بمناسبت سالروز شهادت اولین فرماندار روحانی کشور؛

در سال 1325 در خانواده ای روستایی و کشاورز؛ نوزادی پای به هستی نهاد که بعدها چون ستاره ای بر تارک منطقه تابید و زبانزد خاص و عام گردید.

یادی از شهید حجت‌الاسلام حاج شیخ محمد علی روحانی فرد+ تصاویر

به گزارش گلستان24، بمناسبت یکم اسفندماه،سالروز شهادت اولین فرماندار روحانی کشور مختصر زندگینامه شهید حجت‌الاسلام حاج شیخ محمد علی روحانی فرد تقدیم می گردد.

زندگینامه شهید

نام: محمد علی               تحصیلات: حوزوی و دانشگاهی

نام‌خانوادگی:روحانی فرد    تاریخ شهادت:1364/12/1

نام پدر: میرزا                  محل دفن:روستای ایلوار

تاریخ تولد:1325/5/3          سن هنگام شهادت: 39 سالگی

محل تولد: روستای ایلوار     نام عملیات: حین ماموریت

شماره شناسنامه:9         منطقة عملیاتی: اهواز

در سال 1325 در خانواده ای روستایی و کشاورز؛ نوزادی پای به هستی نهاد که بعدها چون ستاره ای بر تارک منطقه تابید و زبانزد خاص و عام گردید.

محمد علی در دامان پر مهر و محبت خانواده ای مؤمن و کشاورز با زندگی بسیار ساده بزرگ شد. پدر و مادر به دلیل علاقه وافر به شریعت، آرزوی نظاره ی لباس سربازی امام زمان(عج) بر قامت رعنای او را داشتند. به همین دلیل او را به مکتب خانه نزد آیت الله شیخ حسن مهدوی بالاجاده ای(ره) فرستادند تا الفبای علوم دینی را نزد آن فقید سعید بیاموزند و در کسوت پر زینت روحانیت در آید...

هنوز سیزده بهار از عمرش نگذشت که وارد حوزه ی علمیه گرگان شد و شرعیات و مقدمات را از محضر آیات عظام سجادی علوی، سید حسین نبوی و محمد رضا میبدی آموخت و از خرمن پر فیض این عناصر علم پرور خوشه ی علم و تقوی چید...

در سال1340 به حوزه ی علمیه قم رهسپار و بعدها درمبارزات دو ماهه روحانیت بر علیه لایحه ضد اسلامی انجمن های ایالتی و ولایتی حضوری فعال یافت.

در سال1342 عازم حوزه علمیه ی مشهد شد و در مدرسه خیرات خان در جوار ثامن الحجج آقا امام علی ابن موسی الرضا(ع) به تحصیل و تهذیب پرداخت و نزد علمای عامل آیات ادیب نیشابوری، حجت هاشمی و واعظ طبسی زانوی تلمّذ بر زمین زد و کسب معارف نمود. در دوران فراگیری علوم دینی در کوران مبارزه روحانیت به رهبری حضرت امام خمینی(ره) بر علیه نظام فاسد پهلوی قرار گرفت. همنشینی با حضرت آیت الله خامنه ای و شهید والامقام هاشمی نژاد و واعظ طبسی از او جوانی پرشور و شوق ساخت، به گونه ای که بدون ترس و وحشت از ساواک وعمال شاه در اجتماعات عظیم ضد رژیم در مسجد فیل و مسجد گوهرشاد؛ اطلاعیه های حضرت امام (ره) را پخش می نمود. معظم له بطور دائم در حال تحرک بود. از مشهد به قم و از قم به تبریز،اصفهان و گرگان در تردد و پیام رسان فرامین و تأکیدات حضرت امام (ره) به مبارزان بود.

در سال 1343 در پای منابر حضرت آیت الله خامنه ای و شهید حقّانی(شهید انفجار حزب جمهوری اسلامی) در گرگان به خواندن اعلامیه حضرت امام(ره) و دادن شعارهای انقلابی و آتشین مبادرت می نمود که توسط ساواک دستگیر و در ارتش گرگان زندانی گردید. این اولین دستگیری و جلب ایشان توسط عُمال رژیم بود.

در همان سال در شب تولد امام جواد(ع) در حضور بزرگوارانی چون آیت الله خامنه ای، دوست و استادش شهید هاشمی نژاد بر سر او عمامه گذاشت، و معظم له رسماً ملبس به لباس روحانیت گردید.

در فردای آن شب؛ ساواک مشهد او را احضار و زندانی نمود. همزمان با تبعید حضرت امام(ره) به ترکیه، ایشان به اتفاق جمع کثیری از روحانیت و مردم در اعتراض به این تبعید، در تظاهرات پرشکوه مشهد شرکت و متعاقب آن توسط ارتش و شهربانی مشهد بازداشت و مدتی را در پادگان مشهد زندانی شد.

شهید روحانی فرد ضمن ادامه ی تحصیل فقه و ادبیات در مشهد به مبارزات خود با شور و حرارت بی نظیر ادامه می داد که در عید سال1344 مبادرت به چاپ کارت تبریک سال نو مزّین به تمثال مبارک حضرت امام(ره) و پرچم حُریت و عدالت و آزادی نمود و به همراه اطلاعیه های حضرت امام(ره) در ساعت تحویل سال نو در صحن حضرت امام رضا(ع) پخش کرد که متعاقباً توسط ساواک دستگیر و زندانی شد.

 

در سال1346 عزم خود را در مبارزه با دستگاه حاکمه جدّی تر نموده و در حالی که با چمدانی پر از اعلامیه و عکس حضرت امام(ره) از مشهد عازم گرگان بود... در روستایش ایلوار، مورد هجوم ساواک قرار گرفت و علیرغم تلاش های مردمی روستا برای فراری دادن ایشان از دست عُمّال ساواک دستگیر و به اتهام توطئه و خرابکاری بر علیه نظام شاهنشاهی و اهانت به شخص اول مملکت و اخلال در نظم عمومی در زندان انفرادی شهربانی گرگان حبس شد ؛ پس از چندین هفته تحمل شکنجه و اسارت محکوم به زندان و سپس برای دادگاه تجدید نظر به دادرسی ارتش در تهران اعزام و در بیدادگاه نظامی محاکمه و به یک سال زندان محکوم و با آیت الله محی الدین انواری هم سلول شد.

در سال1347 پس از آزادی از زندان به حوزه علمیه ی قم مهاجرت و از محضر اساتید برجسته ای چون آیات موسوی تبریزی،مکارم شیرازی، جعفر سبحانی، صالحی نجف آبادی، نوری همدانی، فاضل هرندی، صالحی مازندرانی، ستوده، دوزدوزانی و آیت الله مشکینی استفاده و تفسیر، فقه، اصول، فلسفه، سطوح عالیه و دوره ی خارج را با موفقیت طی نمود...

 

لازم به ذکر است شهید روحانی فرد اشتیاق زیادی به نویسندگی و تحقیق و ترجمه آثار بزرگان داشت بطوری که از سال1343شروع به نوشتن مقالاتی دینی، اجتماعی و سیاسی در نشریات مذهبی هم چون ندای حق، پیام اسلام و نور دانش، نشریه مسجد اعظم قم، معارف جعفری، نسل جوان قم زیرنظر آیت‌الله مکارم شیرازی نمود و حدود 65 مقاله از شهید در نشریات نامبرده و دیگر نشریات چاپ گردید.

شهید روحانی فرد فن نویسندگی و ترجمه را با جدیّت تمام در حوزه ادامه و از راهنمایی های ارزشمند آیات نوری همدانی، مکارم شیرازی و مرحوم مصطفی زمانی نجف آبادی بهره مند و در جلسات خصوصی آنان شرکت می کرد که حاصل آن انتشار کتب ارزشمندی چون "اسلام در ایالات متحده آمریکا و کانادا" "ما و مسائل روز" وکتاب "مستضعفین" بود و همچنین چندین اثر تحقیقی و ارزشمند ایشان درباره ی نهضت های آزادی بخش که توسط ساواک کشف و معدوم گردید.

مبارزات بعضاً مخفی و گاهاً علنی ایشان بر علیه رژیم پهلوی ادامه داشت تا اینکه در سال1353 در قیام طلاب جوان حوزه علمیه ی قم در پانزده خرداد در مدرسه فیضیه به همراه دو هزار نفر در تظاهرات و تحصن شرکت و با گارد شاهنشاهی و ساواک مورد ضرب و شتم قرار گرفته و متواری گردید... وی پس از سه ماه زندگی مخفی، توسط ساواک در گرگان دستگیر و مدت چهارماه در بازداشت به سر برد...

 

در هنگام اوج گیری انقلاب خونبار اسلامی، شهید روحانی فرد با مسافرت به شهرها و روستاهای کشور با برگزاری جلسات و منابر و سخنرانی های مهیج مردم را به حضور گسترده در صحنه تشویق و ترغیب می نمود.

در جریان حکومت نظامی در شهر قم در خیابان ارم مورد سوء قصد یکی ازگشتی های حکومت نظامی قرار گرفت و بطور معجزه آسا از مرگ نجات یافت.وی در تحصن دانشگاه شرکت فعال داشت و در جریان استقبال از رهبر کبیر انقلاب در کمیته استقبال همکاری داشت.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز، تلاش خستگی ناپذیر ایشان برای حفظ و حراست از انقلاب تداوم یافت و همزمان همکاری های مستمر با بزرگانی چون شهید قدوسی و حجه الاسلام صفایی در کارهای قضایی، آیت الله امامی کاشانی در تبلیغات دفتر اقامتگاه حضرت امام(ره)، وهمکاری ایشان با شهیدان بهشتی و باهنر و همچنین آیت الله خامنه ای در تشکیل حزب جمهوری اسلامی درگرگان و دشت وجامعه مدرسین حوزه ی علمیه برای کنترل وضع دینی و سیاسی پادگان ها ادامه داد...

شهید روحانی فرد با شرکت در کنکور سراسری و با قبولی وارد دانشکده ی الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد شد و مدت دو سال درآن دانشگاه و بعد در دانشگاه تهران حضور فعال و مستمر داشت. وی از بنیانگذاران انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده ی الهیات بودند و در این رهگذر با گروهک های چپ و راست به مبارزه جدّی پرداختند.

 

ایشان برای مبارزه با سرمایه داران، سلطنت طلبان و ضد انقلاب ها در منطقه ی گرگان و دشت مبادرت به چاپ هفته نامه پیام مستضعفین نمود و همچنین برای مبارزه با کانون های ضد خلقی در گرگان و دشت و ترکمن صحرا، کانون فرهنگی اسلامی گرگان و دشت را بنیان نهاد.

لازم به ذکر است مشارالیه بالغ بر 150 سخنرانی مذهبی و دینی در رادیو گرگان اجرا و در این مسیر به ایفای وظیفه به آگاهی دادن به نسل جوان و انقلابی پرداخت.

در خرداد1359 به سمت بازپرس و سپس دادیار دادسرای انقلاب اسلامی گرگان مشغول به کار شد و در مهرماه همین سال طی حکمی از سوی آیت الله مهدوی کنی وزیر وقت کشور، بعنوان اولین فرماندار کردکوی و اولین فرماندار طلبه ی کشور منصوب و مدت سه سال خدمات شایان توجهی به منطقه نمود و چندین اداره و نهاد و ارگان را با پشتکار و مشکلات بسیار زیاد تأسیس و راه اندازی کرد و همزمان سرپرستی بنیاد شهید و دفتر عمران و کمیته امداد حضرت امام(ره) در کردکوی را بر عهده گرفت.

 

مجموع ادارات و ارگان هایی که با دست با کفایت ایشان تأسیس و راه اندازی شد به شرح ذیل می باشد:

اداره آمار

اداره ثبت احوال

دادگاه صلح مستقل

سازمان تعاون روستایی

اداره بهزیستی

کمیته امداد امام خمینی(ره)

بنیاد شهید

تأسیس و راه اندازی 8 شرکت تعاونی تولیدی و مصرفی

همکاری و تأسیس 6 صندوق قرض الحسنه در روستاهای کردکوی

اداره ی مخابرات

شرکت تعاونی مصرف شهر و روستا

کمیته ی امور صنفی

بنیاد مسکن

همچنین کارهای اساسی و زیربنایی از قبیل:

فلکه ی بزرگ ورودی شهر کردکوی

بیمارستان یکصد تختخوابی کردکوی

توسعه و احیای جاده قدیم گرگان-کردکوی

پروژه ی25 واحد مسکونی

گاز رسانی به روستای یساقی

تلفن خودکار کردکوی

50 کیلومتر کانال کشاورزی

احیای 7 قنات

تعمیر و احداث 10 حمام

15 جاده روستایی

و دیگر خدمات قابل توجه که در این مجال نمی گنجد.

شهید روحانی فرد در سال 1362 در معیت هیئتی از اداره ی ششم سیاسی وزارت امور خارجه و مجلس شورای اسلامی و وزارت بازرگانی جهت رساندن پیام ریاست جمهوری و کمک های غیرنقدی دولت جمهوری اسلامی به چندین کشور محروم آفریقایی از جمله سنگال، مالی،غنا، نیجر،سیرالئون رهسپار و از نزدیک با مشکلات مسلمانان آفریقا آشنا و سفرنامه ای نیز نوشتند...

شهید روحانی فرد در سال1363 وارد وزارت امور خارجه شدند و دراداره ی نهم سیاسی مشغول به کار و همزمان از طرف جامعه ی روحانیت مبارز، امامت جماعت مسجد منطقه ی فرحزاد تهران را بر عهده گرفتند...

وی در بعد از عملیات والفجر8 باتفاق چهل تن از شخصیت های مملکتی و در رأس آنها آیت الله محلاتی نماینده امام در سپاه رهسپار مناطق جنگی شدند و هواپیمای حامل این عزیزان در آسمان اهواز مورد تهاجم موشکی هواپیمای عراقی قرار گرفته و با سقوط هواپیما، روح بلند این مبارزان به آسمان پرکشید و در جوار قرب الهی قرار گرفت و شهید روحانی فرد در تاریخ64/12/1 به آرزوی دیرین خود که همان شهادت در راه معشوق بود رسید.

نویسنده: مسلم رستمانی(دوست شهید)

ویرایش شده در تاریخ2 /10 /1393

مراسم عمامه گذاری

ملبس شدن به لباس روحانیت، در حجره شهید روحانی‌فرد با حضور رهبرمعظم انقلاب،آیت الله واعظ طبسی،آیت الله آشتیانی این مراسم به دست آیت الله عبدالکریم هاشمی‌نژاد  در تاریخ آیت 1343/8/24 دهم رجب مصادف با ولادت امام جواد(ع) انجام شد.

عکس شهید در کنار مقام معظم رهبری و شهید هاشمی نژاد

تاریخ عکس

1343/8/24 دهم رجب مصادف با ولادت امام جواد(ع)

از راست: آیت الله واعظ طبسی، مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، شهید هاشمی نژاد و شهید محمد علی روحانی فرد

عکس با شهید بهشتی و شهید هاشمی نژاد

شهید بهشتی و شهید روحانی فرد

عکس با شهید بهشتی و شهید هاشمی نژاد

 شهید هاشمی نژاد و شهید روحانی فرد

تصاویری از شهید روحانی فرد در پیروزی انقلاب اسلامی

مبارزات سیاسی

تصاویری از شهید روحانی فرد در پیروزی انقلاب اسلامی

تصاویری از شهید روحانی فرد در پیروزی انقلاب اسلامی

ارسال نظر

  • علي
    0

    مسئولين منطقه گلستان اگر مانند اين شهيد باشند مشكلات حل خواهد شد.

آخرین اخبار