پاسخ‌‌های صریح شهردار گرگان به انتقادات مخالفانش/بخش دوم

اصلا نمی‌شود اینگونه گفت. من فکر می کنم آن دوست محترم از موضوع تفریغ بودجه آگاهی کامل نداشته باشند. تحقق بودجه را باید در روز 29 اسفند محاسبه کرد که ما قطعا نتیجه محاسبات و بررسی‌هایمان را منتشر می‌کنیم.

منتقدان دست از کلی‌گویی بردارند
 

به گزارش گلستان 24، بخش نخست گفت و گو با شهردار گرگان از بازتاب زیادی در بین علاقمندان به مباحث مدیریتی شهری گرگان برخوردار بود. حال و همزمان با اننتشار این بخش در روزنامه همشهری گلستان ادامه مصاحبه با حسین صادقلو به حضور تقدیم می‌شود. (گفت و گو: محمد آریان‌نیا - فهیمه اجاقلو - خبرنگاران همشهری/ عکاس: عقیل مهقانی - همشهری)

پیش‌بینی خودتان برای ماندن یا نماندن چیست؟

من حتماً برای 4 سال شهردار گرگان هستم. و تا روزی که برابر قانون این مسئولیت بر عهده من باشد به مردم گرگان خدمت‌رسانی می‌کنم.

یکی از انتقادات طرح شده به شما جابجایی‌های خلق‌الساعه و بدون کارشناسی در بدنه شهرداری است. در این باره توضیح می‌دهید؟

این حق قانونی و مدیریتی من است در زمانی که می‌بینم مدیران شهرداری توانایی خدمت به مردم را کمتر دارند با اقداماتی این نقیصه را رفع کنم. به همین دلیل یک گروه از مدیران را در همان چند ماه اول خدمت و بر اساس شناختی که به‌ وجود آمد تغییر دادم. جایگاه برخی از مدیران را هم ارتقا دادم. هم‌اکنون هیچ تنزل جایگاهی وجود ندارد.

واقعیت این است که مدیریت‌های اداری شهرداری باید با کارآمدی بسیار و به روز رسانی بالا باشد. نمی‌توان مدیری را که هنوز خود را با سیستم مدیریتی جدید تطبیق نداده است تحمل کرد.

اما اینطور که می‌گویند همین چند روز شما شهردار منطقه 2 را به خاطر اختلاف با معاونتان تغییر داده‌اید.

مگر شهردار منطقه 2 تغییر کرده است؟ من همین چند ساعت قبل از شما با او صحبت کردم و با قدرت بر سر کارش است. البته با توجه به اینکه وی دانشگاه هم تدریس می‌کند خودش حس می‌کرد که شاید اخلالی در کار به وجود بیاید اما در نهایت توانست موضوع را مدیریت کند و بر سر کارش بماند.

(گرگان آنلاین: پس احتمالا این گفته منتقدان که فرزند شما نقش زیادی در این جابجایی‌ها دارد و حتی برخی از کارمندان به دلیل اینکه ایشان را نشناخته‌اند تغییر کرده‌اند را نیز تکذیب می‌کنید؟

صد در صد. پسر من اصلا در این موضوعات دخالت نمی‌کند. نباید به برخی از حرف‌هایی که این روزها در فضای مجازی زیاد شنیده می‌شود اعتنا کرد. شما یک مورد برای من مثال بزنید که نیرویی به دلیل همین موضوعی که گفتید جابجا شده باشد. من حتما آن را جبران می‌کنم. به واقع اصلا چنین موردی وجود ندارد.)

به سراغ عملکرد عمرانی شما برویم. منتقدان شما می‌گویند که آقای صادقلو همه انرژی و هزینه شهرداری را برای پروژه زیرگذر میدان معلم اختصاص داده و بقیه شهر تعطیل شده است. نظر شما چیست؟

211 پروژه عمرانی در سال 93 و در شهر گرگان یا انجام شده یا در حال انجام است. حتی یک پروژه هم وجود ندارد که به دلیل نداشتن اعتبار و یا تزریق اعتبارش به پروژه میدان معلم متوقف شده باشد. در مجموع اصلا هیچ کدام از پروژه‌های ما جز یک یا دو مورد متوقف نشده است.

از این 2 پروژه هم یکی در حریم رودخانه است و اداره آب منطقه‌ای آن را متوقف کرده که در حال حل مشکل هستیم. یکی دیگر هم مورد مربوط  به خانه طبیعت است که اداره منابع طبیعی متوقف کرده و به تازگی هم ایراداتش رفع شده است. من به دوستان منتقد توصیه می‌کنم به جای کلی‌گویی، یک مثال بزنند.

این را هم بگویم اگه توجه و احساسات شهروندان که به ‌صورت‌های مختلف و با نصب پلاکادر، مراجعات حضوری، نگارش‌های مکتوب و حضور در پروژه‌ها تقدیر و تشکر خود را از عملکرد بنده و مجموعه شهرداری اعلام کردند نبود شاید ما در تداوم و توسعه عمران و آبادانی اینقدر جلو نمی‌رفتیم.

پروژه زیرگذر میدان معلم به گفته شما 10 ماه زودتر به بهره‌برداری می‌رسد. آیا  این امکان از ابتدا وجود نداشت؟

در بودجه سال 93، 3 پروژه زیرگذر و روگذر به تصویب شورای شهر رسید. هزینه‌کرد این 200 میلیارد تومان بر اساس آن‌ها بسته شد. یکی از این تقاطع‌های غیر همسطح، مربوط به پروژه زیرگذر و روگذر سه‌راه گلشهر بود. اما در هنگام اجرایی شدن آن به دلیل وجود معارض که داستان جداگانه و مفصلی دارد عملیات ساخت تقاطع با تصویب شورای شهر به تعویق افتاد.

اما جذب بودجه ما به صورت روزشمار جلو می‌رفت و باید پول را هزینه می‌کردیم. وقتی دیدیم نمی‌توان پروژه گل‌شهر را انجام داد به سراغ پروژه زیرگذر میدان معلم رفتیم و زمان‌بندی آن را دوباره مدیریت کردیم. مشاور هم نمودار cpm جدید را بررسی و تأیید کرد. البته ما به هیچ عنوان کیفیت را فدای زمان نکردیم. جدای همه فواید باید این واقعیت را پذیرفت که هرچه این پروژه زودتر تمام شود شهروندانی آن مناطق کمتر دردسر می‌کشند.

چقدر از بودجه سال 93  تاکنون محقق شده است؟

بودجه سال 93، 200 میلیارد تومان بود که تا امروز به پایان مرز 200 میلیارد تومان نزدیک هستیم و من مطمئنم که در روز 29 اسفند کمی بیشتر از این مبلغ محقق می‌شود.

اما یکی از اعضا معتقد است که اگر بررسی تفریغ بودجه صورت بگیرد ما حدود 60 میلیارد تومن هم کسری داریم.

اصلا نمی‌شود اینگونه گفت. من فکر می کنم آن دوست محترم از موضوع تفریغ بودجه آگاهی کامل نداشته باشند. تحقق بودجه را باید در روز 29 اسفند محاسبه کرد که ما قطعا نتیجه محاسبات و بررسی‌هایمان را منتشر می‌کنیم.

ما سال‌ها در شهرداری تراکم فروشی برای تحقق بودجه تکیه داشتیم. اما امسال و در حالی که در صنعت ساختمان سال راکدی را داشتیم اما شما چند برابر بودجه سال قبل را محقق کردید. این اتفاق چگونه رخ داد؟

واقعیت این است که اگر شهرداری و شورای شهر اساس بودجه را به درآمدهای روزانه و فروش تراکم اختصاص دهند روزی حتماً با مشکل مواجه می‌شوند. خوشبختانه در این دوره و بعد از برگزاری جلسات متعدد، آیین‌نامه و شیوه‌نامه سرمایه‌گذاری تصویب و اجرا شد. این اتفاق در کمتر از 5 شهرداری در کشور رخ داده است.

حاصل این آیین‌نامه و تشکیل کمیسیون سرمایه‌گذاری در استان، عقد قرارداد سرمایه‌گذاری مشارکت پارکینگ شهرداری در خیابان 5 آذر با بخش خصوصی است که در آن 46 درصد از پروژه به شهرداری اختصاص پیدا کرده است. علاوه بر این، موارد سرمایه‌گذاری دیگر هم در ترمینال شهید قندهاری، ترمینال شرق، اراضی شهرداری در سروش جنگل و عرصه شهرداری در جانباز 36 مورد بررسی قرار گرفته است.

یکی از اعضای شورا معتقد است که قرارداد خیابان 5 آذر به ترکمانچای شبیه است.

عرض کردم با این کلی‌گویی‌ها به جایی نخواهیم رسید. این قرارداد در کمیسیون سرمایه‌گذاری استان که معاون استاندار در آن حضور دارد بارها مورد بررسی قرار گرفت تا تصویب شد. همچنین قبل از نهایی شدن من متن آن را برای سازمان بازرسی فرستادم و تأییدیه آن را گرفتم.

نگاه شهرداری به مسائل فرهنگی چگونه است؟ آیا برخی از صحبت‌ها مبنی بر اینکه شما به موضوعات فرهنگی ورود پیدانمی‌کنید درست است؟

البته این صحبت‌ها در کل درست است. شهرداری اصلاً نهاد فرهنگی نیست. در ماده 55 قانون شهرداری تکالیف من نوشته شده است و من باید در آن راستا انجام وظیفه کنم. اما با این وجود ما در کنار شهرداری یک سازمان فرهنگی داریم که با بودجه 4 میلیارد تومان وظایف فرهنگی‌اش را انجام می‌دهد. گرچه جدای از این موضوع و در عمل شهرداری کمک‌های فرهنگی فراوانی هم در مناسبت‌های مختلف انجام داده است.

***

بعد از انتشار دو گفت و گو در قالب صفحه تعامل، خوانندگان همشهری گلستان دیگر با این ستون صفحه تعامل آشنا هستند. ستونی که به پرسش‌های رسیده مردمی اختصاص دارد که میهمان صفحه به آن‌ها پاسخ داده است. از میان تعداد فراوان سؤالات رسیده برای گفت و گو با شهردار گرگان، 2 سؤال را از صادقلو پرسیدیم.

مرضیه سلیمانی: آیا شهرداری سال بعدی تیمداری بسکتبال را انجام می‌دهد؟

تا زمانی که لیگ به پایان برسد تیمداری می‌کنیم اما بعد از آن و بنا به بخشنامه جدید وزارت کشور که شهرداری‌ها را از تیمداری منع کرده است از تیمداری خودداری خواهیم کرد. البته تیم شهرداری گرگان را تنها نخواهیم گذاشت و با یافتن اسپانسرهای مناسب در کنار تیم باقی می‌مانیم.

ابراهیم رجبلو: زیارت به تازگی جزو مناطق شهری گرگان شد. در رابطه با ساخت و ساز بی‌رویه در این منطقه چه کرده‌اید؟

زیارت همان‌گونه که گفتید جزو منطقه 1 و ناحیه 7 حریم شهر گرگان است. هم‌اکنون مشاور در حال تهیه طرح تفضیلی برای آن است که فکر می‌کنم قبل از پایان 6 ماهه نخست سال بعد تصویب و اجرا شود. بعد از آن ساماندهی خانه‌های زیارت انجام می‌شود. تعدادی از خانه‌ها حتماً خراب می‌شوند چون پایداری ندارند و تعدادی دیگر هم مجبور به استحکام‌سازی می‌شوند.

این اقدامات هم فارغ از اینکه مالک خانه چه کسی است صورت می‌گیرد. در واقع شهرداری پروانه ساختمانی یا تخلف ساختمانی را برای عرصه یا اعیان تعریف می‌کند و شخص مالک برای اومهم نیست.

گرگان آنلاین

ارسال نظر

آخرین اخبار