اگرچه نمایشگاه فروش بهاره با اهدافی هم چون جلوگیری از افزایش سطح عمومی قیمت کالاهای اساسی و تأمین مایحتاج عموم جامعه به خصوص در ایام پایانی سال برگزار می‎شود اما متأسفانه این نوع نمایشگاه‌ها نه تنها در استان گلستان بلکه بیشتر استان‎های کشور در جلب اعتماد مردم و ارائه اجناس مرغوب، موفق عمل نکرده‎ است.

سلب اعتماد گلستانی‎ها از نمایشگاه فروش بهاره/ نمایشگاه بهاره مکانی برای عرضه کالاهای نامرغوب

به گزارش گلستان24، نمایشگاه فروش بهاره سال 1396 بعد ازآنکه سال گذشته برگزار نشد اما  امسال قرار است یازدهمین نمایشگاه فروش بهاره از نهم تا پانزدهم اسفندماه در محل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان گلستان برگزار شود.
اگرچه  به گفته مسؤولان، نمایشگاه فروش بهاره با اهدافی همچون جلوگیری از افزایش سطح عمومی قیمت کالاهای اساسی و تأمین مایحتاج عموم جامعه به ویژه در ایام  پایانی سال برگزار می‎شود اما متأسفانه این نوع نمایشگاه‌ها نه تنها در استان گلستان بلکه بیشتر استان‎های کشور در جلب اعتماد مردم و ارائه با کیفیت اجناس موفق عمل نکرده‎ است.

نمایشگاه فروش بهاره
 

عرضه کالای بی‌کیفیت در نمایشگاه بهاره و سلب اعتماد مردم


در همین رابطه یک شهروند گلستانی که چند بار  در نمایشگاه فروش بهاره حضور داشته با ابراز نارضایتی از محصولات عرضه شده در نمایشگاه فروش بهاره در گفت و گو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: من طی سال‌های گذشته چندبار به اتفاق خانواده از نمایشگاه فروش بهاره دیدن کردم اما در این سال‌ها کالاهای بی‎کیفیت، بیش از گذشته و بعضأ با قیمت بالا عرضه می‎شد.
محمد سبحانی افزود: البته یکسری از کالاها با قیمت ارزان در نمایشگاه وجود دارد و تنها به دلیل ارزان بودن، قشر محروم جامعه مبادرت به خرید می‎کنند در حالیکه این نوع اجناس از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند و تنها غرفه‌دار به دلیل آنکه از وجود کالای بی‌کیفیت خود در انبار یا  مغازه خلاص شود اقدام به فروش آن می‎کند.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که آیا تاکنون از نمایشگاه فروش بهاره خرید انجام داده‎اید؟ گفت: سه سال پیش از یک غرفه خشکبارفروشی در نمایشگاه برای شب عید چند کیلو آجیل بسته‌بندی خریدم در حالیکه فروشنده از کیفیت و مرغوبیت آن تعریف و تمجید زیادی می‎کرد اما زمانی که در منزل آجیل بسته‌بندی شده را باز کردم در کمال ناباوری با آجیلی که رطوبت داشت و بوی نم می‎داد مواجه شدم.
این شهروند بیان کرد: از این اتفاقات برای شهروندان زیادی رخ داده و همین عوامل موجب نارضایتی مردم و بی‌اعتمادی به اجناسی که در این نمایشگاه به فروش می‎رسد، شده است.

نمایشگاه بهاره گلستان


تنوع اندک محصولات در نمایشگاه فروش بهاره


بانوی گلستانی  در خصوص کالای ارائه شده در نمایشگاه فروش بهاره گفت: به دلیل پایین بودن کیفیت اجناس، اگرچه از نمایشگاه بهاره دیدن می‎کنم اما هیچ وقت از این  نمایشگاه خرید نکرده‎ام در واقع گذشته از کیفیت پایین کالاها تنوع محصولات نیز اندک است و هر مغازه‌دار اجناس بی‎کیفیتی که در مغازه خود  به فروش نرفته را به نمایشگاه می‎آورد.
فریده میردوزینی با بیان اینکه اجناس نمایشگاه مرغوب نیستند، بیان کرد: اکثر پوشاک عرضه شده در نمایشگاه اجناس چینی بی‎کیفیت هستند و معمولأ آجیل‎هایی که در طی سال در مغازه مانده و نامرغوب هستند برای فروش به نمایشگاه عرضه می‎شود.
وی بیان کرد: فلسفه برگزاری چنین نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا توسط تولید کننده است در واقع غرفه‌دار باید تولید کننده باشد و محصولات خود را به صورت مستقیم و بدون حضور واسطه به مصرف کننده عرضه کند در چنین صورتی کالاها با قیمت ارزان‌تر به دست مصرف‌کننده خواهد رسید و هم تولید کننده و هم مصرف‌کننده راضی خواهند شد .

 نمایشگاه بهاره در گلستان
 

شهروند گلستانی با بیان اینکه متولیان امر باید برای حضور تولید کننده در غرفه‎ها برنامه ریزی کنند، افزود: برای استقبال مردم از نمایشگاه فروش بهاره لازم است نظارت جدی‎تر و بیشتری بر قیمت و کیفیت کالاهای عرضه شده  انجام شود در واقع اکثر افراد به امید آنکه بتوانند کالایی با کیفیت و با قیمت پایین‌تر از بازار پیدا کنند به نمایشگاه بهاره می‎روند غافل از آنکه این نوع نمایشگاه‌ها تنها به محلی برای عرضه اجناس بی‌کیفیت تبدیل شده است.
در حالیکه اکثر شهروندان گلستانی از عرضه کالاهای بی‌کیفیت در نمایشگاه فروش بهاره گلایه‎مند هستند اما رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان گلستان معتقد است کالاهای ارائه شده در نمایشگاه فروش بهاره همگی دارای آرم استاندارد هستند.
موسی‎الرضا رضایی در گفت و گو با خبرنگار فارس در گرگان در خصوص نارضایتی مردم از کالاهای ارائه شده در نمایشگا بهاره اظهار کرد: البته این طور نیست که همه کالاها بی‌کیفیت باشند بلکه تمام اجناس عرضه شده در نمایشگاه دارای آرم استاندارد هستند از طرفی زمانی که غرفه‌دار اجناس خود را برای قیمت‌گذاری  به جهت فروش در نمایشگاه می‎آورد نظارت کامل انجام می‎شود تا این کالاها علاوه بر کیفیت نسبت به بازار کاهش قیمت داشته باشند.
وی اضافه کرد: اما در این میان بعضی از غرفه‌دارها به دلیل افزایش تقاضا و بدون اطلاع به واحد نظارت اجناس خود را با قیمتی بالاتر به فروش می‎رسانند و واقعیت این است که پیدا کردن اجناسی که با قیمت بالا در نمایشگاه به فروش می‎ر‎سد به دلیل ازدحام جمعیت سخت خواهد شد اما اگر فردی کالایی را خریدار کرد و از کیفیت آن و یا افزایش قیمت ناراضی بود بعد از اتمام نمایشگاه به واحد  نظارت بازرسی مراجعه و  برای آن پرونده‎سازی خواهد شد.

 

* نمایشگاه فروش بهاره امسال حداقل کاهش قیمت 10 درصدی نسبت به بازار وجود دارد


رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان گلستان با بیان اینکه در نمایشگاه فروش بهاره امسال حداقل کاهش قیمت 10 درصدی نسبت به بازار وجود دارد، افزود: متأسفانه رویکرد نمایشگاه فروش بهاره نه تنها در استان گلستان بلکه در تمام کشور تغییر پیدا کرده است در نمایشگاه بهاره باید تولید کننده به طور مستقیم با حذف واسطه کالای خود را به فروش برساند اما در نمایشگاه‌های کشور غرفه‌دار محصولاتی که در طی سال به فروش نرسانده برای عرضه به نمایشگاه می‎آورد.
رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان گلستان ادامه داد: بر اساس دستورالعمل اجرایی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و در اجرای ابلاغیه معاون رئیس جمهور در ایام پایانی سال نمایشگاه عرضه مستقیم بهاره در استان برگزار خواهد شد.

 

 

رئیس اتاق اصناف استان گلستان نیز در گفت و گو با خبرنگار فارس از گرگانگفت: اتاق اصناف استان مخالف برگزاری نمایشگاه فروش بهاره است.

حسین خلیلی  اظهار کرد: متأسفانه در چنین نمایشگاه‌هایی فقط قشر محروم جامعه آسیب می‎بینند چرا که در این نوع نمایشگاه‌ها اجناسی بنجل با قیمتی غیرمعقول عرضه می‎شود.
 وی تصریح کرد: در نمایشگاه فروش بهاره باید تولیدکننده مستقیم کالا را به دست مصرف کنند تا واسطه حذف و کالا با قیمت مناسب به دست مصرف‌کننده برسد در واقع غرفه‌دار تولیدکننده اصلی کالا است اما در نمایشگاه‌هایی که در کشور ما برگزار می‎شود غرفه‌دار از واسطه مبادرت به خرید می‎کند که این امر موجب افزایش قیمت کالا چه بسا بیشتر از بازار خواهد شد.
رئیس اتاق اصناف استان گلستان بیان کرد: مردم انتظار دارند وقتی وارد نمایشگاه فروش بهاره می‎شوند با اجناسی با کیفیت و قیمتی کمتر نسبت به بازار مواجه شوند تا حداقل کمی از افزایش قیمت که در طول سال با آن مواجه هستند را جبران کنند که متأسفانه این امر اتفاق نمی‎افتد و به نوعی دید مردم نسبت به برگزاری چنین نمایشگاه‌های منفی شده است.
بر اساس این گزارش، به دلیل افزایش تقاضا برای خرید اقلام در شب عید، قیمت کالاها  افزایش پیدا می‎کند اگر چه نمایشگاه بهاره با هدف تنظیم بازار و توازن عرضه و تقاضا برگزار می‎شود اما هنوز با این هدف فرسنگ‎ها فاصله دارد با این وجود نمایشگاه فروش بهاره از 9 تا پانزدهم اسفندماه سال جاری در محل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان گلستان و از ساعت 10 صبح تا هشت شب برگزار خواهد شد.

اگر چه گلستانی‎ها در چند سال اخیر خاطره خوبی نسبت به برگزاری چنین نمایشگاه‌های در استان ندارند اما باید منتظر ماند و دید که آیا امسال نمایشگاه فروش بهاره تفاوتی با سال‌های قبل از لحاظ ارائه اجناس با کیفیت و با قیمت مناسب خواهد داشت یا خیر؟
انتهای پیام/

منبع: فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار