با گذشت ماه‎ها از اجرای طرح تحول سلامت اما بعضی از بسته‎های پیشنهادی این طرح در صف دریافت بودجه وزارت به سر برده و سبب ایجاد دغدغه در بیماران شده است.

بیماران صعب‎العلاج گلستان چشم انتظار یارانه سلامت

به گزارش گلستان 24، طرح تحول سلامت که پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اینکه بیماران نباید به غیر از بیماری، دغدغه دیگری داشته باشند از نیمه اردیبهشت ماه امسال با هدف ارتقای کیفیت خدمات و کاهش هزینه‎های پرداختی از جیب مردم در بیمارستان‎های دولتی اجرا شد.

هفت بسته پیشنهادی طرح تحول سلامت عبارت است از کاهش میزان پرداختی بیماران بستری در بیمارستان‎ها، حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، حضور پزشکان متخصص مقیم در بیمارستان به صورت شبانه‎روزی، ارتقای کیفیت خدمات ویزیت در بیمارستان، ارتقای کیفیت هتلینگ، حفاظت مالی از بیماران صعب‎العلاج، ترویج زایمان طبیعی بدون پرداخت هیچ‎گونه هزینه‎ای بنابراین  اجرای این طرح تحولی عظیم را در حیطه سلامت کشور به وجود آورد.

اما با گذشت ماه‎ها از اجرای طرح تحول سلامت، بسته ششم طرح که برای حفاظت مالی از بیماران صعب‎العلاج طراحی شده بود و 18 گروه از بیماری‎های خاص که شامل هموفیلی، تالاسمی، ms، دیالیز خونی، دیالیز صفاقی، پیوند کلیه، کاشت حلزون، سرطان، سوختگی، بستری طولانی مدت در بخش‎های ویژه، بیماری‎های روانی، پیوند اعضا و فراهم‎آوری، مسمومیت‎ها، اسکولیوز، صرع مقاوم به درمان، هپاتیت مقاوم در تالاسمی و هموفیلی، جراحی DBS برای بیماران پارکینسون را تحت پوشش قرار می‎داد هنوز به مرحله اجرا در نیامده است.

از دیگر بسته‎های این طرح کاهش هزینه‎های بستری بیماران است که این مسئله آرامش را برای بیماران و اضطراب را برای بیمارستان‎ها به وجود آورده است زیرا با توجه به کبود نیروی پرسنل، کمبود تجهیزات پزشکی، نبود فضای کافی ... در برخی از بیمارستان‎ها مشکلاتی برای بیماران و پرستاران به وجود آورده است.

البته امیدواریم در اجرای طرح تحول نظام سلامت به گونه‌ای عمل شود که اقدامات در حال انجام در این راستا متوقف نشود و توقعی که در مردم در زمینه اجرای این طرح به وجود آمده است از سوی آیندگان به فراموشی سپرده نشود.

سلامت بیماران صعب العلاج در گرو طرح تحول سلامت است

غلامرضا محمدی یک شهروند گرگانی در این خصوص در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان گفت: سلامتی بیماران صعب‎العلاج در گرو طرح تحول سلامت است.

این شهروند گرگانی اظهار کرد: این طرح در کنار فوایدی که داشته است همانند دیگر طرح‎ها نواقصی را نیز در خود جای داده است.

وی افزود: بنده به علت بیماری فرزندم ماهی یک بار به بیمارستان مراجعه می‎کنم و به همین علت از آغاز این طرح تاکنون تعداد بیماران بسیار افزایش یافته است و بیمارستان‎ها شلوغ‎تر از گذشته هستند.

به گفته وی برای بیماران سرطانی هنوز هزینه‎ای از طرف دولت در نظر گرفته نشده است و با توجه به مخارج بالای درمان و داروی بیماران صعب‎العلاج چشم انتظار یارانه سلامت هستند.

این همراه بیمار ضمن تشکر از مسئولان برای اقدامات انجام شده در خواست کرد برای داروهای کمیاب و گران که هزینه‎ای کمرشکن دارد نیز فکری کنند.

طرح تحول سلامت کلید طلایی سلامتی افراد کم درآمد

زهرا حسینی یک شهروند دیگر گرگانی نیز در این خصوص در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در طرح تحول سلامت را کلید طلایی برای ورود افراد کم درآمد به بیمارستان‎ها دانست و گفت: این طرح مزایای بسیار مناسبی را برای بیماران در نظر گرفته است اما در کنار هر اوج فرودی نیز هست.

بیمار 53 ساله ترخیص شده از بیمارستان قلب اظهار کرد: تحول سلامت در خصوص کاهش هزینه‎های درمان با افزایش بیمار روبرو است و در بعضی از بیمارستان‎ها به علت کمبود پرستار و خدماتی با مشکلات بهداشتی بیمار روبرو می‎شود.

این بانوی گرگانی اذعان کرد: مدت زمانی که پرستار باید به بیماران اختصاص دهد با توجه به ازدحام بیار بسیار اندک است و در بعضی مواقع بیمار ساعت‎ها منتظر پرستار است.

حسینی همچنین با تشکر از همه پرسنل بیمارستان‎ها خاطرنشان کرد: بیمار همان گونه که از اسمش معلوم است بیمار است و نیاز به رسیدگی و مراقبت دارد تنها درخواست من از مسئولان کمک بیشتر به مراکز درمانی در خصوص افزایش نیروی پرسنل است.

حفاظت مالی از مردم، ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات سلامت و ارتقای کیفیت خدمات

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان نیز در گفت‎وگو با خبرنگارفارس در گرگان گفت: طرح تحول سلامت که با هدف حفاظت مالی از مردم، ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات سلامت و ارتقای کیفیت خدمات طراحی شده است.

علی رضایی‎نژاد همچنین با بیان اینکه از هفت بسته پیشنهادی شش مورد آن در حال اجرا است، اظهار کرد: با توجه به اینکه این طرح دارای حجم اجرایی بسیار بالای است اما به همت مسئولان توانسته‎ایم شش بسته آن در زمانی محدود در سراسر کشور اجرا کنیم.

وی در خصوص بسته بسته ششم این طرح افزود: حمایت از بیماران صعب‎العلاج که در بسته ششم این طرح قرار گرفته تا به امروز هزینه‎ای برای آن در غالب طرح تحول سلامت در نظر گرفته نشده است.

رضایی‎نژاد قرار گرفتن 18 بیماری خاص در بسته ششم را یکی از عوامل تاخیر در اجرا دانست و اذعان کرد: در گذشته پنج بیماری در گروه بیماران صعب‎العلاج بود اما با افزایش حجم بالای بیمارهای گروه صعب‎العلاج مهمترین مشکل طرح تا به امروز است.

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی گفت: اگر بسته ششم اجرایی شود تمامی هزینه‎های بیماران صعب‌العلاج به صورت رایگان خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه خبرهای خوشحال کننده‌ای در راه است، خاطرنشان کرد: شش بسته از طرح تحول سلامت همان روزهای و حتی ساعت‌های اولیه در بیمارستان‌های استان به اجرا در آمد و در حال حاضر نیز هزینه‌های پرداختی از 10 درصد شهری به شش درصد و روستایی از پنج درصد به سه درصد کاهش یافته است.

توزیع 550 تختخواب بیمار در سطح بیمارستان‌های گلستان

رضایی‌نژاد همچنین در خصوص «هتلینگ» بیمارستان‌های استان افزود: با توجه به تعداد بالای بیمارستان‌های نیازمند به تعمیر بیشتر بیمارستان‌های سطح استان در حال تعمیر و ساخت و ساز هستند و بیش از 550 تخت جدید در سطح بیمارستان‌های استان توزیع شده است.

وی همچنین مسئله کمبود پرستار را محدود به استان نداست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر پرستارانی به صورت قراردادی در سطح بیمارستان‌های استان مشغول همکاری هستند که امید می‌رود در آینده بر تعداد آنها افزوده شود.

مدیریت درمان دانشگاه علوم پزشکی گرگان گفت: این طرح حتی در مرحله برنامه نیز وارد نشد بلکه در همان قالب طرح به بیمارستان‌ها ابلاغ شد و از همان ساعات اولیه ابلاغ به مرحله اجرا رسید.

استاندارد پرستار با حجم بیماران بیمارستان‌ها سازگار نیست

رئیس بیمارستان آموزشی تخصصی صیاد شیرازی استان گلستان گفت: با توجه به استانداردهای جهانی حجم بیماران بستری با تعداد پرستار سازگاری ندارد.

امیر خانلو با بیان اینکه طرح تحول سلامت با رضایت‌مندی بیماران هم گام است، اظهار کرد: با توجه به بسته پیشنهادی تحول سلامت در خصوص جذب پزشک مقیم متخصص و فوق‌تخصص بیمارستان صیاد شیرازی در هر ساعت از شبانه روز قادر به پاسخگویی بیماران است.

وی گفت: در حال حاضر بیمارستان با کمبود پزشک مواجهه نیست اما تعداد پرستاران و خدمات بیمارستان با توجه به افزایش مراجعه‌کننده باید افزایش یابد.

امیر خانلو همچنین در خصوص اینکه بیمارستان صیاد شیرازی در رتبه سوم سطح اجرایی استان قرار دارد، اذعان کرد: تمامی بیمارانی که بدحال هستند از شرق و غرب استان به این بیمارستان انتقال داده می‌شوند.
رئیس بیمارستان صیاد شیرازی گلستان گفت: با توجه به ازدحام بیمار در طرح سلامت بیمارستان صیاد که برای 220 تختخواب طراحی شده است 300 مریض را پذیرش می‌کند.

درمان و داروی بیماران صعب‌العلاج بسیار هزینه‌بردار است

 امیر خانلو همچنین هزینه درمان و داروی بیماران صعب‌العلاج بسیار بالا دانست و افزود: قبل از اجرای طرح تحول سلامت برای این گروه از بیماران هزینه‌ای از دانشگاه استان پرداخت می‌شد اما با توجه به قرار گرفتن این بیماران در غالب بسته‌های تحول سلامت پرداخت این گونه تخفیفات کاهش یافته است.

به گفته وی با اجرای بسته ششم طرح تحول سلامت بیماران صعب‌العلاج که حساس‌ترین نوع بیماری‌ها به آنها تعلق دارد می‌توانند با خاطری آسوده و فراغ بال به درمان خود ادامه دهند و نگران هزینه‌های بالای درمان و دارد نباشند.

رئیس بیمارستان صیاد شیرازی گرگان خاطرنشان کرد: هزینه بسته هتلینگ برای ساخت و ساز، تعمیرات ساختمان و عوض کردن پرده ... بیمارستان در نظر گرفته شده است.

امیر خانلو گفت: بیمارستان صیاد شیرازی گرگان با توجه آموزشی و تخصصی بودنش و اینکه تازه ساخت است بیشتر نیازمند تجهیزات پزشکی است./فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار