:در امتداد مسیرهای جاده ی روستایی آق آباد و به سمت مناطق مرزی گنبد کاووس

در امتداد مسیرهای جاده ی روستایی آق آباد و به سمت مناطق مرزی گنبد کاووس که حرکت کنیم یادبودهای مرگ را درفاصله هر چند کیلومتری مشاهده می کنیم.

یادبودهای مرگ در کنار راه های روستایی گلستان

به گزارش گلستان 24 یادبودهای مرگ که در کنار جاده ها بنا شده اند نشان دهنده محل وقوع حادثه ای تلخ و مرگ یک انسان در محل به دلیل تصادف رانندگی است،هرچند خانواده تمامی قربانیان حوادث رانندگی چنین یادبودی را بنا نمی کنند. 
وقتی به تاریخ تولد و مرگ حکاکی شده بر روی این بناهای کوچک یادبود نظاره می کنیم به سن پایین افرادی که جان باختند پی می بریم،بسیاری از این افراد فراتر از سن نوجوانی نرفته و بهار عمر خویش را جشن نگرفته اند که اجل یقه آنان را گرفته است.

یادبودهای مرگ در کنار راه های روستایی گلستان
با چند شاهد و بومیان محل که هم صحبت می شویم آنان نیز کم سن و سال بودن بیشتر این قربانیان را تائید می کنند و از سویی نیز معترف هستند که بیشتر این جان باختگان سوار بر موتور سیکلت بودند که اکثر اوقات مسائل ایمنی و فنی را رعایت نمی کنند.
در طیف دیگر بیشتر جان باختگان در حوادث رانندگی در جاده های فوق را روستائیان تشکیل می دهند که امری بدیهی است چرا که مسیر رفت و آمد زحمت کشان عرصه دام و کشاورزی گنبد کاووس است.
در میان اشخاصی که در این مسیرها تصادف می کنند دو گروه کم درآمدها و کم سوادها بیشترین آمار تصادف و مرگ و میرها را دارند،کم درآمدها که به عبارتی هشت آنان در گرو نه شان است توانایی و استطاعت کافی مالی برای خرید وسیله نقلیه مناسب را ندارند که این امر موجب می شود به سمت خودروهای کم کیفیت تر تمایل داشته باشند که چاره ای جز این نیز ندارند و باکوچکترین بی دقتی شاهد اتفاقات ناگوار هستند،طیف کم سواد نیز به دلیل سطح پایین اطلاعات و دانش بیشتر دچار حوادث رانندگی در این جاده ها می شوند که بنظر میرسد در بیشتر جاده های کشور این دو گروه بیشترین میزان تصادفات و حوادث رانندگی را داشته باشند.
از سویی دیگر سطح کیفی جاده ها در این مناطق بسیار پایین است، کمبود تابلو و علائم کنار جاده ای ،جاده های کم عرض و دست اندازهای بسیار با پیچ های خطرناک رانندگی را برای رانندگان سخت کرده است.
نمونه بارز این امر جاده ی آق آباد است که در طول دو سال گذشته علیرغم اقداماتی که جهت بالا رفتن سطح کیفی آن شده است .باز هم در مناطقی مشاهده می شود که به دلیل بی کیفیت بودن این جاده موازی با آن جاده های خاکی به دلیل کثرت رفت و آمد رانندگان به چشم می خورد و آمارهای غیر رسمی نیز در سالهای گذشته خبرازمرگ سالانه قریب به سی نفر در این مسیر را می دهند.
جاده های مناطق مرزی بخش داشلی برون نیزدارای نواقصی مشابه جاده روستایی آق آباد و در مواردی بدتر از آن است که به دلیل رفت و آمد کمتر نسبت به جاده آق آباد کمتر کانون توجهات بوده است.این مسیرروستایی نیز کیفیت مناسب را ندارد و در مواردی پیچ های فوق العاده خطرناک را دارا است که به اعتقاد رانندگان می توان با امکانات حداقلی وفقط با یک لودر و رفع چند تپه و ترمیم مسیر دید رانندگان را بیشتر کرد و جلوی برخی تصادفات ناگوار احتمالی را گرفت.
قطعا موارد و مشکلات این چنینی توجه جدی و عنایت ویژه مسئولین امردراستان، نماینده مجلس ،راهنمایی و رانندگی ، راه و شهرسازی و فرمانداری را می طلبد تا شاهد بهبود کیفیت راه های روستایی و کاهش حوادث و در نهایت  خدمت رسانی بهینه به مردم زحمت کش آن مناطق باشیم.

ارسال نظر

آخرین اخبار