تعدادی از فعالان رسانه گلستان مطرح کردند

دومین روز از هفته خبرنگار بهانه‎ای برای آغاز یک هدف بود، خانه مطبوعات استان گلستان تلاش کرد تا این‎بار تریبون جمعی از فعالان رسانه باشد که دغدغه نان دارند نه نام و باب انتقاد آنها جای خالی فعالیت حرفه‎ای بود.

دغدغه نان داریم نه نام/ جای خالی فعالیت حرفه‎ای در نشریات گلستان/ وضعیت بغرنج روزنامه‎های کاغذی

به گزارش گلستان24، با ابتکار خانه مطبوعات استان گلستان دومین روز از هفته خبرنگار با عنوان «خبرنگار، عملکرد آگاهانه و به‎روز» نامگذاری شد و این روز به دیدار شمار اندکی از مسئولان و فعالان عرصه خبر و اطلاع‎رسانی اختصاص پیدا کرد، گرچه اهتمام زیادی صورت گرفت تا بیشترین فرصت برای صله رحم مطبوعاتی فراهم شود اما ثانیه‎ها گوی سبقت را ربودند تا در مجالی اندک به گوشه‎ای از دغدغه‎های فعالان رسانه استان پرداخته شود البته ناگفته نماند خانه مطبوعات دیدار با نشریات مختلف مکتوب و مجازی را همچنان در دستور کار خود دارد.

افتخاری: اعضای خانه مطبوعات از خدمات درمانی رایگان بهره‎مند می‎شوند

نائب‎رئیس خانه مطبوعات استان گلستان در دیدار صمیمی هیأت مدیره این تشکل صنفی با تعدادی از مدیران مسئول رسانه‎های مکتوب و مجازی استان ضمن تبریک هفته خبرنگار اظهار کرد: هر حکومتی به زور سرمایه می‎تواند بماند اما برای حفظ آن باید از افکار عمومی یا رسانه‎ها استفاده کند.

محمدصالح افتخاری با تأکید بر اینکه جوهر قلم خبرنگار باید بر مبنای صداقت باشد، افزود: فعالیت خبرنگار از بامداد تا بامداد است و در این راستا رسالت یک فعال رسانه داشتن صداقت در انعکاس اخبار و رویدادها است.

وی دیدار هیأت مدیره خانه مطبوعات با حدود 40 نفر از مدیران کل استان در راستای ارتقای دیدگاه آنان نسبت به جایگاه خبرنگار را به فال نیک گرفت و گفت: تعدادی از مدیران کل استان در این دیدارها خواستار دریافت کارت عضویت افتخاری خانه مطبوعات بودند که این نشان از رویکرد مثبت آنان به حوزه رسانه و مطبوعات دارد.

نایب‎رئیس خانه مطبوعات استان گلستان با اشاره به اینکه رسانه و روابط عمومی دو بال یک مدیر هستند از رسانه‎گریزی برخی مدیران انتقاد کرد و متذکر شد: ما نمی‎خواهیم مچ‎گیری کنیم بلکه می‎خواهیم دستگیری کنیم و رسانه می‎تواند پل ارتباطی مردم و مسئولان باشد.

افتخاری، حرفه خبرنگاری را یکی از مشاغل پراسترس برشمرد و اظهار کرد: خانه مطبوعات به عنوان یک تشکل صنفی در تلاش است تا حقوق صنفی این قشر را پیگیری کند که این انتظار وجود دارد تا جامعه خبری از خانه‎ای که برای آنها شکل گرفته به خوبی پشتیبانی کنند تا در سایه این اعتمادآفرینی اتفاقات خوب رقم بخورد.

به گفته وی؛ بر اساس تفاهم‎نامه با دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان آن دسته از فعالان رسانه عضو خانه مطبوعات با داشتن کارت این تشکل می‎توانند از 18 تا 20 مرداد از خدمات درمانی رایگان بهره‎مند شوند.

آذری: آمار مجهول خبرنگاران گلستان به واقعیت نزدیک شد

مدیر خانه مطبوعات استان گلستان نیز در این دیدار ضمن تبریک هفته خبرنگار از تلاشگران عرصه اطلاع‎رسانی قدردانی کرد و گفت: منتخبین اصحاب رسانه استان گلستان در تشکل صنفی خانه مطبوعات در دی ماه جاری با برگزاری انتخابات مشخص شدند این مجموعه با عزم جدی برنامه‎های خوبی را در راستای کیفیت‎بخشی حوزه رسانه پیش‎بینی کرده است.

یحیی آذری، آمار مجهول خبرنگاران را یکی از نقاط ضعف حوزه رسانه طی سالیان اخیر برشمرد و افزود: با قوت گرفتن کمیته‎های مختلف در خانه مطبوعات موضوع ساماندهی این قشر نیز در دستور کار قرار گرفت تا از آمار مجهول به آمار واقعی دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به برگزاری برنامه‎های گرامیداشت روز خبرنگار در ادوار گذشته بیان کرد: هر ساله اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به برگزاری جشن روز خبرنگار مبادرت می‎کرد و در این مراسم از خبرنگاران نشریات فعال و غیرفعال تجلیل صورت می‎گرفت اما امسال برنامه‎ای با محوریت خانه مطبوعات به صورت هدفمند در قالب بزرگداشت هفته خبرنگار برگزار می‎شود.

آذری افزود: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مراسم بزرگداشت روز خبرنگار به خانه مطبوعات برون‎سپاری کرد تا از طریق ظرفیت تشکل صنفی از اصحاب رسانه تجلیل شود، برخی نحوه تجلیل از این قشر را قبول نداشتند و تغییر این رویکرد را خواستار شدند اما خانه مطبوعات تلاش کرد تا تجلیل از فعالان رسانه با همکاری استانداری به قوت خود انجام شود و ضمن آسیب‎شناسی این اقدام در راستای کیفیت‎بخشی به برنامه‎های پیشنهادی و عملیاتی اقدام کند.

وی با اشاره به نامگذاری ایام هفته خبرنگار برای نخستین‎بار در استان گلستان گفت: حُسن آغاز هفته خبرنگار با دیدار از خانواده شهید خبرنگار «سیدحمیدرضا حسینی» که در فاجعه منا و در حین رسالت خبرنگاری به واسطه بی‎کفایتی آل‎سعود به درجه رفیع شهادت رسید آغاز شد، دیدار از خانواده مرحوم حبیب‎الله قلیش‎‎لی پیشکسوت رسانه استان نیز از دیگر برنامه‎های روز نخست بود.

مدیر خانه مطبوعات گلستان؛ برگزاری نشست صمیمی با اصحاب رسانه در قالب «اخلاق حرفه‎ای»، حضور در گلزار شهدا به منظور تجدید میثاق با آرمان‎های شهیدان، تور رسانه‎ای از طرح‎های اقتصاد مقاومتی و بزرگداشت متمرکز مراسم 17 مرداد را از دیگر مهمترین برنامه‎های هفته خبرنگار در استان گلستان ذکر کرد.

کرمانی: روحیه همگرایی جایگزین واگرایی موجود در حوزه رسانه شود

محمدمهدی کرمانی مدیر خبرگزاری ایرنا در استان گلستان ضمن خیرمقدم به هیأت مدیره خانه مطبوعات و تبریک هفته خبرنگار به فعالان عرصه رسانه در استان گلستان ابراز کرد: برگزاری دیدارهای صمیمانه منجر به تقویت همگرایی و هم‎افزایی بین اصحاب رسانه می‎شود.

وی با تأکید بر اینکه روحیه همگرایی باید جایگزین واگرایی موجود در حوزه رسانه شود، افزود: برخی مسائل سبب شده تا واگرایی در عرصه رسانه تشدید شود گاهی عقبه فکری، سیاسی و عقیدتی برخی فعالان رسانه در تشدید این واگرایی نقش داشته است.

کرمانی، فعالیت در عرصه رسانه را به مثابه یک اقیانوس تشبیه کرد و گفت: در این اقیانوس قطب‎نمایی پیش‎روی ما قرار دارد که شاید جهت آن برای هر یک از ما متناسب با سیاست رسانه، متفاوت باشد اما هدف غایی همه ما با نور فانوس دریایی تنظیم می‎شود، در حقیقت جهت‎گیری رسانه‎ها، نظام جمهوری اسلامی است و همه در این راستا اشتراک نظر داریم و این نگاه باید تقویت شود.

وی با تأکید بر اینکه بخشی‎نگری اصحاب رسانه یک معضل ناخوشایند است، گفت: خانه مطبوعات به عنوان یک تشکل صنفی در تقویت همگرایی می‎تواند به خوبی نقش‎آفرینی کند تا ژنرال‎بازی از قشر رسانه رخت بربندد و اگر حتی در موضوعاتی اتفاق‎نظر وجود ندارد با اجماع‎نظر در تقویت همگرایی گام‎های موثری برداشت.

مدیر خبرگزاری ایرنا در استان گلستان از تلاش‎های خانه مطبوعات استان قدردانی کرد و همراهی با این تشکل صنفی را حرکت به سمت همگرایی برشمرد و گفت: خبرگزاری جمهوری اسلامی آمادگی دارد تا جایی که در توان است برای کمک به پیشبرد اهداف خانه مطبوعات گام بردارد.

وی این خبرگزاری را رسانه‎ای متعلق به نظام دانست و افزود: خانه مطبوعات به عنوان هسته مرکزی رسانه‎های استان برای ما قابل احترام است.

مکتبی: ویترین رسانه‎های گلستان گرافیک خوبی ندارد

جواد مکتبی عکاس نشریه گلشن‎مهر نیز در دیداری که اعضای هیأت مدیره خانه مطبوعات در دفتر این رسانه داشتند با تبریک هفته خبرنگار به تلاشگران این عرصه گفت: یکی از مهمترین مشکلاتی که مطبوعات درگیر آن هستند غالب شدن تفکر سیاسی نسبت به سایر مسائل است، اگر فارغ از مسائل سیاسی، مشکلات صنفی پیگیری شود شاهد اتفاقات خوشایند در عرصه مطبوعات هستیم.

وی برخورداری از نگاه توسعه‎مدارانه را در حل مشکلات مهم خواند و افزود: حق رسانه‎ها باید به درستی ادا شود انباشت مطالبات به ضرر این قشر تمام شده و هیچگاه توسعه اتفاق نمی‎افتد.

این فعال رسانه با اشاره به اینکه همه دغدغه نان داریم نه نام، تبیین کرد: وقتی به جایگاه خبرنگار انتقاد می‎شود که گاه در نقش آگهی‎بگیر ظاهر می‎شود گاه ویزیتور، به خاطر مشکلات موجود در این حرفه است.

مکتبی با بیان اینکه جایگاه رسانه‎های استان گلستان حداقل 15 سال است که ارتقا نیافته، تصریح کرد: رسانه‎های استان در پرورش نیرو خوب عمل نکردند، ویترین رسانه‎های گلستان گرافیک خوبی ندارد، عکس حرفه‎ای در نشریات جایگاه پیدا نکرده است، گزارش‎های خبری حرفه‎ای نیست که امیدواریم با ورود خانه مطبوعات رویکرد تخصصی در جامعه خبری تقویت شود.    

وی گفت: بسیاری از نیروهای حرفه‎ای فعال در عرصه رسانه کار می‎کنند که زحمات آنها دیده نمی‎شود که می‎توان با تشکیل یک کارگروه از راهکارها و نظرات آنان بهره‎مند شد، ما امیدواریم برنامه‎های خانه مطبوعات در یک هفته خلاصه و بسنده نشود.

عکاس نشریه گلشن‎مهر؛ عدم برگزاری جشنواره مطبوعات را ضعف متولیان امر دانست و بیان کرد: در جشنواره مطبوعات محصول فعالیت یکساله یک فعال رسانه‎ای در معرض رصد قرار می‎گیرد و آنها برای انجام کار تخصصی انگیزه پیدا می‎کنند که نباید این فرصت‎ها را نادیده گرفت.

 

قرآنی: نباید نگاه دولتی به مطبوعات وجود داشته باشد

صاحب امتیاز نشریه گشن‎مهر نیز در این دیدار، پیشرفت نشریات استان را در گرو برنامه‎های هدفمند دانست و بر ضرورت ارتقاء جایگاه مطبوعات تاکید کرد و گفت: نظارت همه جانبه وجود دارد اما حمایت همه‎جانبه دیده نمی‎شود نباید نگاه دولتی به مطبوعات وجود داشته باشد، این رویکردها برای پیشرفت مطبوعات است جزو ضروریات تلقی می‎شود.

مریم قرآنی با اشاره به ساماندهی جامعه خبری استان افزود: آموزش تخصصی توسط افراد خبره باید در دستور کار باشد تا خبرنگاران حرفه‎ای تربیت شوند.

غنی‎زاده: وضعیت روزنامه‎های کاغذی بغرنج و حتی رو به تعطیلی است

حسین غنی سرپرست روزنامه کار و کارگر در استان گلستان نیز با تبریک هفته خبرنگار صله مطبوعاتی هیأت مدیره خانه مطبوعات با اصحاب رسانه را به فال نیک گرفت و گفت: چندین سال از فعالیت خانه مطبوعات می‎گذرد ولی به یاد ندارم که اعضای هیأت مدیره این تشکل، در دفاتر رسانه‎ها حضور یافته و از نزدیک از مشکلات فعالان رسانه مطلع شوند.

این فعال رسانه، همدلی ایجاد شده بین خانه مطبوعات و اصحاب رسانه را در تعالی‎بخشی مطبوعات استان موثر خواند و افزود: گره مشکلات مطبوعات استان گلستان به دست خودشان باز می‎شود اگر فعالان مطبوعات به فکر خودشان نباشد کسی برای حل مشکلات آنان پیش‎قدم نمی‎شود.

وی با اشاره به فعالیت 20 ساله خود در عرصه رسانه و مطبوعات اظهار کرد: ما دوران سختی را سپری کردیم تا اکنون به این مرحله رسیدیم برخی مشکلات همچنان وجود دارد گرچه تیراژ روزنامه‎ ما از شرایط فعلی بهتر بود و کارخانجات و بخش خصوصی رغبت زیادی به روزنامه داشتند اما اکنون با روی کار آمدن سایت‎های مجازی وضعیت روزنامه‎های کاغذی بغرنج و حتی رو به تعطیلی است.

غنی‎زاده با بیان اینکه مطبوعات می‎تواند نردبانی برای پیشرفت جامعه باشد، گفت: خانه مطبوعات از طریق ابزار ارتباطات جمعی می‎تواند در تحقق مطالبات صنفی موفق عمل کند ما به توانایی خانه مطبوعات اعتقاد داریم و خوشحال هستیم افرادی روی کار آمدند که از جنس رسانه بوده و از تجارب خوبی برخوردار هستند و می‎توانند اتفاقات خوبی در این عرصه رقم بزنند.

انتهای پیام/ فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار