دیدگاه مقامات مسؤول؛

طرح ایده رفع فیلتر توییتر در آستانه انتخابات 96 ایران در حالی است که گزارش پژوهشکده‌های آمریکایی نشان می‌دهد که تئوریسین‌های انقلاب مخملی "توییتر" را پای ثابت جریان‌های براندازی می‌دانند.

فیلترینگ احتمالی و ابعاد جایگزینی «تلگرام» با «توییتر» در ایران

به گزارش گلستان 24،یک مقام برجسته در امور فضای مجازی در جمع برخی از فعالان این حوزه از برخی تلاش‌ها برای رفع فیلتر توییتر خبر داده است.

تلگرام

"ابوالحسن فیروزآبادی" دبیر شورای عالی فضای مجازی، با بیان اینکه جایگزینی تلگرام با توییتر در حال بررسی است، می‌گوید: طرحی در دست بررسی است که طبق آن پیام‌رسان تلگرام مسدود شده و به جای آن توییتر از فیلتر خارج شود.

 

مطرح شدن این ایده در حالی است که شرکت "المملکة القابضة" که ریاستِ آن را "بن طلال" شاهزادۀ سعودی بر عهده دارد، دومین سهامدار عمده توییتر محسوب می‌شود.

همچنین عربستان سعودی بعد از آمریکا دومین کشوری است که از توییتر درخواست کشف هویت افراد را داشته و این شرکت نیز به بیش از 70 درصد درخواست‌ها پاسخ مثبت داده است.

 

طرح ایده رفع فیلتر توییتر در آستانه انتخابات 96 ایران در حالی است که گزارش پژوهشکده‌های آمریکایی نشان می‌دهد که تئوریسین‌های انقلاب مخملی "توییتر" را پای ثابت جریان‌های براندازی می‌دانند.

در عین حال مدت زیادی است که زمزمه‌های انتقال سرورهای اطلاعات کاربران ایرانی در تلگرام به ایران، به گوش می‌رسد و هنوز هم پاسخ دقیق شرکت تلگرام به این درخواست دولت مشخص نیست. با این حال حتی اگر شرکت تلگرام هم با این درخواست موافقت کند، انتقال سرور تلگرام به ایران نیازمند زیرساخت‌های فنی است که می‌بایست در کشورمان فراهم گردد.

 

طبق آخرین آمار در دسترس از نرم افزار تلگرام و کاربری آن در سطح جهانی که توسط مؤسسه Digital Marketing State/Strategy منتشر شده است، تعداد کاربران تلگرام در سطح جهان تا ماه می‌ به بیش از ۶۲ میلیون کاربر رسیده است.

تعداد کاربران فعال این شبکه روزانه برابر با حدود ۱۵ میلیون نفر و تعداد پیام‌های مخابره شده در هر روز به شکل میانگین برابر با ۱۲ میلیارد پیام است.

این آمارها نشان می‌دهد که حدود ۴۵ درصد از کل ترافیک انتقالی با سرورهای تلگرام مربوط به ایران است.

 

همین آمار بالا و استقبال بسیار زیاد کاربران ایرانی از اپلیکیشن تگرام، مسئولان کشور را ناچار به رایزنی با شرکت سازنده این اپلیکیشن برای انتقال سرور تلگرام به ایران کرد. موضوعی که ماه‌هاست در حال بررسی است و هنوز هم مشخص نیست پاسخ قطعی شرکت تلگرام برای انتقال سرورهایی که اطلاعات کاربران ایرانی بر روی آن‌ها قرار دارد به کشورمان چیست؟!

 

گفتنی است "عبدالصمد خرم ‌آبادی" معاون قضائی دادستان کل کشور در امور فضای مجازی در همین زمینه اظهار داشته است: با توجه به نقشی که شبکه اجتماعی توییتر در فتنه سال ۸۸ داشته، این شبکه به‌هیچ‌وجه رفع فیلتر نمی‌شود. ‏حتی اگر اعضای کارگروه هم به رفع فیلتر توییتر رأی بدهند، این شبکه علاوه بر دستور کارگروه، با دستور مقام قضائی هم فیلتر شده است.

منبع: جام نیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار