مدیر کل دفتر مدیریت بحران استانداری گلستان گفت: از روز گذشته تا صبح امروز چهارشنبه و در فاصله زمانی کمتر از 15 ساعت، سه زمین لرزه در دو نقطه جغرافیایی استان به وقوع پیوسته است.

 گلستان در کمتر از 15 ساعت سه بار لرزید

به گزارش گلستان24، صادق‎علی مقدم افزود: دو زلزله به مرکزیت شهر گرگان مرکز استان و یک مورد در بندرترکمن واقع در غرب استان روی داده است.

وی در مورد بزرگی و قدرت این زمین لرزه ها به نقل از مرکز لرزه نگاری موسسه ژئو فیزیک دانشگاه تهران گفت: اولین زلزله ساعت 16:37 روز سه شنبه به بزرگی 2.1 درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) در طول جغرافیایی54.412 و عرض جغرافیایی 36.711 و عمق هشت کیلومتری زمین در شهرستان گرگان به وقوع پیوسته است.

مقدم یادآور شد: زلزله دوم گرگان نیز به فاصله چند ساعت با همان قدرت و بزرگی ساعت 22:39، در طول جغرافیایی 54.436 و عرض جغرافیایی 36.909 و عمق 10 کیلومتری زمین روی داد.

وی اضافه کرد: زلزله صبح امروز چهارشنبه نیز ساعت 5:41، به بزرگی 2.3 ریشتر، در طول جغرافیایی 53.642 و عرض جغرافیایی 37.301 در عمق 9 کیلومتری از سطح زمین شهر بندرترکمن را تکان داد.

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران گلستان با اشاره به شدت کم این زلزله‎ها ادامه داد: اگر چه هیچ دلیل علمی مبنی بر وقوع زلزله‎های کوچک به عنوان پیش‎درآمد زلزله‎های بزرگ نیست، اما بدون شک هشداری قوی است که استان بیشتر آمادگی مقابله با این گونه حوادث و آسیب های آن را داشته باشد.

وی در زمینه خسارت احتمالی زمین ‎لرزه‎های روز گذشته و امروز گفت: باتوجه به شدت کم این زمین‎لرزه‎ها، خوشبختانه خسارتی از سوی دستگاه‎های متولی گزارش نشده است.

به گفته وی از آغاز سال جاری تاکنون10 زلزله در گلستان روی داده که نشان می‎دهد امسال در هر بازه زمانی کمتر از پنج روز شاهد یک زلزله در استان بوده ایم.

مدیر کل مدیریت بحران گلستان با یادآوری آموزش به عنوان کم‎هزینه ترین و موثرترین راه توانمندسازی جامعه در رویارویی با حوادثی همچون زلزله افزود: سرمایه‎گذاری در آموزش بهترین مسیر برای ساختن جامعه‎ای ایمن است.

مقدم همچنین بیمه همگانی اماکن مسکونی را گامی موثر برای ایمن‎سازی استان در عرصه مقابله با بلایای طبیعی ارزیابی و بر آن تاکید نمود و گفت: مهمترین مشکل دراین مسیر کمبود اعتبارات است.

استان گلستان واقع در شمال ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی از مناطق در معرض خطر بلایای طبیعی همچون زلزله ، رانش زمین ، سیل و نیز آتش سوزی جنگل ها است.


انتهای پیام/ ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار