برگزاری یک کارگاه آموزشی عکاسی مستند در گرگان بهانه‎ای شد تا در این مجال نگاهی گذرا به این نوع عکاسی بپردازیم، آن هم در حالی که گلستان در این عرصه، عکاسان صاحب سبک و به نامی را دارا است.

عکاسی مستند اجتماعی تجربه‎ای جذاب برای عکاسان جوان گلستانی، وحید سالمی

عکاسی مستند یا وقایع‌نگاری اجتماعی از جایگاه ویژه‎ای در نزد علاقمندان به این هنر برخوردار است و توجه به لایه‎های درونی اجتماعی و فرهنگی موجب جذابیت خاص آن می‎شود.

 به گزارش گلستان24، در عکاسی اجتماعی تفکر و نگاه به تاثیرگذاری بیشتر اثر کمک می‎کند و موجب می‎شود تا مخاطبان از دیدن چنین هنری که دست‎مایه یک اتفاق واقعی است لذت ببرند.

 وحید سالمی

گلستان به واسطه هنرمندانی بزرگ در این عرصه حرف‎های بسیاری برای گفتن دارد، شاید بزرگترین نام در این عرصه «مریم زندی» هنرمند عکاسی باشد که سالیان سال در این عرصه مشغول به فعالیت است و آثار مستند و اجتماعی وی با عنوان «عکس‎های انقلاب اسلامی» را که اخیرا منتشر شده را می‎توان از مهم‎ترین آثار هنری وی در این حوزه کاری قلمداد کرد.

وی اکنون به عنوان یک فرد صاحب‎‎نظر در حوزه عکاسی مستند و اجتماعی است و چه بسا همین سابقه درخشان موجب شد تا گزینه اول برای همکاری در پروژه جشنواره عکس بیماری‎های خاص در گلستان با عنوان «من زندگی را دوست دارم» باشد و با همه مشغله کاری به دلیل نوع کار و نگاه نوع‎دوستانه داوری این جشنواره را می‎پذیرد.

از سویی دیگر دفتر امور اجتماعی استانداری گلستان نیز به بهانه برگزاری این جشنواره هنری، اولین کارگاه آموزشی عکاسی مستند را برگزار می‎کند تا «وحید سالمی» به عنوان مدرس در این دوره آموزشی حضور یابد، پس از برگزاری دوره از وی کیفیت دوره را جویا می‎شوم.

این عکاس باسابقه اجتماعی کشور با اشاره به استقبال مطلوب هنرمندان گلستانی‎ها از این دوره آموزشی گفت: حضور هنرمندان جوان گلستانی برایم جالب بود و انتظار می‎رود که این هنر با توجه به این حضور در گلستان همچنان رو به جلو حرکت کند.

سالمی با اشاره به جایگاه عکاسی مستند و اجتماعی اظهار کرد: این نوع عکاسی به عنوان یک عامل اثرگذار اجتماعی می‎تواند زمینه‎ساز روشنگری و ایجاد یک مسیر جدید باشد و در بسیاری از مشکلات و معضلات اجتماعی در جامعه تغییر و اصلاح ایجاد کند.

*تاکید بر شرکت در جشنواره ملی «من زندگی را دوست دارم» به عنوان ‌عکاسی مستند اجتماعی

وی ادامه داد: ملموس‎ترین نوع تاثیرگذاری این نوع عکاسی را می‎توان در جنگ آمریکا و ویتنام یافت که تصاویر مخابره شده به آمریکا موجب شد تا جلوی این جنگ ویران‎گر گرفته شود و آن را متوقف کرد.

سالمی ادامه داد: این روش عکاسی با نگاه خاصی که دارد، می‎تواند علاوه بر تاثیر مثبت بر قانون‎گذاری، سیاستمداران و تصمیم‎گیرندگان اجتماعی را کمک کند تا نگاه درست و منطقی‎‎تری نسبت به پیرامون خود داشته باشند و تصمیمات صحیح ‎و معقولانه‎تری اتخاذ کنند.

وی با اشاره به اهمیت نوع نگاه در عکاسان اجتماعی تصریح کرد: در حال حاضر،کاری که عکاس خبری و مستند اجتماعیِ باید انجام دهد این است که به عمق ماجرا و زندگی جوامع برود و منتظر نباشد تا حتما رخدادی مثل اتفاقات لحظه‎ای که در خبر و رسانه از آن‎ها به عنوان اخبار نقطه‎ای یاد می‌شود، اتفاق بیافتد.

این عکاس اجتماعی یادآور شد: چنین عکس‎هایی است که در آینده باقی می‎مانند و تبدیل به کتاب می‎شوند و علاوه بر آنکه مرجع اطلاعات مورخان و مردم هستند در حقیقت برای جامعه امروز و آینده فرهنگ‎سازی می‌کنند.

سالمی با اشاره به برگزاری جشنواره هنری «من زندگی را دوست دارم» در گلستان یادآور شد: این جشنواره فرصتی مناسب برای علا‎قمندان هنر عکاسی در استان شما است، تا خود را محک بزنند و با آثاری قوی به این موضوع اجتماعی بپردازند.

*حوزه اجتماعی گلستان به هنر عکاسان اجتماعی نیاز دارد

همچنین مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گلستان با اشاره به اهمیت مستندسازی اجتماعی به عنوان یک منبع الهام‎بخش و مستند برای اتخاد سیاست مناسب در این حوزه بیان کرد: در موضوعات اجتماعی استان به عکاسان مستند اجتماعی، به عنوان یک همراه دقیق و ریزبین نیاز داریم.

علی نذیری در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان اذعان کرد: هنرمندان گلستانی می‎توانند با مشارکت موثر در مسایل اجتماعی، در این حوزه کار کنند و واقعیت‎های اجتماعی را منعکس کنند.

وی خاطرنشان کرد: با چنین نگاهی سعی کرد‎ه‎ایم، جشنواره فرهنگی بیماران خاص را تحت عنوان «من زندگی را دوست دارم» برگزار کنیم و با نگاهی انسانی و اجتماعی، لایه‎های پنهان زندگی این جامعه آسیب‎دیده را توسط نگاه هنری عکاسان و در قلب عکس مستند به جامعه عرضه کنیم.

رئیس جشنواره ملی عکس بیمارهای خاص در گلستان یادآور شد: برای پیشبرد بهتر و فهم صحیح‎‎تر نسبت به عکاسی اجتماعی از یک مدرس صاحب نظر کشوری دعوت کرده‎ایم، تا در کارگاه یک روزه به این موضوع بپردازد، تا عکاسان گلستانی مشارکت بهتر و آگاهانه‎تری در جشنواره ملی عکس بیماری‎های خاص که با مضمون اجتماعی است، داشته باشند.

نذیری از استقبال عکاسان گلستانی برای کار در عرصه عکاسی اجتماعی خبر داد و افزود: امیدوارم این نوع علاقه در آثار هنری عکاسان گلستانی در جشنواره یاد شده، بیشتر جلوه‎گری کند.

*تداوم دوره‎های آموزشی برای عکاسان جوان گلستانی

همچنین دبیر جشنواره ملی عکس بیمارهای خاص در گلستان با اشاره به هنرمندان ارزشمند گلستانی در عرصه مستند اجتماعی گفت: از عکاسان بزرگ اجتماعی گلستان می‎توان به اسامی بزرگی همچون، «ساتیار امامی»، «مهدی قاسمی»، «احمد خطیری»، «رضا وهمی»، و «ابوالفضل نسائی» اشاره کرد.

محمد‌رضا کیوان‌فر در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان خاطرنشان کرد: با کمک این اساتید و برگزاری کارگاه‎های آموزشی می‎توان به آینده عکاسی مستند در گلستان بیش از پیش امیدوار بود.

وی ادامه داد: برگزاری دوره آموزشی اخیر که با حضور هنرمند ملی در گلستان برگزار شد، انگیزه خوبی در حدود 100 نفر از شرکت‌کنندگان این کارگاه ایجاد کرد که حتما در جشنواره عکس «من زندگی را دوست دارم» شرکت کنند.

کیوان‎فر ابراز امیدواری کرد: در آینده نزدیک، کارگاه‎های آموزشی با عنوان عکاسی در رشته مستند اجتماعی و یا دیگر بخش‎های عکاسی برای علا‎قمندان در گلستان برگزار شود.

همچنین رئیس شورای فرهنگی و اطلاع‎رسانی جشنواره ملی «من زندگی را دوست دارم» گفت:  عکاسی اجتماعی و مستند اگر چه ریشه دیرینه‎ای در عکاسی دنیا دارد اما هنوز چنین رویکرد هنری در گلستان فراگیر نشده و نیازمند توجه بیشتر است.

*عکاسی اجتماعی در نبض زمان جاری است

سید علیرضا حسینی در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان تصریح کرد: به تقویت جایگاه این نوع عکاسی به عنوان عکاسی پویا و قدرتمند در جامعه نیاز داریم، چنانچه بی‎توجهی به این نوع از عکاسی، امور تحقیقاتی در حوزه اجتماعی و دیگر حوزه‎های مرتبط را با چالش مواجه می‎کند.

وی ادامه داد: عکاس اجتماعی در نبض زمان جاری است، در لحظه زندگی می‎کند و هیچ گاه منتظر شرایط ایده‎آل نیست و اعتقاد دارد، هنرمند باید تجربه کند تا بتواند اثر هنری قابل قبولی را بیافریند.

حسینی، آینده عکاسی اجتماعی را در گلستان مطلوب ارزیابی کرد و تصریح کرد: شرکت حدود 100 نفر از علاقه‎مندان هنر عکاسی در دوره آموزشی «عکاسی مستند» حضور قابل توجهی است که نشان از علاقه‎مندی این قشر به آموختن این رشته دارد.

وی یادآور شد: اگر چه هنر آموختنی است و استعداد هم امری ذاتی است اما باید این استعدادها را با آموزش درست به سامان رساند تا نتایج مرغوب‎تری در عرصه هنر نصیب جامعه هنری استان شود.

به نظر می‎رسد مسیر روشنی پیش ‎روی عکاسان جوان گلستانی است تا با کار در حوزه عکاسی مستند و اجتماعی بتواند همچون دیگر عکاسان بزرگ گلستانی با تلاش و آموختن بیشتر افتخارآفرین باشند و آثار ارزشمندی بیافرینند.

ارسال نظر

آخرین اخبار