رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان های گمیشان و ترکمن از دستگیری سه گروه از متخلفین بازگیر و شکارچیان پرندگان طی هفته گذشته در زیستگاه های طبیعی این دو شهرستان خبرداد.

دستگیری سه گروه از متخلفین بازگیر در گلستان

 به گزارش گلستان 24، علی بیانی اعلام کرد که یک تیم دو نفره از متخلفین که در زمینه صید و زنده گیری پرندگان شکاری ، در زیستگاه های حوزه استحفاظی گمیشان فعالیت می کردند روز گذشته شناسایی و باند آنها منهدم شد.
به گفته وی از این گروه یک دستگاه موتورسیکلت پرقدرت، چهار قطعه تله مخصوص (شبچه) و پنج پرنده طعمه مورد استفاده جهت صید پرندگان شکاری کشف شد.

 متخلفین بازگیر در گلستان
بیانی اضافه کرد: در اوایل هفته گذشته نیز دو گروه دیگر از متخلفان شکار که در این حوزه فعالیت می کردند قبل از هر گونه موفقیت در صید پرندگان شکاری متلاشی و متخلفان از محل متواری شدند که بعد از گذشت کمتر از 5 روز شناسایی و اقدامات قضایی جهت محاکمه آنان در مراجع قضایی شهرستان گمیشان در حال پیگیری است.
وی ادامه داد: حوزه استحفاظی شهرستان های ترکمن و گمیشان بدلیل برخورداری از زیستگاه های منحصر بفرد دشتی و تالابی در کریدور مهاجرت پرندگان شکاری واقع شده است و همه ساله از اوایل شهریور تا اوایل آذر ماه این مناطق میزبان این پرندگان با ارزش و حمایت شده هستند.
به گفته وی در این خصوص و به منظور حفظ و حراست بیشتر از این گونه های با ارزش اقدامات حفاظتی خاصی در مدت زمان حضور پرندگان در زیستگاه های منطقه صورت می گیرد که از جمله برگزاری گشت های کنترلی و حفاظتی روزانه در قالب سه تا چهار تیم گشتی در مناطق حساس و مستعد صید و زنده گیری پرندگان شکاری و همچنین تجهیز محیط بانی ها و پاسگاه های محیط زیست به ادوات و وسایل نوین موتوری از قبیل موتور سیکلت های پرقدرت و نو می باشد.
شکاری به پرندگانی گفته می شود که غذای خود را از طریق شکار پرندگان و یا حیوانات دیگر ( خزندگان و جوندگان) و با استفاده از توانایی های خاص از قبیل سرعت عمل و بینایی بسیار بالا و داشتن منقار و چنگال قوی بدست می آوردند.
پرندگان شکاری با توجه به اینکه در راس هرم غذایی قرار دارند، از نظر اکولوژیک حائز توجه بوده و بعنوان یک مبارزه گر بیولوژیک در دفع آفات و امراض زراعی و گونه های مرتعی عمل می کنند.
از مهمترین تیره های پرندگان شکاری می توان به شاهینان اشاره کرد که از اهمیت فوق العاده ای در چرخه زیستی برخوردار هستند، همه ساله بوم سازگان های دشتی منطقه بندر ترکمن و گمیشان از اواخر فصل تابستان میزبان پرندگان با ارزش شکاری از قبیل شاهین، بحری، بالابان چرخ می باشد.
شهرستان های ترکمن و گمیشان هر یک با افزون بر 60 هزار نفر جمعیت در شمال غرب استان گلستان واقع هستند./ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار