البته نباید از این نکته غافل شد که صادقلو شهردارگرگان در روش عملکرد خود بارها این نکته را ثابت کرده که هیچگاه اجازه نخواهد داد تا به خاطر تاخیر در اجرای پروژه های شهری گرگان بدنام شود.

گزارشی از آخرین حواشی به وجود آمده پیرامون پروژه 3 سطحی گلشهر

به گزارش گلستان 24، این روزها با نزدیک شدن به زمان افتتاح پروژه زیر گذر میدان معلم و همچنین آغاز اقدامات اولیه برای اجرای پروژه 3 سطحی گلشهر و کلنگ زنی آن همزمان با افتتاح زیرگذر ،حواشی و شایعات پیرامون آن باعث شده است تا برخی از منتقدین فضای رسانه ای استان را وادار به قلم فرسایی در این خصوص نماید .

برخی منتقدین رسانه ای بر این باورند که استارت پروژۀ 3 سطحی میدان معلم در دستورکار شهرداری قرار گرفته است تا شهردار با صدرنشینی در افکار عمومی، مخالفان خود در شورای شهر را کاملاً خلع سلاح نماید.

فارغ از هرگونه پیش داوری و قضاوت یکی از شایعاتی که در خصوص پروژه 3 سطحی گلشهر مطرح است نحوه انتخاب مجری پروژه میدان و شایعات پیرامون آن است .

گفته می شود شرکت مجری پروژۀ زیرگذر میدان معلم و شرکت مجری پروژۀ روگذرمیدان شهید قندهاری، رقبای اصلی در مناقصه پروژه گلشهر هستند و پس از پیروزی می توانند اقدام به اجرای یکی دیگر از مهمترین پروژه های عمرانی در مرکز استان نمایند .

شنیده ها حاکی از آن است که مجری پروژه میدان معلم گرگان که توانسته پروژه مذکور را چند ماه زودتر از موعد مقرر به پایان برساند در مناقصه پروژه 3 سطحی گلشهر مبلغی را حدود 5 میلیارد تومان بالاتر از میزان پیشنهادی شهرداری برای اجرای پروژه داده است و رقیب دیگر که پروژه میدان قندهاری را اجرا کرده مبلغی حدود 1 میلیارد بالاتر از پیشنهاد شهرداری برای مناقصه داده و این اختلاف قیمت باعث برنده شدن پیمانکار میدان ترمینال شده است .

برخی از افراد معتقد هستند که باید از پیمانکار بومی حمایت کرد تا پیمانکاران بومی استان بتوانند رشد نمایند و قابلیت رقابت با پیمانکاران خارج از استان را داشته باشند آنها معتقد هستند پیمانکار میدان قندهاری ممکن است با وجود این اختلاف فاحش بین قیمت ها همچون پروژه  قبلی ، این پروژه را با تاخیر تحویل دهد و لذا باید این پروژه را به پیمانکار بومی واگذار کرد.

اما در این بین برخی دیگر معتقد هستند تاخیر در اجرای پروژه مربوط به مشکلات مدیریتی در گذشته بوده ولی در دوره مدیریت صادقلو شهردار جدید گرگان با توجه به همکاری های مناسب شهرداری گرگان ، پیمانکاران می توانند پروژه ها را در زمان مناسب و حتی زودتر از موعد مقرر تحویل دهند همانگونه که این پیمانکار در ادامه مراحل احداث پروژه میدان قندهاری با سرعت بسیار زیادی پروژه را به پایان رساند .

به نظر می رسد منتقدین شهردارگرگان در فضای رسانه ای با دست مایه قراردادن این موضوع و حتی گاهی پا را فراتر قرار می دهند و برآورد هزینه های پروژه از سوی شهرداری را غیرکارشناسی می خوانند تا با سیاه نمایی به جای نقد عملکردی قصد منصرف کردن شهردار را از واگذاری پروژه گلشهر به پیمانکار میدان قندهاری داشته باشند.

البته نباید از این نکته غافل شد که صادقلو شهردارگرگان در روش عملکرد خود بارها این نکته را ثابت کرده که هیچگاه اجازه نخواهد داد تا به خاطر تاخیر در اجرای پروژه های شهری گرگان بدنام شود و حتی در اجرای پروژه ها این را نشان داده که به دنبال پایان پروژه ها با سرعت بیشتری از زمان تعیین شده است .

همچنین نباید فراموش کرد که پروژه گلشهر در مکانی حساس از لحاظ گردشگری و شهری برای گرگان قرار دارد و تاخیر در اجرای پروژه اثرات نامطلوبی را برای گرگان به همراه خواهد داشت و شهرداری باید دقت نظر لازم را در این خصوص داشته باشد تا پیمانکار مجری طرح با بهترین عملکرد برای رفاه حال مردم گرگان کار کند.

از آنجا که بررسی کارنامه و سابقه شرکت های پیمانکاری از اصلی ترین عوامل در واگذاری پروژه ها می باشد قطعا مسئولین شهرداری شرایط خاصی را برای اجرای پروژه و  واگذاری آن در نظر گرفته اند که در آینده با مشکل مواجه نشوند.

تجربه و قیمتی که ارائه می شود بسیار مهم است

حسین ربیعی رئیس شورای شهرگرگان با بیان اینکه مناقصه در شهرداری برگزار شده و هنوز نامه آن به شورای شهر نرسیده است ، گفت: کمیسیون معاملات در حال انجام کار خود است به ظاهر شرکت البرز کومه قیمت پائین تری را داده و برنده مناقصه شده است .

وی ادامه داد: پیمانکارانی که برای اجرای پروژه ها در شهرکار می کنند تجربه و قیمتی که ارائه می دهند بسیار مهم است و در این مناقصه هم پیمانکار میدان معلم و چند پیمانکار دیگر حضور داشته اند ولی قیمت پیمانکار میدان معلم چند میلیارد با پیمانکاری که برنده مناقصه شده است اختلاف دارد .

رئیس شورای شهرگرگان تصریح کرد: برخی منتقدین باید توجه داشته باشند که فاصله قیمت زیادی بین پیمانکار بومی با برنده مناقصه وجود دارد و امکان دفاع از این پیمانکار در این فاصله زیاد وجود ندارد .

ربیعی با بیان اینکه ما امانتدار مردم هستیم تاکیدکرد: باید در اجرای معاملات به گونه ای عمل کنیم که برای خود انجام می دهیم و نباید حق مردم را نادیده بگیریم .

باید از پیمانکار بومی حمایت کرد

صفرعلی پائین محلی عضو دیگر شورای شهرگرگان که معتقد است باید از پیمانکار بومی حمایت کرد در خصوص پروژه گلشهر گفت: شنیده هایی در خصوص این وجود دارد که پیمانکار قیمتی پائین تر از قیمت پیشنهادی شهردار داده است که نمی دانم این موضوع تا چه حدی صحت دارد ولی برای روشن شدن موضوع درحال پیگیری هستم.

وی ادامه داد : اگر قیمت پائین تر از حد کارشناسی باشد احتمال این وجود دارد که کار پروژه با مشکل روبرو شود و کیفیت کار پائین تر از حد مورد انتظار باشد .

عضو شورای شهر گرگان تاکید کرد : شورای شهر مصوبه ای دارد که پیمانکار باید کار را انجام دهد و بعد از ارائه صورت وضعیت شهرداری پول پیمانکار را پرداخت کند.

پیمانکار میدان قندهاری برنده مناقصه پروژه گلشهر شده است

دکتر مهران فدوی رئیس کمیسیون نظارت و بازرسی شورای شهر گرگان با بیان اینکه پیمانکار میدان قندهاری برنده مناقصه پروژه گلشهر شده است گفت: شهرداری می توانست پیمانکاران بیشتری را برای مناقصه دعوت کند ولی باید گفت مناقصه بر طبق قانون انجام شده است و به طبع پیمانکاری که قیمت پائین تری را داده باشد برنده خواهد شد .

وی با اشاره به اینکه احتمالا پیمانکار میدان قندهاری به دلیل داشتن امکانات و تجهیزات قیمت پائین تری را داده است، تصریح کرد: در این موضوع نمی شود خیلی مانور داد همانگونه که باید پیمانکار بومی حمایت شود ولی قانون را نمی توان نادیده گرفت و چون قیمت پیمانکاران بومی خیلی بالاتر بوده است .

رئیس کمیسیون نظارت و بازرسی شورای شهر گرگان در ادامه به اهمیت پل گلشهر و موقعیت قرار گیری آن در گرگان اشاره کرد و گفت : شهرداری باید حساسیت خاصی در اجرای پروژه گلشهر داشته و پیمانکار نیز به تعهدات خود پایبند باشد و بهتراز پروژه میدان قندهاری عمل کند تا شهرداری با مشکل مواجه نشود.

فدوی در پایان تصریح خاطرنشان کرد : قیمت پیشنهادی پیمانکار حدود یک میلیارد بیشتر از قیمت پیشنهادی شهرداری است که توانسته برنده مناقصه شود ، البته سیستم شهرداری به گونه ای کار را انجام داده است که جای پیدا شدن اما و اگر وجود ندارد که شورای شهر بخواهد در آن ورود پیدا کند.

انتهای پیام/گلستان ما

ارسال نظر

آخرین اخبار