خسارت۲۵۲میلیاردتومانی سرما به کشاورزی؛

آخرین ماه پاییز ۹۵ در حالی فرارسید که با برف و سرمای زمستانی کشاورزان گلستانی را غافلگیر کرد و خساراتی هنگفت به‌ویژه به باغداران گلستانی وارد ساخت.

برف پاییزه مرکبات گلستان را بر باد داد/ ناامیدی کشاورزان از بیمه

به نقل از مهر، سرمای زمستانی کم‌سابقه در روزهای آخر پاییز امسال گرچه باعث خوشنودی بسیاری از مردم شد و ادارات و مدارس را به تعطیلی کشاند، اما باغداران گلستانی را متأثر ساخت و حاصل زحمت یک‌ساله آنان را به نابودی کشاند.

به گزارش گلستان24، حال باغداران و کشاورزان گلستانی با باغ‌های زیان‌دیده و یخ‌زده از محصول چشم امیدشان به مسئولان گلستانی است تا شاید بتوانند مبلغی هرچند اندک را خسارت زیادی که به محصولشان واردشده دریافت کنند. محصولی که قرار بود درآمد یک سال آن‌ها را تأمین کند، اما اکنون نه‌تنها درآمدی نیست بلکه ضرر هم واردشده است.

یک باغدار گلستانی که حدود ۲۰ هکتار باغ مرکبات دارد، گفت: دو سه روز قبل از ورود سرمای آذرماه هشدار هواشناسی به ما داده شد ولی ما به دلیل وسعت زیاد باغ نتوانستیم محصولات خود را جمع‌آوری کنیم و تنها به با توصیه کارشناسان از شیوه‌هایی چون استفاده از بخاری باغی، سوزاندن کاه و کلش و سوزاندن لاستیک برای در امان ماندن محصولات خود استفاده کردیم که البته  با توجه به سرمای بسیار زیاد و یخبندان نتوانستیم جز بخشی، از محصولات خود حفظ کنیم و حال مانده‌ایم بااین‌همه خسارت چه کنیم.

محمد شاهینی افزود: استفاده از این روش‌ها مانند سوزاندن لاستیک، نمی‌تواند پاسخگوی کاهش ناگهانی دما آن‌هم بین ۱۰ تا ۱۵ درجه باشد چراکه کشاورزان و باغداران تنها می‌توانند تا دو درجه سانتی‌گراد دمای باغ‌های خود را با این روش افزایش دهند.

شاهینی ادامه داد: ترغیب کشاورزان به بیمه کردن محصولات کشاورزی ازجمله اقداماتی است که امسال هم مسئولان جهاد کشاورزی استان به‌عنوان راهکار پیشنهادی برای جبران خسارت حاصل از سرمازدگی محصولات کشاورزی به کشاورزان و باغداران ارائه می‌دهند تا شاید بتوانند خود را از زیر بار مسئولیتی که در قبال حفظ زحمات کشاورزان دارند مبرا کنند.

بیمه خسارت کشاورزان را جبران نمی کند

وی اضافه کرد: اما تجربیات سال‌های گذشته در خصوص سرما و خسارات‌های دیگر به ما ثابت کرده است بیمه محصولات کشاورزی نه به‌موقع پرداخت می‌شود و نه میزان خسارت آن به‌قدری است که ضرر و زیان کشاورز را جبران کند و به همین دلیل کشاورزان از آن استقبالی نمی‌کنند.!

متأسفانه سرمای زودرس سال ۹۵ عملاً به کشاورزان اجازه نداد بتوانند محصول خود را به‌موقع برداشت کنند و در حال حاضر دو شانس بیشتر پیش روی آن‌ها نیست. اولین شانس بیمه بودن محصولات است که متأسفانه عملکرد ضعیف بیمه این رغبت را از کشاورزان گرفت و به همین دلیل بسیاری حاضر نشدند در این زمینه هزینه کنند. 

کشاورزان حداقل برای یک هکتار باغ بیش از ۲۰ میلیون تومان هزینه می‌کنند درحالی‌که صندوق بیمه کشاورزی استان به باغ‌هایی که بیمه بوده‌اند فقط تا سقف ۷۰ میلیون ریال خسارت پرداخت می‌کند

رییس صندوق بیمه محصولات کشاورزی گلستان در این رابطه گفت: در گلستان کشاورزان حداقل برای یک هکتار باغ بیش از ۲۰ میلیون تومان هزینه می‌کنند درحالی‌که صندوق بیمه کشاورزی استان به باغ‌هایی که بیمه بوده‌اند فقط تا سقف ۷۰ میلیون ریال خسارت پرداخت می‌کند و این میزان خسارت در مقایسه با هزینه پرداختی کشاورز، جوابگوی خسارت واردشده نیست.

محتشم امیری بیان کرد: در برف و سرمای کم‌سابقه اخیر باغ‌های مرکبات و زیتون در گلستان بیشترین خسارت را دیده‌اند و احتمال کم باردهی زیتون برای سال آینده نیز وجود دارد.

وی گفت : صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان در حال حاضر با کمبود منابع مواجه است. 

امیری بابیان این‌که در استان، تنها ۲۳۸ هکتار از پنج هزار هکتار باغات مثمر بیمه‌شده‌اند گفت: نابرابری مبلغ پرداختی خسارت با هزینه کرد باغداران، مهم‌ترین عامل استقبال نکردن کشاورزان و باغداران از بیمه است.

وی افزود: امسال تاکنون ۲۵ هزار هکتار از اراضی زراعی کشاورزان گلستانی تحت بیمه محصولات کشاورزی قرارگرفته است و سال گذشته نیز درمجموع ۱۱۳ هزار هکتار از محصولات کشاورزی استان تحت پوشش بیمه بود.

متأسفانه وضعیت شرکت‌های بیمه با خسارت‌های پرداخت‌نشده طی سال‌های گذشته و مبالغ هنگفت دریافتی عملاً این راهکار را از مقابل کشاورزان برداشته است. آن‌ها نه‌تنها امیدی به کمک بیمه ندارند بلکه معتقدند هزینه کردن برای بیمه ضرری بیشتر از سرما برای آن‌ها خواهد بود.

تنها احتمالی که می‌تواند به کشاورزان امید دهد، کمک‌های دولتی و همچنین شرکت تولید آب‌میوه و محصولات تبدیلی مرکبات هستند که محصولات سرمازده را باقیمت پایین‌تر می‌خرند.

در حال حاضر دولت به در استان مازندران به کشاورزان و باغداران کمک‌های خوبی کرده، ولی خبرها حاکی از آن است که کشاورزان گلستانی از این کمک‌ها بی‌نصیب مانده‌اند.

اعتراض نماینده ولی فقیه در گلستان به تبعیض دولت

این مسئله حتی باعث ناراحتی نماینده ولی‌فقیه در گلستان شد و آیت‌الله سید کاظم نورمفیدی در خطبه‌های نماز جمعه هم به این مسئله اشاره کرد. وی در تذکر به دولت از مسئولان خواست بین استان‌ها تبعیض قائل نشوند و کمک‌حال خسارت واردشده به کشاورزان گلستانی باشند.

در حال حاضر شنیده‌ها حاکی از آن است که مرکبات باقیمت کیلویی ۱۲۰ توسط دلالان خریداری می‌شود در حالی به گفته کشاورزان دولت از کشاورزان مازندرانی هر کیلو ۵۵۰ تومان محصولات را خریداری کرده است.

رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات سازمان جهاد کشاورزی گلستان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: امسال با توجه به سرمای زودهنگام پاییزی خسارت‌های زیادی به اراضی و باغات گلستان وارد شد و کشاورزان زیادی از این موضوع متضرر شدند.

محمدحسین جانعلی نژاد افزود: در بخش زراعت حدود ۴۱ هزار از اراضی کشاورزان گلستانی خسارت وارد شد که مبلغ خسارت آن بالغ‌بر ۴۷ میلیارد تومان برآورد شده است.

وی بیان کرد: در بخش باغات استان هم به حدود ۱۵ هزار هکتار از باغات استان در بخش‌های مختلف خسارتی بالغ‌بر ۱۹۲ میلیارد تومان وارد شد و در بخش دام و طیور هم خسارتی ۱۲ میلیارد تومانی برآورد شده است.

رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات سازمان جهاد کشاورزی گلستان در ادامه مجموع خسارات به تأسیسات زیربنایی بخش کشاورزی استان نظیر زمین‌ها و جاده‌های دسترسی را نیز حدود دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بیان کرد و گفت: مجموع خسارت وارده به بخش‌های مختلف کشاورزی استان در سرمای کم‌سابقه آذرماه امسال بالغ‌بر ۲۵۲ میلیارد تومان برآورد شده است و این برآورد طی نامه‌ای به استانداری استان ارسال‌شده است تا با امضای استاندار به مدیریت بحران کشور فرستاده شود و با تخصیص اعتبارات لازم جبران بخشی از خسارت‌های وارده انجام شود.

متأسفانه کشاورزان گلستانی در حالی پاییز را پشت سر می‌گذارند که نتوانسته‌اند ثمره درختان خود را جمع‌آوری کند و حتی احتمال می‌رود امیدی هم بهار سال آینده نباشد زیرا خسارت سرما باعث شده درختان صدمه زیادی ببینند. همه این خسارت‌ها در حالی است که از کمک‌های دولتی هم خبری نیست. با این شرایط مشخص نیست چه کسی وظیفه تأمین نیازهای خانواده این قشر زحمت‌کش را بر عهده خواهد داشت.

انتهای پیام/

منبع: مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار