آیا تا به حال به این فکر کرده اید که کدام شبکه اجتماعی در کشور از محبوبیت بیشتری برخوردار است؟ شبکه های اینترنتی از راه ارسال و دریافت داده به مراکز سروری خود نسبت به ارائه خدمات استفاده می‌کنند و راه حل معتبری برای شناسایی شبکه با بیشترین محبوبیت بررسی ترافیک آنهاست. در ادامه با ما همراه باشید تا محبوب ترین شبکه اجتماعی ایران از این دید را شناسایی کنیم.

محبوب ترین شبکه اجتماعی در ایران کدام است؟

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که کدام شبکه اجتماعی در کشور از محبوبیت بیشتری برخوردار است؟ شبکه های اینترنتی از راه ارسال و دریافت داده به مراکز سروری خود نسبت به ارائه خدمات استفاده می‌کنند و راه حل معتبری برای شناسایی شبکه با بیشترین محبوبیت بررسی ترافیک آنهاست. در ادامه با ما همراه باشید تا محبوب ترین شبکه اجتماعی ایران از این دید را شناسایی کنیم.

محبوب ترین شبکه اجتماعی (1)

به گزارش گلستان24، تا پیش از سال 2009 مفهوم شبکه های اجتماعی به شکل جدید در کشور ما چندان جای نیفتاده بود و بسیاری از شبکه های اجتماعی ها در سبک سنتی خود در حال ارائه خدمات بودند و قاطبه جامعه به سبک و سیاق وبلاگی و استفاده از نرم افزار های پیام رسان مانند یاهو مسنجر و گوگل تالک با هم ارتباط اینترنتی داشتند. بعد از این سال بود که برای اولین بار پای شبکه اجتماعی نوظهور مانند توئیتر و بعد از آن فیسبوک بود که به ایران باز شد و این دو شبکه توانستند بستر ارتباطی ایرانیان را متحول کنند.

در ابتدای کار توئیتر با ساختار ساده و جذابش وارد کار شد و توانست خیل عظیمی از کاربران را به سمت خود جذب کند و بعد از آن نیز فیسبوک وارد کار شد و با امکانات بسیار زیادش توانست جایگاه توئیتر را از آن خود کند.

محبوب ترین شبکه اجتماعی (1)

پس از یک سال و تغییر سیاست های اینترنتی و فیلتر شدن این دو شبکه اجتماعی به مرور از ترافیک داده آنها در کشور کاسته شد؛ هر چند این دو شبکه تا پایان سال 2013 همچنان در بین کاربران ایرانی محبوبیت زیادی داشتند ولی به دلیل استفاده از سرویس های تغییر آی پی و پروکسی، امکان شناسایی دقیق تعداد کاربران میسر نبود. در این سالها چند شبکه ایرانی که با الهام گرفتن از فیسبوک و توئیتر وارد کار شده بودند (بعضی از آنها قدمت به مراتب بیشتری از این دو شبکه در کشور داشتند) توانستند در صدر رتبه های آماری قرار بگیرند.

اولین شبکه کلوب بود و بعد از آن شبکه فیسنما وارد کار شد و توانست با امکانات جذاب و محیط کاربری آشنایش جایگاه مناسبی را در کشور بدست آورد. اما از دو سال پیش همه قواعد بازی تغییر کرد و با تغییر سیاست های مدیریت فضای مجازی کشور، دو شبکه تلگرام و اینستاگرام توانستند وارد گود شده و به مرور جایگاه شبکه های ایرانی را از آن خود کنند.

طبق بررسی آمار موسسه Similar Web و همچنین وبسایت رتبه بندی دامنه های اینترنتی Alexa در حال حاضر دو شبکه اجتماعی اینستاگرام و تلگرام محبوب ترین شبکه های داخل کشور هستند و حتی اینستاگرام توانسته به لیست 10 دامنه محبوب کشور تبدیل شود.

محبوب ترین شبکه اجتماعی (2)

با نگاهی به نقشه شبکه های اجتماعی محبوب دنیا می‌توان گفت که در حال حاضر فیسبوک محبوب ترین شبکه اجتماعی دنیا است و بعد از آن شبکه های اجتماعی به صورت منطقه ای در کشورهای مختلف از میزان محبوبیت بالا برخوردار هستند. بسیاری از این شبکه های اجتماعی نیز بومی بوده و توسط افراد بومی همان کشورها اداره می‌شود.

 در واقع ارائه خدمات تخصصی و مورد نیاز جامعه می‌تواند موجب محبوبیت و جذب بیشتر افراد جامعه به این نرم افزارها شود. کاربران ایرانی نیز به دلیل تمایل بسیار بالا بر دستیابی سریع به محتوای مد نظرشان جذب دو شبکه تلگرام و اینستاگرام شده اند. این دو شبکه به دلیل اینکه عمده فعالیت و ارائه خدماتشان بر بستر موبایل بوده است، دسترسی راحت تری به نسبت دیگر شبکه ها داشته اند. البته همه نرم افزارها و شبکه های اجتماعی دیگر نیز دارای نرم افزارهای قدرتمندی بر بستر موبایل هستند ولی عامل تعیین کننده در اینجا فعال بودن سرورهای آنها در ایران و عدم نیاز به سرویس های تغییر آی پی و یا به زبان ساده، راحتی استفاده نیز می‌باشد.

طی یک سال گذشته جدالها و بحث های متعددی درباره وجود سرورهای این شرکت ها در خارج از کشور (و با تمرکز بیشتر روی شبکه تلگرام) بوده است که آینده آنها در کشور را مبهم ساخته است. از سوی دیگر شبکه های اجتماعی داخلی نیز به مرور در حال رشد هستند و نرم افزارهای آینده داری توسط نیروهای داخلی تولید شده است که انتظار داریم در آینده بتوانند تعداد کاربران بیشتری را به سمت خود جذب کنند. البته با دید واقع بینانه باید بگوییم که این نرم افزارها راه بسیار طولانی و سخت الوصولی برای رسیدن به دیگر رقبای خارجی خود دارند ولی مزیت آنها داخلی بودن و آشنایی بیشتر به نیازهای کاربر داخلی است. به هر حال باید منتظر باشیم و ببینیم که آیا وضعیت تغییری خواهد کرد یا خیر.


انتهای پیام/

ارسال نظر

آخرین اخبار