سهم ناچیز گلستان در مقایسه با دو استان همسایه ؛

مدیر کل شیلات با درخواست همکاری از اداره کل محیط زیست استان در راستای تعجیل در صدور مجوزهای لازم جهت پرورش ماهی در قفس و پشت سد های گلستان و وشمگیر گفت: یکی از مهم ترین دغدغه های همه ی ما حفظ محیط زیست است.

جلسه بررسی مسائل و مشکلات پرورش ماهی در قفس، در پشت سد های گلستان و وشمگیر برگزار شد/تاکید بر صدور مجوزهای لازم

به گزارش گلستان24، جلسه بررسی مسائل و مشکلات پرورش ماهی در قفس، در پشت سد های گلستان و وشمگیر، با حضور مدیر کل شیلات استان، مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری، معاون امور آب منطقه ای، کارشناسان اداره کل محیط زیست و کارشناسان مرکز تحقیقات شیلات استان، در محل سالن جلسات اداره کل شیلات برگزار شد.

 مدیر کل شیلات

 مدیر کل شیلات با درخواست همکاری از اداره کل محیط زیست استان در راستای تعجیل در صدور مجوزهای لازم جهت پرورش ماهی در قفس و پشت سد های گلستان و وشمگیر گفت: یکی از مهم ترین دغدغه های همه ی ما حفظ محیط زیست است اما سازمان محیط زیست هم باید در کنار تمام مسئولیت های خود به مباحث اشتغال شهروندان استان با توجه به نرخ بیکاری بالا خصوصا در سواحل استان توجه داشته باشد.

مهندس قدس علوی با تاکید بر اینکه طرح پرورش ماهی در قفس به عنوان یک طرح ملی اقتصاد مقاومتی باید هر چه سریعتر در استان گلستان اجرایی شود تصریح کرد: طرح پرورش ماهی در قفس به عنوان یکی از طرح های اقتصاد مقاومتی که از تاکیدات مقام معظم رهبری می باشد، در استان های زیادی به مرحله عملی رسیده است. اما متاسفانه در استان گلستان از لحاظ مطالعات زیست محیطی به مشکل برخوردیم و تاکنون مجوزهای لازم از سوی محیط زیست استان صادر نشده است. در صورتیکه همین شرایط در استانهای گیلان و مازندران حکمفرماست ولی مجوزهای هزاران تن از سوی محیط زیست استانهای مذکور صادر شده است و در سالجاری سومین سال بهره برداری آنها می باشد.

وی با بیان اینکه تمام ادارات مرتبط باید در راستای اجرایی شدن این طرح تعاملات لازم را با هم داشته باشند بیان داشت: ادارات مرتبط باید با برقراری تعاملات بیشتر ، همکاری دو چندان با هم و صدور مجوزهای لازم در تسریع امور تلاش کنند و سرمایه گذار را در داخل استان حفظ نمایند چرا که تاکنون افراد زیادی درخواست سرمایه گذاری در این طرح را داشته اند و حتی با استقرار قفس در پشت سد ها هزینه هایی را نیز در این زمینه تقبل کرده اند.

مدیر کل شیلات استان گفت: مطالعات و تحقیقات انجام شده از سوی کارشناسان مرکز تحقیقات شیلات استان در خصوص این طرح، ابتدا در حیطه آزمایش قرار خواهند گرفت و اگر در این مرحله مشخص شود که به محیط زیست آسیب می رساند متوقف خواهند شد. اما متاسفانه هنوز مجوزهای لازم حتی برای آغاز مرحله آزمایشی نیز از سوی محیط زیست استان صادر نشده است و این در حالی است که 2 استان شمالی دیگر که از نظر جغرافیایی و زیستی شرایطی همانند استان گلستان دارند، از مدت ها پیش این فعالیت را آغاز نموده اند و در حال حاضر مشغول برداشت محصول از قفس های مستقر در پشت سد های خود هستند.

همچنین در این جلسه معاون آبزی پروری اداره کل شیلات استان نیز با اشاره به آغاز به کار این طرح به صورت پایلوت در استان، اظهار کرد: پرورش ماهی در قفس به عنوان یک طرح ملی در کشور مطرح شده است که سهم استان گلستان نیز طبق ابلاغیه ها در سال 95 ، 50 تن بوده است. این طرح با استفاده از آب سدها و در در دریاچه های پشت سد اجرایی خواهد شد.

گفتنی است در این جلسه کارشناسان مرکز تحقیقات شیلات استان، گزارش کاملی از مطالعات خود در خصوص پرورش ماهی در قفس های مستقر در پشت سدهای استان ارائه نمودند.

سد گلستان واقع در 13 کیلومتری شرق شهرستان گنبد کاووس بوده و در سال 1379 افتتاح شده است. حجم مخزن این سد 86 میلیون متر مکعب و مساحت آن 1500 هکتار است که طبق مطالعات ظرفیت سنجی به عنوان یکی از مکان های مناسب جهت پرورش ماهی قزل آلا در قفس شناسایی شده است.

انتهای پیام /

منبع: گلستان ما

ارسال نظر

آخرین اخبار