واکنش اعضای شورای شهر گرگان به تذکر جنجالی یک عضو شورا

انتقاد یکی از اعضای شورای اسلامی شهر گرگان به روند تعیین حسابرس برای بررسی اسناد مالی منتهی به سال 1393 شهرداری گرگان با واکنش‌های تند و مختلف رئیس شورا و برخی از اعضای این شورا مواجه شد.

سکوت شورا برابر تغییر ارقام میلیاردی در شهرداری گرگان/ تعجیل غیرقانونی عضو شورا برای شروع کار حسابرس

به گزارش گلستان24، سیدمحمد قدس‌مفیدی امشب در سیصد و شصت و نهمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر گرگان در واکنش به اظهارات یکی از اعضای شورا که در صحن علنی گذشته اعلام کرد وی در خصوص تعیین حسابرس برای بررسی اسناد مالی شهرداری گرگان منتهی به سال 1393 مرتکب تخلف شده است، اظهار کرد: جلسه گذشته اظهاراتی در خصوص حسابرسی منتهی به سال 1393 بیان شد که نمی‌دانم اسمش را تهمت بگذارم یا چیز دیگری، اما نیاز است در این جلسه اظهاراتی را برای روشن شدن اذهان عمومی بیان کنم.

وی ادامه داد: ما در این خصوص یک مصوبه‌ای داشتیم که در فرمانداری با اشکالاتی مواجه شد و مستنداتی خواسته شد که تائید این مصوبه به نتیجه نرسید.

رئیس شورای اسلامی شهر گرگان خاطرنشان کرد: بعد از مکاتبات انجام شده توسط مقامات استانی، موضوع در هیات رئیسه مطرح شد، در کمیسیون اداری و مالی بررسی و در صحن شورا مطرح شد.

قدس‌مفیدی تاکید کرد: در صحن شورا قرار بر این شد که برابر بند 30 ماده 71 با رعایت ماده 3 آیین نامه معاملاتی شهرداری تهران که ناظر بر عملکرد مالی شوراها و شهرداری‌های مراکز استان‌ها است، موضوع مطرح و حسابرس تعیین شود.

قدس‌مفیدی گفت: این جزء وظایف مشخص شوراها است که بر عملکرد مالی شهرداری منتهی به هر سال نظارت داشته باشد که قید مصوبه ما در جلسه 339 رسمی و علنی شورای اسلامی شهر گرگان مورخ 25 بهمن‌ ماه سال گذشته بر این قرار است که برابر ماده سه آیین نامه، حسابرس را با قید اینکه این معامله جزء معاملات متوسط است را تعیین کنیم.

 

روند ابهامی تعیین حسابرس برای حسابرسی عملکرد شهرداری در سال 1392

وی با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده برای حسابرسی منتهی به سال 1392 که در سال 1393 تصمیم‌گیری شد، گفت: شهرداری در آن زمان مکاتباتی را با شورا انجام داد که شورا برای حسابرسی یک حسابرس را مشخص کند.

رئیس شورای اسلامی شهر گرگان ادامه داد: در آن زمان مصوب شد که شورا حسابرسی را مشخص کند و در ادامه این لایحه، شهرداری با استناد به ماده سه آیین نامه یک حسابرسی را مشخص کرد که نکته این است، شهرداری برای نظارت بر عملکردش، خودش حسابرس تعیین کرده و حسابرسی را انجام داده است.

قدس‌مفیدی تاکید کرد: در آن زمان هیچکس اعتراضی نکرد اما امروز که بر اساس آیین نامه و قانون ما کار را پیش بردیم دوستان اعتراض کردند که ما تنها به شما اجازه دادیم که برای تعیین حسابرس مناقصه برگزار کنید.

وی گفت: این در حالی است که این اجازه برای تعیین حسابرس در قانون برای شورا به طور واضح مشخص شده و آیا شما برای من مجوز صادر می‌کنید که قانون را اجرا کنم.

قدس‌مفیدی افزود: ما که بر اساس قانون کار را انجام دادیم متخلف محسوب می‌شویم اما هیچکس اعتراضی به روند تعیین حسابرس در سالی که ذکر کردم نداشته و اعتراضی را مطرح نکرد.

رئیس شورای اسلامی شهر گرگان تصریح کرد: من نمی‌دانم این نامه‌ نگاری‌ها برای چیست و اگر می‌خواهید ما را نبش نظارتی کنید باید بدانید که در حسابرسی منتهی به سال 1392 نیز جای تامل دارد.

قدس‌مفیدی متذکر شد: امروز ما به جای سه استعلام 6 استعلام گرفتیم و مورد تائید اعضای هیات رئیسه نیز قرار گرفته اما دوستان می‌گویند این کفایت نمی‌کند و باید در صحن موضوع مطرح می‌شد.

وی افزود: یا ما قائل به قانون نیستیم که باید بگوییم رئیس قبلی شورا نیز مقصر است و یا باید بپذیریم زمانی که اشاره به ماده قانونی می‌کنیم باید قانون را اجرا کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر گرگان بیان کرد: هنوز با این فردی که برای حسابرسی مشخص شده قراردادی منعقد نکردیم که بخواهیم وجهی را به این حسابرس پرداخت کنیم و در اساس اصلا پولی در کیسه شورا وجود ندارد که بخواهد پرداخت شود و این بسیار زشت و ناپسند است درباره دوست و همکار خودمان قبل از آنکه چیزی محقق شود بگوییم تخلف کرده است.

وی تاکید کرد: در گذشته و در جلساتی من موضوعاتی را مطرح می‌کردم و پس از طرح موضوع با چشمان بهت زده دوستان مواجه می‌شدم اما کسی نمی‌گفت تخلف شده و انتقادی نمی‌کرد و من فکر می‌کنم مشکل برخی از دوستان این است که ما نظارت نکنیم و در اساس با پدیده نظارت مشکل دارند.

 

تعجیل غیرقانونی عضو شورا برای شروع کار حسابرس

حسین صادقلو شهردار گرگان خطاب به رئیس شورای اسلامی شهر گرگان درباره اینکه بیان کرد هنوز قراردادی با حسابرس منعقد نشده است، گفت: باید بگویم آقای سبطی عضو شورای اسلامی شهر گرگان روزهای گذشته این فرد مشاور و یا پیمانکار برای انجام حسابرسی را به واحد مالی ما راهنمایی کرد و از مدیر مالی خواست که اسناد در اختیارش قرار گیرد تا کار را شروع کند.

وی تاکید کرد: مدیر مالی با من تماس گرفت و من اعلام کردم تا زمانی که روال قانون اجرای حسابرسی طی نشده، ایشان صلاحیت دسترسی به اسناد را ندارد.

شهردار گرگان گفت: اگر در حسابرسی منتهی به سال 1392 آن اتفاق افتاد به دلیل آن بود که شورا برابر قانون اجازه هزینه کردن وجه را نداشت و تمام هزینه‌ها در چهارچوب شهرداری انجام می‌شد و روند تعیین حسابرس در آن زمان درست بود.

وی تاکید کرد: اینکه امروز در مرحله آخر موارد در شورا طرح شد برای آن است، به دلیل آنکه شورا بودجه مستقل دارد این موضوع در جلسه طرح شده و حسابرس را شورا با اختیارات و بودجه خودش تعیین می‌کند.

سکوت شورا برابر تغییر ارقام میلیاردی در شهرداری گرگان

ناصر گرزین عضو شورای اسلامی شهر گرگان پس از ایراد نطق پیش از دستور در واکنش به بیانات رئیس شورای اسلامی شهر گرگان و در بخشی از سخنان خود و در دفاع از ادعای خود درباره روند انتقادی تعیین حسابرسی منتهی به سال 1393 شهرداری گرگان، بیان کرد: قوانین و مقررات می‌گوید هرگونه معامله‌ای که در شهرداری و شورا بخواهد اتفاق بیافتد برابر ماده 18 قانون شهرداری‌ها باید به تصویب انجمن شهر برسد.

وی اضافه کرد: مصوبه ما در تاریخ 26 دی ماه 1395 بوده و پاکت‌های مناقصه در تاریخ چهارم بهمن ماه باز شده که بنابراین شما نمی‌توانستید بر اساس این مصوبه‌ای که از شورا گرفته‌اید آن مناقصه را بفرستید.

عضو شورای اسلامی شهر گرگان گفت: نکته دوم این است که چرا مبلغ 24 میلیون به 92 میلیون باید تبدیل شود و من به عنوان عضو شورا حق دارم اینها را بدانم و می‌گویم باید مناقصه عمومی برگزار می‌شد و ما حق نظارت داریم و حق نداریم بی‌قانونی انجام دهیم.

گرزین خطاب به اعضای شورای اسلامی شهر گرگان گفت: من تقاضا دارم موضوع به صحن شورا آورده و در صورت تصویب اجرا شود.

رئیس شورای اسلامی شهر گرگان در پاسخ به این اظهارات گرزین عضو شورا گفت: به نظر من شما با پدیده نظارت مشکل دارید زیرا اگر انتقاد شما بر تغییر عدد و رقم و مبلغ است شما بررسی کنید که آیا نمونه این اتفاقات را در شهرداری نداشته‌ایم؟، داشته‌ایم و خیلی بدتر از اینها و میلیاردی را داشته‌ایم و شما سکوت کردید.

قدس‌مفیدی گفت: اما این موضوعی که شما روی آن انتقاد دارید برابر قانون بررسی می‌شود ولی آقای گرزین کسی را متهم نکنید و این کاری که شما انجام می‌دهید اتهام است.

 

انتخاب حسابرس قانونی انجام شده است

محمدرضا سبطی عضو شورای اسلامی شهر گرگان در این جلسه در خصوص مسائل بیان شده گفت: من همه را به آرامش دعوت می‌کنم زیرا همه به دنبال حل مشکل و خدمت به مردم هستند اما هر کس از منظر و دیدگاه خود در حال ورود به موضوع است.

وی خطاب به رئیس شورا بیان کرد: کار شما کامل قانونی است و مصوبه فرمانداری نیز گرفته شده و اعتقاد دارم که شما کار خودت را انجام بده و پیش پرداخت را هم به حسابرس پرداخت کن و موضوع را به شهردار ارجاع بدهید.

عضو شورای اسلامی شهر گرگان تاکید کرد: اگر موضوع کش پیدا کند باعث آبرو ریزی برای شورا است زیرا حسابرسی منتهی به سال 1393 هنوز بعد از گذشت بیش از دو سال انجام نشده و به نظر من بیش از این برای این موضوع بحث نکنیم.

انتهای پیام

منبع: فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار