جوانی کجایی که یادش بخیر؛

حرف از جوان و شد و هفته جوان، در تقویم کشور ما روز تولد حضرت علی اکبر(ع) روز جوان نام گرفته ،امسال این روز 18 اردیبهشت است.مشکلات جوانان ما در حال حاضر در حول چه می چرخد؟؟ البته آنقدر این سوال تکرار شده که می توان از آن سوال کلیشه ای نام برد.تا جاییکه حتی بسیاری از افراد کلاه بردار هم با ادعای جویای کار،کاسبی خوبی برا ی خود ردیف کرده اند.

جوان نعمتی در مسیر ثروت ملی ، نه فقط برای پر کردن صندوق های انتخاباتی !!!

139403091104002045395204

هر بار که در باره جوان و جوانی سخنی به میان می آید بزرگتر ها آهی و دمی بر می آورند و  جوانی کجایی که یادش بخیر را زیر لب زمزمه می کنند.نام جوان و نشاط و نیروی جوانی،  برای هر شخصی که این دوران را تجربه کرده است  بهترین دوران طول زندگی اش بشمار می رود. زیرا جوان و جوانی یعنی انر ژی ،قدرت ، استعداد  و حوصله،  که اگر همه اینها وقتی در جوان و نیروی جوانی صرف کنیم می تواند پتاسیلی  شود برای فتح هر قله موفقیت .!!

حرف از جوان و شد و هفته جوان،  در تقویم کشور ما  روز تولد حضرت علی اکبر(ع) روز جوان نام گرفته ،امسال این روز 18 اردیبهشت است.مشکلات جوانان ما در حال حاضر در حول چه می چرخد؟؟ البته آنقدر این سوال تکرار شده که می توان از آن سوال کلیشه ای  نام برد.تا جاییکه حتی بسیاری از افراد کلاه بردار هم با ادعای جویای کار،کاسبی خوبی برا ی خود ردیف کرده اند.

به نظر برخی از بزرگان و کارشناسان بیشترین مشکل جوانان  بیکاری ست. در واقع بیکاری مادر تمام مشکلاتی است که سر راه یک جوان قرار می گیرد جوان دراوج نیرومندی که سراسر از شور و نشاط است با بیکاری همراه می شود و با این همراه از ناکجا آباد سر در می اورد . بسیاری از بزه کار یهای اجتماعی هم ناشی از همین همراهی ست.سخن کوتاه کنیم همه ما بارها و بارها این مشکلات جوانان  را شنیده ایم و بسیاری از کارشناسان نظر و راهکار داده اند. بسیاری از مسئولان وعده و عید داده اند. اما آنچه که به چشم دیده می شود و عیان است چیز دیگری را به ثبت رسانده است.

در حال حاضر بحران بیکاری جوانان را به اشتغال در کارهای عجیب و غریب و غیر تخصصی کشانده و افراد را ازمسیر رشد و پیشرفت منحرف کرده است. رواج ادامه تحصیل و مدرک گرای در جامعه ما، پای بسیاری از جوانان را به دانشگاه ها باز کرده و جامعه را با جمع کثیری از تحصیلکرده های بیکار مواجهه و زمینه اشتغال افراد در مشاغل کاذب و غیرحرفه ای را فراهم کرده است.

نبود ارتباط میان دانشگاه و صنایع یکی از مشکلات اساسی اشتغال جوانان

یکی از کارشناسان معتقد است که نبود ارتباط صحیح میان دانشگاه و صنایع یکی از مشکلات اساسی اشتغال جوانان است.آموزش‌های مهارتی بر اساس دانش، نگرش و مهارت، سطوح مختلف جامعه اعم از جوانان جویای کار، صنوف و صنایع را در برمی‌گیرد و ارتقای این آموزش‌ها بسیاری از موانع مهارت در تولید ملی را برطرف می‌کند.به نظر این کارشناس، نقش کلیدی آموزش‌های مهارتی در حوزه صنایع و بنگاه‌های تولیدی، است .امروز توانایی علمی و مهارتی جوانان ایرانی با پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا برابری می‌کند از این رو برای شکوفایی اقتصادی کشور نیازمند بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های نیروهای جوان کشور هستیم.

برخی هم معتقد هستند عدم تعامل بین موسسات آموزشی و بازار کار، نبود فرصت های شغلی کافی ضعف برنامه های حمایت از خود اشتغالی، سازمان یافته نبودن بازار کار کشور و کم رنگ بودن نقش موسسات کاریابی و موسسات محل تحصیل در این بازار از جمله مهم ترین موانع گذر موفق جوانان محسوب می شوند.

افزایش بیکاری و تلقین احساس بی مصرفی و سرباری در جوانان، منجر به  تضادهای اجتماعی و حذف خانواده ها از چارچوب تربیتی شده و نقش والدین را در زندگی فرزندان کمرنگ کرده است. این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته، دولت حمایت از افراد جامعه را در برنامه های خود قرار داده و تمهیدات لازم آموزشی، تربیتی، اشتغال، درآمدزایی و تشکیل خانواده را در نظر گرفته است.

همه مسئولان برای سرمایه ملی و جوانی  پادر رکاب شوند

به نظر نگارنده همه اینها را در برنامه ریزی و توجه به استعداد ها و نیازمندی ها و تولید علم براساس نیاز های به روز و... جای می گیرد و همه مسئولانی که دلسوز سرمایه های ملی بویژه سرمایه جوانی هستند دست بکار و پا در رکاب شوند.امروز ها در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر قرار داریم پای سخن هر کاندیدایی که بنشینی  همه می خواهند مشکل بیکاری را حل کنند و همه توجه خاصی به قشر جوان نشان می دهند.البته برخی ها ادعا دارند که مشکل بیکاری را حل کرده اند !! همه این سخنان بماند. اما جوان و سرمایه جوانی اش را نعمتی بدانیم که برای باز سازی و رسیدن به ثروت ملی که نیازمند آن هستیم !نه فقط برای پر کردن صندوق های انتخاباتی !!!

انتهای پیام/

رقیه بشارت نیا

 

ارسال نظر

آخرین اخبار