حاشیه نشست خبری فرمانداران گلستان

5 فرماندار از شهرهای مختلف استان گلستان در حالی که اصحاب رسانه این استان بیش از 2 ساعت در محل تعیین شده برای تشکیل نشست خبری در انتظار آنان بودند، در جلسه حاضر نشدند.

از بی‌احترامی 5 فرماندار به خبرنگاران گلستانی تا ادعای توخالی مسئولان در احترام به جایگاه رسانه

 به گزارش گلستان24، دیروز یکی از پرترافیک‎ترین روز خبری در استان گلستان بود، به طوری که در نزدیک‌ترین زمان برنامه‎ریزی شده بیش از 10 برنامه در ادارات مختلف استان گلستان در قالب نشست خبری، بازدیدهای میدانی و جلسات و کمیسیون‎های مختلف اجرایی شد.

از سوی دیگر اصحاب رسانه استان گلستان به خصوص خبرگزاری‎ها با وجود کمبود نیروی خبری کارآمد، تمام تلاش خود را برای پوشش کامل و صحیح و دقیق جلسات و نشست‎های خبری به کار بسته و با برنامه‎ریزی دقیق و فشرده، سعی در انجام رسالت خود داشته و دارند.

اما یکی از جلسات برنامه‎ریزی شده امروز، نشست پنج فرماندار از شهرهای شرق استان گلستان با خبرنگاران استان در محل ساختمان شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی واقع در سایت اداری استانداری گلستان بود.

به دلیل اهمیت موضوع و به دلیل حضور پنج فرماندار به خصوص فرماندار ویژه شهرستان گنبدکاووس اصحاب رسانه از ساعت 12 و 15 دقیقه در محل جلسه حاضر شدند، در حالی که قرار بود این جلسه ساعت 12 و 30 دقیقه آغاز شود.

اما متأسفانه تا ساعت 14 و 15 دقیقه هیچ کدام از فرمانداران و حتی هیچ مسئولی از شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان در سالن جلسه حاضر نشدند و پس از این تأخیر بیش از 2 ساعته پنج فرماندار شرق استان گلستان(گنبدکاووس به عنوان فرمانداری ویژه، گالیکش، کلاله، مراوه تپه و مینودشت) برای شرکت در جلسه، خبرنگاران خبرگزاری‎های استان جلسه را ترک کردند.

پس از ترک جلسه نیز با وجود پیگیری‎های این خبرنگاران از دیگر افراد حاضر در ساختمان شورای هماهنگی و کارشناسان روابط‎عمومی این شورا بیان شد که مشخص نیست جلسه چه ساعتی تشکیل شود.

لازم به ذکر است چند روز گذشته نیز فرمانداری گرگان از خبرنگاران خبرگزاری‎های استان برای شرکت در نشست خبری آن مجموعه دعوت کرد که پس از حضور خبرنگاران در محل فرمانداری گرگان، علاوه بر ممانعت از حضور اصحاب رسانه برای حضور آنها در ساختمان فرمانداری، بیان شد که فرماندار گرگان جلسه را لغو کرده است.

این در حالی بود که هیچگونه اطلاع‎رسانی در این خصوص به اصحاب رسانه نشده بود.

در مناسبت‎های مختلف و مراسمات و برنامه‎های گوناگون، مسئولان استان با جملات قصار و ظاهرا زیبا، اصحاب رسانه را نگین توسعه استان می‎نامند و از خبرنگاران به عنوان صاحبان قلم و فرهنگ‎سازان اجتماعی نام می‎برند و جایگاه رسانه و خبرنگار را محترم می‎دانند.

اما متاسفانه مسئولان گلستانی واژه احترام به خبرنگار و رسانه را تنها برای پر کردن زمان سخنرانی و بیان مقدمات آغاز جلسات و نشست‎های خود می‎دانند و در عمل چیزی به نام احترام به خبرنگار دیده نمی‎شود.

برخوردهای مشابه بارها و بارها توسط مسئولان و مدیران گوناگون در استان گلستان دیده و تکرار شده است، اما انتظار نمی‎رفت این بی‎احترامی به حضور اصحاب رسانه از خبرگزاری‎ها و نشریات گوناگون از سوی فرمانداران که بالاترین جایگاه سیاسی در سطح شهرهای خود هستند سر بزند.

هرچند که دلیل عدم حضور فرمانداران در نشست خبری، برگزاری جلسه همزمان در محل استانداری گلستان عنوان شد، اما چند سئوال اینجا مطرح خواهد شد.

* شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گلستان که متولی تشکیل این جلسه و دعوت از خبرنگاران بوده است، بهتر بود با برنامه‎ریزی بهتر و دقیق‎تر، احتمال تأخیر در پایان جلسه را پیش‎بینی می‎کرد و ساعت مقرر برای تشکیل نشست خبری را به زمان دیگری موکول می‎کرد تا چنین مشکلی پیش نیاید.

متأسفانه در این موضوع نیز شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گلستان بیشتر سعی کرده تا حتی دقایقی از زمان با ارزش فرمانداران به فراغت نگذشته و بلافاصله پس از پایان جلسه در استانداری، هر پنج فرماندار برای شرکت در نشست خبری حاضر شوند، اما از سوی دیگر زمان با ارزش و پراهمیت خبرنگاران که قرار است رسالت اطلاع‎رسانی و انعکاس خدمت‎رسانی‎های دیگر دستگاه‎ها را به اطلاع شهروندان برسانند، جدی گرفته نشده است.

* شایسته بود با وجود تأخیر در پایان جلسه فرمانداران در استانداری گلستان، مسئولی از شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان به جهت احترام به اصحاب رسانه و برای پر کردن بیش از 2 ساعت غیبت فرمانداران، در محل جلسه حاضر شده و با خبرنگاران به گفت‎وگو می‎پرداخت و حتی از نظرات، پیشنهادها و انتقادهای این خبرنگاران با تجربه برای بهتر برگزار شدن برنامه‎های پیش رو استفاده می‎کرد.

* آیا این توان در مجموعه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گلستان، روابط‎عمومی استانداری گلستان و یا هر مسئول متولی در برگزاری جلسه با فرمانداران وجود نداشت که از مجموع پنج فرماندار، حداقل یک فرماندار برای آغاز جلسه به جمع خبرنگاران می‎آمد و این نشست خبری تا حضور چهار فرماندار دیگر برگزار می‎شد؟

* به طور قطع بدون رضایت و هماهنگی با این پنج فرماندار، این نشست خبری برنامه‎ریزی نمی‎شد و اینجا نیز جای تامل دارد آیا این پنج فرماندار از شرق استان گلستان به این موضوع مشرف نبوده که اصحاب رسانه بیش از 2 ساعت در محل جلسه در انتظار حضور آنها هستند و خود نیز برای خروج از جلسه استانداری تدبیری کنند و به نوعی در بین اصحاب رسانه حاضر شوند.

* ممکن است جلسه در استانداری گلستان با توجه به در پیش رو بودن ایام دهه مبارک فجر و انتخابات هفتم اسفندماه از اهمیت بالایی برخوردار بود، از این رو باز هم مسئولان استانداری گلستان و شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان به راحتی با یک هماهنگی و اطلاع از وضعیت جلسه می‎توانستند پس از کمی تأخیر و با بیان ذکر دلیل، به اصحاب رسانه اطلاع دهند که جلسه به ساعت و یا روز دیگری موکول شده است.

به هر صورت این رفتارهای نامناسب و توهین‎آمیز به هیچ عنوان بخصوص از سوی مسئولان عالی‎رتبه در استان و شهرستان‎ها قابل پذیرش نیست و مسئولان استان همانگونه که برای تلاش‎ها و اقدامات شبانه‎روزی خود احترام قائلند به طور حتم باید برای تلاش‎های بی‎وقفه، مشقت‎بار و حساس اصحاب رسانه نیز احترام قائل شوند و به جایگاه رسانه و خبرنگاران احترام بگذارند.

در پایان باید گفت که احترام و تأکید این امر مهم، تنها نباید امری زبانی و دهان پرکن باشد و باید احترام در عمل به فرد یا افراد مقابل منتقل شود.

فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار