موزه صنایع دستی امیرلطیفی گرگان با هدف اشنایی بیشتر مردم با ابنیه تاریخی گلستان به بخش خصوصی واگذار شد.

موزه صنایع دستی امیرلطیفی گرگان به بخش خصوصی واگذار شد

موزه صنایع دستی امیرلطیفی گرگان به بخش خصوصی واگذار شد. این واگذاری برای نخستین بار در سطح موزه های استان گلستان رخ داده است.

به گزارش گلستان 24، این خانه تاریخی حدود ۱۲۰ سال پیش یعنی در دوران قاجار توسط مرحوم مهدی خان ملک به عنوان منزل مسکونی ساخته و بعدها در اختیار آقا سید ابوالقاسم امیر لطیفی داماد خانواده ملک و فرزند حجت الاسلام سید محمد علی امیر لطیفی معروف به سبط الشیخ قرار گرفت.

جعفر خاندوزی، مسئول موزه امیرلطیفی گرگان اظهار کرد: استفاده و برون سپاری ابنیه و مکان ها و ساختمان های در اختیار مدیریت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوده و طی دو سه سال گذشته اداره کل به این نتیجه رسیده که برای شناخته شدن بیشتر این ابنیه توسط مردم و ایجاد درآمدزایی باید برون سپاری شوند.

برون سپاری ابنیه تاریخی موجب کاهش هزینه نگه داری این اماکن می شود

وی افزود: این برون سپاری موجب کاهش هزینه های اداره کل در نگه داری ازاین آثار، افزایش رفت و امد مردم به این مکان ها و افزایش اهمیت حفظ و نگه داری اثار تاریخی از سوی مردم را در پی خواهد داشت.

خاندوزی گفت: موزه امیرلطیفی تنها موزه تخصصی صنایع دستی استان گلستان  است که قدمتی حدود ۱۲۰ ساله دارد و نخستین مکانی است که از سوی اداره کل برای برون سپاری انتخاب شده است.

مسئول موزه امیرلطیفی گرگان با بیان اینکه یکی از چالش های ما در بحث برون سپاری نداشتن تجربه است، افزود: بحث واگذاری خانه باقری ها و خانه تقوی ها از ابتدا به بخش خصوصی واگذار شده بود و نخستین تجربه محسوب می شود اما این تجربه مربوط به اداره کل میراث فرهنگی نیست.

وی تصریح کرد: ما در استان هفت موزه داریم و اگر این موزه ها به بخش خصوصی واگذار شود و در هر موزه به طور میانگین پنج نفر اشتغال زایی داشته باشند یعنی حداقل ۳۵ نفر و ۳۵ خانواده دیگر دغدغه اشتغال نخواهند داشت.

خاندوزی در رابطه با انتخاب موسسه مردم نهاد آوای سبز اندیشه به عنوان بخش خصوصی که این موزه به آن واگذار می شود، گفت: تنها نهاد و یا شخصیت حقوقی و حقیقی که این تقاضا را مطرح کرد و مجدانه روی تقاضای خود ایستاد موسسه آوای سبز اندیشه بود.

وی تصریح کرد: از آنجایی که این مجموعه از جوانان موفق و افراد توانمند معلول تشکیل شده و خود اداره کل دغدغه فعال بودن این تشکل ها را دارد این موسسه انتخاب شد.

خاندوزی ادامه داد: یکی از اهداف ما از برون سپاری به این مجموعه این است که به سمت به زیستی افراد معلول حرکت کنیم و شرایط اشتغالزایی برای این افراد در استان محیا شود.

خاندوزی گفت:  گرچه این عدد اشتغالزایی اندک است اما منجر به این می شود که از جامعه بیکاران استان کم شود به علاوه اینکه در کنار این اشتغالزایی مستقیم اشتغال زایی غیر مستقیم هم برای برخی از افراد ایجاد می شود.

برپایی نخستین شربت خانه سنتی استان گلستان

احمدرضا عامریان که به عنوان بخش خصوصی در این موزه فعالیت می کند هم با بیان اینکه موسسه آوای سبز اندیشه از سمن های مردم نهاد حوزه جوانان است که از سال ۹۴ فعالیت خود را در بخش های مختلفی از جمله حوزه اجتماعی آغاز کرده است، اظهار کرد: این موسسه در بخش های مختلف تعدادی از توان خواهان بهزیستی که هر کدام دارای مهارت های مختلفی همچون پخت شیرینی، انواع غذاها و ... راتحت پوشش دارد.

 وی افزود: قبلا در استان های دیگر شربت خانه های سنتی را در بافت تاریخی دیده بودیم و با پیگیری این موضوع که آیا ابنیه تاریخی واگذار می شود یا نه از تاریخ ۲۹ تیرماه سال ۹۵ دریافت این برون سپاری را آغاز کردیم.

عامریان ادامه داد: قرار بر این است در این موزه یک شربت خانه سنتی برپا شود که در فصول گرم سال در آن شربت های سنتی استان گلستان و در زمستان هم دمنوش های گیاهی بر اساس مزاج شناسی افراد سرو شود.

وی تصریح کرد: علاوه بر این یک واحد عکاسی در حوض خانه این موزه قرار می گیرد، همچنین واحد فروش صنایع دستی اعضای موسسه از دیگر برنامه هایی است که برای این مکان در نظر گرفته ایم.

عامریان تصریح کرد: برگزاری آیین های سنتی، تعزیه خوانی، مناسبت های ملی و مذهبی به شکل سنتی و در قالب شب های فرهنگی در این مکان برگزار می شود.

وی گفت: در این مکان هشت نفرمستقیما مشغول به کار می شوند که ۶ نفر از آن ها افراد معلول و زنان سرپرست خانوار هستند و برای پنج نفر هم اشتغال زایی غیر مستقیم ایجاد می شود.

عامریان که خود از جوانان نمونه معلول استانی در سال های اخیر است، تصریح کرد: موسسه آوای سبز اندیشه از سالیان گذشته در زمینه های مختلف توانمندسازی معلولان به ارائه آموزش ها و کارگاهی پرداخته است.

عامریان با بیان اینکه این کار برای نخستین بار در حوزه سمن های کشوری در حال انجام است، افزود: این برون سپاری برای نخستین بار برای نخستین بار در استان گلستان انجام می شود و در سطح کشور جزو ۱۰ موزه ای خواهیم بود که برون سپاری آن انجام می شود.

منبع: مهر
 
 

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار