رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان اعلام کرد: با رایزنی های انجام شده، استان گلستان به عنوان مجری برگزاری نمایشگاه توانمندی های جمهوری اسلامی ایران در کشور ترکمنستان انتخاب شد.

گلستان مجری برگزاری نمایشگاه توانمندی های ایران در ترکمنستان

به گزارش گلستان24، حسینقلی قوانلو در کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی گلستان با بیان این که این نمایشگاه اسفند امسال برگزار می شود افزود: کلیه تولیدکنندگان می توانند در این نمایشگاه حضور یافته و توانمندی های استان را عرضه کنند. 

 نمایشگاه توانمندی های ایران

وی اضافه کرد: میز ترکمنستان نیز با حضور مقامات عالی رتبه کشور، مدیران و مسئولان گلستان، سازمان توسعه تجارت ایران، مدیران بخش دولتی و خصوصی استان های همجوار با ترکمنستان، مدیران واحدهای تولیدی، صنعتی، تجار، بازرگانان و صنعتگران آذر ماه سال جاری در استان برگزار می شود. 


وی همچنین گفت: احداث کارخانه فولاد در حال مطالعات زیست محیطی است و بانک صنعت و معدن قول مساعدت تامین منابع مالی را داده است. 
وی به جزییات آن از جمله محل دقیق احداث کارخانه فولاد اشاره نکرد.


همچنین در این نشست علی مرگدری سرپرست معاونت امور اقتصادی و توسعه منطقه ای استانداری گلستان گفت: صادرات غیرنفتی استان در سال 93 با رشد 27 درصدی نسبت به سال قبل آن مواجه بوده و در چهار ماه نخست سال جاری نیز رشد 45 درصدی در وزن و 15 درصدی در ارزش صادرات نسبت به مدت مشابه پارسال داشته ایم.


مرگدری با بیان این که در برنامه ششم توسعه اقتصادی به توسعه صادرات توجه خوبی شده است افزود: با توجه به ظرفیت های بسیار زیاد صادرات غیرنفتی گلستان باید برای استفاده از این توانمندی ها تلاش مضاعفی صورت گیرد. 
نائب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گلستان نیز گفت: دوران پسا تحریم دوران درون زایی و برون گرایی خواهد بود. 


ارازجان شمالی با اشاره به اولویت نگاه تجاری کشورهای همسایه از جمله ترکمنستان تصریح کرد: تعاملات و حس برادری باید با این کشور تقویت شده و مراودات نیز در پی آن ارتقاء یابد. 
وی اظهار کرد: بزرگترین معضل در بازرگانی و صادرات کشور ما پایین بودن سطح دانش فنی شرکت های بازرگانی بوده که اتاق گرگان در این راستا سعی کرده آموزش های مکرر را با موضوعات کاربردی اجرایی نماید. 


وی افزود: برای افزایش کیفیت عملکرد شرکت های بازرگانی پیشنهاد طرح رتبه بندی کارت بازرگانی با توجه به سطح دانش بازرگانی آن ها را داریم و از مسئولین می خواهیم در اجرایی شدن طرح همکاری کنند. 
شمالی ادامه داد: متاسفانه گاهی به نظر می رسد برخی موارد پیش پا افتاده نظیر برخی بخشنامه ها مانع تولید و بازرگانی می شود که با توجه به قانون رفع موانع تولید، درخواست همکاری برای رفع موانع را داریم.


مطابق برخی آمارها در استان گلستان بیش از 800 تاجر دارای کارت بازرگانی در امر صادرات کالا فعالیت دارند.
استان مرزی گلستان واقع در شمال کشور حدود 348 کیلومتر مرز مشترک اعم از خشکی و آبی با جمهوری ترکمنستان دارد.
مبادی صادراتی گمرکات گلستان شامل گمرک اینچه برون، گمرک بندرترکمن، پایانه صادراتی گرگان و پایانه صادراتی گنبدکاووس است. 


صادرات کالا از استان گلستان به کشور ترکمنستان از طریق گمرک اینچه برون واقع در فاصله 80 کیلومتری گنبدکاووس و گرگان انجام می شود.

ارسال نظر

آخرین اخبار