ر اساس مطالعات ملی سازمان پژوهشی پیو؛ گوشی‌های همراه و بستر شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر و فیس‌بوک؛ نقش بسیار مهمی در دسترسی رأی‌دهندگان به اطلاعات سیاسی و دنبال کردن اخبار انتخاباتی دارد.

گوشی‌های همراه، شبکه‌های اجتماعی

بر اساس مطالعات ملی سازمان پژوهشی پیو؛ گوشی‌های همراه و بستر شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر و فیس‌بوک؛ نقش بسیار مهمی در دسترسی رأی‌دهندگان به اطلاعات سیاسی و دنبال کردن اخبار انتخاباتی دارد.

تعداد آمریکایی‌هایی که از طریق تلفن‌های همراه خود اخبار سیاسی و انتخاباتی را دنبال می‌کنند در سال‌های اخیر و به‌خصوص از انتخابات میان‌دوره‌ای اخیر دو برابر شده است: 28% رأی‌دهندگان از طریق تلفن‌های همراه؛ اخبار ستادهای انتخاباتی در سال 2014 را دنبال می‌کردند، این میزان در سال 2010، 13% بوده است.

به گزارش گلستان 24 :به‌علاوه تعداد آمریکایی‌هایی که از طریق شبکه‌های اجتماعی کاندیداهای انتخاباتی و یا شخصیت‌های سیاسی را رصد می‌کنند نیز افزایش چشمگیری داشته است: در حال حاضر 16% رأی‌دهندگان از این روش استفاده می‌کنند در مقایسه با 6% در سال 2010.اکنون رأی‌دهندگان در همه‌ی رده‌های سنی نسبت به انتخابات میان‌دوره‌ای پیشین، بیشتر از این روش استفاده می‌کنند؛ اما این افزایش در میان رده‌ی سنی 30 تا 49 سال محسوس‌تر است: امسال، نزدیک به 40% رأی‌دهندگان 30 تا 49 ساله از گوشی‌های همراه خود برای دنبال کردن اخبار انتخاباتی استفاده می‌کنند (در مقایسه با 15% در سال 2010) و 21% نیز شخصیت‌های سیاسی را از طریق شبکه‌های اجتماعی رصد می‌کنند (در مقایسه با 6% در سال 2010).

مشارکت کردن در کمپین‌های مجازی، زیاد جنبه‌ی طرفدارانه و حزبی ندارد، جمهوری‌خواه‌ها و دموکرات‌ها تقریباً به میزان برابری در این فعالیت‌ها مشارکت می‌کنند و زمانی که از این افراد دلایل دنبال کردن اخبار مربوط به شخصیت‌های سیاسی سؤال می‌شود؛ جمهوری‌خواه‌ها اظهار می‌دارند که تمایل دارند تا اولین کسانی باشند که جدیدترین اخبار سیاسی را دریافت می‌کنند و ازآنجایی‌که دسترسی به اخبار لحظه‌ای سیاسی به دلایل فیلترینگ رسانه‌های سنتی امکان‌پذیر نیست از این روش استفاده می‌کنند. رأی‌دهندگان از هر دو جناح تأکیددارند که از طریق شبکه‌های اجتماعی می‌توانند با کاندیداهای موردحمایت خود به‌صورت ساده‌تری ارتباط برقرار کنند.

موبایل

در حالت کلی، 16% رأی‌دهندگانی که از طریق شبکه‌های اجتماعی فعالیت‌های سیاسی انجام می‌دهند به‌صورت سنتی نیز بیشترین فعالیت‌ها رادارند که شامل فعالیت‌های داوطلبانه، اهدای پول به ستاد تا تبلیغ و تشویق دیگران به رأی دادن به کاندیدای موردنظر آن‌ها می‌شود.

استفاده از گوشی‌های هوشمند در سال‌های اخیر به طرز چشمگیری افزایش‌یافته است و هرروز آمریکایی‌های بیشتر و بیشتری از این وسیله برای در جریان اخبار سیاسی بودن استفاده می‌کنند. امسال نیز، نزدیک به 28% رأی‌دهندگان برای در جریان اخبار انتخاباتی قرار گرفتن از گوشی‌های هوشمند خود استفاده کردند (در سال 2010 این میزان 13% بوده است.)

رأی‌دهندگان هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در فصل انتخاباتی، هر دو تقریباً به میزان برابری از گوشی‌های خود در این زمینه بهره بردند (25% جمهوری خواهان و 29% دموکرات‌ها)

کسانی که اخبار انتخاباتی را از طریق گوشی‌های هوشمند دنبال می‌کنند، به شکل حضوری نیز بیش از دیگران برای مبارزه‌های انتخاباتی تلاش می‌کنند و کسانی که می‌شناسند را به حمایت از کاندیدای موردنظر ترغیب می‌کنند (58% در مقایسه با 37%)

نسبت به سال 2010، بیش از دو برابر آمریکایی‌ها خبرهای سیاسی و انتخاباتی را از طریق شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند

میزان قابل‌توجهی از آمریکایی‌ها از شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر و فیس‌بوک استفاده می‌کنند و 16% رأی‌دهندگان نیز از این سایت‌ها برای دنبال کردن اخبار کاندیداها، احزاب سیاسی و یا مقامات انتخاباتی استفاده می‌کنند، این حضور در فضای مجازی نسبت به سال 2010 (6%) بیش از دو برابر بوده است.

حامیان هر دو حزب به میزان تقریباً برابری برای فعالیت‌های سیاسی از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند (18% جمهوری خواهان و 15% دموکرات‌ها). قابل‌ذکر است که این فعالیت در میان افراد بین سنین 30 تا 49 سال بارزتر است (21%)

کسانی که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت‌های سیاسی و انتخاباتی دارند بیش از دیگران تمایل دارند که از زمان خود برای ستاد انتخاباتی وقت بگذارند (11% در مقابل 4%)، در فعالیت‌های انتخاباتی مشارکت کنند (21% در مقابل 11%)، در رویدادها همراه ستاد باشند (13% در مقابل 6%) و همین‌طور دیگران را به حمایت از کاندیدای محبوب خود تشویق کنند (62% در مقابل 39%).

شبکه

آمریکایی ها به این دلیل که تمایل دارند اولین نفری باشند که در جزیان اخبار دست‌اول قرار می‌گیرند، از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

 به دلیل اینکه فعالیت‌های سیاسی در شبکه‌های مجازی در انتخابات میان‌دوره‌ای امسال رشد زیادی داشته است، دلیل دنبال کردن اخبار مربوطه توسط رأی‌دهندگان در این فضاها می‌باشد. به‌علاوه در زیر به دلایل دیگری که چرا آن‌ها اخبار سیاسی کاندیداها را از شبکه‌های مجازی دنبال می‌کنند اشاره می‌شود:

  • 41% اظهار داشتند که تمایل دارند پیش از دیگران در جریان اخبار جدید قرار بگیرند. این میزان در سال 2010، 22% بوده است.
  • 35% گفته‌اند که بدین طریق، راحت‌تر می‌توانند با کاندیدای مدنظر خود؛ شخصاً ارتباط برقرار کنند، این میزان از سال 2010 که 36% بوده است، تقریباً ثابت مانده است.
  • 26% نیز اظهار داشتند که اصلی‌ترین دلیل آن‌ها این است که از طریق شبکه‌های مجازی نسبت به رسانه‌های سنتی به اخبار قابل‌اعتمادتری دسترسی دارند. این میزان در سال 2010، 21% بوده است.

زمانی که این دلایل از منظر احزاب بررسی می‌گردد، تفاوت‌هایی مشاهده می‌شود؛ 50% جمهوری خواهان اظهار داشتند که تمایل دارند سریع‌تر و زودتر از بقیه از اخبار روز مطلع شوند (در مقابل 35% از دموکرات‌ها) و 33% نیز اذعان کرده‌اند که دلیل اصلی آن‌ها، دسترسی به اخبار قابل‌اعتمادتری است (در مقابل 20% از دموکرات‌ها)

ارسال نظر

آخرین اخبار