یادداشت/ سیدحسین علوی

آداب و اخلاق اجتماعی امام علی(ع) یکی اززیباترین و با ارزش‌ترین شاخص‌های زندگی اسلامی را به نمایش گذاشته و شیوه تعامل و برخورد با دشمنان در روابط اجتماعی، نوع برخورد با از کار افتادگان و درماندگان و حتی نوع برخورد با همسایگان همگی گویایی اخلاق قرآنی و اسلامی در بالاترین درجه آن دارد.

«مدیریت علوی» قسمت شانزدهم/ شیوه تعامل و برخورد مدیریت علوی با مردم سایر ادیان

سیدحسین علوی، فعال فرهنگی _ سیاسی استان، در یادداشتی اختصاصی به گلستان24، به موضوع «مدریت علوی» و مباحث مربوط به آن پرداخته است:

آداب و اخلاق اجتماعی امام علی(ع)  یکی اززیباترین و با ارزش‌ترین شاخص‌های زندگی اسلامی را به نمایش گذاشته و شیوه تعامل و برخورد با دشمنان در روابط اجتماعی، نوع برخورد با از کار افتادگان و درماندگان و حتی نوع برخورد با همسایگان همگی گویایی اخلاق قرآنی و اسلامی در بالاترین درجه آن دارد. در این نوشتار کوتاه به دریچه کوچکی از ابعاد زندگی اجتماعی حضرت امیرالمؤمنین(ع) اشاره میگردد:

با مردم یهودی:

نقل شده  روزی یک شخص یهودی که از شام همراه با الاغ و باری از گندم به کوفه آمده بود در نزدیکی شهر کوفه الاغ و بار گندم خود را گم می‌کند، وقتی حضرت علی(ع) از مشکل و گرفتاری این شخص مطلع می‌شود الاغ او را پیدا و آن شب را تا صبح از اموال آن شخص یهودی محافظت می‌کند و تنها برای نماز صبح از یهودی جدا می‌شود و فردا صبح نیز آن شخص یهودی را به بازار اسلامی می‌برد و اموال آن شخص را به فروش می‌رساند،نقل شده است وقتی آن شخص این همه اخلاق و ایثار حضرت را مشاهده می‌کند مسلمان می‌شود و به ولایت امام علی(ع) شهادت می‌دهد. [ الگوی رفتاری امام علی(ع)، محمد دشتی به نقل از: مجالس الواعظین: ج۱، ص۲۸۱.]حضرت به سمت کوفه می‌رفتند که در طول مسیر یک یهودی همراه ایشان شد. مرد یهودی که ایشان را نمی‌شناخت پرسید کجا می‌روید؟ حضرت پاسخ داد که عازم کوفه است .  مرد یهودی مشغول صحبت شد و آنقدر گرم گفتار بود که از مسیر کوفه عبور کرد و توجه نداشت. حضرت همچنان با او به ادامه مسیر پرداخت. وقتی صحبت‌های مرد یهودی به اتمام رسید متوجه شد که از راه کوفه عبور کرده، آنوقت رو کرد به حضرت که مگر شما کوفه نمی‌رفتید؟    حضرت علیع فرمود: بلی من کوفه می‌رفتم ولی به جهت قطع نشدن صحبت شما و حق رفاقت که با من پیدا کردید قدری با شما آمدم،‌ اکنون به راه کوفه باز می‌گردم. مرد یهودی شگفت زده شد و پرسید: آقا؛ آیا دستورات دینی شما این گونه است؟  حضرت علی(ع) فرمود: بلی دین ما این دستور را به ما داده که رفیق را بدرقه کنیم و حق رفاقت را ادا نماییم. آن مرد یهودی با شنیدن این رفتار پسندیده مسلمان شد ( معلمان اخلاق ، تالیف تاج لنگرودی ، بخش امام علی(ع) )

با مرد نصرانی:

نقل شده است روزی امام علی(ع) پیرمردی نابینا را دید که گدایی می‌کرد. از حاضران پرسیدند: او کیست؟ گفتند: مردی نصرانی است. حضرت فرمود: او را به کار گرفته‌اید تا این که پیر و ناتوان شده و آن گاه رهایش نموده‌اید. سپس دستور داد از بیت المال به او کمک کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

آخرین اخبار