جزئیات سیلاب در گلستان؛

بارش شدید باران در استان گلستان موجب آب‌گرفتگی معابر شهری و روستایی و حادثه دیدن ۴۹۲ نفر شده است.

۴۹۲ حادثه‌دیده ارمغان سیل و کولاک در گلستان/هوا پایدار شد

به گزارش گلستان 24، وقوع سیلاب‌های متعدد طی سال‌های گذشته در گلستان باعث شده مردم این دیار با وقوع این حادثه خو بگیرند و هر وقت بارش باران از حدی فراتر برود همه منتظر وقوع این پدیده باشند.

 بارش رحمت الهی که از شامگاه شنبه در نقاط مختلف استان گلستان آغازشده بود و تا عصر روز یکشنبه ادامه داشت و باعث طغیان رودخانه‌ها، وقوع سیلاب در روستاها، آب‌گرفتگی معابر شهرهای مختلف استان و اختلال در ترددهای جاده‌ای شد.

بیشترین مقدار بارندگی ۶۰ میلی‌متر در ایستگاه علی‌آباد

مدیرکل هواشناسی استان گلستان در رابطه با الگوهای پیش‌یابی هواشناسی گفت: سامانه بارشی که از شامگاه شنبه وارد استان شد در بیشتر نقاط استان بارش‌های سنگینی را به همراه داشته است که بیشترین بارش گزارش‌شده از ایستگاه‌های شهرستان علی‌آباد با ۶۰ میلی‌متر بارندگی بوده است.

سید محمدرضا رضوی بابیان اینکه در ایستگاه گرگان ۴۵ میلی‌متر بارندگی ثبت‌شده است اظهار کرد: برای سایر نقاط استان هم‌دست کم ۲۰ میلی‌متر بارش گزارش‌شده است؛ همچنین در ارتفاعات استان شاهد بارش برف بوده ایم که بیشترین برف در ارتفاعات حاجی‌آباد کردکوی با ۱۵ میلی متر به ثبت رسیده است.

رضوی تصریح کرد: این سامانه بارشی ابتدا نواحی غربی و جنوبی استان را در برگرفت و شدت بارش‌ها به‌گونه‌ای بود که باعث آب‌گرفتگی معابر و طغیان رودخانه‌ها شد.

وی بابیان اینکه از بعدازظهر یکشنبه از شدت بارش‌ها کاسته شد، گفت: این سامانه بارشی به سمت شمال استان حرکت کرده است و در حال حاضر پایداری در سطح استان ایجادشده و از مقدار بارش‌ها کاسته شده است.

مدیرکل هواشناسی استان گلستان اظهار کرد: صبح دوشنبه برای برخی از نقاط استان بارش‌های پراکنده را پیش‌بینی می‌کنیم و از ظهر دوشنبه این سامانه به‌طور کامل از استان خارج می‌شود.

جمعیت هلال‌احمر استان گلستان یکی از دستگاه‌هایی است که در یکشنبه‌ای که گذشت، روز پرکاری را پشت سر گذاشت و در ۱۱ حادثه‌ای که در سطح استان رخ داد عملیات امدادرسانی مختلفی را برای نجات هم استانی‌ها انجام داد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان گلستان در رابطه با آمار آسیب دیدگان طوفان و سیل اخیر گفت: مجموع کل حوادث به وقوع پیوسته ۱۱ مورد است که از این تعداد یک مورد برف و کولاک، پنج مورد حوادث جاده‌ای و چهار مورد سیل و آب‌گرفتگی است.

۴۹۲حادثه‌دیده در جریان سیل و طوفان گلستان

حسین احمدی بابیان اینکه تعداد حادثه دیدگان ۴۹۲ نفر است، افزود: در این حوادث ۱۹۲ نفر در برف و کولاک، ۹ نفر در تصادفات جاده‌ای و ۲۸۵ نفر در سیل و آب‌گرفتگی آسیب‌دیده‌اند.

وی اظهار کرد: مجموع نیروهای عملیاتی اعزام‌شده برای امدادرسانی ۶۳ نفر بوده که در قالب ۲۰ تیم عملیاتی و هفت آمبولانس اعزام‌شده‌اند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان گلستان گفت: میانگین زمان اطلاع‌رسانی حوادث جاده‌ای از زمان وقوع حادثه تا اطلاع به جمعیت چهار دقیقه و ۳۶ ثانیه بوده است.

میانگین زمان حضور درصحنه عملیات حوادث جاده‌ای از اطلاع به جمعیت تا حضور درصحنه هفت دقیقه و ۲۴ ثانیه بوده است و میانگین مدت‌زمان عملیات از آغاز تا پایان عملیات ۴۵ دقیقه و ۳۶ ثانیه بوده است

احمدی تصریح کرد: میانگین زمان حضور درصحنه عملیات حوادث جاده‌ای از اطلاع به جمعیت تا حضور درصحنه هفت دقیقه و ۲۴ ثانیه بوده است و میانگین مدت‌زمان عملیات از آغاز تا پایان عملیات ۴۵ دقیقه و ۳۶ ثانیه بوده است.

مسدود شدن دو روستای رضی و کشکک در محور النگ شهرستان رامیان و قطع شدن برق این دو روستا، مسدود شدن محور خوش ییلاق به دلیل ریزش کوه، مسدود شدن مسیر روستای زیارت در جنوب شهر گرگان به دلیل سیلاب، محاصره روستای «جنگلده پایین» شهرستان مینودشت به علت بارندگی شدید، هشت کشته در دو تصادف محور گنبدکاووس به کلاله به دلیل لغزندگی جاده‌ها ازجمله اتفاقاتی بود که طی ۲۴ ساعت در گلستان رخ داد و باعث شد مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان وضعیت استان را برای مدتی اضطراری اعلام کند.

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به حوادث رخ‌داده در گلستان گفت: این بارندگی موجب خسارت در بخش‌های کشاورزی، راه‌ها و منازل مسکونی شده که به شکل محدود خساراتی داشتیم.

صادق علی مقدم اظهار کرد: در بخش راه‌ها بارندگی شدید موجب ایجاد اختلال در تردد از جمله بسته شدن راه‌ها در روستای زیارت گرگان و روستاهای شهرستان رامیان شد که با تلاش عوامل راه و شهرسازی به شکل موقت بازگشایی شد اما توصیه می‌کنیم مردم از این جاده‌ها تردد نداشته باشند.

وی همچنین با اشاره به لغزندگی جاده‎های استان، از رانندگان در این مسیرها خواست تا ضمن رعایت فاصله طولی بااحتیاط رانندگی کنند تا دچار حوادث جاده‎ای نشوند.

لزوم توجه به مدیریت بحران در مناطق حادثه خیز

متأسفانه موضوع سیل و مدیریت و کاهش خسارات آن در کشور مورد توجه جدی قرار نگرفته و فقط زمانی که سیلاب مخربی جاری می‌شود و فاجعه‌ای به وجود می‌آید، توجه مسئولان و متخصصین به آن جلب می‌شود. اگرچه بررسی طرح‌های مهار سیلاب که به صورت محدود و پراکنده در سطح کشور مطالعه و اجراشده‌اند، نشان می‌دهد یک راه حل مشخص و مطمئن برای کلیه مناطق سیل گیر وجود ندارد اما بدیهی است پدیده‌ی سیل علیرغم همه‌ پیچیدگی‌هایش قابل‌بررسی و مطالعه بوده و می‌توان در جهت مهار و کاهش خسارات آن و حتی بهره‌برداری اقتصادی از سیل راه‌حل‌های مناسبی جستجو کرد.

با توجه به اینکه سالانه خسارتهای زیادی براثر حوادث و بالایای طبیعی در گلستان رخ می‌دهد، آموزش همگانی مردم و افزایش دانسته‌های آنان، نقش عمده‌ای در کاهش اثرات بلایای طبیعی دارد و باید در این زمینه نیازسنجی شود.

منبع: مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار