مدیراجرایی شورای بین المللی زیتون در اسپانیا گفت: با توجه به انگیزه خوبی که در استان گلستان وجود دارد ما آمادگی انتقال تجربیات شورا را داریم .

استان گلستان انگیزه خوبی برای دریافت تجربیات شورای بین المللی زیتون دارد

به گزارش گلستان 24، "خوان لوئیس بارژول" در دیدار با استاندار گلستان با اشاره به اینکه ایران 114 هزار هکتار از سطح 11میلیون هکتاری زیتون جهان را در اختیار دارد ، گفت: زیتون و روغن آن فواید زیادی دارد و کلسترول های بد را به شدت کاهش می دهد اما تنها 3درصد روغن های مورد استفاده در جهان را روغن زیتون تشکیل می دهد.

وی افزود: شورای بین المللی زیتون که ایران نیز در سال 2006 به عضویت آن درآمده 17 عضو دارد و 97 درصد روغن زیتون جهان را تولید می کند .

مدیراجرایی شورای بین المللی زیتون با تاکید بر اینکه ماموریت این شورا به هیچ عنوان سیاسی نیست، خاطر نشان کرد: این شورا 4 ماموریت اصلی اقتصادی، کیفیت، یاری رسانی فنی و ارتقا زیتون را بر عهده دارد و در سال 2014 تفاهم نامه را بر سه محور اصلی آبیاری ، کنترل مگس زیتون و ترویج فرهنگ مصرف زیتون را با ایران امضا کرده است.

لازم به ذکر است طرح توسعه باغات زیتون در ایران از سال 1373 آغاز گردیده که در آن زمان ما در رتبه 34 دنیا بوده ایم و در حال حاضر با 114هزار هکتار در رتبه 11 دنیا قرار گرفته ایم.

همچنین مصرف سالیانه زیتون در ایران 170 گرم به ازای هر نفر است که این رقم در دنیا 450 گرم است و البته افق کشور در مسیر مصرف زیتون ارتقاء 170 گرم به یک کیلوگرم است.

گفتنی است 30درصد تولید زیتون و روغن زیتون جهان در اختیار کشور اسپانیا با 2 میلیون و 340 هزار هکتار سطح زیر کشت است.

درخت زیتون ، درختی است که به اندازه نصف درختان دیگر مصرف آب دارد و با توجه به وجود آب و هوای مناسب و اراضی شیب دار می تواند گونه مثمر برای آینده باغداری استان باشد.

لازم به یادآورری است که دربودجه سال 2014 شورا برای ایران اجرای دوره های آموزشی در استانهای زنجان، گیلان و گلستان تعیین شده که تا 13 فوریه برگزارمیشود./گلستان ما

ارسال نظر

آخرین اخبار