رادمهر دبیر کمیته اقوام و مذاهب ستاد روحانی در استان گلستان گفت: راه آهن منطقه اترک، بعد از افتتاح راه آهن ایران، ترکمنستان و قزاقستان توسط ریاست محترم جمهور، به راه آهن شمال شرق تغییر نام یافت. در واقع هویت اترک زیر سوال رفت.

تاریخ اترک تاریخ ترکمن صحراست

عبدالغفار رادمهر دبیر کمیته اقوام و مذاهب ستاد روحانی در استان گلستان در دیدار فعالان فرهنگی و اجتماعی قوم ترکمن با ایت الله نورمفیدی، گفت: ترکمن ها همراه با انقلاب اسلامی، خیلی از راه ها را طی کرده اند اما، از انتخاب یک اسم عاجزند و برای تعیین سرنوشت یک نام، تاریخ کشور و منطقه مان زیر سوال رفته است. تاریخ ما دارد مسیر بیراهه ای را می پیماید، ما باید این مسیر تاریخی را بخوبی بسرمنزل مقصود برسانیم.

به گزارش گلستان 24، رادمهر اظهارکرد: تاریخ اترک، تاریخ پیشینیان من بوده و است، تاریخ اترک، تاریخ ترکمن صحراست. تاریخ اینچه برون، تاریخ منطقه وسیعی از جغرافیای ترکمن صحرا و گلستان است. تاریخ ترکمن صحرا بخش گسترده ای از تاریخ نیاکان ما درسرزمین متمدن ایران بزرگ بوده است. ما نباید بدست خودمان، این تاریخ را تحریف بکنیم.

وی ادامه داد: راه آهن منطقه اترک، بعد از افتتاح راه آهن ایران، ترکمنستان و قزاقستان توسط ریاست محترم جمهور، به راه آهن شمال شرق تغییر نام یافت. در واقع هویت اترک زیر سوال رفت.

رادمهر، افزود: اترک همچون رود ارس که برای هموطنان ترک ما ارزش دارد، برای ما نیز اترک، ارزشمند است. همچون دریاچه ارومیه برای آذربایجانی ها، همچون دریاچه هامون برای سیستانی ها، همچون رود کارون برای خوزستانی ها، همچون البرز، زاگرس ، همچون قله های دماوند، سبلان و دنا، همچون زاینده رود، سی و سه پل و پل خواجو، همچون طاق بستان و کوه بیستون برای ملت ایران، همهء اینها جزئی از هویت ملی ما ایرانی هاست.

دبیرکمیته اقوام و مذاهب ستاد روحانی در استان گلستان، تصریح کرد: اترک نیز بخشی از هویت من ایرانی ترکمن می باشد. تجربه نشان داده است که ترکمن صحرا همواره ایرانی بوده و ایرانی باقی خواهد ماند و خواست تودهء مردم ترکمن نیز جز این نیست.

وی در پایان گفت: همه باید با تعامل بیشتر و با استفاده از ظرفیت های یکدیگر کشتی نظام اسلامی را به پیش ببریم واگر بخواهیم در این راه به موفقیت برسیم، بایستی یک چشم انداز مشترک ترسیم کنیم.

ارسال نظر

آخرین اخبار