گزارشی از سفر ابتکار به همدان

ابتکار درست در روزهایی که خوزستان قهرمان با فستیوال مشکلات زیست‌محیطی درگیر است، ترجیح داد به همدان سفر کند. سفری که اعتراضات دانشجویی را به‌همراه داشت.

دانشجویان همدانی درحاشیه سفر ابتکار به همدان چه گفتند؟/دردسرهای قهرمان زمین!

به گزارش گلستان24،همدان؛ مقصدی که ابتکار برای سفر استانی انتخاب کرد. آن هم درست در روزهایی که فستیوال معضلات زیست‌محیطی در خوزستان، حسابی مردم را کلافه کرده؛ کلافه‌کننده‌تر اما سکوتی است که دولتی‌ها پیش گرفته‌اند. سکوتی کهآفتاب یزد(روزنامه حامی دولت) آن‌را البته زیر سر ترکیبات «عجیب و غریب» تیم اطلاع‌رسانی دولت می‌داند. علی کریمی ستاره‌ی سال‌های نه چندان دور فوتبال آسیا در این‌باره نوشت: «دکتر روحانی! کاش اون ابتکارتون برای حفظ ظاهر هم که شده با گذاشتن یک پست با مردم خوزستان همدردی می‌کردند؛ کار دیگری که از ایشان انتظار نمی‌رود!»

 

 

آقای جادوگر با انتقاد از انفعال دولتی‌ها، ادامه داد: «بگذارید مردمی که به شما رأی دادند، بابت رأی‌شون سرخورده نشن. روی افراد اطرافتان تجدیدنظر کنید. کار را به دست کاردان بسپرید؛ حتماً لطفاً!» درددل‌های «8 قرمزها» با آقای رئیس‌جمهور، بدجور به تریج قبای محیط‌زیست برخورد؛ آنقدر که بیانیه صادر کنند و آمار پُست‌های اینستاگرام ابتکار را در حمایت از مردم خوزستان به رُخ بکشند! داستان چیست؟ ابتکار چرا به جای خوزستان از همدان سر درآورد؟

 

فرار اینستاگرامی قهرمان زمین!/ تواتر کوتاهی‌ها حتی اعتراضات سلبریتی‌ها را به‌دنبال داشت

«دوستان اگر پیام دارند لطفاً پس از این از بخش دایرکت استفاده کنند، چون در ماه‌های پایانی سال معمولاً فشار کارها بالاست و فرصت کمتری برای مدیریت کامنت‌ها وجود دارد.» ابتکار برای بستن بخش نظرات پیج اینستاگرامش به همین توضیح کوتاه بسنده کرد. چاره چیست؟ وقتی مسؤل سازمان محیط زیست زمانی برای شنیدن دردهای مردم حتی در فضای مجازی ندارد، علی کریمی ناگزیر به پیج آقای رئیس‌جمهور پناهنده می‌شود. غیر از آقای جادوگر، سلبریتی‌های فراوان دیگری هم این‌روزها با انتشار پست‌های مختلف در فضای مجازی با اهالی خوزستان ابراز همدردی کردند.

 

 

همین مختصر البته برایشان گران بود؛ سازمان حفاظت از محیط زیست بیانیه داد، خطاب به علی کریمی نوشت: «اگر ملاک خدمت، پست گذاری در اینستاگرام باشد، خانم ابتکار طی سه هفته گذشته، پست های متعددی در مورد خوزستان در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده که در دسترس همگان است.» این بیانیه در ادامه با لیست کردن اقدامات محیط‌زیست در سنوات گذشته، اضافه کرد که بیشترین سفرهای استانی ابتکار اصلاً به مقصد همین خوزستان بوده و ما چقدر تجهیزات و ادوات خریدیم و چه‌ها! آقای جادوگر هم در کانال شخصی تلگرامش نوشت: «در سه‌ونیم سال گذشته بارها به خوزستان سفر کردید؛ به قول خودتون، نباید یک درصد وضع بهتر شده باشد؟ چرا نتایج تحقیق و سیاست‌گذاریتون هر روز بدتر از دیروز شده است!»

 

 

تواتر کوتاهی‌ها همه را کلافه کرد؛ ابتکار اما ترجیح داد به جای پاسخگویی یا حتی به جای تفقد از مردم، به همدان سفر کند. مسؤلین اداره کل محیط زیست این استان هم برایش بَنر زده بودند:

 

«مقدم بانوی سبز، قهرمان زمین(!) دکتر معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان محیط‌زیست را به پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین گرامی می‌داریم.»

 

 

مردم چه می‌گویند؟/ یک ابتکار بی‌ابتکار!

مردم اما بی‌کار نبودند؛ کلی هشتگ راه افتاد. یکی از جالب‌ترینشان که حسابی تِرند هم شد؛ #ابتکار_بی_ابتکار بود. کاربران فراوانی با همین برچسب، اعتراضاتشان را به مدیریت بحران دولتی‌ها در اهواز ابراز کردند. مثلاً کاربری با کنایه به داستان آتش گرفتن تأسیسات نفتی و تعلل دولتی‌ها، نوشت: «اونقدر دست رو دست گذاشتن که گردوغبار اهواز رو فلج کرده؛ البته ابتکار هم مثل بقیه دولتیا یه تدبیر داره: خودش تموم میشه!» کاربر دیگری هم با اشاره به پُست بی‌ربط معاون رئیس‌جمهور درباره تغییرات اقلیمی و دمای قطب، تصویر بچه‌ی فامیل دور را گذاشت و نوشت: «که با این در، اگر در بند در مانند؛ درمانند!»

 

 

قهرمان زمین در همدان!/ دانشجویان چه می‌گویند؟

سفر ابتکار به همدان، اعتراضات دانشگاهیان را برانگیخت. دانشجویان همدانی که از بی‌اعتنایی معاون رئیس‌جمهور به مشکلات اهالی خوزستان قهرمان به تنگ آمده بودند، اعتراضاتشان را به این سفر اعلام کردند. هشتگ راه انداختند: #برائت_می_جوئیم و در فضای مجازی با مردم اهواز ابراز همدردی کردند. امیرحسین موسیوند از فعالان دانشجویی استان خطاب به مردم خوزستان، نوشت: «این اقدامات نابخردانه، مصداق بارز تملق و چاپلوسی است. آن‌را به نام مردم نوع‌دوست همدان ننویسید.» علیرضا ترکمن یکی دیگر از فعالان دانشجویی استان در توئیتی طنز نوشت: «تعجب می‌کنم از خانم ابتکار که توی این هوای سرد حاضر شدند به همدان سفر کنند؛ واقعاً خیلی فداکاری نشان دادند!»

 

 

میلاد بیرونی دیگر دانشجوی دانشگاه بوعلی سینا است که با انتشار متنی در فضای مجازی اعتراضاتش را نسبت به سفر بی‌گاه ابتکار، ابراز داشت: «خوزستان یعنی محروم در اوج ثروت؛ متشکرم از مردم همدان که گفتند برائت می‌جوییم و از تشکل معتدل که اعلام موضع کرد.» حتی یک کانال تلگرامی محلی با انتشار نقشه راه‌های کشور، نوشت: «خانم ابتکار! از فرودگاه همدان که به سمت مرکز شهر می‌آیید، سمت چپ شما جاده‌ی اهواز است، و سمت راست به سمت محل همایش؛ انتخاب با شماست!»

 

 

گذشته از فضای مجازی، دانشگاه‌های مختلف استان هم صحنه تجمعات اعتراضی دانشجویان علیه سفرهای بی‌گاه معاون رئیس‌جمهور بود. از دانشگاه بوعلی سینا گرفته تا دانشگاه ملایر، صحنه اعتراضات دانشجویی بود. حتی انجمن اسلامی معتدل دانشگاه بوعلی سینا هم با انتشار بیانیه‌ای مسافرت ابتکار را یک بی‌تدبیری آشکار نامید و از رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست درخواست کرد مسافرتش را به همدان لغو و به خوزستان برود. انجمن اسلامی معتدل از تشکل‌های حامی دولت محسوب می‌شود.

 

اعتراضات دانشجویی اما با «لگدپراکنی»‌ هواداران ابتکار در دانشگاه ملایر به حاشیه کشیده شد. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو، منتسبین معاون رئیس‌جمهور دانشجویان معترض را به جرم آن‌که به سخنان ابتکار «گوش نمی‌دادند(!)» ضرب و شتم کرده و از سالن همایش‌های دانشگاه ملایر بیرون کردند. تصاویر منتشره تأسف‌برانگیز است؛ عوامل امنیتی دولت در جواب نماینده دانشجویان معترض که می‌پرسد: «چرا می‌زنید؟ هرکس که گوش نمی‌کند را شما می‌زنید؟!» تنها به تکرار ادعاهایشان درباره‌ی دلایل گوش ندادن دانشجویان به سخنرانی بانوی قهرمان زمین پرداختند. تماشا کنید:

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

ارسال نظر

آخرین اخبار