معاون اجتماعی قوه قضائیه در گرگان مطرح کرد:

معاون اجتماعی قوه قضائیه با اشاره به ورود 15 میلیون پرونده به دستگاه قضایی گفت : اگر بخواهیم بر اساس استانداردهای عدالت گستری آرای با کیفیت و قابل دفاع در محاکم صادر شود توان قضات ما پاسخگویی سالانه به حدود 600 هزار پرونده است .

ورود 15 میلیون پرونده به دستگاه قضایی/ اجرایی شدن طرح حدنگار جهت تعین حد و مرز جنگل ها و مراتع

به گزارش گلستان 24، نخستین سمینار تخصصی پیشگیری تصرفات غیرقانونی اراضی ملی و عمومی امروز در گرگان به کار خود پایان داد .

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه به عنوان آخرین سخنران این سمینار گفت: احساس می کنیم اجماع موفقی در حوزه پیشگیری از تصرف غیرقانونی اراضی عمومی به عمل آمده است ، دستگاه های متولی یکدیگر را شناسایی و محدوده ی کاری را تعیین کردند که امیدواریم  با تدبیر قوه قضاییه در آینده فعالیت های پیشگیرانه را روان تر انجام دهیم .  

محمد باقر الفت  افزود : آسیب های  وقوع جرم علیه اموال عمومی به قدری زیاد است که حتی با خلع ید و تعقیب و مجازات مجرمین هم بازگشت اراضی به وضع سابق امکان پذیر نیست، بنابر این ما ناچاریم همه تلاش خود را بر پیشگیری در زمینه دست اندازی به اراضی ملی ، منابع طبیعی و عمومی متمرکز کنیم .

الفت ادامه داد : برای پیشگیری از تغییر کاربری ها باید بسترهای سرمایه گذاری و درآمدزایی بدون دغدغه برای مردم فراهم شود تا نگاه افراد به زمین به عنوان سرمایه گذاری مطمنن و کم دردسر تغییر کند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در ادامه سخنان خود با اشاره به این که ما هنوز در کشور برای تعیین حد و مرز جنگل ها و مراتع مشکل داریم گفت : اگر می خواهیم این حد و مرزها تعیین شود و اسناد صادر شده برای این اراضی ، تثبیت شود  باید طرح کاداستر ( حد نگار ) در کشور اجرایی شود .

محمدباقر الفت افزود : متاسفانه امکانات و بودجه مورد نیاز برای اجرای این طرح در اختیار سازمان ثبت اسناد و املاک نیست و باید همه ی دستگاه ها در این بخش به کمک سازمان ثبت بیایند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که دغدغه ی اصلی ما انفال و منابع طبیعی است گفت : طبیعت کشور ما خشک و کم آب است و به همین دلیل استان های شمالی ما را خطر تغییر کاربری ، تصرف و زمین خواری تهدید می کند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه افزود : دست اندازی به عرصه های ملی و منابع طبیعی ، همراه با سرمایه گذاری است و هر بنایی که ساخته می شود سرمایه های ملی را به گچ و سیمان تبدیل می کند و وقتی ما در دستگاه قضایی آن را تخریب می کنیم تبعات اجتماعی دارد .

محمد باقرالفت با بیان این که  قوه قضاییه تکلیف قانونی برای مقابله با جرم دارد و چاره ای جز تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در کشور نیست افزود: تنها راه حل برای این امر جدی گرفتن پیشگیری از تجاوز است تا از هدر رفت انرژی و سرمایه های ملی و منابع طبیعی جلوگیری کنیم .

الفت  با اشاره به ورود 15 میلیون پرونده به دستگاه قضایی گفت : اگر بخواهیم بر اساس استانداردهای عدالت گستری آرای با کیفیت و قابل دفاع در محاکم صادر شود توان قضات ما پاسخگویی  سالانه به حدود 600 هزار پرونده است .

نخستین سمینار تخصصی پیشگیری با موضوع  تصرفات غیرقانونی اراضی ملی و عمومی با حضور کارشناسانی از استان های مازندران ، گیلان ، اردبیل ، فارس ، خراسان رضوی و البرز 27 و 28 تیر به میزبانی گلستان برگزار شد .

در دو روز برگزاری این سمینار در قالب هفت پنل ،درباره تصرفات غیرقانونی اراضی و راهکارهای پیشگیری از آن بحث و تبادل نظر شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

آخرین اخبار