معاون وزیر بهداشت اعلام کرد:

معاون وزیر بهداشت گفت: ۱۰ درصد افراد بالای ۴۰ سال در کشور مواد مخدر مصرف می کنند که مازندران و کرمان بیشترین آمار را دارند اما این رقم به معنی معتاد بودن نیست.

افزایش استفاده از مواد مخدر در کشور / مصرف ۳۰ درصد غذای اضافه
به گزارش گلستان 24 ؛  رضا ملک زاده صبح پنجشنبه در جمع دانشجویان و اساتید علوم پزشکی شیراز ، گفت:  ۷۵ درصد مردم ایران چاق هستند که دلیل آن نیز وضعیت سرانه مصرف است که در سال ۲۰۱۵ به ۳ هزار کالری رسیده است.

وی ادامه داد: ۲۵ تا ۳۰ درصد غذای ایرانیان اضافه هست و طی ۱۵ سال آینده ۳۰ درصد ایرانیان قند خون می گیرند و ۳۰ درصد نیز فشار خون دارند.

معاون وزیر بهداشت افزود: ۹۰ درصد ایرانیان تحرک لازم ندارند و از طرفی ۱ هزار کالری نیز اضافه مصرف می کنیم اما ۵۰ درصد ایرانیان سبزی نمی خورند و ۷۰ درصد کالری از قندها است.

ملک زاده تصریح کرد: در سال های گذشته یارانه به قندها داده شد در حالیکه باید به سبزی داده شود و از طرفی فقط ۱۰ درصد ایرانیان نمک را درست مصرف می کنند.

وی تاکید کرد: امروز سالانه ۱۶ هزار نفر به دلیل حوادث می میرند که ۷۵ درصد به دلیل عدم توجه به قانون است.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: موتوری ها نیز از کلاه ایمنی استفاده نمی کنند ولی در موضوع راننده های مست آمار بسیار اندک است.

ملک زاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه چشم انداز سلامت در کشور گفت: در حیطه سلامت کاهش نرخ مرگ و میر زودرس به ۵۰ درصد رسیده است، کاهش نرخ مرگ و میر مادران، دسترسی همگان به بیمه و... فعالیت های خوبی شده اما گسترش مصرف مواد مخدر از جمله قلیان و حتی ۱۰ درصد ایرانیان بالای ۴۰ سال مواد مخدر مصرف می کنند که گلستان ۱۷ درصد، کرمان ۱۴ درصد و فارس ۷ درصد است.

وی یادآور شد: ایدز هم در حال افزایش است و وضعیت آلودگی ها نیز به خصوص در تهران از مشکلات سلامت است که نشان از عدم توسعه درست این شهر است و ۳۰ هزار نفر در سال به دلیل آلودگی ها جان خود را از دست می دهند که ۲۲۰۰ نفر سکته کردند و در کل ۸ درصد دلیل مرگ آلودگی هوا است.

معاون وزیر بهداشت افزود: از طرفی بلایای طبیعی از جمله دلایل دیگر مرگ و میر است.

ملک زاده تصریح کرد: اما در خصوص جایگاه توسعه ایران ۵۸ از ۱۰۰ است که برخی کشورهای منطقه نیز از ایران بالاتر هستند اما در وضعیت جهانی شاخص توسعه دارای جایگاه متوسط هستیم و بهترین شاخص ایران شیوع آلودگی ها در خانه، درصد زایمان توسط پرسنل آموزش دیده، مصرف الکل، پوشش بیمه همگانی، شروع کوتاهی قد در کودکان، شیوع مصرف روزانه سیگار و... است.

وی یادآور شد: در بحث رشد جمعیت نیز وضعیت مناسب است و نرخ باروری در ایران نیز مانند دنیا هستیم اما نگران هستیم که بیش از حد کم نشود.

معاون وزیر بهداشت افزود: دلیل رفع این مشکلات نیز باسوادی زنان است که بیش از ۸۰ درصد باسواد شدند.

وی در خصوص بدترین چالش ها نیز گفت: حوادث رانندگی، شیوع رعایت نامناسب بهداشت فردی، مرگ و میر ایدز، خشونت بین فردی، مرگ و میر به دلیل ریزگردها و... از بدترین چالش است.

ملک زاده در خصوص تولیدات علمی نیز گفت: کل رشد علمی بعد از جنگ است و تعداد مقالات افزایش چشم گیر داشته و در پزشکی نیز شاهد رشد عالی و در ۲۰۱۶ دارای جایگاه ۱۶ هستیم اما بخش عمده تولیدات علمی از لحاظ کیفی خوب نیستند.

وی تاکید کرد: اصلاح ژن از جمله دستاوردهای علمی جدید است که باید این پیشرفت های علمی با سرمایه گذاری همراه شود.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: ۳ پژوهش بزرگ در فارس انجام می شود که به طور حتم می توانیم دلیل بسیاری از مشکلات را بررسی کنیم به خصوص در خرامه که رتبه اول سکته قلبی و مغزی است.

وی تاکید کرد: سالانه ۳۵ هزار ایرانی زیر ۵۰ سال به دلیل سکته قلبی جان خود را از دست می دهند در حالیکه ۸۰ درصد انوع سکته ها قابل پیش گیری است.

 

اتنهای پیام/

منبع : فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار