کسبه بازارچه مرزی ' علوی' گنبدکاووس که در مرز اینچه برون قرار دارد، خواستار رفع مشکلات خود برنامه ریزی از سوی مسوولان برای توسعه و رونق این بازار هستند.

کسبه بازارچه مرزی گنبدکاووس خواستار رسیدگی به مشکلات شدند

به گزارش گلستان24، تنی چند از کسبه این بازار در گفت وگو با ایرنا، ممنوعیت ورود برخی کالاها نظیر لوازم صوتی و تصویری، افزایش حقوق گمرکی برخی کالاها مانند پارچه که بصورت چمدانی وارد می شوند، از جمله این مشکلات بیان کردند.
بازارچه مرزی اینچه برون در سال 71 برای حل مشکلات مرزنشینان و توسعه این منطقه از سوی بنیاد علوی در خاک جمهوری اسلامی ایران تاسیس شده است.

بازارچه مرزی گنبدکاووس
اسماعیل نورزاد یکی از کسبه این بازار در این خصوص گفت: بیشتر اقلام که بصورت چمدانی وارد می شود، از طرف گمرک تعیین تعرفه می شود که این تعرفه در سال جاری افزایش یافته است.
وی ادامه داد: عرضه پارچه های نخی ، روفرشی ، روسری چینی ، متقال و برخی کالاهای دیگر اکنون به خاطر افزایش تعرفه مقرون به صرفه نمی باشد.
این کسبه بازارعلوی افزود: تا پیش از این هر توپ پارچه 50 هزار تومان تعرفه داشت که اکنون 90 هزار تومان شده است.
نورزاد گفت: با این وضع ، قیمت کالاهایی که در این بازارچه عرضه می شود با کالاهایی که در مغازه های شهر، عرضه می شود، تفاوت چندانی ندارد.
محمود شیرمحمدلی یکی دیگر از کسبه بازارچه می گوید: ممنوعیت ورود کالاهای صوتی و تصویری موجب شده، فروشندگان این بازارچه ، اغلب کالاهای خود را از بصورت کلی و جزیی از سایر نقاط کشور تامین کنند.
وی افزود: برخی از کسبه بازارچه هنگام ارسال کالاهای خود به سایر شهرستان ها با مشکلاتی در ایست و بازرسی نیروی انتظامی مواجه می شوند.
شیرمحمدلی با بیان اینکه به خاطر مشکلات پیش آمده ، قیمت کالاها در این بازارچه افزایش یافته است، افزود: این امر برای کسانی که از راه های دور قصد عزیمت می کنند، بصرفه نیست.
به گفته وی ، وجود بازارچه های محلی در سطح شهرهای اطراف یکی دیگر از کم رونق شدن این بازارچه است.
حاجی کریم آور از دیگر فروشندگان این بازارچه می گوید: کالاهایی مانند شکلات در بسته های 20 تا 30 کیلویی بصورت چمدانی با کمترین مشکل از ترکمنستان وارد می شوند، اما هنگامی که این کالا بصورت تجمیع و در اوزان بالاتر در بازار عرضه می شود، مشمول کالای قاچاق قرار می گیرد.
وی گفت: ماموران نیروی انتظامی در این صورت این کالا را به عنوان کالای قاچاق توقیف می کنند.
به گفته دیگر کسبه این بازارچه، اکنون بسیاری از فروشندگان از درآمد پایینی برخوردار هستند و فقط قارند هزینه های ماهانه مغازه خود را بدست آورند.
ممنوعیت رفت و آمد با استفاده از گذر مرزی یکی دیگر از مشکلات کسبه این بازار است که موجب شده تردد از گمرک بسیار کاهش یابد. 
مرزنشینان خواستار رفع این مشکل هستند تا علاوه بر برقراری ارتباط بیشتر با اقوام آن سوی مرز، دو طرف همچنین بتوانند با تجارت چمدانی ضمن درآمد زایی به توسعه منطقه نیز کمک کنند.
بخشدار داشلی برون نیز در خصوص رونق بخشیدن به این بازارچه به خبرنگار ایرنا گفت: براساس هماهنگی های انجام شده با مسوولان گمرک و انتظامی قرار شد در ماه های حضور مسافر در این منطقه، تسهیلات ویژه ای برای غرفه داران پیش بینی کنند.
حمید سالمی افزود: همچنین در راستای مصوبه دولت در خصوص اعلام منطقه آزاد تجاری در این بخش، بر اساس توافقی که بین بنیاد علوی و منابع طبیعی صورت گرفت ، قرار شد 256 هکتار از زمین های منابع طبیعی برای ساخت و ساز مجتمع های تجاری در اختیار بنیاد علوی قرار گیرد که با احداث این مجتمع ها باعث رونق اقتصادی منطقه خواهد شد.
بازارچه مرزی اینچه برون سال 1371 در فاصله حدود 800 متری از مرز ترکمسنان احداث شد .
این بازارچه از دو قسمت بازارچه بالا با 140 غرفه که تمامی آنها توسط مرزنشینان خریداری شده و بازارچه پائین که دارای 155 غرفه است و فعلاً بصورت اجاره از طریق بنیاد علوی در اختیار مرزنشینان می باشد.

ارسال نظر

آخرین اخبار