همیشه یک پای ثابت وعده ها در هنگام افزایش قیمت ، بهبود کیفیت نان بوده و هست ولی هیچ وقت هم محقق نمی شود و دلیل عینی و ملموس آن نیز ایجاد و رونق فعالیت صنفی بنام " نان خشکی ها " و حجم زیاد نان های مصرفی در دامداری و مرغداری هاست .

پشت پرده اعتراض و تجمع نانوایان در گلستان چیست ؟

در یک هفته اخیر و پس از صدور مجوز افزایش قیمت نان بر اساس مصوبه دولت به استان ها ، حرف و حدیث های گوناگونی در محافل مختلف مردمی ، دولتی و نیمه دولتی در خصوص دلایل ، چگونگی و تاثیرات این موضوع مطرح گردید .

شتاب زدگی سازمان صنعت ، معدن و تجارت گلستان

به گزارش گلستان 24، در استان گلستان و در همان ساعات اولیه پس از ابلاغ این مصوبه ، موضوع افزایش قیمت و زمان اعلام نرخ های جدید انواع نان به بعد از سفر رئیس جمهور به استان موکول گردید .

پس از انجام سفر دولت به گلستان ، شنبه هفته گذشته سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان گلستان در حالی که بنا بود با انجام کار کارشناسی قیمت های پیشنهادی را برای تصمیم گیری به استانداری اعلام نماید در اقدامی شتاب زده و با برگزاری جلسه ای ، قیمت های جدید انواع نان را اعلام نمود .

که این نرخ های جدید در همان نگاه اول از میزان درصد مجاز برای افزایش هم زیادتر به نظر می رسید . ( نان 350 تومانی ، مبلغ 500 تومان قیمت گذاری شده بود ) و موج اعتراضی اولیه ای را به همراه داشت .

فردای آن روز ، مرگدری معاون برنامه ریزی استانداری اعلام کرد که نرخ های اعلام شده از سوی سازمان صنعت و معدن استان ، رسمی و قطعی نبوده و بناست تا قیمت ها در روز دوشنبه در جلسه کارگروه اقتصادی استان با حضور دکتر صادقلو استاندار گلستان بررسی و تعیین شود .

روز دوشنبه با اعلام رسمی قیمت های جدید انواع نان بر اساس مصوبه کارگروه اقتصادی استانداری گلستان به فرمانداری ها و اتحادیه های نانوایان مشخص گردید که قیمت های جدید اندکی از قیمت اعلام شده سازمان صنعت ، معدن و تجارت گلستان پایین تر بود . ( نان 350 تومانی ، مبلغ 450 تومان )

آغاز اعتراضات مردم و برخی نانواها

با این اعلام قیمت ها ظرف 3 روز و اعمال نرخ های جدید در نانوایی ها ، برخی خبرها و گزارش ها از نارضایتی های عموم مردم و برخی نانوایی ها به شکل های مختلف به گوش می رسید . که بحث ها و اعتراضات مردمی در همه جا و بخصوص در صف های نانوایی ها قابل مشاهده و ملاحظه بوده و هست ولی نارضایتی نانواها فقط در شهرستان های آزادشهر و گرگان دیده و شنیده شد .

دلایل عمده برای نارضایتی عمومی مردم ناشی از اصل افزایش و میزان تغییر قیمت نان ( به عنوان قوت غالب خانواده ها ) و به خصوص عدم بهبود در کیفیت نان عنوان می شد . این در حالی بود که دولت احمدی نژاد همزمان با افزایش قیمت نان مبلغی را صرفا به عنوان یارانه نان در مبلغ یارانه هر نفر لحاظ کرد ولی این بار ، هیچ خبری از افزایش یارانه نان مردم نبود .

این در حالی است که هر بار دولت ، سازمان صنعت و معدن و اتحادیه نانوایان دست به افزایش قیمت نان می زنند ، همیشه یک پای ثابت وعده های شان بهبود کیفیت نان بوده و هست ولی هیچ وقت هم محقق نمی شود و دلیل عینی و ملموس آن نیز ایجاد و رونق فعالیت صنفی بنام " نان خشکی ها "  و حجم زیاد نان های مصرفی در دامداری و مرغداری هاست .

اعتراض به تغییر میزان کسب سود حاصله

ولی گویا دلیل اعتراض و تحصن حداقلی تعدادی از نانوایان از جنسی متفاوت بوده و بر اساس تحقیقات و بررسی دقیق بعمل آمده در وضعیت عملکرد نانوایی ها ، ناشی از تغییر " میزان کسب سود حاصله " صورت می گیرد که احتمالا ناشی از اندکی زیاده خواهی به نظر می رسد .

