آخر هفته‎ای بارانی و سرد در گلستان

بخار روی پنجره و قطراتی لغزان بر ماورای شیشه در مسیری شفاف، پیام‌آور آغاز روزهایی بارانی در این دیار شمالی است.

کاهش 17 درجه‎ای دما در گلستان

به گزارش گلستان24، صدای زوزه باد وحشی، پیش‎پرده آهنگ هم‌آغوشی نم باران با خاک این سرزمین تشنه است، شاید که عطش این خاک گُر گرفته از هرم نفس‎گیر خشک‌سالی به بوسه‎‎ اغواگر باران حیاتی دوباره یابد.

کاهش 17 درجه‎ای دما در گلستان

گلستان در آغاز روزهای آبان، نظاره‎گر باران خواهد بود و فصل خزانی که گویا قرار است در آن درختانش به لطف سخاوت باران دیگر هراسی از مرگ بر فراز ریشه‎هایشان نداشته باشند.

چه زیباست باران، وقتی قرار است با انگشت‎های لطیفش دوباره زندگی را برای مرمی بسراید که شعر سرودن را از یاد برده‎اند و طبع لطیف‌شان در خشک‌سالی باران و در هجوم ملخ‎های تردید مانده است.

آسمان گلستان ابری است، سرما کم‎کم رخ‎نمایی می‎کند و باران بر گستره این دیار سبز جاری است، هرچند گویا این تغییرات، تازه شروع آغاز فصل دیگری از تحولات جوی است.

* آخر هفته‎ای سرد و برفی در گلستان

مدیرکل هواشناسی استان گلستان با اشاره به آخرین تغییرات جوی در گلستان گفت: پیش‎بینی‎های جوی استان، مؤید بارش خوب باران طی روزهای آینده است.

سید محمدرضا رضوی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: از اواخر روز دوشنبه این هفته تا روز چهارشنبه هفته جاری با فعال شدن موج‌کوتاه و ناپایدار در استان شاهد وزش باد و بارش‎های رگباری توأم با رعدوبرق خواهیم بود.

وی اذعان کرد: از روز چهارشنبه با ورود امواج سامانه پرفشار، مجدداً استان تحت تأثیر موج ناپایداری قرار خواهند گرفت که علاوه بر تداوم بارش باران، ریزش برف پائیزی را نیز در مناطق کوهستانی به دنبال خواهد داشت.

رضوی ادامه داد: وزش باد شدید، طوفانی شدن دریا و کاهش دمای استان نیز بین 14 تا 17 درجه سانتی‎‎گراد از دیگر پیامدهای ورود این سامانه پرفشار به گلستان است.

وی یادآور شد: برودت هوای استان بیشتر در شب‎ها روی خواهد داد و انتظار می‎رود این شرایط جوی تا پایان هفته ادامه داشته باشد.

 این مسئول گلستانی با اشاره به صدور اطلاعیه جوی اذعان کرد: این اطلاعیه برای تمامی دستگاه‎های عملیاتی و مدیریت بحران استان ارسال شده و از طریق پیامک نیز به مدیران دستگاه‎های اجرایی و عملیاتی استان اطلاع‎رسانی شده است.

رضوی با اشاره به شرایط جوی استان طی فصل پائیز جاری بیان کرد: پیش‎بینی می‎شود در این فصل شاهد بارش‎های مطلوبی در سطح استان باشیم و ذخایر آبی استان نیز با وجود این بارش‎ها شرایط بهتری پیدا کند.

وی اضافه کرد: با توجه به وضعیت نامناسب کمبود آب و خشک‌سالی در استان طی فصل تابستان سال جاری، بارش‎هایی از این دست می‎تواند نقش مثبتی در کاهش تنش آبی استان ایفا کند.

* باران‎ دغدغه حریق جنگل‎ها را کاهش می‎دهد

همچنین مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به صدور اطلاعیه هواشناسی گفت: پس از دریافت اطلاعیه هواشناسی، مراتب برای اطلاع و اقدام لازم برای مواجهه با حوادث احتمالی برای فرمانداری‎ها و دستگاه‎های عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران استان ارسال شده است.

صادق علی‌مقدم امروز در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان تصریح کرد: بر اساس این اطلاعیه، موج اول بارندگی در سطح استان از روز دوشنبه تا چهارشنبه طول می‎کشد و بر اساس همین پیش‎بینی، مرحله دوم بارندگی‎ها از چهارشنبه این هفته، از شدت بیشتری برخوردار است.

وی با اشاره به حجم خوب بارندگی در اوایل پائیز امسال افزود: امیدوارم این رحمت الهی همچنان تداوم داشته باشد تا استان از شرایط بسیار سخت کم‌آبی خارج شود و خشک‌سالی بیش از این استان سرسبز گلستان را تحت تأثیر خود قرار ندهد.

مقدم ادامه داد: این شرایط جوی به همراه کاهش دما و رطوبت حاصل از آن، می‎تواند اوضاع را تا حد بسیاری تلطیف کند و آستانه تحریک‌پذیری جنگل‎های گلستان را تا حدود بسیاری کاهش دهد.

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به آمادگی دستگاه‎های عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان تأکید کرد: کشیک‌های مستقر در دستگاه‎های اجرایی استان آماده پاسخ‎گویی و خدمت به شهروندان گلستانی و مواجهه با بلایای طبیعی هستند.

مقدم تصریح کرد: هماهنگی و تعامل مناسبی بین دستگاه‎های اجرایی و امدادی استان جریان دارد و انتظار می‌رود با وجود این تعامل، مشکلی ایجاد نشود.

هوای گلستان هم‌اکنون ابری توأم با بارش در برخی نقاط و دمای آن نیز بین 12 تا 23 درجه سانتی‎گراد متغیر است./فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار