رامیان بهشت کوچک گلستان؛

تاتارسفلی، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان رامیان در استان گلستان و این روستا در 35 کیلومتری شهرستان رامیان قرار دارد.

روستای زیبای تاتار سفلی+ تصاویر

به گزارش گلستان 24، این روستا در شهر دلند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۷۵۹ نفر (۳۱۴خانوار) بوده‌است.

 
مردم شناسی


همه ی اهالی این روستا از مردمان ترکمن هستند. این روستا دارای دو مسجد هست. همه ی مردم این روستا اهل تسنن هستند. همچنین در تاتارسفلی دو مدرسه ی ابتدایی و دو مدرسه ی راهنمایی وجود دارد و از نظر آب و هوایی معتدل هست.

goleramian0334


وضعیت اقتصادی  و سیاسی روستای تاتارسفلی:


با اطمینان می توان گفت که شغل اول و اصلی تمامی اهالی روستای تاتارسفلی کشاورزی می باشد.مزارع این روستا به علت داشتن خاک حاصلخیز کشتگاه محصولات متنوعی می باشد در محدوه این روستا بیش از 4000 هکتار زمین کشاورزی که اکثرا آبی و با حلقه های چاه بتونی نیمه عمیق و عمیق وجود دارد و در آن محصولاتی نظیر گندم ،جو،پنبه،شالی،خیاروگوجه وهندوانه کاشته می شود و اهالی روستا با فروش این محصولات امرار معاش می کنند.


در مورد این که کدام محصولاب غالب و پرکشت تر است امری نسبی است به عنوان مثال پنبه تا اواسط دهه 70 پرکشت ترین محصول بود ولی اکنون کشت این محصول بسیار کاهش یافته است اما این محصول که تنها در این مناطق قابل کشت است به علت مشکلات کاشت و داشت و برداشت آن و تضمینی نبودن قیمت آن و عدم حمایت نه چندان دولت از این محصول  درآمد و سودی برای کشاورزان ندارد و متاسفانه کشت این محصول بسیار کم شده است و گوجه و شالی جایگزین آن شده است.

چند سالی است که گوجه فرنگی از محصولات پرکشت کشاورزان تاتارسفلی می باشد و در ماه های تیر و مرداد حجم عظیمی از این محصول به میدان بار گنبد و کارخانجات رب فرستاده می شود و از محصولا پرکشت دیگر می توان به گندم اشاره کرد و خوشبختانه به علت خرید تضمینی این محصول بیشتر کشاورزان مشغول کاشت این محصول هستند .

از محصولات پرکشت دیگر می توان به شالی اشاره کرد از زمانی که پنبه از رونق افتاد بر کشت این محصول در سطح اراضی روستا سال به سال افزوده شد که متاسفانه پیامدهای کاشت شالی که به تازگی در تحقیقات مشخص شده است برای این منطقه ناگوار می باشد چرا که کمبود آب جاری سبب می شود تا کشاورزان برای آورده ساختن آب جهت آبیاری شالی اقدام به حفر چاه عمیق نمایند که این نوعی خیانت در امانت محسوب می شود چرا که چاه عمیق سبب کاهش آبهای زیر زمینی و شوری آبها می شود و همچنین در هوای منطقه تاثیر منفی دارد و از آنجا که شالی(تابستانه)بعد از برداشت گندم کاشت می شود کشاورزان برای آماده کردن سریع زمین اقدام به آتش کشاندن بقایای گندم می کنند که سبب از بین رفتن مواد آلی خاک و در نتیجه شوری خاک می شود.

امیدواریم که دولتمردان با حمایت از کشت پنبه جلوی این گونه خسارات را بگیرند چرا که پنبه محصول نمادین و حافظ مزارع منطقه می باشد.

goleramian0335


بعد از کشاورزی، دامداری از منابع درآمد اهالی روستا می باشد و دامداران این روستا به پرورش گوسفند،بز،گاو،گاومیش وغیره مشغول هستند اما متاسفانه عواملی مانند چرای بی رویه دامها ،عدم دسترسی به مراتع غنی (مراتع این روستا به علت مبدل گشتن به زمینهای کشاورزی و مسکونی کاهش پیدا کرده است )کمبود علوفه،هر ساله دامداران در اول زمستان به مناطق کوهستانی بخش 7 گنبد می روند با درو محصولاتی چون گندم در اواخر بهار دامداران به روستا بر می گردند و یکی از عوامل بازگشت انان به روستا وجود چراگاه های وسیع (بعد از گندم) و همچنین عدم دسترسی آنان به منابع آب در فصل بهار و تابستان جهت دامهای خود می باشد.

goleramian0336

علاوه بر کشاورزی و دامداری بیشتر اهالی این روستا در شغلهای آزاد مشغول به کار می باشند و یا در ادارات دولتی و آموزش و پرورش مشغول فعالیت می باشند و زنان ترکمن این روستا نیز تولید کننده صنایع دستی ترکمنی می باشند اگرچه دارهای قالی به عللی به مانند سالهای پیشین در خانه ها نمی باشند ولی باز هستند کسانی که مشغول قالیبافی ویا سوزن دوزی هستند .  امیدواریم که با تاسیس کارگاه های قالیبافی ،سوزن دوزی و نمد بافی بار دیگر اصالت هنر زنان ترکمن همه را متعجب سازد .

  
اگرچه از نظر تقسیمات سیاسی روستای تاتار سفلی جزو شهرستان رامیان می باشد ولی با توجه به وابستگی های فرهنگی و اجتماعی و راحتی ایاب و ذهاب مردم روستای تاتارسفلی برای رفع تمامی مشکلات خود به شهرستان گنبد کاووس که در 25 کیلومتری روستا واقع شده است مراجعه می کنند وبه شهرستان رامیان که در 35 کیلومتری روستا واقع شده است  به علت مشکلات رفت  و آمد تنها به منظور کارهای اداری و سازمانی مراجعه می شود.

goleramian0338

goleramian0337

goleramian0339

goleramian03310

انتهای پیام/گل رامیان

ارسال نظر

  • ناشناس
    0

    هههههههه

آخرین اخبار