بررسی محتوایی روزنامه های شنبه:

روزنامه های اولین روز هفته در ایران، اخبار و گزارش های روز پنج شنبه را از بیانات رهبر معظم انقلاب و غرق شدن کودک 3 ساله سوری در سواحل مدیترانه بر روی صفحه نخست خود برده اند.

کلید لغو تحریم‌ها در مجلس است / رنجی که جهانی شد

 به گزارش گلستان 24، مقام معظم رهبری در دیدار خبرگان رهبری، نکات بسیار مهمی را بیان کردند. در این دیدار ایشان از برجام، مجلس و تحریم ها گفتند. جسد کودک سه ساله سوری که در مسیر حرکت به سمت یونان، در دریای مدیترانه غرق شده بود، جهان را شوکه کرد. روزنامه های ایران نیز تصاویری زیبایی از این کوک خلق کردند. 

قالیباف مترو را دوست داشت، اما اولویتش نبود/ دولت همه و هیچ/ به ایران حسادت نمی کنیم

روزنامه اصلاح طلب شرق، در شماره امروز خود شهرداری تهران را هدف گرفته و در صفحه نخست دو مطلب را به آن اختصاص داده است. این روزنامه روایت محسن هاشمی را از دوران مدیریت بر متروی تهران  و رابطه با قالیباف، شهردار، نیز در این زمینه منتشر کرده است. "قالیباف مترو را دوست داشت، اما اولویتش نبود": محسن هاشمی یکی از مدیران شهرداری تهران در ١٠ سال اخیر بوده است که بود و نبودش در مجموعه شهرداری و به‌خصوص مترو تهران کاملا احساس شد. او بعد از بیست‌واندی سال مدیریت مترو را با انتخاب و رویکرد جدید قالیباف واگذاشت و سراغ امور عمرانی در دانشگاه آزاد و دل‌مشغولی‌های پدر رفت. او نه به ‌واسطه رقابتی که در دوره آخر انتخاب شهردار تهران با قالیباف داشت، بلکه به‌ واسطه سال‌ها همکاری با او در مهم‌ترین پروژه شهری یعنی مترو، می‌تواند مرجع خوبی برای ارزیابی عملکرد شهرداری تهران باشد. انصافا شهردار تهران دوست داشته که از مترو حمایت کند ولی این حمایت در حدی بود که به برنامه‌های دیگرش در شهر تهران لطمه نزند. به عبارتی اگرچه در بیان گفته می‌شد اما در عمل مترو در اولویت نبود و ممکن بود حتی در مقاطعی اولویت نخست یک اتوبان مثل صدر، تونل نیایش و تونل توحید باشد. بنای قالیباف بر این بود که دولت باید در مترو هزینه کند؛ من هم همین اعتقاد را دارم؛ چراکه دولت‌ها بیشترین منفعت را از تکمیل مترو می‌برند و باید بیشترین سهم را هم داشته باشند، اما در سال‌های اخیر دیگر شهرداری تهران از کمک‌های دولتی به مترو ناامید شد و همواره پروژه‌های مترو با کمبود منابع مالی‌ رو‌به‌‌رو بود و پروژه‌های دیگر هم متوقف می‌ماند.

احمد غلامی سردبیر شرق در یادداشتی با عنوان "دولت همه و هیچ"، دولت حسن روحانی را برآیندی از همه نیروهای سیاسی کشور دانسته و دولت احمدی نژاد را دولت هیچ کدام!: دولت روحانی به سومین سال فعالیتش پا می‌گذارد و این در شرایطی است که کمتر دولتی شهروندانش را این‌قدر در خوف‌ و ‌رجای برنامه‌های بعدی‌اش می‌گذارد. روحانی و کابینه‌اش نیمی از مسیر یک دوره ریاست‌جمهوری را پیموده‌اند. ظرف این مدت، در سیاست خارجی تحولات چشمگیری پدید آمده است. شکل مباحث سیاسی در ایران کم‌و‌بیش تغییر کرده است و شاید جنبه منحصر‌به‌فرد دولت روحانی این باشد که بیش از همه دولت‌های قبلی با گفتمان‌هایی تاریخی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. روحانی با سه گفتمان دولت-محور پس از دهه اول انقلاب (سازندگی، اصلاحات و مهرورزی)، در اتصال و انفصال دائم است. در واقع، وقتی دولتی، گفتمان خود را «اعتدال» می‌نامد، خود‌به‌خود نوعی قیاس و وزن‌کشی بین نیروهای سیاسی را مبنا قرار می‌دهد. چنین دولتی باید تاریخ افراط و تفریط‌ها را تصحیح کند. بنابراین بدیهی است که هراز‌گاهی دولت اعتدال با میراث‌های به‌جامانده از دوران‌های سازندگی، اصلاحات یا مهرورزی مواجه شود و ناگزیر است مکررا «اعتدال» را به شکل مصداق‌های سیاسی و واقعی نمود بخشد. در نیمه‌راه دولت اعتدال‌-اگر از خطاپذیری مقایسه دو مقطع تاریخی بگذریم- می‌توان ادعا کرد که دولت روحانی در برابر تاریخ دولت‌های قبل از خود همان‌قدر دولتِ «همه» است، که دولت احمدی‌نژاد دولتِ «هیچ» بود. روحانی می‌کوشد به برایندی از همه نیروهای مفید و خلاق درون نظام برسد.

"به ایران حسادت نمی کنیم"، تیتر روزنامه شرق در مصاحبه با سفیر ترکیه در ایران است: ایران کشور همسایه و برادر ماست، اما اگر ما بر سر موضوعی اختلاف داریم، نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم و لازم می‌دانیم اگر اشتباهی وجود دارد، روی آن تأکید کنیم. ما این برخورد را در چارچوب همسایگی می‌بینیم. چه‌بسا امروز بعد از حصول توافق هسته‌ای، ایران  از طرف کشورهای غربی در کانون توجه قرار گرفته است و هر روز هیأت‌های مختلف به ایران سفر می‌کنند و ما از این مسئله خوشحالیم و این موضوع باعث حسادت‌ ما نمی‌شود، اما این را همواره به دوستان ایرانی خاطرنشان می‌کنیم که این کشورها امروز هستند و فردا معلوم نیست کجا باشند، اما ما همواره بیخ گوش همدیگریم. این کشورها ممکن است حرف‌هایی باب میل شما بزنند. این حرف‌ها هم به دلیل منافع اقتصادی و... است، اما ما گهگاه ممکن است حرف‌هایمان طوری باشد که شما دوست نداشته باشید، اما این نشان‌دهنده صداقت ماست و ما می‌خواهیم روابط محکم خود را در تمام سطوح مستحکم‌تر و سالم‌تر کنیم. این خون جاری و بحران‌هایی که در منطقه وجود دارد، بالاخره روزی حل خواهد شد، اما بندها و ارتباطاتی که بین مردم ما وجود دارد، ادامه پیدا خواهد کرد. باور داریم رهبران کشور‌ها نباید این مسائل را فراموش کنند؛ یعنی نباید اجازه دهیم اختلاف‌نظر در روابط منطقه‌ای، باعث ایجاد اختلافات بیرونی ما شود. متأسفانه در دوره اخیر در رسانه‌های ایران شاهد این‌کار هستیم. ان‌شاءالله این دوره هم رد خواهد شد؛ چراکه بین ما ارتباط خیلی قوی وجود دارد.

رشته دشمن پنبه شد/ هشدار هاشمی به دولت مهار نشدن نقدینگی فاجعه است

روزنامه کیهان، با درج تصویر بزرگی از رهبر معظم انقلاب در صفحه نخست خود، تیتر یک خود را به بیانات ایشان در روز پنج شنبه اختصاص داده است. " رشته دشمن پنبه شد"، عنوان یادداشت روز کیهان است که به این موضوع مربوط است: بسیاری از تحلیلگران داخلی و خارجی، سخنان روز پنج‌شنبه رهبر‌معظم‌انقلاب در دیدار با اعضای محترم مجلس خبرگان رهبری را برجسته‌ترین و هوشمندانه‌ترین موضع نظام از زمان اعلام توافق هسته‌ای می‌دانند و معتقدند اکنون رهبر انقلاب، با هوشمندی و رصد میدان، راه را بر دو جریان سد کرد؛ از یکسو راه زیاده‌خواهی و خدعه دشمن را و از سوی دیگر راه جریانی که در داخل می‌کوشید با دور زدن قانون اساسی و مردمسالاری یا با انتساب سخنانی خلاف سخنان صریح رهبر انقلاب، راه دیگری را بپیماید. .. قله‌هایی از سخنان یک رهبر الهی بود که عزت امت را بر هر چیزی مقدم می‌دارند و بر سر آن با احدی تعارف نمی‌کند. این سخنان -که رهبر عزیز پس از درمیان گذاشتن با رئیس جمهور، علنا با مردم در میان گذاشتند- اتمام حجت بود  برای هرکس که در فرایند رسیدگی به برجام، سهم و نقشی دارد و اگر تاکنون نمی‌دانستند (!) چه باید بکنند، اکنون هیچ عذری ندارند و به اعتبار فرمایش عید فطر ایشان، باید کاری کنند که در پیشگاه خداوند سربلند باشند.

"هشدار هاشمی به دولت مهار نشدن نقدینگی فاجعه است" عنوان یکی از اخبار ویژه کیهان است که هاشمی رفسنجانی به دولت هشدار داده جلو نقدینگی افسارگسیخته را بگیرد. رفسنجانی دولت روحانی را دولت خود می داند و شکست روحانی به مثابه سرافکنندگی هاشمی خواهد بود: میزان نقدینگی از حدود 420 هزار میلیارد تومان در سال 1392 به بیش از 830 هزار میلیارد تومان رسیده و این در حالی است که دولت یازدهم مدعی بود حجم نقدینگی در دولت سابق از جمله به خاطر طرح مسکن مهر بوده است. به همین دلیل هم بخشی از پروژه مسکن مهر به تاخیر افتاد و این در حالی بود که مسکن مهر ده‌‌ها هزار شغل ایجاد می‌کرد. هاشمی رفسنجانی در دیدار اعضای شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه که شماری از دولتمردان در آن عضویت دارند، گفت: ما امروز بیشترین نقدینگی را در تاریخ ایران داریم. دولت باید از این نقدینگی که در حدود 830 هزار میلیارد تومان است در راستای رونق تولید و کسب و کار، احیا مجدد کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی استفاده کند.

آثار لغو تحریم‌ها پیشخور شده است/ اصولگرایان جواب تلفن مهدوی کنی را نمی‌دادند/ تاجران فروتن‌ کروکودیل

روزنامه اصلاح طلب آرمان در کنار اخبار و گزارش های از بیانات رهبر معظم انقلاب، سخنان هاشمی رفسنجانی، در مصاحبه با سعید لیلاز به این تیتر "آثار لغو تحریم‌ها پیشخور شده است "، رسیده است. پیش از پایان مذاکرات و در طول دوسال، اصلاح طلبان و رسانه های آن به طور مداوم از مواهب و مزایای اقتصادی توافق می نوشتند و تبلیغ می کردند و رسیدن پول های بلوکه شده به ایران را نوید می دادند اما به محض رویت هلال ماه توافق، همه سر در نیام بردند و از کاستن از مطالبات و سیل آن نوشتند و می نویسند که مردم توقع نداشته باشند همه چیز خوب می شود!:  سعید لیلاز، اقتصاددان، عملکرد دولت را با توجه به مثبت شدن رشد اقتصادی حتی پیش از هرگونه تحول در روابط خارجی، گامی مثبت و در راستای تحول اقتصادی درون‌زا می‌داند. وی معتقد است مردم ایران تفاوت میان رفاه کاذب و ایجاد اشتغال را که دولت در دستور کار دارد به خوبی متوجه می‌شوند. همچنین به گفته وی دولت در کنار افزایش مالیات باید پاسخگو باشد که مالیات‌ها چگونه هزینه می‌شود یا چرا به برخی موسسه‌ها یارانه و منابع تعلق می‌گیرد در حالی که کاری جز سمپاشی علیه دولت ندارند. ... ملت ایران نیز با شعورند و تفاوت این دو رویکرد را می‌فهمند. بعد از سال93 و به قیمت ثابت بعد از دو یا سه سال پی‌درپی رشد سرمایه‌گذاری ما مثبت بوده است. 6درصد رشد سرمایه‌گذاری مثبت به قیمت ثابت و به قیمت جاری حدود 20درصد رشد سرمایه‌گذاری را تجربه کرده است. بنا براین می‌بینید که رشد سرمایه‌گذاری و بهبود سیاستگذاری‌ها آغاز شده است. درباره مقدار ارزهای آزاد شده اغراق صورت می‌گیرد و گذشته از این مساله بیش از آن چیزی که از محل ارزهای آزاد شده برای مردم قدرت خرید ایجاد کنیم از طریق کاهش قیمت نفت از جیب ایران رفته است. بنابراین آثار لغو تحریم‌ها به طور کلی پیشخور شده و قابل استفاده برای بهبود اوضاع نخواهد بود. 

"اصولگرایان جواب تلفن مهدوی کنی را نمی‌دادند "، عنوان مصاحبه آرمان با شیخ جعفر شجونی است: «از انقلاب هزار تومان هم گیرم نیامده»، «برای انقلاب چند بار زندان رفتم و شلاق خوردم». اینها جملات معروف فردی است که می‌گوید پیری کارکشته است و می‌خواهد در کنج خلوتش تنها و غریب به مبارزه ادامه دهد. شیخ جعفر شجونی همان کسی است که اصلاح‌طلبان را با واژگان خاص خود توصیف می‌کند. در واقع به بهانه انتخابات مجلس و گردهم آیی‌های اخیر اصولگرایان خواستیم با او به گفت وگو بنشینیم که در میان صحبتش اصلاح‌طلبان را بی‌نصیب نگذاشت. اما شیخ جعفر شجونی سینه شرحه شرحه‌ای از کاندیداهای اصولگرای سال 92 دارد. وی می‌گوید: آیت ا... موحدی کرمانی که در پی انسجام و اتحاد اصولگرایان بوده نتوانسته کاندیداهای اصولگرا را پیدا کند تا از آنها بخواهد به وعده خود عمل کنند. به گفته شجونی اصولگرایان جواب تلفن آیت ا... مهدوی کنی را نمی‌دادند. در این میان تلویحا به داستانی اشاره می‌کند که انتهایش این بیت است: «آن دو بودند چو گرم زد و خورد/ سومی آمد و رای را زد و برد. » او در ادامه هم حداد عادل و اصولگرایان نزدیک به طیف آیت‌ا... مصباح را برای سرلیستی اصولگرایان مناسب می‌داند. 

آرمان در گزارشی به تجارت تمساح در ایران می پردازد. مزارعی که به پرورش این دو زیست اختصاص یافته تا پس از بزرگ شدن، کشته شود و از پوست و خون او استفاده گردد. "تاجران فروتن‌ کروکودیل"، عنوان گزارش می باشد: ادعا می‌کرد با مجوز جهاد کشاورزی و محیط زیست این کار را انجام می‌دهد اما من مجوزی ندیدم. فروش بچه تمساح با قیمت یک میلیون و پانصد هزار تومان! حتی اگر نمی‌خواستی آن را قبول کنی برای یک بار دیدنش و اینکه چطور می‌شود بچه تمساح را فروخت وسوسه می‌شدی با فروشنده قرار بگذاری. او که خودش را تاجر تمساح معرفی می‌کند درباره این کار به «آرمان»می گوید: با مجوز دولتی تعدادی کروکودیل و تمساح را نگهداری کرده و بعد از بزرگ شدن آنها را برای مقاصد مختلف مانند استفاده از پوست آن یا امحا و احشا به کشورهای دیگر صادر می‌کنیم. او ادعا می‌کرد برای فروختن بچه‌های تمساح هم مجوز دارد. مرد فروشنده که ابتدا پشت تلفن قیمت یک میلیون و پانصد هزار تومان را برای بچه تمساح در نظر گرفته بود رقم را دو برابر کرده و گفت: امسال قیمت‌ها دو برابر شده است. تاجر تمساح عنوان می‌کرد: خوردن گوشت این حیوان به دلیل حرام گوشت بودن آن در اسلام جایز نیست و برای همین گوشت و پوست آن را به خارج از کشور صادر می‌کنند. شما می‌توانید با خریدن و نگهداری هر تعداد بچه تمساح که مایل باشید بعد از اینکه این تمساح‌ها به سن دو سالگی رسید آنها را سه برابر این مبلغ به خود من یا پرورش‌دهندگان مشابه فروخته و تجارت کنید.

کلید لغو تحریم‌ها در مجلس است/ لالایی مرگ در مدیترانه/ مادر فرمانده لشکر ویژه شهدا: کاوه الان هم شاگرد آقاست!

روزنامه وطن امروز، تیتر یک خود را به بیانات رهبر انقلاب اختصاص داده است. تحریم ها لغو نشود، معامله ای در کار نخواهد بود. در همین زمینه در یادداشتی  با عنوان "کلید لغو تحریم‌ها در مجلس است" روزنامه وطن به همین موضوع پرداخته است: مخالفت‌ها با ورود مجلس به فرآیند تصمیم‌گیری درباره برجام، ماهیت‌های متفاوتی داشت با این حال، مجلس شورای اسلامی مکلف است در این برهه حساس و نسبت به این موضوع بسیار مهم، تصمیم بزرگ را بگیرد.مجلس شورای اسلامی می‌تواند با توجه به ایرادات برجام، این متن را رد کند. مستندات قانونی رد برجام نیز وجود دارد. برجام در مغایرت کامل با قانون الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای ملت ایران است و 3 محور این قانون در برجام نقض شده است. در واقع اصول و خطوط نظام در موضوعات لغو تحریم‌ها، تحقیق و توسعه و بازرسی‌ها در برجام آسیب دیده است و از این حیث دست مجلس برای رد برجام کاملا باز است.اما اراده‌ای که در مجلس مشاهده می‌شود، تلاش برای توافق است. و این موضوع از اغماضی که طی 2 سال اخیر نسبت به نقش مجلس در نظارت بر مذاکرات هسته‌ای، و مماشاتی که با دولت صورت گرفته، پیداست. مجلس جایگزینی برای توافق ندارد. اما معتقد به توافق خوب است. و پیشانی این توافق خوب، هدف انجام مذاکرات یعنی لغو تحریم‌هاست!آنچه از وین به تهران آورده شده، ایرادات شکلی و ماهوی دارد. و به همین خاطر متن برجام باید تمیز شود.تکلیف مجلس شورای اسلامی، اصلاح برجام است. و مهم‌ترین اصلاحات، متوازن کردن برجام است. در متن موجود توازن و تناسبی میان تعهدات ایران و طرف مقابل وجود ندارد.

"لالایی مرگ در مدیترانه"، تیتری است که وطن به کودک سه ساله سوری اختصاص داده است:  آیلان کردی، پسرک 3 ساله سوری به نماد بحران مهاجرت در مدیترانه و اروپا تبدیل شده است. ماموران گارد ساحلی بودروم ترکیه روز پنجشنبه پیکر بی‌جان او را روی شن‌ها در حالی پیدا کردند که انگار با بلوز قرمز و شلوارک آبی‌اش پس از ساعت‌ها بازی کودکانه  به خوابی شیرین رفته بود اما این خواب مرگ بود که از پس بازی بی‌رحم بزرگسالی، بازی جنگ آیلان کوچولو را ربوده بود. چند ساعت پیش از آن قایق او و خانواده‌اش در نزدیکی سواحل ترکیه درهم شکسته بود و آن‌طور که بعدا پدرش تعریف کرد این طفل بی‌گناه از آغوش پدر سر خورده و غرق شده بود، مثل مادر و برادرش. قایق آیلان و خانواده‌اش 23 سرنشین داشت. 9 نفر نجات پیدا کردند، 9 نفر دیگر همراه آیلان، مادر و برادرش غرق شده و 2 نفر هم ناپدید شده‌اند. 3 کودک دیگر میان غرق‌شدگان بودند. تصویر آیلان به سرعت در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی جهان منتشر شد و موجی از واکنش‌ها را در پی داشت.  این عکس تصویری دلخراش است؛ تصویری که ابعاد وحشت‌برانگیز فراری نافرجام و مرگبار از کشور جنگ‌زده سوریه را نشان می‌دهد.

حسین قدیانی در یادداشتی از مصاحبه با خانواده شهید کاوه می گوید که چند سال پیش تهیه کرده بود اما نیمه کاره چاپ شد. وی در شماره امروز وطن مابقی مصاحبه را به یاد آن شهید گرامی آورده است. "مادر فرمانده لشکر ویژه شهدا: کاوه الان هم شاگرد آقاست!" تیتر این یادداشت است: پدر شهید کاوه: بعد یکی از سخنرانی‌های حضرت آقا در مشهد موضوع سخنرانی آقا هم شهید و شهادت بود، به دیالمه گفتم: «تو از همین الان کت و شلوار می‌پوشی، سیاستمدار می‌شوی!» من البته این را به شوخی به دیالمه گفتم. از قضا عبدالحمید سیاستمدار شد اما در ماجرای هفتم تیر سال 60 به شهادت رسید! محمود آن زمان جبهه کردستان بود. بعدها که آمد خانه، گفت: «دیدی بابا عبدالحمید زودتر از من به شهادت رسید؟!» به ثانیه نرسید، خندید و گفت: «البته منم شهید می‌شم! فعلا تو جبهه، کارهای مهم‌تری دارم تا شهادت!»  ظاهرا حضرت آقا در مشهد به ۲ جوان ارادت ویژه‌تری داشتند؛ یکی همین شهید شما، یکی هم شهید دیالمه.پدر شهید کاوه: هم محمود و هم عبدالحمید، اصلش را بخواهی دست‌پرورده و تربیت شده حضرت آقا بودند. البته هم آقا به این ۲ شاگرد شهید خود محبت داشتند، هم این ۲ تا عاشق و شیدای حضرت آقا بودند. محبت عجیبی داشت محمود به حضرت آقا. اینکه رهبر انقلاب فرمودند؛ «کاوه در مشهد شاگرد من بود لیکن بعدها شد استاد و مربی‌ام» لطف مضاعف حضرت آقا را نشان می‌دهد…مادر شهید کاوه:حال آنکه شهید ما الان هم که «عند ربهم یرزقون» است، شاگرد حضرت آقا محسوب می‌شود!

ارسال نظر

آخرین اخبار