شکایتی که شاید از این رو رسانه‌ای شد که همگان شاهد بودند، رئیس نامدار سازمان محیط زیست، تفاهم‌نامه واگذاری را چیزی بی‌خطر برای آشوراده توصیف کرد و به سادگی هر چه تمام‌تر، ساخت و ساز در ۳۸۰ هکتار از جزیره را چیزی در حد و اندازه 10 درصد جزیره، یعنی خیلی ‌کمتر از ۳۸۰ هکتار آن خواند!

احداث منطقه ویژه گردشگری در آشوراده بندرترکمن را متوقف کنید

به گزارش گلستان 24؛ به فاصله چند روز از نامه‌نگاری صد و پنجاه و چند نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رئیس جمهور برای اجرای جاده در جنگل ابر و در حالی که بسیاری از فعالان و علاقه‌مندان محیط زیست، انتظار واکنش مؤثری از سازمان حفاظت برای مقابله با این درخواست و در نتیجه حفاظت از جنگل ابر را می‌کشیدند، خبری منتشر شد که نه تنها همه را نومید کرد، بلکه جایگاه سازمان محیط زیست را به شدت تحت تأثیر قرار داده و مخدوش کرده است.

14-11

ماجرا از این قرار است که واگذاری ناب‌ترین بخش یکی از مشهور‌ترین تالاب‌های بین‌المللی که بار‌ها و بار‌ها بحث واگذاری آن به بخش خصوصی برای دایر کردن امکانات گردشگری با مخالفت‌های دوستداران، فعالان و مدیران سازمان محیط زیست مواجه و متوقف شده بود، بعد از آنکه اواخر تابستان گذشته ـ در حاشیه سفر استانی رئیس دولت یازدهم ـ بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاده بود، به تازگی در قالب انعقاد تفاهم‌نامه‌ای رسمیت یافت.

انتشار خبر انعقاد تفاهم‌نامه میان سازمان محیط زیست و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای تبدیل آشوراده به قطب گردشگری‌‌، همان و بلند شدن صدای اعتراض عمومی به وقوع چنین اشتباهی با مجوز سازمان حفاظت از محیط زیست، همان. در پس این تفاهم‌نامه، خیلی‌ها به این نکته می‌اندیشند، ‌نکند برای مقابله با زیاده‌خواهی که طبیعت را به ورطه نابودی سوق می‌دهد، به اشتباه روی تلاش‌های مدیران سازمان محیط زیست، به ویژه رئیس نامدارش حساب کرده‌اند؟

این در حالی است که معصومه ابتکار در پاسخ به این انتقاد‌ها گفته: در منطقه گردشگری که در جزیره در نظر گرفته شده، تنها ‌١٠‌درصد آن امکان فعالیت ـ آن هم مطابق با ضوابط ـ وجود خواهد داشت. تفاهم‌نامه‌ای با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری امضا کرده‌ایم که این گردشگری به هیچ عنوان منجر به تصرفات در این حوزه نشود.

طرح گردشگری باید توسط سازمان حفاظت محیط ‌زیست تأیید شود و هیچ زمینی در این جزیره واگذار نمی‌شود.

اما هرچه این مقام عالی رتبه محیط زیستی، سعی در عادی نشان دادن ماجرا دارد و حتی با بیان جملاتی مانند «خوشبختانه با استفاده از ماهواره و عکس‌های هوایی، این منطقه قابل رصد برای همگان است و جای نگرانی وجود ندارد‌»، سعی دارد همه زوایای تفاهم‌نامه را شفاف توصیف کند، مستنداتی که از طرح گردشگری منطقه منتشر شده، نشان می‌دهد ‌اوضاع به هیچ وجه این گونه نیست.

کافی است‌ بدانیم ‌قرار است منطقه‌ ویژه گردشگری در این جزیره در دو فاز ۲۸۰ و ۱۰۰ هکتاری به اجرا در‌آمده و انواع و اقسام سازه‌های مختلف برای دایر کردن هتل، رستوران، سفره خانه، مجموعه تفریحی، مجموعه ورزشی، موزه، مجموعه اقامتی، ورزش‌های آبی و... در آن ساخته شود، تا بدانیم ‌در پس سخنان آرام معاون رئیس جمهور، خواب چه توفانی برای آشوراده ‌دیده شده است.

شکایت رسمی دو تن از مدیران سابق سازمان محیط زیست از ابتکار

به نظر همین نکات تلخ است که موجب شده دو تن از مدیران سابق سازمان حفاظت از محیط زیست از رئیس فعلی این سازمان بابت عقد تفاهم‌نامه برای واگذاری آشوراده به سازمان بازرسی کل کشور شکایت کنند؛

شکایتی که شاید از این رو رسانه‌ای شد که همگان شاهد بودند، رئیس نامدار سازمان محیط زیست، تفاهم‌نامه واگذاری را چیزی بی‌خطر برای آشوراده توصیف کرد و به سادگی هر چه تمام‌تر، ساخت و ساز در ۳۸۰ هکتار از جزیره را چیزی در حد و اندازه 10 درصد جزیره، یعنی خیلی ‌کمتر از ۳۸۰ هکتار آن خواند!

با این تفاسیر، بد نیست متن شکایت صورت گرفته توسط دلاور نجفی و محمد باقر صدوق، دو تن از معاونان اسبق محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست را که حاوی ابهامات بیشتری در این باره است، بخوانیم و انتظار بکشیم رئیس سازمان در صدد پاسخ به ابهامات مطرح ‌درباره آن برآمده و البته پیش از آن، سازمان بازرسی مانع از اجرای تفاهم نامه عجیب شود.

رئیس محترم سازمان بازرسی کل کشور

موضوع: واگذاری بخشی از جزیره آشوراده توسط سازمان حفاظت محیط زیست کشور

سلام علیکم

به استحضار می‌رساند پناهگاه حیات وحش میانکاله یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین زیستگاه‌های کشور در سال ۱۳۵۴ به عنوان یکی از مناطق ۴ گانه‌ حفاظتی تصویب و در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست کشور قرار گرفت.

پس از آن نیز به لحاظ اهمیت اکولوژیکی تالاب آن در کنوانسیون رامسر و همچنین به عنوان یک ذخیره‌گاه زیست کره در یونسکو به ثبت رسیده است. درسال ۱۳۸۴ و در واپسین روزهای دولت هشتم، حدود ۳۸۰ هکتار از منطقه آشوراده که در این پناهگاه واقع شده است در قالب طرح گردشگری در اختیار بخش خصوصی قرار گرفت که با اخذ سند ادعای مالکیت آن را نیز داشت.

در دولت نهم و با کمک سازمان بازرسی کل کشور و قوه محترم قضائیه کشور، سند مذکور باطل و مدیریت عرصه مذکور مجدداً به سازمان حفاظت محیط زیست برگشت. در دولت دهم نیز واگذاری عرصه مذکور مجدداً مطرح و با پیگیری تشکل‌های زیست محیطی و مخالفت برخی دستگاه‌های اجرایی عقیم ماند.

متاسفانه اخیراً طی امضای تفاهم نامه‌ایی فیمابین سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری حدود ۲۸۰ هکتار از منطقه مذکور به عنوان منطقه گردشگری معرفی شده است.

در این خصوص چند نکته قابل توجه است:

۱) آن‌گونه که گفته می‌شود و شواهد و دلایل نیز مشخص نموده است،‌‌ همان فردی که در سال ۱۳۸۴ عرصه مذکور را تملک کرده بود و خلع ید شده است، مجدداً این موضوع را دنبال نموده و طرح خود را به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری داده و با معاونت آن سازمان نیز جلساتی داشته است.

۲) زون تفرج یا طبیعت گردی گسترده در مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست کشور دارای تعریف خاص است. در این زون احداث ابنیه و ساخت و ساز ممنوع است. اما متاسفانه در این تفاهم نامه و طرح مرتبط با آن، احداث این‌گونه سازه‌ها دیده شده است.

۳) در قانون حفاظت که مهم‌ترین قانون مرتبط با محیط زیست می‌باشد، مدیریت مناطق چهارگانه به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری واگذار نشده است و به سازمان محیط زیست داده شده.

۴) معاون اول رئیس جمهور جناب آقای جهانگیری اعلام نموده است که «بناست آشوراده تبدیل به قطب گردشگری بشود»؛ درصورت اجرای این طرح محیط زیست منطقه بطور کلی دگرگون شده و تدریجاً نابود خواهد شد. با توجه به اهمیت موضوع از آن مقام محترم تقاضا می‌گردد قبل از اینکه فرصت از دست برود و تخریب محیط زیست منطقه آغاز گردد، موضوع مورد توجه قرار گرفته و از آن جلوگیری به عمل آید.

ارسال نظر

آخرین اخبار