تمدید دوباره مهلت ثبت‌نام اینترنتی سرشماری نفوس و مسکن فرصت دوباره‌ای برای گلستانی‌ها مهیا کرد تا با شرکت فعالانه در این طرح ملی رتبه استان را در کشور بهبود بخشند.

تلاش گلستانی‌ها برای ارتقای آمار رتبه سرشماری

به گزارش گلستان24، رتبه گلستان در بین دیگر استان‌های کشور دایم بین رده هشتم تا دهم دچار نوسان است، اما افزایش چند روزه مهلت ثبت‌نام زمان مناسبی ایجاد می‌کند تا گلستانی‌ها با توجه به شرایط کنونی با جهشی مناسب به پنج رتبه اول کشور دست یابند، امری که ناممکن نیست.

گلستان از بسترهای خوب اینترنتی برخوردار است و حداقل در بسیاری از عرصه‌های اجتماعی همچون انتخابات توانسته، گوی سبقت را از دیگر نقاط کشور برباید و رتبه اول را در بحث مشارکت مردمی متوجه خود سازد که این موضوع امتیاز مهمی است.

نکته جالب آن است که با توجه به تصور معمول، تحقق اینچنین برنامه‌هایی در مناطق روستایی به دلیل شرایط محیطی و مسافتی سخت و دشوار به نظر می‌آید، اما خوشبختانه جامعه روستایی گلستان به واسط تلاش دهیاران و مشارکت مردم این مناطق از جایگاه مناسبی در این حوزه برخوردار شده است.

شرایط رو به رشد ثبت‌نام در روستاها به نسبت شهرهای گلستان، گویای آن است که ظرفیت مناسب شهری آماده است تا با یک تدبیر مناسب، تبلیغات فراگیر، طرح‌های تشویقی و برنامه‌ریزی نافذ و جهادی شرایط را برای جهشی چشمگیر در بحث مشارکت مردمی در گلستان رقم زد.

استفاده از صدا و سیمای استان، رسانه‌های آن‌لاین خبری و حتی اجتماعی، تشویق کارکنان دستگاه‌های دولتی، تبلیغات متمرکز درون شهری و مدارس می‌تواند موجب یک حرکت جدی برای گلستانی‌ها در این عرصه شود تا ثابت کنند که به عنوان یک سرمایه اجتماعی همیشه می‌تواند پیشتاز حرکت‌های اجتماعی باشند.

به نظر می‌رسد، سرشماری نفوس و مسکن در گلستان، استانی که طی این سال‌ها توسعه‌نیافتگی را مزه‌مزه می‌کند و به دنبال حرکت‌های جدی تحول‌آمیز و رو به رشد در این منطقه دارای ظرفیت اما عاری از توسعه است یک ضرورت عقلانی است. موضوعی که استاندار گلستان نیز به آن اعتقاد و باور دارد، طرح ملی سرشماری نفوس و مسکن به عنوان یک آمایش انسانی، پیش نیازهای توسعه استان گلستان را تدوین می‌کند.

*آمار اهرمی اثرگذار بر توسعه گلستان

حسن صادقلو در گفت‌وگو با خبرنگاران استان اظهار کرد: سرشماری، آمایش انسانی استان است و آمار، اهرمی اثرگذار برای راستی‌آزمایی تصمیمات و نتایج حاصل از تصمیمات است.

 وی با تاکید بر اینکه آمار پیش نیاز، پیشگیری و پیش بینی است، گفت: واقعیت این است که تبدیل این سه موضوع به اعداد و ارقام نتایج مثبتی در مدیریت جامعه دارد.

صادقلو افزود: برای مدیریت باید پیش نیازهای خود را بدانیم و آمار به عنوان اهرمی قدرتمند، افق و نگاه عمیق را در جامعه ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به تمدید مهلت زمانی برای سرشماری اینترنتی تصریح کرد: در مهلت باقی‌مانده انتظار می‌رود فرمانداران، بخشداران و دهیاران برای سرشماری نفوس و مسکن وقت بیشتری بگذارند تا بتوانند رتبه استان را در کشور بهبود ببخشند.

 همچنین قائم مقام مدیر اجرایی ستاد سرشماری استان گلستان گفت: خوشبختانه با توجه به تمدید زمان سرشماری اینترنتی، انتظار می‌رود گلستان بتواند در این فرآیند، رشد مناسبی از مشارکت مردمی را داشته باشد.  

 مهدی ملاغلامعلی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: اکنون رتبه گلستان در موضوع سرشماری نفوس و مسکن 9 است و با توجه به تلاش بیشتر مسوولان استان و شهرستان‌ها انتظار می‌رود این تعداد شرکت کننده افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: با مشارکت بیش از 40 درصد گلستانی‌ها در این طرح می‌توان گفت کار مردم استان تاکنون قابل تقدیر است، اما انتظار می‌رود این روند به شکل جدی‌تری دنبال شود.

ملاغلامعلی اظهار داشت: آمار دقیق می‌تواند زمینه‌ساز رشد و توسعه و تخصیص عادلانه خدمات به مردم باشد و پاسخ به هر کدام از سوالات آماری می‌تواند گره از کار یک نهاد، وزارتخانه و یا حوزه تصمیم‌گیری را باز کند.

وی یادآور شد: کاهش هزینه‌های ناشی از سرشماری حضوری و ترویج فرهنگ ثبت‌نام غیر حضوری از برکات طرح ملی سرشماری نفوس و مسکن است.

*مهلت زمانی ثبت‌نام اینترنتی سرشماری دیگر تمدید نمی‌شود

قائم مقام مدیر اجرایی ستاد سرشماری استان گلستان با اشاره به دومین مهلت زمان سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن ادامه داد: زمان سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن در سراسر کشور تا 30 مهر تمدید شده که به عنوان آخرین زمان برای ثبت‌نام کنندگان گلستانی باید مورد توجه قرار گیرد.

ملاغلامعلی یادآور شد: این زمان سه روزه به هیچ عنوان دیگر تمدید نمی‌شود و باید از این فرصت به بهترین وجه استفاده کرد تا بتوان رتبه استان را در جدول رقابت با دیگر استان‌ها بهبود بخشید.

 سرشماری اینترنتی در فاصله زمانی سوم تا 30 مهر و با مراجعه خانوار به سایت سرشماری (www://Sarshomari95.ir)  و تکمیل اطلاعات و دریافت و حفظ کد آماری انجام می‌شود. مراجعه مستقیم مأمور از 31 مهر انجام خواهد شد که در این مرحله مأمور آمارگیر کد آماری خانوارهای که اینترنتی اطلاعات را تکمیل کرده‌اند را دریافت و در غیر این صورت اطلاعات خانوار را با تبلت دریافت و تکمیل می‌کنند.

در پنج روز آخر سرشماری که با هدف دسترسی به خانوارهای غایب در نظر گرفته شده است، مراجعه مأمور و اینترنت وجود دارد از طرفی مأمور تلفنی در شهرستان برای پاسخگویی در نظر گرفته می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار