گزارش از صحن شورای شهر گرگان

سیصد و چهل و یکمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر گرگان امشب حال و هوای پلاسکویی داشت و افکار نگران اعضاء شورا برای بروز حادثه مشابه ساختمان پلاسکو در کلام آنها مشهود بود.

وجود پلاسکوهای زیاد در گرگان/ تمامی منازل گرگان بیمه است

به گزارش گلستان24،​ سیصد و چهل و یکمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر گرگان امشب در حالی برگزار شد که حال و هوای جلسه امشب معطوف به حادثه ساختمان پلاسکوی تهران بود و تمامی اعضای حاضر در شورا اعم از اعضای شورا، خبرنگاران و شهروندان با اندوه فراوان در جلسه حضور داشتند.

محمدابراهیم جرجانی عضو شورای اسلامی شهر گرگان با ابراز تاسف از شهادت تعدادی از آتش‌نشانان تهران در این حادثه دلخراش، اظهار کرد: همه ما در هر عرصه و هر شهری که هستیم باید تلاش کنیم تا خطای انسانی به حداقل برسد.

وی با تاکید بر اینکه این حادثه باید باعث شود تا گوش‌های ما بهتر بشوند و چشمان ما بهتر مسائل را ببیند، به عدم وجود تعداد مناسب شیرهای آتش‌نشانی در سطح شهر گرگان انتقاد کرد و گفت: متاسفانه تعداد این شیرهای مخصوص در شهر بسیار محدود و برخی از آنها نیز برداشته شده است.

جرجانی بیان کرد: باید سازمان آب و آتش‌نشانی گرگان طی تعامل و اقدامات عاجل نسبت به بهبود این شرایط اقدام کنند زیرا باید پیشگیری را بر اقدامات امدادی و عملیاتی مقدم بدانیم.

عضو شورای اسلامی شهر گرگان با اشاره به وجود برخی ساختمان‌های ناایمن در شهر گرگان گفت: باید اصناف با کمک شهرداری گرگان و سازمان آتش‎نشانی نسبت به ایمن‌سازی این ساختمان‌ها اقدام کنند تا شاهد حوادث مشابه ساختمان پلاسکوی تهران در گرگان نباشیم.

جرجانی در پایان به تجهیزات مناسب سازمان آتش‌نشانی شهرداری گرگان اشاره کرد و گفت: هرچند که این امکانات به اندازه مناسبی وجود دارد اما باید هرچه می‌توانیم آتش‌نشانی را از نظر نیرو و تجهیزات مجهزتر کنیم.

تمامی منازل گرگان بیمه است

سخنگوی شورای اسلامی شهر گرگان نیز در این جلسه با ابراز تاسف و عرض تسلیت به خانواده شهدای آتش‌نشان حادثه ساختمان پلاسکوی تهران خاطرنشان کرد: آتش‌نشانان همیشه درگیر جنگ با آتش و جنگ با خطر هستند.

صفرعلی پایین‌محلی با اشاره به اینکه تعداد کمی از واحدهای ساختمان پلاسکو بیمه بوده است، تاکید کرد: همه ما باید تلاش کنیم و در بین مردم فرهنگ بیمه را ترویج دهیم و بگوییم که بیمه هزینه نیست بلکه سرمایه است.

وی اضافه کرد: خوشبختانه در اقدام خوب شهرداری گرگان، تمامی منازل شهر گرگان بیمه شده و امیدواریم شرایط به سمتی پیش برود که سال آینده بتوانیم مغازه‌های گرگان را بیمه کنیم و با این حرکت شاهد ترویج فرهنگ بیمه در گرگان باشیم.

پایین‌محلی با اشاره به وقوع حادثه آتش‌سوزی در روزهای گذشته برای یک خودرو در خیابان ناهارخوران گرگان متذکر شد: در این حادثه یک نفر آنجا وجود نداشت که بتواند با استفاده از کپسول اطفاء‌حریق، این آتش را خاموش کند.

وی افزود: پیشنهاد من این است که در اقدامی سازمان‌یافته، به تمامی سه هزار و هشتصد راننده تاکسی در کنار آموزش آتش‌نشانی یک کپسول آتش‌نشانی رایگان اهدا کنیم تا آنها به‌عنوان آتش‌نشانان داوطلب و آماده به کار در سطح شهر حضور داشته باشند که در مواقع مشابه بتوانند اقدامات اولیه را انجام دهند.

وجود پلاسکوهای زیاد در گرگان/ آمار تکان دهنده حوادث آسانسور

محمدرضا سبطی دیگر عضو شورای اسلامی شهر گرگان در این جلسه تصریح کرد: یکی از مشکلات ما در مدیریت بحران، ایجاد بحران در مدیریت بحران است.

وی گفت: باید در زمانی که پروانه ساختمانی اخذ می‌شود یک دوره آموزشی برای سازنده برگزار شود تا بداند در مواقع وقوع آتش‌سوزی چه اقداماتی را انجام دهد و موضوع را چگونه کنترل کند.

سبطی بیان کرد: باید تائیدات فنی و ایمنی ساختمان در هنگام اجرای عملیات عمرانی با نظارت مهندسان ناظر سازمان نظام مهندسی انجام شود زیرا نظارت بر ساخت و ساز بر عهده مهندس ناظر است.

وی افزود: خوشبختانه تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی در سطح شهر گرگان از یک استاندارد قابل قبولی برخوردار است و هفتمین ایستگاه آتش‌نشانی گرگان در شهرک ویلاشهر در حال احداث است که جای تقدیر دارد.

عضو شورای اسلامی شهر گرگان با اشاره به اینکه نیروی انسانی در سازمان آتش‌نشانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است گفت: متاسفانه پلاسکوهای زیادی در گرگان داریم که با رای کمیسیون ماده 100 به کار خود ادامه داده‌اند.

سبطی بیان کرد: 70 درصد مشکلات ما در گرگان از باب حوادث آسانسور و ضایعات است که فکر ما را نیز به خود مشغول کرده و به‌خصوص در حوادث آسانسور آمار تکان‌دهنده‌ای وجود دارد.

فرهنگ‌سازی برای پیشگیری در برنامه شهرداری قرار گیرد

نایب رئیس شورای اسلامی شهر گرگان در این جلسه تاکید کرد: خیلی از ما پیشگیری را فراموش می‌کنیم و در این راستا باید سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری گرگان در کنار سازمان آتش‌نشانی اقدامات فرهنگی و آموز پیشگیری را در دستور کار داشته باشد.

مهران فدوی تاکید کرد: از نگاه من وقوع حادثه ساختمان پلاسکوی تهران باید تلنگری بر نگاه جدی به موضوع پیشگیری و اقدامات ایمنی در شهرهای مختلف به‌ویژه شهر گرگان باشد.

ناصر گرزین عضو دیگر شورای اسلامی شهر گرگان نیز در این جلسه بیان کرد: تمام دستگاه‌های نظارتی بر صنعت ساختمان در گرگان باید با جدیت و نگاه ویژه‌ای به این صنعت بنگرند.

وی افزود: در گرگان نیز ظرفیت وقوع حادثه وجود دارد و وقوع نشست‌های زمین در نقاط مختلف و بازه‌های زمانی گوناگون اثبات کننده این ادعا است.

گرزین در پایان ابراز کرد: با وجود آن‌که سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گرگان با آمادگی کامل در حال خدمت به شهروندان است اما همه ما باید به گونه‌ای اقدام کنیم که از وقوع حوادث پیشگیری کنیم.

انتهای پیام/ فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار