نگاهی به فیلم "بدون مرز"

فیلم «بدون مرز» به دنبال ارائه جهانی است که هویت در آن دستخوش نا امنی است و جنگ و یورش مهاجمانی از جنس آمریکایی آسیبی جدی به زندگی زده و نفس های زیستن را تنگ کرده است

تصویری از جنایت‌های متجاوزان آمریکایی

به گزارش گلستان24، فیلم «بدون مرز»، اثری هویت مند است در توصیف قهرمان نوجوانی که می خواهد به مرز زندگی نزدیک شود و از این رو تم جست و جو را می توان مناسب توصیف این اثر دانست، از این رو فیلم «بدون مرز» به دنبال ارائه جهانی است که هویت در آن دستخوش نا امنی است و جنگ و یورش مهاجمانی از جنس آمریکایی آسیبی جدی به زندگی زده و نفس های زیستن را تنگ کرده است. قهرمان نوجوان فیلم به دنبال مامنی برای آسایش است و از این رو به سراغ کشتی به گل نشسته ای می رود که جایی برای خودشناسی می تواند باشد؛ غاری که مکانی برای رسیدن به خود است.

فیلم «بدون مرز» سودای جهانی جست و جوگرایانه برای قهرمان خود می آفریند؛ از مواجهه با موقعیت هایی که نقش پسرانه او را تبدیل به وجهی مردانه می سازد و در این سیر قهرمان قصه به جهان ناشناخته ها، مفهوم جنگ در برابر صلح با حضور کاراکترهای ورود یافته در کشتی رخ می نمایاند که وجه دیگر چالش آدمی برای رسیدن به جهان آگاهی را مورد سنجش قرار می دهد.

امیرحسین عسگری با توجه به جنس روایی خاص فیلم که مبتنی بر نشانه های بصری به جای گفتاری است، سعی داشته تا با فضاسازی مناسب، حسی رمزگونه و تنش زا به بیننده بخشیده و موقعیت شخصیت اصلی فیلم را نمایان سازد. در این میان عنصر صدا به عنوان گزینشی مهم در دایره نگاه سازنده قرار داشته تا تکمیل کننده حس بصری فیلم باشد. کیفیت بصری، تصویرهای چشم‌نواز، تدوین و دیگر ویژگی‌های فنی فیلم به دل می‌نشیند و از حضور کارگردانی آینده‌ دار خبر می‌ دهد و در نهایت موجب همراهی مخاطب با اثر می شود.

فیلم «بدون مرز» متمرکز بر روایتی بصری است و از این رو هر یک از قاب ها و پژواک صداها در فیلم یادآور وضعیتی جدید از قهرمان قصه است. فیلمی که سعی دارد از طریق بیانی بصری به مساله هجوم و دخالت آمریکایی ها در کشورهای منطقه بپردازد و فرزندهای آواره ای که از این تهاجم به دنیا می آیند و گمشده در جهانی گنگ و تلخ و ناگوار می شوند. از این رو فیلم سودای جهانی بدون مستکبران غربی دارد و آتش جنگ و دشمنی میان ملت ها را توسط سردمدارن قدرتمندی می داند که تنها مساله پذیرفتنی در نگاهشان قدرت است و این قدرت طلبی باعث هجوم و نفوذ نگاه و رفتار غربی ها در کشورهای مختلف شده است. مساله ای که به اشکال مختلف و از طریق پروپاگاندای غربی نمایشی فریبنده از واقعیت جهان غربی ها یافته است. عسگری در فیلم «بدون مرز» سعی دارد نشان دهد که جهان کنونی محصول وحشی گری های قدرت طلبانی است که از آدم ها افرادی بی هویت می سازند و بذرهای کینه را در جهان می پاشند.

فیلم «بدون مرز» در عین داشتن قاب های زیبا و شکیل دارای ساختاری منسجم و قابل توجه بوده و این برای فیلمسازی که اولین اثر سینمایی بلند خود را می سازد، مساله مهمی است. البته برای برخی از بیننده ها چنین فیلمی خسته کننده بوده و در میانه از طپش می افتد، اما آن چه مهم می باشد این است که باید تماشاگر ما حوصله تماشای آثاری از جنس فرم گرایانه «بدون مرز» را داشته باشد و بتواند خود را در تفسیر نماها و سکانس ها صاحب مشارکت بداند، از این رو جدا از ابعاد سرگرم کنندگی سینما همه از جمله رسانه ها و فیلمسازان باید سعی کننده تا مخاطب را در درک فیلم از منفعل بودن در آورده و فعال سازند.

منبع: سراج24

ارسال نظر

آخرین اخبار