ظهر که می‎شود، صدا روحبخش اذان تو را به خود می‌آورد، اما این ندای الهی مدت‌ها است که در سایت اداری استان گلستان شنیده نمی‎شود.

جای خالی نوای الهی اذان در سایت اداری گلستان

به گزارش گلستان24، یادم هست چند سال قبل وقتی عالمی میهمانم بود، زمان اذان از مسجد شهر، خواستم که پنجره خانه را ببندم، تا مبادا صدای اذان مانع استراحت وی شود، اما وی که از این کار متعجب شده بود، از من خواست تا همچنان پنجره را باز بگذارم تا صدای دلنشین اذان را از دست ندهد.

سخنان این عالم در بازه اذان آنقدر دلنشین بود که هیچ زمانی دیگر خود را از شنیدن این نوای زیبا و جانبخش الهی محروم نکردم و حتی سعی کردم گاهی نیز افتخار موذن بودن را هم داشته باشم.

نوای الهی

اذان، نوای مشترک همه مسلمانان جهان است، سرودی الهی که که در هر جای دنیا آن را بشنوید، دیگر احساس غربت نمی‎کنید چرا که حس می‎کنید برادران دینی شما حضور دارند و دیگر غریبه نیستید.

یکی از کارکنان ادارات مستقر در سایت اداری گلستان گفت: برای من هم عجیب است که چرا نوای دلنشین اذان در این محیط ساکت نمی‎پیچد تا نسیم الهی بر دل و جان کارکنان دولت در استان بورزد.

محسن جهانشاهی در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: البته جالب اینجا است که دستگاه‎ی همچون شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی نیز در این مجموعه مستقرها است که خود این موضوع بیشتر نبود صدای دلنشین اذان را برجسته می‎کند.

وی ادامه داد: اذان ندای الهی است و دعوت همه مسلمانان به امر واجب نماز است و طبیعی است بی‎توجهی به این نوای الهی ممکن است بر کاسته شدن از جایگاه ارزشمند نماز در نزد افراد موثر باشد.

جهانشاهی با تاکید بر لزوم توجه به واجبات دینی یادآور شد: این موضوع یک موضوع دینی است و از مدتها که این سایت راه‎اندازی شده اما هنوز برنامه مشخصی برای پخش اذان در این محیط اداری وجود ندارد.

 

*پیشنهاد برای ساخت مسجد در سایت اداری استان گلستان

وی یادآور شد: چه خوب می‎شد با توجه به حجم بالای نیروهای اداری به جای تعبیه یک بخش کوچک در دستگاه‎ها به عنوان نمازخانه، در این محیط مسجدی بنا می‎شد تا برخی مراسم و برنامه‎های مذهبی در آن انجام می‎گرفت.

همچنین یکی دیگر از کارکنان اداری استان گلستان با تاکید بر لزوم توجه به فرائض دینی گفت: تاکید بر این موضوع برای تقویت رشته ارتباط هر چه بیشتر افراد با دین و اخلاق است.

محمد رسولی در گفت‎وگو با خبرنگار فارس اذعان کرد: مقام معظم رهبری نیز اجازه فرمودند که اقامه نماز اول وقت در ساعات اداری بدون اشکال است، پس چرا باید از صدای دلنشین اذان آن هم به شکل عمومی بهره‎مند نباشیم تا افراد برای نماز اول وقت ترغیب شوند.

وی یادآور شد: به نظر بنده اذان یک تذکر است و هشدار به همه ما، اینکه مسلمان هستیم و موظف هستیم از آرایه‎ها و سمبل‎های  دینی و اعتقادی خود محافظت کنیم.

رسولی خاطرنشان کرد: طبق روایات معتبر، هنگامی که فرشتگان، صدای اذان اهل زمین را می‌شنوند، می‌گویند: این صداهای امت محمد(ص) برای وحدانیت خداوند است، پس از خداوند برای امت محمد(ص) استغفار می‌جویند تا از آن نماز فارغ شوند.

وی تصریح کرد: مۆذن با اذان خود، مردم را به عبادت آفریدگار فرامی‌خواند و آنان را به پرستش خداوند تشویق می‌کند و با اقرار به توحید، ایمان و اسلام خود را آشکار و اعلان می‌کند، برای فراموش‌کاران، فرارسیدن وقت نماز را اعلام می‌دارد.

یک مبلغ فرهنگی با اشاره به اثرات اذان در جامعه اسلامی گفت: اذان یک ابزار تبلیغی معنوی اسلامی است که در دعوت به اسلام نقش مهمی ایفا کرده است.

 حجت‌الاسلام سید محمد میردیلمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: جذابیت این شعار اسلامى به قدرى است که به قول نویسنده «تفسیر المنار» برخی از مسیحیان متعصب، هنگامى که اذان اسلامى را مى شنوند, به عمق و عظمت تاثیر آن در روحیه شنوندگان اعتراف مى‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: این ندای الهی یک دعوت زنده است که طنین باشکوه آن از سراسر جهان آفرینش به گوش مى‌رسد و بر جان و دل شنوندگانش می‌نشیند.

 

*اذان یک تذکر الهی است/ اذان از رموز بقای اسلام است

میردیلمی ادامه داد: اذان شروع گفت‌وگو با خالق یکتا است و ضمن پیوند زمین و آسمان با یکدیگر، تواضع مخلوق را با عظمت خالق درهم مى‌آمیزد و جان را به نور ایمان جلاء می‌بخشد.

وی با اشاره به کیفیت شکل‌گیری نماز در زمان پیامبر اکرم(ص) اذعان کرد: چه شعارى از این کلام الهی رساتر که با نام خداى بزرگ آغاز مى‌شود و با گواهى به وحدانیت خدا و رسالت پیامبر اوج مى‌گیرد و با دعوت به رستگارى و عمل نیک فرود مى‌آید، با کلمه ((الله)) شروع مى‌شود و با آن پایان مى‌پذیرد.

این واعظ مساجد شهر گرگان ادامه داد: نوای اذان همچون نداى آزادى و نسیم حیات‌بخش روح و جان مسلمانان را نوازش مى دهد و بر جان بدخواهان دین و شریعت اضطراب مى‌افکند.

میردیلمی، اذان را یکی از رموز بقای اسلام قلمداد کرد و افزود: در روز عاشورا نیز اذان اقامه شد تا به فریب‌خوردگان یزید و یزیدیان تذکر داده شود که با چه کسی در جنگ هستند.

 وی ادامه داد: این موضوع آنچنان اهمیت دارد که یکی از رجال انگلیسی در جمعی از هم‌کیشانش تصریح‌کرد: تا زمانى که نام محمد(ص) در ماذنه‌ها بلند است، کعبه پابرجاست و قرآن رهنما و پیشواى مسلمانان است، امکان ندارد که پایه هاى سیاست ما در سرزمین‌هاى اسلامى استوار و برقرار شود.

میردیلمی با اشاره به اثرات معنوی اذان بر جامعه اذعان کرد: اذان به عنوان جزیى از عبادت و شعار جاودانه اسلام و گل بانگ توحید داراى دو ویژگى سرکوبى دائم کافران و منافقان و دعوت انسان‌هاى مسلمان به حق و رستگارى است.

 وی خاطرنشان کرد: اذان عبادتى است که داراى ابعاد مختلفى بوده و هر یک از جملات آن داراى آثار و فواید تربیتى، اجتماعى, سیاسى و فرهنگى است، وقت نماز را براى بندگان تعیین مى‌کند، مفاهیم عالى اعتقادى را تعلیم مى‌دهد و مردم را به عبادت تشویق مى‌کند.

این کارشناس دینی یادآور شد: اذان  سبب بیدارى غافلان است و  مردم را به وحدت و یکپارچگى دعوت و آنان را به وقت‌شناسى و نظم در کارها ترغیب مى‌کند.

 میردیلمی تاکید کرد: با توجه به چنین برکات بزرگی، نبود صدای اذان آن هم در یک مجموعه اداری زیبنده نیست و بهتر است که مسئولان به این مهم و پخش این نوای الهی در اوقات ظهر توجه کافی و وافی داشته باشند.

انتظار می‌رود، الحان الهی اذان و عطر دلنشین آن در سایت اداری استان گلستان طنین‌انداز و شمیم عطر آن در وجود همه  کارکنان و مراجعه‌کنندگان به این مجموعه اداری جاری شود.

انتهای پیام

منبع: فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار