پاسخ‌‌های صریح صادقلو به انتقادات مخالفانش :

صادقلو گفت : تا زمانی که ابلاغ وزیر کشور در دست من است هیچ مانع و اراده قانونی برای انجام مدیریت شهردار نیست و هیچ کس توان سلب مسؤلیت بر خلاف مجاری اداری را ندارد.

حتما 4 سال شهردار گرگان هستم/ 19 سوال منتقدین خود جای سوال دارد

 شهردار گرگان این روزها فشارهای فراوانی را تحمل می‌کند. منتقدان و موافقان ماندن یا نماندن وی چه در شورا و چه در بیرون از شورا حاشیه‌های زیادی را پدید آورده‌اند که تداومش قطعاً به نفع مدیریت این شهر نیست. در گفت و گو با «حسین صادقلو» تلاش کردیم تا همه پرسش‌های منتقدان را مطرح کنیم و انصافا هم بدون ناراحتی سعی کرد به همه آن‌ها پاسخ دهد.

شهردار گرگان این روزها فشارهای فراوانی را تحمل می‌کند. منتقدان و موافقان ماندن یا نماندن وی چه در شورا و چه در بیرون از شورا حاشیه‌های زیادی را پدید آورده‌اند که تداومش قطعاً به نفع مدیریت این شهر نیست. در گفت و گو با «حسین صادقلو» تلاش کردیم تا همه پرسش‌های منتقدان را مطرح کنیم و انصافا هم بدون ناراحتی سعی کرد به همه آن‌ها پاسخ دهد.

شهردار گرگان چندان اهل گفت و گو با رسانه‌ها نیست. وقتی هم دعوت همشهری را برای گفت و گو پذیرفت متوجه شدیم که نخستین مصاحبه‌اش را با یک نشریه انجام می‌دهد. در همین نخستین گفت و گو هم میهمان صفحه تعامل همشهری گلستان شد و به پرسش‌های صریح و بی‌پرده خبرنگاران این روزنامه پاسخ داد.

صادقلو علاوه بر شهرداری در چند شهر مازندران، تجربه شهرداری گرگان را هم دارد. اما در همان سال 81 نیز در حالی‌که چند ماه بیشتر از شهردار شدنش نگذشته بود در ایام عید نوروز از سوی شورای شهر وقت استیضاح و برکنار شد. حال باید دید در حالی‌که در روزهای نزدیک به نوروز به سر می‌بریم دوباره و بعد از این همه سال، سرنوشت برای وی چه رقم خواهد زد.

منتقدان شما معتقدند که شهردار گرگان ارتباط خوبی با رسانه‌ها ندارد. تا الان هم که یکسال از روی کار آمدن شما گذشته است یک نشست خبری هم نداشته‌اید.

اتفاقاً من ارتباط خوبی با رسانه‌ها دارم اما ترجیح می‌دهم خبرنگاران به جای شنیدن صحبت‌های من، عملکرد مرا در شهر مشاهده کنند و آن‌ها را در رسانه‌های خودشان نقد و بررسی کنند. اگر قرار باشد اوقات زیادی را به حرف زدن اختصاص دهم خدمات شهری دچار تزلزل می‌شود.

 یک ماهی است که مدیریت شهری گرگان متزلزل است و موافقان و مخالفان ماندن شما حاشیه‌های زیادی را به وجود آورده‌اند. نظر شما چیست؟

فکر نمی‌کنم مدیریت شهری متزلزل باشد. مدیریت شهری در گرگان پابرجا است. نگاه بعضی از دوستان شورایی این است که من به دلیل بازنشسته بودن و داشتن مأموریت یک ساله از وزارت کشور مدت مأموریتم به پایان رسیده است و  باید هر سال حکم بنده تمدید شود.

برای این تمدید هم نیاز به رأی‌گیری اعضای شورا وجود دارد. در صورتی که این نگاه مخالف با قانون و خالی از اعتبار است. بسیاری از وزرا بازنشسته هستند و هر سال حکم آن‌ها باید تمدید شود. اما مجلس هر سال برای ابقای آن‌ها رأی گیری نمی‌کند.

پارلمان شهری یا همان شورای شهر نیز به تأسی از این قانون نباید برای هر سال حکم اجرایی من رأی‌گیری کند. در ضمن تبصره 3  ماده 71 قانون شوراها تکلیف کرده است که انتخاب شهردار در اولین جلسه و برای مدت 4 سال صورت بگیرد.  از آن گذشته وقتی شورای شهر مرا مطابق قانون انتخاب کرد وزارت کشور در صدور حکم به همین بند قانون استناد کرد.

در حقیقت ابلاغ شهردار برای 4 سال اعتبار دارد مگر آن که مغایرت‌های قانونی همچون استیضاح، استعفا و فوت یا اشکال قضایی رخ دهد. من حتماً برای 4 سال شهردار گرگان هستم و به شهروندان این شهر خدمت خواهم کرد.

البته برای برخی از دوستان شورایی خود متأسفم . آنها باید مسائل پیش‌آمده را مدیریت کنند و از شهد توانمندی و تجربه 28 ساله من در شهرداری شهرهای مختلف بهره‌مند شوند. در همین یک سال اخیر هم اقدامات فراشهری در گرگان انجام شده که در تاریخ عملکرد شهرداران این شهر سرآمد همه شهرداران است.

اما همین وزارت کشور به تازگی نامه‌ای به استانداری گلستان ارسال کرده است و در آن از پایان زمان یکساله شما خبر داده است.

اتفاقاً آن نامه، نامه بسیار خوبی است و نباید آن را سلیقه‌ای خواند. طبق آن نامه، شورای شهر باید کارهای مربوط به تمدید ادامه مأموریت را انجام دهد نه این که ابلاغ جدیدی صادر شود. تازمانی که ابلاغ وزیر کشور در دست من است هیچ مانع و اراده قانونی برای انجام مدیریت شهردار نیست و هیچ کس توان سلب مسؤلیت بر خلاف مجاری اداری را ندارد.

اما بعضی از اعضا می‌گفتند که در جلسه شنبه گذشته شورای شهر که لغو شد قرار بر انتخاب سرپرست برای شهرداری گرگان بود

اعضا نمی‌توانند به این‌گونه سرپرست انتخاب کنند و اگر قصد عزل شهردار را دارند باید سرپرست انتخاب کنند. آن هم با طی مراحل قانونی. ماده 73 قانون شوراها به صراحت بیان کرده است که اعضای معترض به عملکرد شهردار ابتدا باید سؤالات خود را به رئیس دهند. این کار انجام شده است.

رئیس شورا هم نظرات اعضا را به من ابلاغ کرد و مهلت مناسب 3 ماهه‌ای را برای پاسخگویی در اختیارم قرار داد. ظرف این سه ماه درخواست‌های مطرح شده بررسی و محقق و پاسخ مناسب داده می‌شود. بعد از آن اگر اعضای شورا راضی نبودند طرح سؤال و مراحل قانونی برای استیضاح انجام می‌شود.

امکان دارد بعد از افتتاح زیرگذر میدان معلم استعفا بدهید؟

اصلا. من تا پایان مدت زمان 4 ساله مأموریتم با قدرت به کار ادامه می‌دهم .

وارد بحث تعامل شما با شورای شهر بشویم. آقای صادقلو با 7 رأی موافق شهردار گرگان شد اما اکنون با 9 رأی مخالف مواجه است. چگونه کار به اینجا رسید؟

گرچه در نگاه کلی اینطور به نظر می‌رسد اما اگر دقیق‌تر نگاه کنیم موضوع به گونه دیگری است. من در حالی 7 رأی موافق را برای شهرداری گرگان گرفتم که اعضای گروه 4 نفره توسعه پایدار به دلیل بومی نبودنم به من رأی ندادند. البته من و بستگانم همه در گرگان زندگی می‌کنیم و گرگانی هستیم.

در زمان انتخاب هیأت رییسه سال دوم شورای شهر، نوع رأی‌گیری به گونه دیگری انجام شد و در آخر همان گروه 4 نفره ائتلاف توسعه پایدار کماکان مخالف بنده ماندند. اما آن اتفاقات زمان انتخاب هیأت رییسه در نهایت به تقابل 9 نفر با شهردار رسید.

یعنی شما فکر می‌کنید قربانی مسائل انتخابات هیأت رییسه شورای شهر شدید؟

من نگاه قربانی شدن را قبول ندارم. لیاقت اجرایی من به گرگان ثابت شده است و مردم از خدمتگزارشان پشتیبانی می‌کنند. اعضای شورا باید به نظرات مردم توجه کنند چرا که بی‌توجهی به نظر مردم در دموکراسی پذیرفته نیست.

اما اعضای منتقد شما 19 سؤال را مطرح کرده‌اند.

سؤال بسیار پخته‌ای را مطرح کردید. افرادی که اهل نقد عملکرد عمرانی و بررسی جزییات هستند اگر این 19 سؤال را مطالعه کنند متوجه می‌شوند که تعداد زیادی از این پرسش‌ها اصولاً مربوط به شهرداری نمی‌شود و به اداراتی مانند محیط زیست برمی‌گردد. اما یک سؤال دارم.

بعضی از مطالباتی که اعضای شورا در همین یکسال از بنده دارند و البته به حق هم است در زمان شهرداران قبلی سال‌ها بر روی زمین مانده بود و ما آن‌ها را در این دوره به سرانجام رساندیم. چرا این مسائل دیده نمی‌شود؟ چرا برای این کارها در آن زمان از شهرداران سوال نمی‌شد؟

تله کابین شهر گرگان از سالها پیش قراردادش بسته و هزینه‌های چند صد میلیونی برایش پرداخت شده بود. من توفیق پیدا کردم این قرارداد بی‌هویت و غیرقانونی را تعیین تکلیف کرده و فسخش کنم تا فضا برای سرمایه‌گذاری مناسب در این حوزه آماده شود.

همچنین قرارداد هتل ناهارخوران که آنقدر غیرحقوقی بسته شده بود؛ بعد از 11 سال با مدیریت اقتصادی، توانستم آن را به سرمنزل برسانم. برخی از سوالات هم مطالبات روی زمین مانده است. خطاب من به برخی اعضای محترم این است که این مطالبات در دوره‌های قبل از من هم بود چرا آن زمان در طول سال‌ها از شهرداران قبل از من نخواستید؟ چرا اکنون و در کمتر از یک سال انتظار اجرایی شدن آن‌ها را از من دارید؟

پیش‌بینی خودتان برای ماندن یا نماندن چیست؟

من حتماً برای 4 سال شهردار گرگان هستم. و تا روزی که برابر قانون این مسئولیت بر عهده من باشد به مردم گرگان خدمت‌رسانی می‌کنم.

یکی از انتقادات طرح شده به شما جابجایی‌های خلق‌الساعه و بدون کارشناسی در بدنه شهرداری است. در این باره توضیح می‌دهید؟

این حق قانونی و مدیریتی من است در زمانی که می‌بینم مدیران شهرداری توانایی خدمت به مردم را کمتر دارند با اقداماتی این نقیصه را رفع کنم. به همین دلیل یک گروه از مدیران را در همان چند ماه اول خدمت و بر اساس شناختی که به‌ وجود آمد تغییر دادم. جایگاه برخی از مدیران را هم ارتقا دادم. هم‌اکنون هیچ تنزل جایگاهی وجود ندارد.

واقعیت این است که مدیریت‌های اداری شهرداری باید با کارآمدی بسیار و به روز رسانی بالا باشد. نمی‌توان مدیری را که هنوز خود را با سیستم مدیریتی جدید تطبیق نداده است تحمل کرد.

اما اینطور که می‌گویند همین چند روز شما شهردار منطقه 2 را به خاطر اختلاف با معاونتان تغییر داده‌اید.

مگر شهردار منطقه 2 تغییر کرده است؟ من همین چند ساعت قبل از شما با او صحبت کردم و با قدرت بر سر کارش است. البته با توجه به اینکه وی دانشگاه هم تدریس می‌کند خودش حس می‌کرد که شاید اخلالی در کار به وجود بیاید اما در نهایت توانست موضوع را مدیریت کند و بر سر کارش بماند.

(پس احتمالا این گفته منتقدان که فرزند شما نقش زیادی در این جابجایی‌ها دارد و حتی برخی از کارمندان به دلیل اینکه ایشان را نشناخته‌اند تغییر کرده‌اند را نیز تکذیب می‌کنید؟

صد در صد. پسر من اصلا در این موضوعات دخالت نمی‌کند. نباید به برخی از حرف‌هایی که این روزها در فضای مجازی زیاد شنیده می‌شود اعتنا کرد. شما یک مورد برای من مثال بزنید که نیرویی به دلیل همین موضوعی که گفتید جابجا شده باشد. من حتما آن را جبران می‌کنم. به واقع اصلا چنین موردی وجود ندارد.)

به سراغ عملکرد عمرانی شما برویم. منتقدان شما می‌گویند که آقای صادقلو همه انرژی و هزینه شهرداری را برای پروژه زیرگذر میدان معلم اختصاص داده و بقیه شهر تعطیل شده است. نظر شما چیست؟

211 پروژه عمرانی در سال 93 و در شهر گرگان یا انجام شده یا در حال انجام است. حتی یک پروژه هم وجود ندارد که به دلیل نداشتن اعتبار و یا تزریق اعتبارش به پروژه میدان معلم متوقف شده باشد. در مجموع اصلا هیچ کدام از پروژه‌های ما جز یک یا دو مورد متوقف نشده است.

از این 2 پروژه هم یکی در حریم رودخانه است و اداره آب منطقه‌ای آن را متوقف کرده که در حال حل مشکل هستیم. یکی دیگر هم مورد مربوط  به خانه طبیعت است که اداره منابع طبیعی متوقف کرده و به تازگی هم ایراداتش رفع شده است. من به دوستان منتقد توصیه می‌کنم به جای کلی‌گویی، یک مثال بزنند.

این را هم بگویم اگه توجه و احساسات شهروندان که به ‌صورت‌های مختلف و با نصب پلاکادر، مراجعات حضوری، نگارش‌های مکتوب و حضور در پروژه‌ها تقدیر و تشکر خود را از عملکرد بنده و مجموعه شهرداری اعلام کردند نبود شاید ما در تداوم و توسعه عمران و آبادانی اینقدر جلو نمی‌رفتیم.

پروژه زیرگذر میدان معلم به گفته شما 10 ماه زودتر به بهره‌برداری می‌رسد. آیا  این امکان از ابتدا وجود نداشت؟

در بودجه سال 93، 3 پروژه زیرگذر و روگذر به تصویب شورای شهر رسید. هزینه‌کرد این 200 میلیارد تومان بر اساس آن‌ها بسته شد. یکی از این تقاطع‌های غیر همسطح، مربوط به پروژه زیرگذر و روگذر سه‌راه گلشهر بود. اما در هنگام اجرایی شدن آن به دلیل وجود معارض که داستان جداگانه و مفصلی دارد عملیات ساخت تقاطع با تصویب شورای شهر به تعویق افتاد.

اما جذب بودجه ما به صورت روزشمار جلو می‌رفت و باید پول را هزینه می‌کردیم. وقتی دیدیم نمی‌توان پروژه گل‌شهر را انجام داد به سراغ پروژه زیرگذر میدان معلم رفتیم و زمان‌بندی آن را دوباره مدیریت کردیم. مشاور هم نمودار cpm جدید را بررسی و تأیید کرد. البته ما به هیچ عنوان کیفیت را فدای زمان نکردیم. جدای همه فواید باید این واقعیت را پذیرفت که هرچه این پروژه زودتر تمام شود شهروندانی آن مناطق کمتر دردسر می‌کشند.

چقدر از بودجه سال 93  تاکنون محقق شده است؟

بودجه سال 93، 200 میلیارد تومان بود که تا امروز به پایان مرز 200 میلیارد تومان نزدیک هستیم و من مطمئنم که در روز 29 اسفند کمی بیشتر از این مبلغ محقق می‌شود.

اما یکی از اعضا معتقد است که اگر بررسی تفریغ بودجه صورت بگیرد ما حدود 60 میلیارد تومن هم کسری داریم.

اصلا نمی‌شود اینگونه گفت. من فکر می کنم آن دوست محترم از موضوع تفریغ بودجه آگاهی کامل نداشته باشند. تحقق بودجه را باید در روز 29 اسفند محاسبه کرد که ما قطعا نتیجه محاسبات و بررسی‌هایمان را منتشر می‌کنیم.

ما سال‌ها در شهرداری تراکم فروشی برای تحقق بودجه تکیه داشتیم. اما امسال و در حالی که در صنعت ساختمان سال راکدی را داشتیم اما شما چند برابر بودجه سال قبل را محقق کردید. این اتفاق چگونه رخ داد؟

واقعیت این است که اگر شهرداری و شورای شهر اساس بودجه را به درآمدهای روزانه و فروش تراکم اختصاص دهند روزی حتماً با مشکل مواجه می‌شوند. خوشبختانه در این دوره و بعد از برگزاری جلسات متعدد، آیین‌نامه و شیوه‌نامه سرمایه‌گذاری تصویب و اجرا شد. این اتفاق در کمتر از 5 شهرداری در کشور رخ داده است.

حاصل این آیین‌نامه و تشکیل کمیسیون سرمایه‌گذاری در استان، عقد قرارداد سرمایه‌گذاری مشارکت پارکینگ شهرداری در خیابان 5 آذر با بخش خصوصی است که در آن 46 درصد از پروژه به شهرداری اختصاص پیدا کرده است. علاوه بر این، موارد سرمایه‌گذاری دیگر هم در ترمینال شهید قندهاری، ترمینال شرق، اراضی شهرداری در سروش جنگل و عرصه شهرداری در جانباز 36 مورد بررسی قرار گرفته است.

یکی از اعضای شورا معتقد است که قرارداد خیابان 5 آذر به ترکمانچای شبیه است.

عرض کردم با این کلی‌گویی‌ها به جایی نخواهیم رسید. این قرارداد در کمیسیون سرمایه‌گذاری استان که معاون استاندار در آن حضور دارد بارها مورد بررسی قرار گرفت تا تصویب شد. همچنین قبل از نهایی شدن من متن آن را برای سازمان بازرسی فرستادم و تأییدیه آن را گرفتم.

نگاه شهرداری به مسائل فرهنگی چگونه است؟ آیا برخی از صحبت‌ها مبنی بر اینکه شما به موضوعات فرهنگی ورود پیدانمی‌کنید درست است؟

البته این صحبت‌ها در کل درست است. شهرداری اصلاً نهاد فرهنگی نیست. در ماده 55 قانون شهرداری تکالیف من نوشته شده است و من باید در آن راستا انجام وظیفه کنم. اما با این وجود ما در کنار شهرداری یک سازمان فرهنگی داریم که با بودجه 4 میلیارد تومان وظایف فرهنگی‌اش را انجام می‌دهد. گرچه جدای از این موضوع و در عمل شهرداری کمک‌های فرهنگی فراوانی هم در مناسبت‌های مختلف انجام داده است.

***

بعد از انتشار دو گفتگو در قالب صفحه تعامل، خوانندگان همشهری گلستان دیگر با این ستون صفحه تعامل آشنا هستند. ستونی که به پرسش‌های رسیده مردمی اختصاص دارد که میهمان صفحه به آن‌ها پاسخ داده است. از میان تعداد فراوان سؤالات رسیده برای گفت و گو با شهردار گرگان، 2 سؤال را از صادقلو پرسیدیم.

آیا شهرداری سال بعدی تیمداری بسکتبال را انجام می‌دهد؟

تا زمانی که لیگ به پایان برسد تیمداری می‌کنیم اما بعد از آن و بنا به بخشنامه جدید وزارت کشور که شهرداری‌ها را از تیمداری منع کرده است از تیمداری خودداری خواهیم کرد. البته تیم شهرداری گرگان را تنها نخواهیم گذاشت و با یافتن اسپانسرهای مناسب در کنار تیم باقی می‌مانیم.

زیارت به تازگی جزو مناطق شهری گرگان شد. در رابطه با ساخت و ساز بی‌رویه در این منطقه چه کرده‌اید؟

زیارت همان‌گونه که گفتید جزو منطقه 1 و ناحیه 7 حریم شهر گرگان است. هم‌اکنون مشاور در حال تهیه طرح تفضیلی برای آن است که فکر می‌کنم قبل از پایان 6 ماهه نخست سال بعد تصویب و اجرا شود. بعد از آن ساماندهی خانه‌های زیارت انجام می‌شود. تعدادی از خانه‌ها حتماً خراب می‌شوند چون پایداری ندارند و تعدادی دیگر هم مجبور به استحکام‌سازی می‌شوند.

این اقدامات هم فارغ از اینکه مالک خانه چه کسی است صورت می‌گیرد. در واقع شهرداری پروانه ساختمانی یا تخلف ساختمانی را برای عرصه یا اعیان تعریف می‌کند و شخص مالک برای اومهم نیست.

انتهای پیام /گرگان آنلاین

ارسال نظر

  • سید احمد جعفر نژاد
    0

    شهردار محترم-سلام!
    خدا قوت...
    .
    امید است سلام خالصانه ام را پذیرا باشید.از طرح و برناه ای که برای شهر و شهر وندان دارید،نهایت سپاس را دارم و از خداوند آرزوی موفقیت و سلامتی تان را خواستارم.
    .
    .
    از پل گذر و رو گذر و...بگذریم و بگذریم!!!
    در خصوص نمایشگاههای ماشین سمت خیابان مازندران و طرف پمب بنزین را دریابید ! اگر امکان هست این نمایشگاههای ماشین که غروب ها جاده را تنگ و تاریک و شلوغ می کنند و شه را با توجه ورودی اولیه است ، ناخوشایند است. گاهی وقت ها ترافیک شلوغ و دعوا و...خصوصا تابستان ها صورت می گیرد که اصلا جالب نمی تونه باشد.
    مطلب دوم/ در خصوص چهار دانشگاه آزاد نزدیک به خرگوش تپه ، واقعا افتضاح و هیچگونه علامت مشخصه ای از نظرراهنمایی و رانندگی ندارد و فکر می کنم هفت راه می باشد و وسایل نقلیه بدون توجه و بی برنامگی و در حال عبور مرور می باشد ناگفته نماند حدود ده هزار دانشجو تردد می کنند!
    .
    .
    تقاضامندم طرح های که در دست اقدام دارید کنار بگذارید به فعالیت این دو توجه و یژه کنید.
    خداون به شما سلامتی دهد.
    البته بند ه دانشجوی ارشد دانشگاه آزاد گرگان می باشم و از دیار بهشهر می باشم.
    .
    .
    حداوند یار و یاورت باد

آخرین اخبار