عضو شورای شهر شهرستان بندرگز در انتقاد به عملکرد این شورا، گفت: شورای شهر بندرگز با دخالت در امور شهرداری سنگ اندازی می کند.

شورای شهر بندرگز با دخالت در امور شهرداری سنگ اندازی می کند

به گزارش گلستان 24،  فاضل جهانشاهی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص شرایط شهر و شورای بندرگز، گفت: زمانی که تصمیم به حضور در انتخابات شورای شهر گرفتم، فضای ذهنی من از مشکلات و معضلات شهری و راهکارهایی که برای حل مشکلات شهر وجود داشت، اما با گذشت نزدیک به دو سال از حضورم در شورا شرایط کاملا متفاوت بود.

وی بیان کرد: شورای شهر بندرگز متشکل از پنج عضو است که دو نفر از این اعضا عضو جدید هستند و سه نفر دیگر بیش از ده سال بود که عضو شورای شهر بودند.

وی در ادامه افزود: پس از ورود به شورا شرایط به گونه ای شد که گزینه پیشنهادی بنده ایمان درزی عضو هئیت علمی دانشگاه، به عنوان شهردار انتخاب شد.

جهانشاهی گفت: شرایط شهرداری بندرگز هم در زمانی که درزی آن را تحویل گرفت به هیچ عنوان مناسب نبود و بدهکاری نزدیک به یک و نیم میلیاردی داشت که شامل چهار ماه حقوق عقب افتاده کارکنان و بدهکاری به پیمانکاران و ادارات بود.

وی در ادامه بیان کرد: در آن زمان شهرداری از لحاظ نظم و نسخ اداری و دیپلماسی اداری هیچ نشانی از یک اداره و سازمان نداشت و در هیچ حوزه ای از آن مدیریتی حاکم نبود.

جهانشاهی با  اظهار رضایت از کارنامه شهردار قبلی افزود: عملکرد درزی در طول این 6 ماه نشان داد که می توان با اعتماد به نسل جوان نتیجه خوبی گرفت. وی یک ایده مدیریتی خوب را در شهرداری پیاده کرد به گونه ای که برقراری نظم را از درون شهرداری آغاز و پس از آن همین شرایط را به شهر منتقل کرد.

در زمان مدیریت شهردار سابق بدهکاری های مالی شهرداری پرداخت شد

وی بیان کرد: ایشان نه تنها حقوق عقب افتاده پرسنل را به روز کرد بلکه با نظم خاصی هم در پرداختی کارکنان و هم پیمانکاران مختلف اقداماتی را صورت داد و همزمان کارهای عمرانی و خدماتی در سطح شهر نمود خوبی داشت.

وی گفت: عملکرد درزی در بحث فضای شهری خیلی خوب بود به طوری که در ایام نوروز شاهد تغییر و تحول خاصی در فضای شهر از نظر مبلمان شهری و زیبا سازی شهر بودیم و اوج آن زیبا سازی و نورافشانی و ایجاد فضایی زیبا در ساحل بندرگز در آن زمان بود که رضایت عمومی را به همراه داشت.

این عضو شورای شهر تصریح کرد: مردم واقعا راضی بودند و این موضوعی است که همین الان هم با یک نظرسنجی اصولی از مردم شهر بازتاب خواهد داشت. ضمن این که در اولین جلسه سال 93 که صورتجلسه آن نیز موجود است، هر 5 نفر عضو شورا از عملکرد چندماهه و شبانه روزی شهردار تقدیر و تشکر کردند.

وی تصریح کرد: البته شخص درزی معتقد بود که کاری برای مردم نکرده است و کارهای اصولی و توسعه شهر در برنامه های کلان در حال آغاز بود که موضوع تقابل با شورا پیش آمد.

اعضای شورا در عزل و نصب پرسنل شهرداری دخالت می کنند

وی ادامه داد: این عملکرد ادامه پیدا کرد تا زمانی که از اواخر فروردین ماه، یک تقابل بین شهردار و شورای شهر بر سر قطع همکاری با سه نفر از کارکنان شهرداری ایجاد شد. طبق قانون این اختیار با شهردار است و نیازی به مصوبه ای از طرف شورا در خصوص ادامه همکاری با پرسنل شهرداری نبود.

جهانشای توضیح داد: کارکنان مذکور قراردادی بودند و شهردار تشخیص داده بود که بنا به دلایلی که در صحن شورا هم اعلام شد و صورتجلسه آن هم موجود است، تمایلی به ادامه همکاری با آنان ندارد.

وی خاطرنشان کرد: اما برخی از اعضای شورا خواستار تجدید نظر از سوی شهردار و بازگشت این سه نفر بودند که شهردار زیر بار نرفت. در این میان در جلسه علنی شورا کار به توهین و پرتاب موبایل و حمله به سمت شهردار کشیده شد و حتی در صورتجلسه آن روز هم این اتفاق ثبت شد اما هیچ پیگیری و برخوردی از طرف شورا انجام نشد.

جهانشاهی گفت: این تقابل ها تا اواخر خرداد ادامه داشت که بالاخره پس از کش و قوس های فراوان، استیضاح صورت گرفت. پس از برکناری شهردار حدود سه ماه شهرداری توسط سرپرست اداره شد و پس از این دوره سه ماهه، با رایزنی های انجام شده، در نهایت محسن کمالی به عنوان شهردار انتخاب شد.

وی در ادامه افزود: در طی نزدیک به 6 ماه فعالیت کمالی همواره سعی کردم از ایشان حمایت کنم و بدون پرداختن به حواشی و یا مصاحبه خاصی، فضای آرامی برای کار ایشان فراهم شود.

جهانشاهی بیان کرد: مشکل اصلی ما در واقع این نیست که چه کسی شهردار باشد هرکسی که انتخاب می شود یک توان مدیریتی دارد و به اندازه توانش زحمت می کشد و کار می کند. البته توان مدیریتی افراد مختلف است.

وی با بیان این که مشکل و معضل اصلی ما در بندرگز شورای شهر بندرگز است، خاطرنشان کرد: یک شورای فرسایشی، بی برنامه و بدون خروجی که در امورات داخلی شهرداری دخالت می کند و نه تنها کمکی به پیشبرد اهداف شهرداری نمی کند بلکه با دخالت های بی مورد خود، کار را برای شهردار هم دشوار می کند و برای این دخالت ها مصداق های زیادی وجود دارد.

وی توضیح داد: سفارش برای تقسیط و عقب انداختن چک ها و مطالبات، امر و نهی در جابجایی و تعیین محل خدمت پرسنل و... و این در حالی است که هیچ کمکی هم برای درآمدزایی و کمک به شهردار هم انجام نمی شود.

این عضو شورای شهر بندرگز اظهار کرد: هر هفته در جلسه شورا فهرستی از مشکلات شهر لیست و برای شهردار خوانده می شود و این چرخه هر هفته ادامه دارد ولی چه فایده که کمکی به روند کار شهرداری نمی کند.

هر شهردار مستقل با اعضای شورای شهر بندرگز به چالش می خورد

وی تصریح کرد: برای همکاری بدون دغدغه و دردسر با این شورا، باید جنسی از فرمانبرداری و اطاعت وجود داشته باشد و شهرداری که نوعی استقلال عمل و شخصیت داشته باشد در حوزه کاری با این آقایان به مشکل برخواهد خورد. الان یک کودک دبستانی در بندرگز هم از مشکلات این شهر مطلع است اما مهم حل این مشکلات است.

وی گفت: فضای شورای شهر بندرگز یک فضای کاملا تکراری است که مدیریت آن بر مبنای منفعت عام نیست بلکه منافع شخصی در اداره آن موثر است.

جهانشاهی تصریح کرد: وقتی عضو شورا می رود دنبال ساخت و ساز و مشارکت با انبوه ساز نتیجه اش این می شود که به جای دریافت پول از آن انبوه ساز، واحدهای آپارتمانی که هنوز ساخته نشده را رها می کنند و بیش از چهار سال است که آن واحدها نیمه کاره رها شده و شهرداری به حق و حقوق خود نرسیده است.

وی توضیح داد: وقتی عضو شورا که به نظر می رسید به قوانین مهندسی و شهرسازی اشرافیت دارد، اقدام به ساخت و ساز می کند و انواع و اقسام تخلفات را در سازه خود مرتکب می شود و کار به جایی می رسد که اداره کل شهرسازی استان وارد عمل شده و تخلفات را به شهرداری ابلاغ می کند، چه انتظاری از یک شهروند معمولی برای رعایت اصول ساخت و ساز می توان داشت؟!

وی ادامه داد: وقتی رییس شورا در امورات داخلی شهرداری دخالت مستقیم می کند و به طور مثال در جلسه علنی شورا دستور جابجایی پرسنل شهرداری را می دهد، مگر می شود انتظار داشت که امورات شهرداری اصولی پیش رود؟!

چیزی به نام بازنشستگی در شورای شهر معنا ندارد

وی در ادامه افزود: یکی از موانع توسعه بندرگز این است که اشخاصی در شهر سال هاست که زمام امور را به دست دارند و رها نمی کنند و چیزی به نام بازنشستگی سیاسی برایشان معنا ندارد و اینجاست که منافع مردم و شهر به خطر می افتد.

جهانشاهی بیان کرد: شهرداری بندرگز درآمد پایداری ندارد و فرصت های خوبی در گذشته و در زمانی که شهرداری از نظر مالی قوی بود به هدر رفته است. مثلا دستگاه سنگ شکن خریداری شده قریب به 6سال است که در پارکینگ شهرداری خاک می خورد و روز به روز فرسوده تر می شود.

وی گفت: اما یکی از بزرگترین کوتاهی ها نسبت به شهر و پر حرف و حدیث ترین قراردادها، جایگاه سی ان جی است که با کمک دولت در سال 88 امتیاز آن به شهرداری ها اعطا می شد. اما در بندرگز با یک کار غیراصولی و خارج از عرف اداری، با مشارکت شخصی که تنها آورده او زمینی به مساحت 1000 مترمربع بود این جایگاه احداث شد.

جهانشاهی توضیح داد: آورده شهرداری نیز نصب نزدیک به یک و نیم میلیارد تومانی تاسیسات از طریق یارانه دولتی و اعطای پروانه و معافیت ها برای ساخت این جایگاه بود. اما در کمال تعجب، سهم شهرداری  که سهم 18 هزار نفر بندرگزیاست  40 درصد و سهم آن شخص 60 درصد ثبت شد و به واقع در این قرارداد منافع شهرداری و شهر در نظر گرفته نشد.

وی اظهار کرد: در حالی که کار مشترک حساب مشترک می خواهد. با یک حساب سرانگشتی می توان برآورد کرد که در طول بیش از 50 ماه کار این جایگاه، گردش مالی بیش از 12 میلیارد تومان داشته است که با توجه به اسناد و آمار ارائه شده از سوی واحد درآمد شهرداری بندرگز سهم شهرداری از این گردش مالی نسبتا عظیم در طول این مدت کمتر از 200 میلیون تومان بوده است.

جهانشاهی تصریح کرد: اما نکته مهم و تاسف برانگیز این است که علیرغم اقدامات لازم از طرف همه شهرداران، تمامی این گردش مالی در حساب شخصی این فرد انجام می شود و هیچ حساب مشترکی برای این کار مشترک وجود ندارد.

پروژه میدان ورودی بندرگز به یک پرونده اختلاس تبدیل شده است

وی در خصوص میدان ورودی شهر و بحث های رانت خواری مرتبط با آن تصریح کرد: پرونده این اختلاس چند میلیاردی در دادگستری گرگان مفتوح است و شنیده ها حاکی از آن است که افرادی در سطح شهر با این موضوع مرتبط هستند و به دادسرا هم احضار شده اند و موضوع هنوز به رای نهایی نرسیده ولی چیزی که مشخص است این است که افرادی در شهر و شهرداری از موقعیت خود سوءاستفاده کردند و اطمینان داریم که دستگاه قضایی با این افراد برخورد لازم را انجام می دهد و این خواسته مردم شهر است.

جهانشاهی خاطرنشان کرد: آقای کمالی شهردار بندرگز در حد توان تلاش خود را انجام می دهد و برای ایشان آرزوی موفقیت دارم و در حد توانم در کنار او خواهم بود اما مشکلات شهر بندرگز فقط روی شخص شهردار نیست بلکه ریشه در مسائل دیگری دارد که بخشی از آن را در این مصاحبه ذکر کردم.

وی اظهار کرد: بنده هم به عنوان نماینده مردم در شورا در شرایط حاضر تنها می توانم واقعیات را به مردم بگویم و سعی کنم که راه درست را طی نمایم و تمام تلاش خود را می نمایم تا بتوانم به حل مشکلات کمک کنم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار