امامزاده عبدالله(ع) میقات الرضای گرگان

امامزاده عبدالله (ع) گرگان که میقات الرضای حرم رضوی است، مانند نگینی در شهر گرگان می درخشد و در حال تبدیل شدن به نگین گردشگری مذهبی و قطب فرهنگی در استان گلستان است.

بقعه ای متبرک که نگین گردشگری مذهبی گلستان شد

امامزاده عبدالله گرگان

به گزارش گلستان24، گلستان از استان‌هایی است که از برکت وجود امامزادگان زیادی بهره مند است. در گلستان ۱۲۳بقعه متبرکه وجود دارد که ۱۰۳ مورد حرم امامزادگان و ۲۰مورد قدمگاه و سقاخانه است، این ۱۰۳حرم مدفن ۱۸۰ امام‌زاده است؛ چرا که در برخی از بقعه‌ها ۹نفر از فرزندان ائمه و در برخی دیگر بین دو تا پنج نفر از امامزادگان دفن هستند.

شاخص بودن برخی امامزادگان در شهرستان‌های گلستان باعث شده این شهرستان‌ها را با نام همان امام‌زاده در سطح کشور یاد کنند. به عنوان مثال امام‌زاده عبدالله (ع) در شهرستان گرگان و یحیی بن زید (ع) در شهرستان گنبدکاووس دو امام‌زاده ای هستند که از شهرت خاصی در کشور برخوردار هستند.

یکی از مسائلی که در رابطه با امامزادگان مطرح می‌شود تبدیل شدن آنها به قطب فرهنگی است که این امر یکی از منویات مقام معظم رهبری هم به شمار می رود، پس برآن شدیم با تهیه سلسله گزارش هایی وضعیت امامزادگان استان را از این حیث مورد بررسی قرار دهیم.

در ابتدای این امر به امامزاده عبدالله(ع) شهر گرگان که در روایاتی برادر امام رضا (ع) و در برخی روایات دیگرمنصوب به امام حسن مجتبی(ع) معرفی شده است، می پردازیم.

 مزار مبارک این امام‌زاده واجب التعظیم در شمال شهر گرگان قرار دارد و و از آنجایی که میقات الرضا است در تمام فصول سال پذیرای زائران حرم قدس رضوی است. البته زائران از قرن ششم و هفتم برای ادای احترام به این بقعه مبارکه می آمدند و اسناد تاریخی موجود گواه برآن است.

معرفی ویژگی های ساختمانی امامزاده عبدالله (ع)

همچنین کراماتی که از این امام‌زاده بیان شده نشان از این دارد که ایشان مورد توجه و عنایت و از مقربان درگاه الهی است. امام زاده عبدالله گرگان دارای دو لنگه درب چوبی قدیمی و دارای گنبد مرتفع ومزین به کاشی است که بروی آن آیات و روایات و اشعار مذهبی به چشم می‌خورد.

ساختمان اولیه بقعه قبل از انقلاب اسلامی چندین بار تخریب و بازسازی شده که آخرین بار پس از انقلاب اسلامی به همت اداره کل اوقاف و مردم خیر گرگان بطور اساسی احداث شده است.

ساختمان جدید این بنا شامل گنبد، شبستان‌های بزرگ با دو گلدسته و تاسیسات است، شبستان و گنبد از داخل آیینه کاری بوده و نمای بیرونی گنبد و گلدسته‌ها توسط کاشی‌های سنتی پوشش داده شده است و در جلوی بقعه یک ایوان ورودی با بهره گیری از سبک معماری حرم مطهر امام حسین (ع) وجود دارد.

این بقعه متبرکه دارای چهار شبستان به نام های شبستان حضرت رسول (ص)، شبستان امام علی (ع)، شبستان حضرت فاطمه (س) و شبستان زینب کبری (س) است که شبستان حضرت رسول بعنوان شبستان اصلی امامزاده مورد استفاده قرار می‌گیرد. کانون فرهنگی نیز همزمان با تعمیرات در این امام‌زاده فعال شده است.

معرفی برنامه های فرهنگی امامزاده عبدالله (ع) گرگان

از ابتدای سال تا پایان سال برنامه های فرهنگی متنوع زیادی در اینجا برگزار می شود، در واقع این برنامه ها با طرح آرامش بهاری که همراه با غبارروبی از مزار شهدا و برپایی غرفه های مختلف از جمله غرفه وقف جدید، مشاوره، نمازجماعت و ... آغاز می شود.

در ماه مبارک رمضان طرح ضیافت الهی هرروز با پخش جزء خوانی قرآن کریم با حضور قاریان برجسته بین المللی از شبکه گلستان برگزار می شود، همچنین جلسات تفسیر قرآن، سخنرانی و مداحی پیش از افطار در این امام‌زاده برقرار است.

طبق آخرین آمار در شب های قدرسال جاری بالغ بر ۲۰ هزار نفر از فضای معنوی امام‌زاده عبدالله (ع) گرگان بهره بردند و در کنار این مراسم پرفیض در شبهای ماه مبارک رمضان بین سه تا پنج هزار نفر بر سر سفره های افطاری ساده حاضر شدند.

 بعد از ماه مبارک رمضان طرح نشاط معنوی شروع شد که خواهران و برادران مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان با ثبت نام در رشته های احکام، قرآن، اخلاق، زبان انگلیسی و ... به شکل رایگان از این کلاس ها بهره می برند.

لازم به ذکر است برای مراسم شهادت امام صادق که در پیش رو داریم اجتماع عظیمی در اینجا برگزار می شود. در دهه کرامت مراسم استقبال از خادمین امام رضا (ع) با عنوان طرح زیر سایه خورشید یکی دیگر از مراسمی است که در امام زاده عبدالله گرگان برگزار می شود.

مراسم دهه محرم هم از شب اول تا شب ۱۳ محرم برگزار می شود و بین سه تا هفت هزار نفر در مراسم سوگواری سید سالار شهیدان در امامزاده عبدالله گرگان شرکت می کنند و بعد از آن هم سوگواره یاس نبوی برگزار می شود.

در این امام‌زاده طبق نیازهای استان و شهر گرگان برنامه های فرهنگی متفاوتی برگزار می شود به عنوان مثال کلاس های طرح تربیت حافظان قرآن نیز در اینجا برگزار می شود که بیشترین آمار مربوط به مرکزاستان بوده و به همین دلیل تبدیل به قطب آموزش قرآنی شده است.

از آنجایی که این امام زاده عبدالله گرگان نگین شهر گرگان است، بودجه لازم برای احداث زائرسرا و مسائل مربوط به خدمات بهداشتی توسط استانداری و اداره کل اوقاف در نظر گرفته شده است.

تا چندی پیش برای توسعه فضای اطراف امامزاده عبدالله گرگان مشکلاتی وجود داشت؛ یکی از مشکلات این بود که زمین های اطراف آن وقف خود امام‌زاده شده اند ولی آرامستان کنار متولی آن شهرداری است و این امر باعث شده این دو اداره با مشکلاتی رو به رو شوند؛ اما با ورود مدیرکل جدید اوقاف و رویکرد جدید اودر جلسه ای که با شهردار گرگان برگزار شد قرار بر این شد کارگروهی متخصص متشکل از این دو نهاد تشکیل شود و مشکلات را با هدف خدمت رسانی به مردم رفع کنند.

یکی از مباحثی که توسط مدیرکل جدید اوقاف و امورخیریه استان گلستان مطرح شده و در حال پیگیری است در رابطه با ساختار امام زادگان استان است. حجت الاسلام سیف الله سهرابی در گفتگو با خبرنگار مهر از اجرای ساختار آستان قدس رضوی با چارت سازمانی مشخص خبر می دهد.

عمل به منویات رهبری کلید رشد و تعالی است

حجت الاسلام سیف الله سهرابی اقدام و عمل به منویات و تدابیر رهبر معظم انقلاب در باب وقف و بقاع متبرکه را کلید رشد و تعالی و رسیدن به اهداف کلان سازمان اوقاف به ویژه اقتصاد مقاومتی می‌داند.

سهرابی معتقد است امامزادگان در راستای حفظ و صیانت از دین اسلام زحمات زیادی متحمل شده‌اند که حاصل آن زحمات و مشقت‌ها، امنیت و آسایش را برای نسل امروز به ارمغان آورده‌است، پس حق بزرگی بر گردن ما دارند که باید با خدمت‌رسانی مطلوب و آبادانی مقابر آنها این دین را نسبت به آن بزرگواران ادا کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گلستان در توضیح ساختار قدس رضوی می گوید که ساختار آستان قدس رضوی به این شکل است که برای قسمت های مختلف از جمله عمران، فرهنگی، قرآنی و ... یک مسئول مشخص می شود تا تکلیف کارهای هر بخش با نظم خاصی انجام شود.

حجت الاسلام سهرابی در توضیحات تکمیلی این طرح می گوید: ما بر آن شدیم تا در تک‌تک امامزادگان گلستان این ساختار را پیاده کنیم و به همین دلیل برای هریک از این قسمت ها یک فرد اختصاصی در نظر گرفتیم.

البته افرادی که برای اجرای این طرح انتخاب شده اند از بین خدام با سابقه انتخاب شده‌اند و مراحل گزینش آنها از طریق بازرسی و حراست اداره کل اوقاف گلستان انجام شده است. همچنین این افراد به شکل افتخاری و با کمترین هزینه این مسئولیت‌ها را به عهده گرفته‌اند.

حجت الاسلام سهرابی در رابطه با توسعه برنامه های امام زادگانی چون امام زاده عبدالله گرگان معتقد است تا زمانی که کارهای عمرانی توسعه پیدا نکند نمی‌توان کار فرهنگی انجام داد و همچنین به این نکته اشاره می کند که تمام کارها و فعالیت های عمرانی در امامزاده‌ها به شکل خودجوش توسط مردم و با حمایت اوقاف انجام می‌شود که این امر را مدیون رهنمودهای رهبری هستیم.

شاید یکی از دلایل پیشرفت و شاخص بودن امام زادگان در سطح استان گلستان و تجلی فرموده امام خمینی (ره) که می فرمایند مردم در جوار امامزادگان به آرامش برسند را می‌توان احترام متقابلی که اهل تسنن و تشیع نسبت به بقاع متبرکه یکدیگر می‌گذارند دانست.

در این بین علاقه ویژه‌ ای که اهل سنت به برخی از امامزادگان نشان می‌دهند و اقامه نماز و اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی در این امامزادگان توسط آنها گواه این مسئله و نشان محکمی از وحدت در این استان است.

انتهای پیام / مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار