لزوم توجه به ایجاد زیرساخت‎ها

جاذبه‎های گردشگری شهرستان علی‎آبادکتول از جمله آبشار تمام خزه‎ای «کبودوال»، در سطح ملی و حتی بین‎المللی هستند که ضروری است مدیران برای ایجاد زیرساخت‎ها برنامه‎ریزی جدی داشته باشند.

کبودوال نگین گردشگری علی‎آبادکتول + تصاویر

  به گزارش گلستان 24، اردیبهشت ماه امسال بود که آبشار «کبودوال» آبشاری تمام خزه‎ای که در جنوب شهر علی‎آبادکتول واقع شده، در نخستین جلسه کمیته ثبت و حریم میراث طبیعی در سال 1394، به ثبت آثار ملی رسید، هر چند قبل از ثبت ملی این منطقه جنگلی نیز، مسافران بسیاری از این مکان دیدنی بازدید می‎کردند و تقریبا همه مسافرانی که قصد سفر به دیار ثامن‎الحج (ع) را دارند در گذر از این شهر، دیدن و حتی اقامت در کنار این آبشار دیدنی را از دست نمی‎دهند.

از سویی با ثبت این منطقه به عنوان ثبت ملی، بدون شک شمار گردشگران و علاقه‎مندان به بازدید از این منطقه بیشتر خواهد بود و لزوم برنامه‎ریزی و توجه به زیرساخت‎ها را در این منطقه بیش از گذشته نمایان می‎سازد.

این آبشار 7000 ساله از جمله مکان‎های دیدنی شهرستان است که به جهت نزدیکی به شهر (تقریبا پنج کیلومتر) و مسیر آسفالت و آسان (فاقد هرگونه گردنه و مسیر صعب‎العبور) همه ساله و در تمام فصول سال پذیرای مهمانان و گردشگران ایرانی و خارجی زیادی است، زیبایی چشم‌نواز این منطقه جنگلی باعث شده تا از آن با عنوان «نگین گردشگری» شهرستان علی‎آبادکتول یاد شود.

* جذب گردشگر با ایجاد امکانات رفاهی 

در طول سال‎های اخیر مسئولان شهرستان در خصوص معرفی جاذبه‎های گردشگری شهرستان به ویژه منطقه «کبودوال» تلاش‎های زیادی از خود نشان دادند و با ایجاد زیرساخت‎های لازم برای اسکان مسافران و فراهم آوردن امکانات رفاهی سعی در کسب رضایت شهروندان و مسافران کردن.

رئیس شورای شهر علی‎آبادکتول در خصوص برنامه‎ها و طرح‎های در دست اقدام این منطقه توریستی گفت: تلاش‎ها در خصوص معرفی «کبودوال» به عنوان یک جاذبه گردشگری ملی و حتی بین‎المللی به نتیجه رسیده است و امروز مشکل اصلی اسکان و پارک خودروهای مسافران در این منطقه گردشگری است.

ابوالفضل پاکدامن افزود: در حال حاضر تلاش‎های فراوانی برای مرمت جاده منتهی به آبشار اصلی یا همان آبشار تمام خزه‎ای صورت گرفته است و عبور از این مسیر و دسترسی آسان حتی برای سالمندان و بانوان نیز فراهم شده است.

ساخت و افزایش تعداد سکو برای اسکان مسافران، مرمت و افزایش سرویس‎های بهداشتی، روکش آسفالت مسیر، تعبیه چادرهای انفرادی و گروهی‏، آلاچیق‎ها‏، آب آشامیدنی‏، فروشگاه، نمازخانه، پارکینگ، ساخت چندین غرفه و عرضه محصولات فرهنگی، صنایع‌دستی و لوازم و وسایل مورد نیاز مسافران، هماهنگی با نیروی انتظامی شهرستان در جهت استقرار شبانه‎روزی نیروهای انتظامی در محل پارک جنگلی و ... بخشی از اقدامات انجام گرفته در این مکان گردشگری است.

* سد نگارستان؛ سدی با رویکرد اقتصادی و گردشگری 

از دیگر نقاطی که در این شهرستان قابلیت تبدیل شدن به جاذبه گردشگری دارد، سد نگارستان (کبودوال) است که مراحل ساخت آن در سال 1392 به اتمام رسید و هم اکنون در حال آب‌گیری و بهره‎برداری همزمان است.

این سد که در دو کیلومتری شهرستان علی‎آبادکتول و در مسیر جاده «کبودوال» قرار دارد علاوه بر فراهم ساختن آب زراعی مناطق پائین‎دست و تقویت چشمه‎های زیرزمینی، چشم‎انداز زیبایی دارد و قابلیت‎های گردشگری فراوانی برای آن در نظر گرفته شده است.

ساخت تله‌کابین، زیپ‌لاین، ماهی‌گیری ورزشی و تفریحی، قایق‌سواری، جت‌اسکی، اسکی روی آب و ... بخشی از فعالیت‎هایی هستند که می‎توان با استفاده از بستر موجود در آینده به راه‎اندازی آنها در محوطه سد امیدوار بود.

رئیس شورای اسلامی شهر علی‎آبادکتول در خصوص احداث تله‌کابین بر روی این سد گفت: در حال حاضر به دنبال سرمایه‎گذار در خصوص احداث پروژه تله‌کابین بر روی سد نگارستان (کبودوال) هستیم و فراخوانی نیز در این خصوص منتشر ساخته‎ایم و علاقه‎مندان به سرمایه‎گذاری در این خصوص می‎توانند با شهرداری این شهرستان تماس حاصل کنند.

پاکدامن هزینه اجرای این طرح را معادل یک هزار و 300 میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: چند روز قبل نیز یک هیئت ایتالیایی به منظور بررسی زمینه سرمایه‎گذاری از این منطقه جنگلی بازدید کردند و مذاکراتی نیز با اعضای شورای داشتند.

* سایر جاذبه‎های طبیعی شهرستان علی‎آبادکتول

جاذبه‎های طبیعی استان گلستان بی‎شمار هستند و شهرستان علی‎آبادکتول نیز از این موهبت بی‎نصیب نمانده است و نقاط دیدنی و گردشگری طبیعی فراوانی در این منطقه به چشم خورد.

دهکده‎های ییلاقی (افراخته، زرین‎گل الستان و سیاه مرزکوه و ...) ارتفاعات شاهوار، چلچلی ذخیره‎گاه جنگلی (افراتخته، پونه آرام، زرین‎گل و سورکش) و زیستگاه‎های (مارال، ذربین و سرخه‎دار و زیستگاه انحصاری سرونوش) رودخانه و دهنه زرین‎گل (این دهنه جنگلی و بکر که در ضلع شرقی علی‎آبادکتول واقع شده علاوه بر دارا بودن جاذبه‎های طبیعی و تاریخی بسیار، ذخیره‎گاه بین‎المللی درختان سرخدار نیز است) که بر ارزش این منطقه افزوده است.

روستاهای کوهستانی ییلاقی همچون افراتخته، خاک پیرزن، شیرین‎آباد، چینو، میان‎رستاق و سیاه رودبار در این دهنه واقع شده‎اند.

دهنه زیبای محمدآباد کوهستان زیبا و دهنه سرسبز با جنگل‎های انبوه یکی از با اهمیت‎ترین مناطق جنگلی و گردشگری استان محسوب می‎شود.

روستاهای ییلاقی همچون سیاه مرزکوه، چه‎جا، قریب‎آباد، گنو، خلیندره، الستان، ماهیان، چلی، بالاچلی، طاویر، وسیع‎سر و ریگ‎چشمه در این دهنه واقع شده‎اند.

دهنه محمدآباد نیز ذخیره‎گاه درختان سرونوش و کاج زربین است. این دهنه با داشتن ارتفاعات بلند همچون زیلان، قله چلچلی و ... مکان مناسب برای کوهنوردان است.

* جاذبه‎های گردشگری تاریخی شهرستان علی‎آبادکتول 

مکان‎ها و نقاط دیدنی این شهرستان به مواهب طبیعی و اکوتوریسم محدود نمی‎شود و این شهر دارای جاذبه‎های تاریخی و فرهنگی نیز هست.

در واقع مکان‎های دیدنی و تاریخی زیادی در این شهرستان وجود دارند که رغبت گردشگران را برای بازدید از این شهرستان و مسافرت به این منطقه دو چندان می‎سازد. از جمله مکان‎های تاریخی این شهر می‎توان به تپه‎های تاریخی، پل تاریخی فاضل‎آباد، آسیاب «آبی محمدآبادکتول، تپه کله بست، قبرستان باستانی مایان، بافت بومی محلی و تاریخی روستاهای چلی‎سفلی و مایان، حمام‎های خزینه‎ای غریب‎آباد، چلی و الستان و ... اشاره کرد.

مدیر جدید اداره میراث فرهنگی،‌صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان علی‎آبادکتول در نخستین دیدار خود با امام جمعه علی‎آبادکتول ضمن اشاره به توانمندی‎ها و ظرفیت‎های میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان گفت: در حال حاضر تعداد 102 اثر شناخته شده در شهرستان وجود دارد که تعداد 68 اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

عباس عنایت وجود سه منطقه نمونه گردشگری در شهرستان را بستر مناسب در جذب گردشگر خواند و یادآور شد: در حال حاضر در حوزه صنایع‌دستی بیش از 500 هنرمند شهرستان شناسایی و مشغول فعالیت هستند.

وی افزود: اطلاع‎رسانی و معرفی این ظرفیت‎ها و توانمندی‎ها با بهره‎گیری از مجاری مختلف اطلاع‎رسانی از جمله اقدامات و اهداف این اداره است.

