بررسی ابعاد مخرب فضای مجازی در خانواده‌ها؛

یک کارشناس مذهبی اعتیاد افراد به دنیای مجازی را عاملی جهت فروپاشی کانون گرم خانواده عنوان کرد و گفت: وقتی اعضای خانواده به فضای مجازی اعتیاد پیدا می کنند؛ از محبت و درک یکدیگر غافل می شوند که این امر زمینه تنش و جدایی را ایجاد می کند.

اعتیاد به فضای مجازی، عامل فروپاشی خانواده/ از فروپاشی کانون گرم خانواده تا درآمدزایی سودجویان از پست های فضای مجازی

به گزارش گلستان24، همیشه وارد خانه که می شد حال و هوای منزل با آمدنش تغییر می کرد از همان ابتدا با تعریف و تمجید به دنبالم می گشت که ناگهان سرراهش سبز می شدم و با مهربانی از او استقبال می کردم.

مدتها سپری شد تا اینکه هنگامی که در خانه حضور داشت مدام با تلفن همراهش کلنجار می رفت و لحظه ای گوشی همراهش را از خودش دور نمی کرد حتی صحبت های مرا نادیده می گرفت و فقط در گروه های وایبری، تلگرام و واتساپ بود یا در حال بازی کلش و لایک کردن پست های هزاران فرد ناشناس در اینستاگرام؛ وقت و خوشی هایی که باید با من سپری می کرد را مدام در چرخیدن از این گروه به آن گروه هدر داد.

این موضوع به قدری در زندگی ما فاصله انداخته که دیگر من هم توجهی به رفت و آمدهایش نداشتم زیرا برای احمد سرگرم بودن با تلفن همراه از خوردن نان شب و رسیدگی به امورات زندگی مشترک هم واجب تر شده بود. حالا ماههاست بجای توجه به من که همسرش هستم تمام وقتش را با افرادی سپری می کند که جز خدشه وارد کردن به زندگی شیرینی که داشتیم هیچ ثمره ای در پی نداشت.

حالا فقط حس می‌کنم شوهرم با همه مردم شهر به خانه می‌آید و دیگر خلوتی برایمان نمانده است. اگر بخواهد حرفی هم بزند با آب‌وتاب، لطیفه جدیدی از پیام‌های تلفن همراهش برایم می‌خواند و من هم لبخند تلخی می‌زنم به یاد روزهایی که از اتفاق‌های اداره‌اش می‌گفت و تمام قندهای دنیا در دلم آب می‌شد.

یک کارشناس مذهبی در گفت وگو با خبرنگار زاهدانه در این راستا با بیان راهکارهایی جهت مقابله با آسیب های دنیای مجازی در زندگی مشترک اظهار داشت: اعتیاد به دنیای شبکه های مجازی علاوه بر متلاشی شدن کانون گرم خانواده سبب غافل شدن اعضا از محبت و درک یکدیگر می شود.

میثم درانی با بیان اینکه صحبت های عاشقانه کاذب بیش از حد اندازه در فضای مجازی نقل قول می شود، گفت: اگر در خانواده ای والدین سرگرم کار و فضای مجازی باشند محبت و صمیمیت بین اعضا از بین می رود و فرزندان هم به بیرون از خانه و یا فضای مجازی پناه می برند و آرامش کاذب خود را در آن دنیا با افراد بیگانه بدست خواهند آورد که این مهم باعث صدمات زیادی به آنها می شود.

وی بزهکاری، بیماری های روحی و روانی، اعتیاد، بلوغ زودرس، طلاق و تنش های خانوادگی را از جمله پیامدهای منفی دنیای مجازی عنوان کرد و ادامه داد: قطع کردن اینترنت گوشی همراه یا محدود کردن وایفا در خانه ها یکی از راهکارهای ترک اعتیاد به فضای مجازی است.

این کارشناس با اشاره به محدود کردن استفاده اعضای خانواده از اینترنت بیان کرد: محدودیت ها را نسبت به سن و دوره تحصیلی فرزندانتان رعایت کنید و اجازه ندهید برنامه و فیلم هایی که متناسب با درک فرزندانتان نیست به خانه ورود پیدا کند؛ گرچه ورود اینترنت خود به مثابه ورود یک فرد غریبه به خانه می باشد که بدون هیچ آشنایی با آن تمامی اطلاعات محرمانه و شخصی خود را در اختیار بیگانگان قرار می دهیم.

وی سوء استفاده از عکس های شخصی را عاملی برای فروپاشی خانواده ها عنوان کرد و افزود: امروز برخی افراد به راحتی و بدون هیچ دغدغه ای عکس های شخصی و گاها نیمه عریان خود را در فضای مجازی به معرض نمایش درآورده و هرعکسی که لایک بالاتر بگیرد برایشان افتخار آمیز است اما این افتخار آمیزی آینده آنها را دچار مشکلات عظمیمی خواهد کرد چرا که عده ای، از این تصاویر به طرق مختلف سوءاستفاده کرده و از این راه درآمد زدایی می کنند.

این کارشناس مذهبی در پایان بیان کرد: فضای مجازی همان قدر که می‌تواند مفید باشد به همان اندازه هم باعث ایجاد فحشا و از بین رفتن حیا از کانون خانواد ها می شود که سرانجام هیچ عایداتی جز نابودی و فروپاشی خانواده از یکدیگرندارد.

انتهای پیام/ راه دانا

ارسال نظر

آخرین اخبار