800 میلیون ریال شده‎اند که برآیند این تسهیلات ایجاد اشتغال 16 نفر در واحدهای صنعتی استان بوده است.

* آغار فعالیت دوباره 10 واحد صنعتی راکد در گلستان

محمدزاده با اشاره به وجود صنایع راکد در استان با توجه به سیاست‎های نادرست گذشته عنوان کرد: از جمله موضوعات مهم و مورد توجه این مجموعه، راه‎اندازی مجدد یا احیاء واحدهای راکد یا غیرفعال صنعتی است که در مسیر این سیاست در سال 1393 تعداد 10 واحد صنعتی کوچک، فعالیت خود را در استان مجدداً آغاز و بابت این فعالیت دوباره 79 فرصت شغلی احیاء شد.

وی ادامه داد: شهرک‎های صنعتی استان در جهت حمایت از تولیدات واحدهای صنعتی استان و در جهت ارتقاء توان فنی و مهندسی و تخصصی واحدهای صنعتی، نسبت به برگزاری دوره‎های متعدد  آموزشی نیز اقدام کرده است.

محمدزاده متذکر شد: تا سال 1393 بیش از 261 دوره آموزشی برای 7 هزار و 942 نفر از پرسنل و مدیران واحدهای صنعتی و 262 هزار و 710 نفر ساعت در حوزه دوره‎های مدیریتی و مهارتی برگزار شده که شامل دوره‎های مدیریت در صنایع و  مباحث آموزشی مورد نیاز کارشناسان بخش صنعت بوده است.

همچنین نماینده مردم بندرگز، ترکمن، کردکوی و گمیشان در مجلس شورای اسلامی گفت: صنایع کوچک به عنوان بنگاه‎های مهم اقتصادی نقش مشهود و برجسته‎ای در افزایش تولیدات صنعتی استان دارند، اما برای توسعه، نیازمند انعطاف‌پذیری، کارآفرینی، خلاقیت و نوآوری هستند.

محمدجواد نظری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان تصریح کرد: بیشترین سهم ایجاد اشتغال ایجاد شده در این استان در بخش بنگاه‌های کوچک و متوسط است که با توانمندی‌های خود می‌توانند با از میان برداشتن مشکلاتی همچون بیکاری و توزیع ناعادلانه درآمد، نقش مهمی را در توسعه اقتصادی در استان گلستان  بر عهده گیرند.

وی خاطرنشان کرد: مهمترین نقش و اهمیت صنایع کوچک و متوسط تأثیرگذاری آن در توسعه صنعتی و اقتصادی، کمک به توزیع عادلانه درآمد، اشتغالزایی، تسریع توسعه صنعتی در نقش اقمار صنایع بزرگ و ایجاد ارزش افزوده است.

* تأثیرگذاری صنایع کوچک بر اشتغال مولد در گلستان

نظری با تأکید بر تقویت این بنگاه‎های مهم اقتصادی متذکر شد: تقویت و توسعه صنایع کوچک نقش مهمی در ایجاد اشتغال مولد ایفا می‌کند و می‌تواند در کاهش بیکاری که امروزه یکی از دغدغه‌های اساسی جامعه است، کمک شایانی کند.

به گفته وی، حمایت از برگزاری نمایشگاه‎های داخلی و خارجی، برگزاری دوره‌های آمورشی و تخصصی، تورهای صنعتی و اجرای پروژه خوشه‌های صنعتی باید مورد توجه متولیان حوزه صنایع کوچک قرار گیرد.

نماینده مردم بندرگز، ترکمن، کردکوی و گمیشان در مجلس با اشاره به اینکه تنوع صنایع مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان گفت: پیدا کردن بازار مناسب و فراهم کردن زیرساخت‌ها و حمایت‌ها بانک‌ها و دسترسی به تسهیلات و اینکه برای نجات و رونق اقتصاد کشور از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

نظری‌ ادامه داد: باید بنگاه‌های کوچک و متوسط در کنار بنگاه‌های بزرگ قرار داشته باشند و این مهم میسر نخواهد شد مگر با تأمین زنجیره تولید است.

با توجه به موارد یاد شده و اهمیت جایگاه صنایع کوچک در امر تولید و اشتغال و تأثیر منحصر به فرد آن در اقتصاد کشور توسعه این بخش تأثیرگذار بر توسعه گلستان حمایت، همت و همراهی تلاشگران و مسئولان استانی را می‌طلبد.

بر اساس مصوبه شورای فرهنگ عمومی کشور، 21 مرداد ماه به عنوان روز حمایت از صنایع کوچک در تقویم کشور ثبت و نام‎گذاری شده است.

ارسال نظر

آخرین اخبار