* صنایع‌دستی شهرستان، محور جذب توریست و اشتغال پایدار

یکی از راهکارهای اساسی در ایجاد اشتغال پایدار، توجه به صنایع و هنرهای دستی است.

شهرستان علی‎آبادکتول به دلیل وجود اقوام و قومیت‎های مختلف و دارا بودن پیشینه و قدمت تاریخی، صاحب صنایع‌دستی و هنرهای سنتی ذی‎قیمتی است که بدون شک توجه به هر کدام از این صنایع، علاوه بر جذب گردشگر، مشکل بیکاری تعدادی از جوانان جویای کار را حل خواهد کرد.

صنایع و هنرهای دستی به علت زودبازده بودن، نیاز به مواد اولیه ارزان و در دسترس، عدم نیاز به سرمایه‎گذاری‎های کلان، امکان یادگیری به صورت سنتی یا کلاسیک، سازگاری با محیط‌زیست و نداشتن آلایندگی، امکان تولید در منزل، داشتن مشتری فراوان در داخل و خارج از کشور، ارزآوری در صورت صادرات، داشتن بازارهای خارجی، نداشتن تاریخ مصرف و ... از جمله صنایعی هستند که توجه به ظرفیت‎های بالقوه این صنایع می‎تواند نقش مهمی در کاهش آمار بیکاران منطقه ایفا کند.

از سویی با صادرات صنایع‌دستی تولیدی به کشورهای مختلف دنیا به نوعی فرهنگ اصیل و بومی منطقه که مبتنی بر فرهنگ و اصالت و قدمت است، به سایر کشورهای دنیا صادر می‎شود و زمینه‎ساز آشنایی سایر ملل دنیا با فرهنگ و آداب و رسم مناطق مختلف کشور شده و باب مراودات فرهنگی و اجتماعی گشوده می‎شود.

در واقع صنایع‌دستی می‎توانند علاوه بر ارزآوری و ایجاد اشتغال، به عنوان سفیران فرهنگی زبان گویای ما در آن سوی مرزها باشند و زمینه‎ساز جذب گردشگران خارجی و ایجاد اشتغال ثانویه برای تعدادی دیگر از جوانان جویای کار باشند.

از صنایع‌دستی این شهرستان می‎توان به قالی‎بافی، نمدمالی، آجیده‎دوزی، ساخت ساز سنتی، بافت پارچه‎های ابریشمی، چادر شب‌بافی، سوزن‌دوزی، نواربافی و لباس‎های محلی کتول که با سکه‎های قدیمی تزئین می‎شوند، اشاره کرد.

* سخن پایانی؛

پس از انقلاب صنعتی و اختراع وسایل نقلیه سریع‌السیر، توسعه و بهبود وسایل ارتباطی بین کشورهای جهان و کوتاه شدن زمان مسافرت، تسهیلاتی از جهات مختلف برای مسافرت در نقاط مختلف جهان فراهم شد و با افزایش نسبی درآمدها که ناشی از رشد اقتصادی کشورها بود، دگرگونی شگرفی در زمینه سیاحت و جهان‌گردی پدید آمد.

به طوری که امروزه، جهان‌گردی علاوه بر جنبه‌های فرهنگی و اجتماعی به عنوان یکی از فعالیت‎های سودآور اقتصادی مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته تا حدی که اقتصاد برخی از جوامع از جمله اسپانیا و کانادا بر این صنعت استوار است.

در واقع صنعت گردشگری یک از صنایع شناخته شده در دنیاست که بدون نیاز به سرمایه‎گذاری اولیه، باعث ایجاد درآمدهای پایدار در سطح جامعه می‎شود.

رسیدن به اهداف اقتصادی و اجتماعی نیاز به برنامه‎ریزی و توجه به فاکتورهایی دارد که «معرفی جاذبه‎های گردشگری شهرستان»، «ایجاد امکانات رفاهی برای گردشگران» و «تلاش در جهت جذب سرمایه‎گذار» سه عاملی هستند که می‎توانند علاوه بر جذب گردشگر منجر به ایجاد درآمدهای پایدار شوند و زمینه رشد و شکوفایی اقتصادی را در جوامع فراهم کنند.

این مهم حاصل نمی‎شود مگر با همدلی مسئولان و مردم در سایه برنامه‎ریزی‎های کوتاه‎مدت، میان‎مدت و درازمدت. در واقع هماهنگی بین نهادها و ادارات متولی و جلوگیری از موازی‎کاری می‎تواند در سرعت بخشیدن به اجرای طرح‎های برنامه‌محور موثر باشد.

در این میان ظرفیت‎های تاریخی و طبیعی شهرستان علی‎آبادکتول می‎توانند به عنوان یکی از فاکتورهای توسعه شهرستان مورد توجه مسئولان شهرستان و استان قرار گیرند.

امید است در آینده نزدیک شاهد تحولات چشمگیر در صنعت گردشگری شهرستان و به تبع آن رشد و توسعه پایدار در منطقه و استان باشیم.

ارسال نظر

آخرین اخبار