مدیرگروه زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: در طرح تحول نظام سلامت تعرفه زایمان طبیعی نسبت به سزارین بالا رفته است از این رو جنبه سودجویی پزشکان دیگر در میان نخواهد بود.

با اجرای طرح تحول سلامت امکان سودجویی پزشکان زنان و زایمان دیگر وجود ندارد

به گزارش گلستان 24، الهام مبشری مدیر گروه زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان شب گذشته در گفتگو با خبرنگاران استان تصریح کرد: باید فرهنگ غلط ترس از زایمان طبیعی و روی آوردن به سزارین را تغییر داد که در این امر کلاس های آموزشی قبل و حین و بعد از زایمان با آموزش نحوه مراقبت از مادر و نوزاد و موارد دیگر موجب انتخاب درست زایمان با توجه به توانایی های فردی مادر در طرح تحول نظام سلامت برای داشتن یک جامعه سالم به صورت منظم و کارآمد برای مادران برگزار می شود.

وی زایمان طبیعی را به مراتب از سزارین برتر خواند و گفت: زایمان طبیعی نسبت به سزارین در مواردی مانند کاهش خونریزی مادر، تغییر کمتر در سیستم طبیعی بدن مادر، برگشت به زندگی مادر، تسریع در برقراری اولین تماس مادر و نوزاد و برقراری شیردهی و امکان پرستاری صحیح از فرزند برتر بوده و به سلامت مادر و نوزاد کمک می کند.

مبشری عنوان کرد: متأسفانه تصور اینکه زایمان طبیعی درد بیشتری دارد موجب بالا رفتن آمار سزارین حدود 40 تا 50 درصد در بیمارستان های دولتی و 70 تا 80درصد در بیمارستان های خصوصی قبل از طرح تحول نظام سلامت شده بود که این میزان اکنون رو به کاهش است.

مدیر گروه زنان و زایمان علوم پزشکی گلستان همچنین ابراز داشت: در طرح تحول نظام سلامت تعرفه زایمان طبیعی نسبت به سزارین بالا رفته است از این رو جنبه سودجویی پزشکان دیگر در میان نخواهد بود و دیگر پزشکی ممکن نیست به سزارین توصیه کند مگر در مواردی که مادر دچار بیماری های سیستمیک بوده و توانایی زایمان طبیعی را نداشته باشد.

وی ضمن معرفی روش های کاهش درد زایمان طبیعی جهت روی آوردن مادران به زایمان سالم، گفت: روش های استفاده از توپ زایمان، تنس و بی حسی و بیهوشی در بیمارستان های صیاد، فسلفی، کلاله، تامین اجتماعی گرگان و تأمین اجتماعی گنبد انجام می پذیرد که موجب شده در بیمارستان صیاد در طول سال 93 میزان سزارین مادران زایمان اولی به زیر 20درصد برسد./گلستان ما

ارسال نظر

آخرین اخبار