بر اساس مصوبه اخیر دولت ، استان ها می توانستند تا حداکثر 30% قیمت ها را افزایش دهند و کارگروه اقتصادی استانداری گلستان هم در همان گام نخست سقف حداکثری را برای تغییر قیمت نان لحاظ کردند و گویا در ایجاد توازن میان مردم و نانوایی ها ، جانب نانوایان را گرفتند .

همچنین بر اساس مصوبه دولت و استانداری گلستان به نانوایی ها اجازه داده شده است تا سقف 30% از آرد سهمیه ای خود ار به شکل آزادپزی و بر اساس نرخ تمام شده و سود منطقی آن به صورت آزاد به فروش برسانند و موضوع افزایش قیمت آرد تا حدود 40% نیز بخش سوم مصوبه اخیر دولت تدبیر و امید است که قیمت آرد از کیلویی حدود 570 تومان به حدود 820 تومان افزایش قیمت پبدا کرده است .

جنس خاص اعتراض نانواها در گرگان

اما حال و هوای تجمع و اعتراض برخی نانوایان در گرگان شکلی خاص تر به خود دارد و بر اساس برخی شنیده ها علاوه بر عامل فوق الذکر ( تغییر قیمت آرد و نان و تغییر در میزان سود حاصله ) ، متاثر از تحرکات فرد یا افرادی خاص است که اهداف خاصی را نیز دنبال می کنند . برخی از این افراد که در گذشته مسئولیت ها و سوابقی در اتحادیه نانوایان استان داشته اند ، احتمالا در ماجرای اخیر نیز به دنبال جریان سازی و فضا سازی کاذب و هدایت این فضا برای بهره گیری های شخصی برای رسیدن به مسئولیت های سابق هستند . اگرچه در این موضوع از جهات دیگری نیز ذینفع هستند .

در این بین برخی شنیده ها از اظهارات متفاوت نانوایان گرگانی قابل توجه است که این گونه ابراز می دارند : ما به صورت شخصی اعتراض و گلایه ای به مصوبه اخیر نداریم ولی از طرف بعضی ها تحت فشار قرار داریم که باید در اعتراض و تجمع ها حضور داشته باشیم و ... .

در اینجا باید پرسید که چرا برخی ها به دنبال ایجاد اختلال و بی نظمی به قیمت بازی کردن با قوت لایموت مردم ، فشار به اعضا یک صنف و کسب منافع شخصی با فضاسازی کاذب هستند .

لزوم پیگیری اعتراض نانوایان از راول معمول

و در حالیکه نانوایان معترض هنوز اقدامات اولیه برای طرح مشکل و ارائه نظرات خود در خصوص قیمت گذاری های جدید را از مسیرهای صحیح و قانونی موجود پیگیری نکرده اند و اتحادیه هم گزارشی از دلایل نارضایتی نانوایان به مراجع بالادستی و مسئول ارائه ننموده است ولی عده ای در همین ابتدای کار اقدام به تجمع و تحصن می کنند و با ایجاد فضایی خاص و تحریک برخی نانوایان به تلاش های ارزشمند یک صنف زحمتکش خدشه وارد نموده و روال خدمت رسانی به مردم را مختل می کنند .

پیگیری خواسته ها و رسیدگی به نارضایتی نانوایان معترض می تواند از طریق نمایندگان دولت در ادارات و نهادهای مختلف مسئول صورت پذیرد تا به حل منطقی و مناسب مساله منجر شود .

استانداری ، صنعت و معدن و اتحادیه جانب مردم و نانوایان را توامان داشته باشند

در هر حال به نظر می رسد که هم دولت ، هم استانداری ، هم سازمان صنعت معدن و تجارت و هم اتحادیه نانوایان باید جانب مردم را به عنوان ولی نعمت تان نظام و انقلاب و جانب نانواها را به عنوان صنفی پر تلاش توامان داشته باشد تا به هر دو کمک شود .

در پایان لازم به نظر می رسد تا مدیران و نهادهای مسئول و مرتبط ، با دقت نظر و موشکافی به این موضوع ورود پیدا کنند و با لحاظ نمودن جمیع اطراف مساله ، آنرا مدیریت و هدایت نمایند تا خدای ناکرده سوء استفاده ، زیاده خواهی و کسب منافع شخصی بعضی ها به ایجاد بی نظمی و اختلال در تامین مهمترین نیاز روزمره عموم مردم منجر نگردد .

و از طرفی با لحاظ کردن منفعت عموم مردم و بخصوص اقشار ضعیف و آسیب پذیر و صنوف مرتبط به تصمیم گیری هایی منطقی و موثر در معیشت و اقتصاد خانواده ها دست بزنند و در صورت نیاز با تهیه گزارشی دقیق و همه جانبه و ارائه آن به هیئت دولت زمینه اصلاح یا اخذ تصمیمات جدید منطبق با نیازهای عموم مردم را فراهم آورند .

انتهای پیام /

ارسال نظر

آخرین اخبار